För- och nackdelar med en flytt till Thailand

Vad hindrar dig från att bo i Thailand på heltid? Du tycker ju att Thailand är bäst så då känns som du borde sikta på ett fastboende där.
Jag har ett "fast" boende i Thailand som en så länge är ett vinterboende, är där ca 5 månader per år. Vid en dålig sommar så kan man dra ner på sommaren också.

Har inte "full lön" från staten så det blir till att arbeta för att kunna ställa blodpudding och kao Pad på bordet.

Det finns tyvärr sådana som byggt hus i Thailand och sedan kommit på att de inte gillar Thailandet eller av annan anledning inte kan åka, det är lite tråkigt kan man tycka.

Jag är glad åt den tid jag får i Thailand.

För den som behöver en bra Internetdeal så kör True kampanj nu.
599B/mån. 700Mb ner, i paketet ingår en tv-box (minns inte kanaler för vi tittar aldrig), mesh-system, ett extra simkort med 10GB snabbt internet som saktas ner när man förbrukat dessa. Betalar man en engångsavgift på 400B så får man en cctv också.

Själv kör jag TOT men funderar på att gå över till True, när jag flyttade ner 2005 var det Internetcafe som gällde om man ville kolla email.

/ SatanG

Jag har ett "fast" boende i Thailand som en så länge är ett vinterboende, är där ca 5 månader per år. Vid en dålig sommar så kan man dra ner på sommaren också.

Har inte "full lön" från staten så det blir till att arbeta för att kunna ställa blodpudding och kao Pad på bordet.

Det finns tyvärr sådana som byggt hus i Thailand och sedan kommit på att de inte gillar Thailandet eller av annan anledning inte kan åka, det är lite tråkigt kan man tycka.

Jag är glad åt den tid jag får i Thailand.
Min fråga var faktiskt seriös men ditt svar….. Ja okej du har inte ekonomi till att bo i Thailand året runt, skall jag tolka det så?

Vem har byggt hus i Thailand och inte gillar landet? Jag har byggt hus i Thailand men gillar att vara där på vintern. Måste vara någon annan.

Tycker mycket har förbättras till bättre, lättare bygga eller köpa ett bra boende, tillgång till bra käk och käk från alla världens hörn.. Vägar och kommunikation. Att få bra internet enkelt. På sena 80 tidiga 90 talet betalde jag 30 000 baht för att få en fast telefon. Kötid och mutor.
Köpet av en bil och en bil man tycker passar en, till marknads anpassat pris.
Men vist det finns en baksida med mer turister, trafiken och miljön . Så ömsom vin ömsom vatten..

Men nog skulle jag helt klart kunna tänka mig en återflytt.
Nu har/vi lite för mycket förpliktelser i Sverige med företaget som fortfarande är roligt och går bra, fastigheter. Sedan vart det här med barnbarn vilket det är jäkligt roligt med och vi kan känna en stor saknad efter.

Kärring åker ju ned 6 -7 månader per år för att sköta bungalowsen. Men sakta men säkert går vi mot en återflytt och mindre förpliktelser. Dock inte permanent som det känns nu.

Men jag är glad för dom 3 till 4 månader jag får nu fördelat på 2 resor per säsong.
Skulle jag kör allt på en gång skulle jag sakna jobbet för mycket.
Så Thailand har förändrats, vi har förändrats, Sverige och världen har förändrats . Inte mycket man kan göra åt det mer än ta kall öl och tänka att Bob har inte helt fel:

Come gather 'round people
Wherever you roam
And admit that the waters
Around you have grown
And accept it that soon
You'll be drenched to the bone
If your time to you is worth savin'
And you better start swimmin'
Or you'll sink like a stone
For the times they are a-changin

EXPAT - You have lived too long in Thailand if ...
- You consider it normal to drink a beer at nine in the morning.
- You look in all directions before crossing a one-way street.
- You put salt and pepper on your fruits.
- You wear a T-shirt and shorts every day.
- You wake up in the morning knowing you have nowhere to go and all day to get there.
- You do your shopping at 7/Eleven before dinner.
- You don't know what day of the week it is.
- You think a Honda Civic is a luxury car.
- You have a l*dyboy friend.
- You consider it normal to offer gold jewelery when flirting.
- You have a Thai nickname.
- You put ice cubes in your wine.
- You sometimes drive barefoot.
- You think a calendar is more useful than a watch.
- You realize that all your problems come from Thai women or recalcitrant ATMs.
- All your t-shirts bear a brand of beer.
- You think Sangsom and Mekong whiskeys are quite drinkable.
- You can drive a motorcycle with 10 shopping bags hanging from the handlebars, and a pizza on top.
- You know where to buy alcohol when it is prohibited.
- You are able to convert everything into euros instantly in your head.
- You wonder how one can find models from France sexy.
- You are not surprised to have a civil servant neighbor who earns 400 euros per month, and who drives a Mercedes.
- You think Pizza Company restaurants are fancy hangouts and serve good food.
- You're starting to hate farangs.
- You have a roll of PQ on your table, but not in your toilet.
- You sometimes go to 7/Eleven in pajamas.
- Taxi drivers understand you.
- You prefer to eat on the floor.
- You think a 500 baht note is a lot of money.
- Your Thai girlfriend speaks better English than you.
- You are very proud to belong to the police volunteers.
- You can sleep 16 hours a day for several months in a row.
- A week in France seems endless and ruinous.
- All your friends live and die in Thailand.

Liknande trådar

A
Svar
18
Visningar
2 K
Anonym
A
R
Svar
7
Visningar