Förhållande till thaifamilj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Ni som är gifta med eller har en partner från Thailand:

Hur är förhållandet till hennes eller hans familj? Vissa familjer ser uppenbarligen farangen som en ATM emedan andra har ett bra förhållande utan några större krav.

Själv tillhör jag lyckligtvis den senare kategorin, jag har aldrig fått några stora krav. Allt som jag hjälper till med gör jag av egen fri vilja. Är jag lyckligt lottad eller?

Oftast klagar dom över att jag använder pengar, oavsett om det är till mig eller till dom.

Den familjen kostar inga pengar direkt, mer än att frun skickar en slant då och då och betalar internet som är inkopplat hela året.

Har nog en bra familj, fattig men kräver inget. Dock hjälper vi till med lite då och då. Men inga krav. Har dock hjälpt till med bilen, som nu är slutbetald.

Inga som helst krav och möts bara av vänlighet. Toppen familj men det var också något jag kollade upp noga direkt när jag träffade tjejen. En krånglig familj orkar jag inte med, då e jag hellre singel.

Finns nog bara toppen tjejer med bra familjer här.. ;)

Har heller inga krav från tjejens föräldrar dom e trevliga o vi kommer bra överens
dom haraldrig frågat om pengarmen i somrasnär vi va där fick dom av mig när jag åkte därifrån o dom har en bra ekonomi redan farsan högre millitärme många vänder runt chang mai o jaga knark smugglare

Inga krav och av egen fri vilja, sluta ge av egen fri vilja så får ni se om det inte finns krav.
Alla säger ju av egen fri vilja har aldrig hört någon säga motsatsen, frågan är ger ni eran egna familj i Sverige lika mycket av egen fri vilja.
Far och mor hemma i Sverige kanske med skulle vilja ha ett hus och en bil betald ;)

Själv vet jag inte för jag förstår ju inte vad dom säger, men inte så säker på att jag har så bra relation med familjen för jag ger knappt nåt av egen fri vilja.
Brodern var ju i huset och tiggde pengar när jag drog på jobb, så jag skällde om honom via kärringen att han var en odugling och kanske skulle se till at sluta supa Lao Khao och slösa sina pengar på sprit och försöka försörja sig själv, inte springa och tigga av lillasyster.
Så han har inte kommit till huset igen när jag är hemma och nu var första gngn på 6 månader när svärmor var hemma hos oss. Verkar som han och tjejen knappt pratat sen jag skällde om han sist för tror hon vidarbefodrade den.
Men han verkar ha rykt upp sig nu fått en kärring som verkar ok enlit tjejen och han såg ut att ha gått upp i vikt så kanske lagt ner att supa ner sina sorger i lao khao. Han började dricka förstod jag det som när hans ex lämnade honom.

Sen hennes syster och gubbe var ju och hälsa på oss i våras och dom tyckte dom skulle få 3000 bath i bensin pengar för dom kom och besökte osss och dom hade ju förlorat inkomst.
Fick ingen bath, jag betalar inte folk för att dom kommer och besöker mig.
Samma var nu i Koh Sameth bjöd dom på resa men gjorde klart innan att dom får betala bensinen själv om dom vill komma ner och få se till att dom har råd att stanna från jobbet dom dagarna, ja då det hade dom.
Trots det så fråga dom när dom skulle hem om pengar och tyckte jag skulle betala för bensin och förlorad arbetsinkomst typ. Nope inte en bath.
Så nä ger inte så mycket av fri vilja och kan inte prata deras språk dom pratar ju bara Isaan och knappt det utan eget by språk så någon relation har vi knappast ler och säger sawatdii krap.

Morsan hjälper jag med 6000 bath i månaden och annat som behövs, farsan är ju halvdöd som dom binder efter Bufflarna så inte så mycket inkomst. Morsan är bara 50 och ingen unge att ta hand om nu så sagt att hon kan se till att jobba också och inte bara sitta på arslet, men dom får hjälp.

Men vad man läser av allas svar på frågan så verkar ju bra förhållande till familjen vara = med pengar för alla svar är ja och vi ger dom pengar av fri vilja 555555 eller så kostar dom inte så mycket men vilket som så verkar bra förhållande och pengar ha ett samband.
Så jag kanske inte har ett bra förhållande 5555.
Men dom ler iallafall och svärmor kommer ner och hälsar på och skrattar och ser glad ut, men för att få ett bra förhållande kanske man skulle kunna kommunicera också, sitta och fån glo på varandra och acceptera att det sitte en och fån glor på en vet jag inte om jag kallar bra förhållande.

Själv vet jag inte för jag förstår ju inte vad dom säger, men inte så säker på att jag har så bra relation med familjen för jag ger knappt nåt av egen fri vilja.
Brodern var ju i huset och tiggde pengar när jag drog på jobb, så jag skällde om honom via kärringen att han var en odugling och kanske skulle se till at sluta supa Lao Khao och slösa sina pengar på sprit och försöka försörja sig själv, inte springa och tigga av lillasyster.
Så han har inte kommit till huset igen när jag är hemma och nu var första gngn på 6 månader när svärmor var hemma hos oss. Verkar som han och tjejen knappt pratat sen jag skällde om han sist för tror hon vidarbefodrade den.
Men han verkar ha rykt upp sig nu fått en kärring som verkar ok enlit tjejen och han såg ut att ha gått upp i vikt så kanske lagt ner att supa ner sina sorger i lao khao. Han började dricka förstod jag det som när hans ex lämnade honom.

Sen hennes syster och gubbe var ju och hälsa på oss i våras och dom tyckte dom skulle få 3000 bath i bensin pengar för dom kom och besökte osss och dom hade ju förlorat inkomst.
Samma var nu i Koh Sameth bjöd dom på resa men gjorde klart innan att dom får betala bensinen själv om dom vill komma ner och få se till att dom har råd att stanna från jobbet dom dagarna, ja då det hade dom.
Trots det så fråga dom när dom skulle hem om pengar och tyckte jag skulle betala för bensin och förlorad arbetsinkomst typ. Nope inte en bath.
Så nä ger inte så mycket av fri vilja och kan inte prata deras språk dom pratar ju bara Isaan och knappt det utan eget by språk så någon relation har vi knappast ler och säger sawatdii krap.

Morsan hjälper jag med 6000 bath i månaden och annat som behövs, farsan är ju halvdöd som dom binder efter Bufflarna så inte så mycket inkomst. Morsan är bara 50 och ingen unge att ta hand om nu så sagt att hon kan se till att jobba också och inte bara sitta på arslet, men dom får hjälp.

Men vad man läser av allas svar på frågan så verkar ju bra förhållande till familjen vara = med pengar för alla svar är ja och vi ger dom pengar av fri vilja 555555 eller så kostar dom inte så mycket men vilket som så verkar bra förhållande och pengar ha ett samband.
Men dom ler iallafall och svärmor kommer ner och hälsar på och skrattar och ser glad ut, men för att få ett bra förhållande kanske man skulle kunna kommunicera också, sitta och fån glo på varandra och acceptera att det sitte en och fån glor på en vet jag inte om jag kallar bra förhållande.

Jo som Jonas skriver är det väl.....ge när man vill...kanske vill de ha mer...trots leendet. Annars får jag väl instämma med de flesta här...familjen har
aldrig besvärat mig...med att vilja ha pengar.Däremot hjälper vi dom ibland med typ nytt kylskåp...gjuta om uteplatsen....och frun skickar ibland lite pengar.

Att komunisera e inga större problem farsan kan en del engekska så vi kan prata me varandra

Dom har allt dom behöver redan o betalt av dom själva snygg kåk me farang standard
tmp_20359-DSC_000001-928268674.JPG
tmp_20359-DSC_14711808589009.JPG

Du har en liten poäng, så klart.
Nu bygger jag inget hus till morsan och farsan i Sverige. Men jag sponsrar dom ibland med en massa saker som jag tycker dom behöver både i stugan och hemmet.
Ibland lånar jag deras bil till något och fyller upp den med bensin.
Telefoner, datorer, TV och kamera har även köpts in.

Även detta görs med fri vilja och frun min tvingar mig att köpa en massa till mina föräldrar.

Så frun ser i alla fall inte till att pengar bara får gå till Thailand.
Hon har dessutom slängt ut sin morsa ur huset. Hon får bo hos sina släktingar.
Bara hennes bror bor i huset, och bilen och huset höll på att gå till broderns flickvän, då det blev något tjafs mellan bror/flickvän.

Hennes andra brors barn brukar vi dock belöna med något när det går bra i skolan. Tydligen är dessa två rätt duktiga, och jag hoppas att det fortsätter så dom kan få sig ett vettigt jobb.

Mina svärföräldrar bor i vårt hus och det är vi tacksamma för. Tillsyn är viktigt och svärmor har börjat odla diverse grönsaker på tomten. Huset ligger på tomten där frugan växte upp, det gamla huset revs och tillämpbara delar såldes.

Jag hjälper till med bilen, helt utan krav dock. Men det är dom väl värda!

Du har en liten poäng, så klart.
Nu bygger jag inget hus till morsan och farsan i Sverige. Men jag sponsrar dom ibland med en massa saker som jag tycker dom behöver både i stugan och hemmet.
Ibland lånar jag deras bil till något och fyller upp den med bensin.
Telefoner, datorer, TV och kamera har även köpts in.

Även detta görs med fri vilja och frun min tvingar mig att köpa en massa till mina föräldrar.

Så frun ser i alla fall inte till att pengar bara får gå till Thailand.
Hon har dessutom slängt ut sin morsa ur huset. Hon får bo hos sina släktingar.
Bara hennes bror bor i huset, och bilen och huset höll på att gå till broderns flickvän, då det blev något tjafs mellan bror/flickvän.

Hennes andra brors barn brukar vi dock belöna med något när det går bra i skolan. Tydligen är dessa två rätt duktiga, och jag hoppas att det fortsätter så dom kan få sig ett vettigt jobb.

Du skriver följande

Förstår du inte, att med detta, så vill hon att du skall göra det samma, till hennes föräldrar.

Andra skriver här att "gumman" ger pengar l, vad kommer dom ifrån, har inte du själv, hållit dom i din hand tidigare.

Själv är jag lyckligt lottad, varken hennes stora, vuxna dotter eller hennes Far, har aldrig propsat på något under alla år

Nu har varenda inlægg handlat om pengar så hur ær erat førhållande till familjen då som tråden handlade om 5555 :xmas_smiley::D:p

Du skriver följande

Förstår du inte, att med detta, så vill hon att du skall göra det samma, till hennes föräldrar.

Andra skriver här att "gumman" ger pengar l, vad kommer dom ifrån, har inte du själv, hållit dom i din hand tidigare.

Själv är jag lyckligt lottad, varken hennes stora, vuxna dotter eller hennes Far, har aldrig propsat på något under alla år

Jag tror jag förstår efter 11 år.
Hon skickar 1000:- per månad till internet, elräkning, vattenräkning och resten av pengarna får dom göra vad dom vill med.
Nu har jag inte hållit i dessa pengar som hon skickar. Hon har jobb och jag har jobb.

Det är snarare mitt krav på att internet och bil bör finnas till handa och fungera, samt AC och annat nödvändigt som skal till för att jag skal trivas där som gör att vi dragit på oss kostnader.

Det är ingen som propsar på något speciellt.
Bilen får användas, men kostnaden för att använda den står dom för själv.
Går däremot ett kylskåp sönder så tror jag nog att jag pröjsar det rakt av.

Nu försätter dock varken jag, min fru, hennes mor, hennes bror eller mina föräldrar mig i någon ekonomisk knipa.

Eftersom min fru slängt ut sin egen morsa från huset, så kan du ge dig fan på att hon inte skickar en spänn för tillfället i alla fall. Och så har det varit ett tag.

Jag som tjej då... Killen skulle aldrig fatta om jag skulle vilja skicka pengar till mina släktingar därnere men den diskussionen har vi aldrig behövt ha. Och jag har toppen svärföräldrar här och min mamma bor kvar i Tumba med "farsan".

Jag har en liten släkt på mammas sida dvs 2 mostrar och morbror å en 17 åring till kusin, resten kan far åt...enl.mamma, bara problem. Alla klarar ju sig själva och bor i BKK. Sedan mormor dog och vi barnen kom hit slutade vi skicka pengar. Ingen vågade kräva oss på nåt eller klaga.

Att ge tillbaka efter alla de åren föräldrarna och alla som har tagit hand om en, har lagt energi å mödan på en, klart bör barnen visa tacksamheten och ge tillbaka (i alla fall så vi har blivit uppfostrade till). Men tyvärr finns de kräver det, vill ha och vill ha mer.

Ja, jag har ok förhållande, vi har tagit hand om hennes ungar så nu klarar föräldrarna sig själva, dom kan inte tjata om att ungarna äter dom ur huset o vi måste skika mer pengar...
Min svärfar är inte den vassaste kniven i lådan, tvärtom, alla hans bröder har lyckats bättre en är tom mångmiljonär men han hjälper inte min svärfar längre, han har gett upp.
Jag har haft tur iaf för nu har jag sett till att han kan försörja sig och svärmor. Det gick lite galet med hans företagande i början men jag har sett till att min svåger fick börja jobba med samma o då har äntligen svärfar lärt sig lite plus o minus av honom.

Småler när jag läser om Jonas familj som vill ha pröjs för att komma på besök och förlorad arbetsinkomst när dom blivit bjudna på sem. Sicket folk :eek:
Det tycker du var värst ser på inläggen att folk köper både bil, hus och betalat uppehälle till svärföräldrarna fast alla säger det är kravlöst.
Att dom här frågade om 3000 bath i bensin pengar var då värst ;)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp