A
Anonym
Gäst
Då detta ju är ett forum om Thailand till stora delar...I Thailand så vill man fasa ut 91 oktan bensin med 10% etanol till att börja med och på längre sikt troligen även 95 oktan med 10% etanol inblandning. Målsättningen är att få det som i Thailand vid mackarna som heter E20 som är 80% bensin och 20% etanol till att bli det bränslet som de vill att det skall köras med. Så skall man t.ex. köpa en ny bil i Thailand så är det bäst att kolla att den är gjord för att köra på E20 vilket t.ex. inga Subaru i Thailand är godkända för...Även om 95 E10 troligen kommer finnas kvar rätt länge så kommer det troligen bli relativt dyrare att köra med detta jämfört med E-20 på sikt. För att en bil med motor skall gå optimalt på E20 så handlar det inte bara om att den inte går sönder utan den skall även då optimeras för att jobba med E-20 med lite högre kompressionförhållande.
Som jag kunnat läsa mig till så kommer det på överskådlig tid i Sverige inte bli högre inblandning av Etanol än maximalt 10% i bensinen och det verkar gälla även i övriga Europa. Men
Energy Ministry plans E20 shift in early 2020
The Energy Ministry has set a time frame to transition to gasohol E20 as the primary petrol grade by early next year, while phasing out gasohol 91 to boost the value of commodity crops used in biofuel, says Energy Minister Sontirat Sontijirawong.www.bangkokpost.com
Energy Ministry to phase out one fuel
The Energy Ministry plans to phase out one of the nine motor fuels in the local market in the next two months, but it will discuss the plan with refineries and traders before making a decision.www.bangkokpost.com
Ett av problemen med E20 på äldre bilar är att runt 20% etanol inblandning är som mest aggressivt mot komponenter i bränslesystemet som är gjorda av dålig aluminium.