Fördelningen i köket

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Enligt personer jag pratat med så skall inte mammen hjälpa till med matlagningen.
Jag vill jättegärna vara med och hjälpa till så gott det går. Do jag pratat med säger att det skulle vara nervärderande för tjejen om mammen hjälper till i köket. Är det sant? Och varför är det så?

Fördelning i köket

Jag har flera gånger frågat min tjej om jag kan hjälpa till med något i köket när det gäller matlagnin getc. Men hon vill inte.
Jag har pratat med några som säger att mannen helst inte skall hjälpa till med matlagningen. Och att det vore nedvärderande för tjejen.
Är det så? Och varför?

Min man (thai) lagar den mesta maten hemma och jag hjälper till ibland för jag tycker om matlagning. Våra thailändska vänner älskar hans mat och de ser absolut inget konstigt i att han lagar den.
Vi lever i södra Thailand, i turistdistrikten, och jag vet att i mångt och mycket så är de mer västinfluerade här.
Han hjälper till med allt hemma, är han kanske undantaget som bekräftar regeln eller? :D

"RobbieSve " sa:
Jag har flera gånger frågat min tjej om jag kan hjälpa till med något i köket när det gäller matlagnin getc. Men hon vill inte.

He he he ... he he

Om hon inte vill att du ska hjälpa till ... Jag vet inte riktigt hur jag ska lägga fram det men kanske tycker hon att du har visat större framgång inom andra områden och att dina kulinariska färdigheter inte ligger i toppklass? he he

Förlåt men du bjöd faktiskt på den :nod: ;D ;D ;D

Min man är från Thailand och han lagar nästan all mat hemma hos oss. Han har inget emot om jag hjälper till och lär gärna ut hur man lagar thaimat. När hans thaivänner kommer på besök så lagar vi mat tillsammans allihopa, kvinnor som män. Att din tjej inte vill att du skall hjälpa till är kanske mer hennes personliga skäl än kulturella?

jag håller med min pojkvän lagar nästan alltid mat och tycker det är roligt men vad som är nästan ännu mer roligt är att hans pappa var likadan och lagade mer mat än hans mamma. Så jag tror verkligen inte på detta med kulturella skäl för att inte laga mat om man är man.

Själv står jag för det västerländska och han för det thailändska så vi delar lite på det men jag får nog erkänna att det blir mer thaimat än värsterländsk :p

Det är samma här eftersom jag gör mycket mer skada än nytta. Hjälpa till efteråt är dock OK. :)

Berralund
det känns som en arbetsfördelning jag skulle kunna leva med. :thumbsup: :nod:

Åja, lite får man väl göra om man får tillstånd. Vi hjälps t ex åt med städning och tvätt också. Skulle kännas dåligt annars. :D

Samma här, ingen ide att vara i köket, eller städning, hjälper till
med tvätten, hon har svårt att nå upp till
tvättlinorna i torkrummet ;D

Ja så är de, samma sak i köket, hon vill laga mat, jag
ska hjälpa till, men går ej, är lång, får ont i ryggen
att böja mig ner till stekpannan :D

Ni har det bra ni.

Jag får banne mig ALLTID tvätta ,städa, laga mat, med tre barn måste man. Skönt att de två större barnen är ganska självständiga..

Så är livet när man nästan är singel. :D :D

I den by (2.3 miljoner inv) ;) som vi bor i (Nakhon Ratchasima) så upplever jag det att det bara ær kvinnor som ska stå før matlagningen och liksom i tidigare notat så ær jag i princip i vægen trots att jag kan lika mycket om de rætter de tillagar.

Jag har frågat flera kvinnor runt omkring dær vi bor om just detta fenomen då jag kallar mig sjælv..jæmstælld och tillsvars får jag att de anser de som nerværderande før en kvinna om en man måste hjælpa till æven i hemmet då mænnen normalt jobbar mer och ska konsentrera sig på det.Kvinnan vill å sin sida kænna sig betydelsefull och hjælpsam i førhållandet och bidrar då med matlagningen,barnpassningen och resten av hembestyren. Ala ITALIA...

Detta fenomen tror jag har sin grund i utbildningsnivån sin.De lågutbildade stannar ju ofta mer hemma och lær sig den biten mer æn de som vidareutbildar sig och "har råd" att køpa maten sjælva istællet før att laga den. :wai:

"helgonet " sa:
- cut -
Kvinnan vill å sin sida kænna sig betydelsefull och hjælpsam i førhållandet och bidrar då med matlagningen,barnpassningen och resten av hembestyren. Ala ITALIA...

Detta fenomen tror jag har sin grund i utbildningsnivån sin.De lågutbildade stannar ju ofta mer hemma och lær sig den biten mer æn de som vidareutbildar sig och "har råd" att køpa maten sjælva istællet før att laga den. :wai:
Ja. Vet inte om det är så allmänt, men "min" heltidsjobbande tyckte det skulle bli jättebra då jag sa att jag tänkte ha kontoret hemma, och sa att jag kunde fixa tvätten. Jag kan fixa maten också, men jag tror thai tycker att jag kryddar alldeles för lite, så matlagningen slipper jag nog :)
De flesta kvinnor tycker nog att städning behövs långt innan män brukar tycka det. Jag har tur så jag kan skylla på en knäskada, så städningen slipper jag :) Annars är det ju så mycket billigare att leja folk i Thailand, så städningen kan man slippa ändå.

Pojkar pojkar de vet ni väl ska man ha riktigt go mat får man göra den själv varför tror ni att dom bästa kockarna e män 8) se svårare än så e de inte

glimten66 ;)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp