Nej det är en jäkla brist på arbetskraft, i politikernas värld är det bara pjäser man flyttar och utbildar och inkasserar skattepengar på.
I verkligheten så må man i alla fall klara utbildning ha hyfsad arbetsmoral, intresse och nån slags social kompetens.
Så inte även med dom bästa PK intuitioner så måste man nog inse att få in nån som levt i en by av bajshyddor under generationer att få in samhället än mindre i ett arbetslag, är en omöjlig uppgift. (Konstigt nog är det dom med dom högsta moraliska idealen som försöker omvända dom omöjliga fallen.) Vet inte om det är hedervärt och naivt, snarare rena dumheter och en födkrok.
Detta i en kultur där man ser upp och respekterar en byäldste som som skär sönder f****n på 12- 14 åriga tjejer.
Där byns teknik ansvarige i bästa fall klara av att laga punktering på byns cykel och den som ses som en raket forskare är den som kan skruva i sär och plocka ihop en AK - 47.
Själv tror det är väldigt viktigt och säkert helt jävla förlegat, att barn snickrar plockar och skruvar och typ bygger nån koja med nån kompis osv.
Ser på killar och tjejer som jag haft som elever som kommer från tex moppe , epor , bondgårdar, börjat typ skruvat, svetsa, snickrat eller mekat i tidig ålder. Det finns ett annan motorik, tänkande och dom är mer problemlösning orienterade.
Men det har nog hänt att antytt rådet till några av det kvinnliga könet som saknat intresset för yrket eller det inte var vad dom tänkt sig att skaffa sig nån med stor k** och fet plånbok, men i denna PK värld så har väl nån av det manliga könet lyssnat med.
Sedan har väl strap on utveckling gått i rekord fart så det är väl ett förlegat råd det med.
När det gäller Skellefteå så har jag ett vad med en kompis, när får vi se den första politikern med Magda tårar gråta över spilld mjölk, vi får väl se om min profetia slår in.
Kan nog tycka att satsa mycket till allt på ett kort öka kommuns belåning på 1000 % , är jävligt oansvarigt på gränsen till vansinne.
För övrig har jag övervägt en permanent flytt till Thailand efter en veckas "sommar" semester. Nå väl det dröjer nått år.