Föräldraskötseltraditioner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
L

Lunkan

Gäst
Förr i tiden i Sverige - i de regioner där ÄLDSTE SONEN ärvde gården* - så ingick att han och hans fru skulle ta hand om föräldrarna.

*Hur det var i regioner, där marken delades upp mellan barnen, har jag ingen aning om.

Men hur är det i (olika delar av) Thailand? Jag vet att döttrarna brukar belastas mycket mer än sönerna, men är det OLIKA MELLAN SYSTRAR gällande vem som förväntas ta hand om det PRAKTISKA skötseln av föräldrarna, eller bestäms det normalt efter vem av dem som har en situation som passar bäst för det?

Jag tycker det låter vettigt Legolas.

Sen tror jag också det kan handla om vem som "blir" kvar hemma hos föräldrarna.
Säg att det finns 3 st systrar, 2 av dom träffar någon och bildar familj och flyttar den 3:dje som är kvar hjälper nog till mest då med praktiska ting medans dom 2 systrarna som flyttade kanske bidrar ekonomiskt om dom har möjligheten till det.

"kycklingen " sa:
Jag tycker det låter vettigt Legolas.

Sen tror jag också det kan handla om vem som "blir" kvar hemma hos föräldrarna.
Säg att det finns 3 st systrar, 2 av dom träffar någon och bildar familj och flyttar den 3:dje som är kvar hjälper nog till mest då med praktiska ting medans dom 2 systrarna som flyttade kanske bidrar ekonomiskt om dom har möjligheten till det.

Jag är övertygad om att du har helt rätt där, kycklingen. I vårat fall så ser det ut som att den yngre systern blir kvar hemma, hon kommer att ta hand om föräldrarna. Sen kommer vi naturligtvis att bidra ekonomiskt, man måste ta seden dit man kommer. Och jag ser absolut inget fel i detta.

Slår man ihop det Legolas och kycklingen sa blir det nog ett väldigt bra svar.

Legolas, pratar vi om 1000 thb i månaden?

Lite övriga tankar ang. traditioner.

De flesta svenska män säger ju att Thaisöner är bortskämda,lata m.m. Det stämmer säkert men ingen som har undrat varför?

Om en Thaitjej har varit gift med en Thaiman och fått ett par barn, Thaimannen super,tar pengarna,slår henne o.s.v. Dom separerar och thaitjejen flyttar och börjar ett nytt liv på en bar.
Det är ju hon Thaitjejen som ser till att hennes söner blir fostrade precis så som hennes ex. var.
Hon tyckte inte om hennes ex sätt att vara men ändå gör hon som mamma att hennes söner blir likadana, så när dom växer upp och träffar en thaitjej så kanske historien upprapar sej. Är det inte då bättre som Mor till sönerna se till att dom får med sej bättre värderingar än vad deras Far har.

Så jag som kvinna anser inte att det är bara Thaimännens fel att dom är lata,elaka som folk säger, oftast är det ju en kvinna som har gjort dom till vad dom är.

Det var mina tankar.

"kycklingen " sa:
Lite övriga tankar ang. traditioner.

De flesta svenska män säger ju att Thaisöner är bortskämda,lata m.m. Det stämmer säkert men ingen som har undrat varför?

Om en Thaitjej har varit gift med en Thaiman och fått ett par barn, Thaimannen super,tar pengarna,slår henne o.s.v. Dom separerar och thaitjejen flyttar och börjar ett nytt liv på en bar.
Det är ju hon Thaitjejen som ser till att hennes söner blir fostrade precis så som hennes ex. var.
Hon tyckte inte om hennes ex sätt att vara men ändå gör hon som mamma att hennes söner blir likadana, så när dom växer upp och träffar en thaitjej så kanske historien upprapar sej. Är det inte då bättre som Mor till sönerna se till att dom får med sej bättre värderingar än vad deras Far har.

Så jag som kvinna anser inte att det är bara Thaimännens fel att dom är lata,elaka som folk säger, oftast är det ju en kvinna som har gjort dom till vad dom är.

Det var mina tankar.

Jag sitter i soffan och applåderar... :wai: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Plus karma

Tackar.

Ja, det där med thaimän/-pojkar är ett stort problem, men det gör jag en egen tråd av :)

Visst är det en annan kultur men kan inte alls hålla med dig kycklingen, det är väl egentligen lika mycket mannens ansvar att uppfostra sina barn rätt.. inte bara kvinnan?

"zetterberg_88 " sa:
Visst är det en annan kultur men kan inte alls hålla med dig kycklingen, det är väl egentligen lika mycket mannens ansvar att uppfostra sina barn rätt.. inte bara kvinnan?

Håller med dej fullständigt. Är man 2 till att ha roligt och skaffa barn så ska man vara 2 till att ta ansvar.

Men eftersom många kvinnor blir lämnade av sin man så blir hon ju tyvärr ensam om att fostra barnen. Det är då jag menar att kvinnan inte ska fostra sina söner som sina ex var.
Men som tur är så är det ju inte så överallt, det finns bra Thaimän också, men det är lätt att dra alla över en kam.

"Kycklingen " sa:
Håller med dej fullständigt. Är man 2 till att ha roligt och skaffa barn så ska man vara 2 till att ta ansvar.

Men eftersom många kvinnor blir lämnade av sin man så blir hon ju tyvärr ensam om att fostra barnen. Det är då jag menar att kvinnan inte ska fostra sina söner som sina ex var.
Men som tur är så är det ju inte så överallt, det finns bra Thaimän också, men det är lätt att dra alla över en kam.

Precis så var det med knölen som stack från min hustru, han lämnade bara henne med 2 barn. Usling, han skickade aldrig en enda Baht ens. I mina ögon obegripligt! :mad:

"Berralund " sa:
Precis så var det med knölen som stack från min hustru, han lämnade bara henne med 2 barn. Usling, han skickade aldrig en enda Baht ens. I mina ögon obegripligt! :mad:
Ja. Också obegripligt att thailänska "samhället" inte anmärker mycket mer på det. Enskilda skitstövlar finns ju i alla länder, men "samhället" borde arbeta kraftigt emot det, tycker jag.
Jag vet att enskilda kvinnor börjat protestera mot orättvisorna, genom att kicka ut dåliga makar, men vet någon om det blivit någon förändring i allmänna åsikter om orättvisorna bland thai? Jag menar då det drabbat ANDRA än egna familjen.

Att knölens familj inte vill prata om det är inte konstigt,
men mycket anmärkningsvärt att inte andra gör det.
Om "alla" skulle prata om det, så skulle det inte bli "en piss i Mississippi", utan det skulle skulle översvämma hela Thailand... :)

Ni har helt rätt, Lunkan och Legolas.

Vi slipper i alla fall risken att gammelkärringen vill ta hand om ett av barnen. "Knölen" hade i alla fall så mycket vett i skallen att han har skrivit på papper om att min fru skall ha hela vårdnaden och att hon alltid har haft den. Det var ju tvungen till för att vi skall kunna ta barnen till Sverige.

Det är sorgligt att det är på detta sätt. Men även inom detta område kommer de ske förändringar sinom tid i Thailand då de känns lite som att "ungdomarna" dvs de som är runt 20 år inte håller det här med religion och tradition lika hårt dock så har dom stor respekt för den och för deras föräldrar dock tänker dom inte likadant.

Legolas, Just nu kan man fortfarande tycka att Thailand är GAMMALMODIGT men det var vi också förut och det kommer bli förändringar frågan är när det kommer ske. Jag tycker att Ubon som ligger i Isaan så har många ungdomar ett helt annat tänk, vädligt positivt!

Jag tror nog jag kommer hinna se många förändringar i Thailand, tror även du kommer hinna se endel förändringar.

Men det kommer nog inte hinna bli så modernt som vissa länder i väst. Eller rättare sagt de länderna i väst blir modernare hela tiden så det blir svårt att komma ikapp.

Jag tror ekonomin rent generellt kommer bli mycket bättre i Thailand om kanske 15 år, och blir ekonomin starkare i landet brukar det generera bättre levnadsstandard.

"zetterberg_88 " sa:
Legolas, Just nu kan man fortfarande tycka att Thailand är GAMMALMODIGT men det var vi också förut och det kommer bli förändringar frågan är när det kommer ske. Jag tycker att Ubon som ligger i Isaan så har många ungdomar ett helt annat tänk, vädligt positivt!

Jag tror nog jag kommer hinna se många förändringar i Thailand, tror även du kommer hinna se endel förändringar.

Men det kommer nog inte hinna bli så modernt som vissa länder i väst. Eller rättare sagt de länderna i väst blir modernare hela tiden så det blir svårt att komma ikapp.

Jag tror ekonomin rent generellt kommer bli mycket bättre i Thailand om kanske 15 år, och blir ekonomin starkare i landet brukar det generera bättre levnadsstandard.
Då Berlinmuren föll och Öst-Europa öppnades var det många, som "hoppade över" flera steg vi haft i utvecklingen. En del hoppade direkt till utvecklingssteg, som knappt branchfolk i Sverige hade hunnit till !!! :) Men det var på vissa ställen. De flesta släpar efter mycket.

I Thailand är jag inte intresserad av storstäderna, men jag har också hört att det börjat bli stora förändringar där.
Och, som jag sagt förrut, så har även kvinnor i inlandet t o m börjat kicka ut makar då de tycker att de klarar sig bättre utan dem, men de kvinnorna får inget vidare stöd från omgivningen gällande männens misskötsel :(
Fast det är bra för oss farangmän :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp