För- och nackdelar med thaimat, vad äter ni?

Handlar endast på Farangbutiker mestadels Willys , de har tillex Nam Pa ,och Oystersauce mm
:thumbsup:

Ja, fisksås och oystersås och soyasåser liknande kan du ju handla på asiatiska butiker är ju ofarliga och där har du ju mycket bättre kvalité också och godare. På Willys och liknande har de ju bara Santa Maria osv, är ju inte samma sak även om jag sett att man börjat ta in t ex oystersauce som är äkta Thai på Ica tror jag det var jag såg den, är inte säker.

Ta Sri Racha den sötsura chili såsen, är ju bara vatten och socker, är ju stor skillnad på den och den som finns i asiatiska butiker.

Det jag tänker på är färska grönsaker och frysta produkter samt alla dessa smakförhöjare i form av alla dessa pulverförpackningar mm. Frysta produkter litar jag inte på i dessa affärerna, du vet aldrig hur länge de legat där.

Finns en affär här där jag bor som heter SOYA AB, drivs av Vietnameser och har Filippinska, Thailändska, Vietnamesiska och Kinesiska produkter väldigt fräscht och välordnat, så köper jag något köper jag frysta produkter där.

Lyco ! Willys i Norrköping Ingelsta Shopping har samma sortiment som de har på Asiatiska butiker , exakt samma fabrikat av Soya , Nam Pa och oystersauce som gumman köper i Thailand , och då menar jag exakt samma fabrikat och flaska , men naturligtvis dyrare än i Thailand :thumbsup:

FÖ: så odlar vi Mynta, Thai Basil mm. här i egen regi på en liten yta ca 5x5 m utanför vår port ;)

Lyco ! Willys i Norrköping Ingelsta Shopping har samma sortiment som de har på Asiatiska butiker , exakt samma fabrikat av Soya , Nam Pa och oystersauce som gumman köper i Thailand , och då menar jag exakt samma fabrikat och flaska , men naturligtvis dyrare än i Thailand :thumbsup:

FÖ: så odlar vi Mynta, Thai Basil mm. här i egen regi på en liten yta ca 5x5 m utanför vår port ;)

Ja det är bra att svenska butiker tar in annan än bara Santa Maria eller annat västerländskt producerat har sett att det kommer mer och mer, tror att City Gross är den som startat det hela, har länge haft ett stort utbud av internationella produkter.

Jo Willys tar ju in mycket thai saker. Är denna nyttigare om den säljs i Sverige än i Thailand. Hängde nog inte med här.

På restauranger och i färdigmat där den är tillagad i Sverige är det thai kyckling.

Tror det fuskas även med fryst svensk kyckling.

Jo Willys tar ju in mycket thai saker. Är denna nyttigare om den säljs i Sverige än i Thailand. Hängde nog inte med här.

På restauranger och i färdigmat där den är tillagad i Sverige är det thai kyckling.

Nej det är de i så fall inte, men det har i alla fall inte jag påstått, utan jag säger att soya, fisksås och liknande kan man köpa utan risk var som helst. Fisksås och Ostronsås är ju från havet och Soya, ja bönorna växer ju i marken och är antagligen besprutade, men det odlas inga soyabönor i Sverige vad jag vet.

Vad jag avser är frysprodukter och en massa pulverförpackningar mm. Ja kycklingen har vi redan avhandlat, den importerade eller färdigmat har ju fått rött ljus nu i Sverige då den innehåller stora mängder antibiotika.

Senast redigerad av en moderator:

Vi kör med SVENSK färsk kyckling , glöm inte att i Sverige kan du fn inte fuska som en stor kedja , inte ens Jordgubbar funkar det att fuska med . De har kollat stenhårt i år , DRYGA böter :thumbsup:
Nä , det är en bra sak har ,det är svårt eller i alla fall för kostsamt att fuska ,det har många handlare fått erfara ,,

Senast redigerad av en moderator:
Nähä och ändås är det i Sverige flera stora matskandaler från stora kedjor har påkommits med fusk och fått stor internationell uppmärksamhet dem senaste åren.

Falsk oxfilé, gammalt kött som maldes ned till köttfärs och så klart hästköttskandalen. De senaste åren har avslöjanden om omfattande fusk fått konsumenter att fundera över vad de faktiskt stoppar i sig.

De senaste årens stora matskandaler i Sverige har handlat om kött.

Köttfärsskandal på Ica
2007 avslöjade Uppdrag granskning ett systematiskt fuskande med datummärkningen på köttfärs i flera stora Icabutiker i Stockholmsområdet och Södertälje. Gammal köttfärs som hade passerat bäst före datum fick nya etiketter och gammalt kött maldes till köttfärs. Även kött som hade legat på golvet lades till slut ut till försäljning.

Uppdrag granskning kunde dessutom berätta att Icas ledning kände till att fusk förekom i Icabutiker.

Mat från krigslager
2009 kunde Svenska Dagbladet berätta att härsket och delvis ruttet kött som tillreddes och lades i burkar 1993 hade paketerats om med ny datummärkning och sålts till ovetande kunder. Köttet hade legat i svenska beredskapslager under kalla kriget, med syfte att mätta befolkningen i krigstid. En stor del av det otjänliga köttet hade sålts till en importör i Krakow.

2012 upptäcktes köttet igen, den här gången i Sverige. Hos en grossist i Hägersten hittades över 20.000 burkar som hade märkts om med ny hållbarhetstid, och fanns till salu i svenska butiker.

Falsk oxfilé
2012 upptäcktes det att omkring 70 ton falsk oxfilé hade sålts i Sverige. Det var i själva verket fläskfilé som hade injicerats med färgämnen för att få den att likna oxfilé.

Hästkött i lasagnen
I januari 2013 briserade den så kallade hästköttskandalen. Häst-dna hittades i hamburgare i Storbritannien och på Irland och miljoner hamburgare drogs tillbaka. Senare framgick det att hästkött fanns i Findus lasagne samt i köttbullarna på Ikea och från företaget Dafgård. Skandalen pågick i månader i Europa. Många produkter återkallades och hårdare kontroller infördes.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/hastkott-och-falsk-oxfile-matskandaler-vi-minns

Matfusk - lönsamt och riskfritt
Sverige En ny köttskandal kan vara på väg. Enligt Livsmedelsverket handlar det om kött från utlandet som blir svenskt i butikerna. Trots många larm om matfusk leder de här brotten fortfarande bara till böter.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/matfusk-lönsamt-och-riskfritt-1.14557

http://www.svd.se/lista-10-vanligaste-typerna-av-matfusk#sida-3

Jo , viist kan se det så , men i Sverige har vi kontrollsystem som normalt fungerar , om de inte fanns tror ni /du att det överhuvudtaget då skulle komma fram hur handlare och leverantörer fuskar ,, tror ni det ?? I Thailand finns ju ingen kontroll eller överhuvudtaget märkning på livsmedel , i alla fall grymt undermålig ..

Jo , viist kan se det så , men i Sverige har vi kontrollsystem som normalt fungerar , om de inte fanns tror ni /du att det överhuvudtaget då skulle komma fram hur handlare och leverantörer fuskar ,, tror ni det ?? I Thailand finns ju ingen kontroll eller överhuvudtaget märkning på livsmedel , i alla fall grymt undermålig ..
Du skrev vad jag tänkte,

Men käka ni bar , dricker man alkohol och röker så spelar det väl egentligen ingen roll vad man äter .. eller hur ...555

Men i nästan inget av fallen som skrivs om där är det Svensk kontrollmyndighet som kommit på fuket och fuskarna, det är som ni kan läsa, media och utländsk kontrollmyndighet som har avslöjat dom fallen inte Svesnsk kontrollmyndighet. Frågan är hur mycket som inte koms på.

Nu är jag inte typen som oroar mig för allting. Visst skall man i görligaste mån kontrollera vad man stoppar i sig.

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ätit mat från ibland väldigt tvivelaktiga skeppshandlare, där kan jag lova att man inte har den blekaste aning om vad man får levererat ombord, framför allt när provianten levereras i länder utanför Europa. Och EU:s kontrollsystem ger jag inte mycket för. Skall man leva utanför den skyddade verkstaden Sverige så går det inte att oroa sig hela tiden.

Men man måste göra det bästa av sin situation och minimera riskerna så långt det går - på ett realistiskt sätt. Bon appetit!

Är bananerna besprutade i Thailand?
Just nu har jag en bananchake med vodka i.
Finns det gift i bananen så kanske vodkan dödar det.
Skål
Man kan ju inte döda en kemikalie, är ju ingen levande organism.:)

Jag äter väldigt lite frukt i Thailand då jag vet att de är kraftigt besprutade.

En gång var vi ute och körde och jag stannade till vid en mangolund och tänkte ta en mango för att smaka, min fru skrek till mig, ät inte massor av bekämpningsmedel och de var alldeles kladdiga och en seg hinna på dem, nja är sparsam med intaget av frukt

En gång var vi ute och körde och jag stannade till vid en mangolund och tänkte ta en mango för att smaka, min fru skrek till mig, ät inte massor av bekämpningsmedel och de var alldeles kladdiga och en seg hinna på dem, nja är sparsam med intaget av frukt

Jag tycker hon hetsade upp sig i onödan. Hur ofta stannar du till för att plocka en Mango i en mangolund egentligen? ;) Mango är känd för att ofta vara besprutad, men nog kan du äta Mango varje dag på semestern alltid. :)

Det där kladdiga på mangoskalet är mangoträdets sav och har inget med besprutningen att göra om jag har förstått det rätt.

Jag tycker hon hetsade upp sig i onödan. Hur ofta stannar du till för att plocka en Mango i en mangolund egentligen? ;) Mango är känd för att ofta vara besprutad, men nog kan du äta Mango varje dag på semestern alltid. :)

Det där kladdiga på mangoskalet är mangoträdets sav och har inget med besprutningen att göra om jag har förstått det rätt.

Nä jag vet, är man en kort tid så exponeras man inte kladdigt eller inte och inte stannar jag till vid en mangolund varje dag heller och om du anser att min fru hetsar upp sig i onödan är väl hennes kunskaper om sin omgivning långt under din egen antar jag då.

Vill du förminska saker och ting så upp till dig, jag litar inte på thais hantering av födoämnen.:)

Liknande trådar

A
Svar
4
Visningar
2 K
Wanpen
W
A
Svar
4
Visningar