Förhållanden mellan Thaikvinnor och falanger.

andrejsdenruskige

Forumveteran
Bild som du skriver om, är en illusion inte en riktig bild. Att det bara skrivs negativt om Thailand ingår ju på agendan i Sverige. :rolleyes:
Ja, men den bilden...förlåt... illusionen finns även hos folk som vistas väldigt mycket i Thailand.
Det tog en hel del år innan jag upptäkte att det finns en hel del thailändare som faktiskt inte är så fattiga och många av dom som är fattiga är det av egenorsakad grund.
Sedan finns det dom som är fattiga p.g.a att dom aldrig fått möjligheten och att dom lever med en djupt inrotad kultur som styr deras liv i stället för att kontrollera kulturen själv.
Slav under sin kultur lika mycket som de bokstavstrogna religiösa människorna är slav under sin religion.

Isan Lover

Forumveteran
Men då ryker bilden av att alla Thai är pengahungriga och alla faranger är gamla, feta och köper sin fru! Det finns nog en viss politisk vinst i Sverige i att inte visa lyckliga män som är tillsammans med Thaikvinnor.

Sen finns det en del dåligt också men jag håller helt med dig, vore trevligt om det positiva visades lite tydligare och oftare. Jag tycker att det hade varit väldigt artigt mot alla bra Thai som lever i Sverige också, ge dessa lite positiv uppmärksamhet. Bara en sådan sak som att Thaikvinnor som lär sig Svenska, skaffar sig arbete och blir en del av Sverige faktiskt gör det utan genvägar, utan något curlande annat än om vi curlar våra kära lite men det är väl bara ett tecken på att det finns bra förhållanden :)
Hej

Håller med helt och fullt, ett klockrent inlägg.

Men sånt här säljer väl inte lika bra så vi får förmodligen fortsätta dras med negativa reportage och artiklar.

Mvh isan lover

A

Anonym

Gäst
Artikeln handlar om en sociologisk studie och bekräftar i stor utsträckning det jag hör många thaikvinnor säga om varför de väljer faranger. Det vill säga att faranger är bättre familjeförsörjare, snällare och bättre i sinnet. Å andra sidan så är det ju de som valt faranger som intervjuats i studien och de är i många fall redan brända av sina försupna och otrogna thaiex.
De stora majoriteten av män i Isan och Thailand knegar och sköter sig skapligt. De kvinnor som är gifta med dem är inte intresserade av ett förhållande med en farang. Dessa kvinnors syn på faranger är förmodligen en helt annan. I många fall ser de ner på oss lite grand, antingen med ett visst mått av avståndstagande eller med förundran. Våra seder och bruk, våra kroppar, vår hudfärg, vårt språk och vår hållning signalerar konstig utlänning...
I vissas ögon är vi nog på på samma nivå som barn. Med andra ord inga attraktiva partners.
Men tur för oss är väl att smaken är delad. Det finns tillräckligt många kvinns som förutom att de ser oss som goda familjefäder gillar vår hudfärg, vårt sätt att vara, vår oförmåga att tala thai och vår hållning.
Kvinnor som, liksom vi, gillar det annorlunda. Som gillar att utmanas av de vardagliga olikheterna.
Och du glömde våra pengar.

A

Anonym

Gäst
Som ni kanske förstår på min bild så är jag gay, det är dock inte så stora skillnader, annat än att killar tror att faranger tror att det är lagligt för samkönade par att gifta sig i Thailand, vilket det inte är. Så de försöker få till ett fejk brölopp för att få hemgiften :) Säkert en del faranger som går på det så bra kolla upp lagarna innan man säger ja. En kompis till mig krävde att hans lata thai pojkvän skulle arbeta om han skulle få några pengar, något som ofta är omöjligt eftersom gaykillar ofta är tillsammans med faranger just för att slippa arbeta. Hans pojkvän ville leva ett lyxliv utan att arbeta, när min kompis sa nej, tog thaikillen livet av sig med ett brev till föräldrarna att om han ska leva fattigt kan han lika bra ta livet av sig, och eftersom hans man vägrade ge honom den möjligheten så hoppade han ut från en balkong på 4:e våningen, han dog inte direkt dock utan fick ligga i respirator i 2 månader innan han dog. Med en sjukhusräkning för föräldrarna som var hiskligt hög, han hade en försäkring men av billig sort så den betalade inte allt. Nu har föräldrarna anmält min kompis för vållande till att sonen tog sitt liv och kräver hög ersättning. Det kommer inte att gå igenom enligt advokaterna, min kompis var inte ens där när han hoppade. Men det visar lite hur Thailändare tänker om förhållande med faranger och deras pengar. Och jag tror inte det är så stor skillnad i straighta och gay förhållanden.

A

Anonym

Gäst
Men då ryker bilden av att alla Thai är pengahungriga och alla faranger är gamla, feta och köper sin fru! Det finns nog en viss politisk vinst i Sverige i att inte visa lyckliga män som är tillsammans med Thaikvinnor.

Sen finns det en del dåligt också men jag håller helt med dig, vore trevligt om det positiva visades lite tydligare och oftare. Jag tycker att det hade varit väldigt artigt mot alla bra Thai som lever i Sverige också, ge dessa lite positiv uppmärksamhet. Bara en sådan sak som att Thaikvinnor som lär sig Svenska, skaffar sig arbete och blir en del av Sverige faktiskt gör det utan genvägar, utan något curlande annat än om vi curlar våra kära lite men det är väl bara ett tecken på att det finns bra förhållanden :)
Det finns massor av farang-thaipar som funkar asbra, men dem hör man aldrig av, troligen funkar majoriteten av par bra, men det skrivs och talas bara om de som det går dåligt för, de som det går bra för är det ju inget värde i att skriva om.

nmax

Forumveteran
Som ni kanske förstår på min bild så är jag gay, det är dock inte så stora skillnader, annat än att killar tror att faranger tror att det är lagligt för samkönade par att gifta sig i Thailand, vilket det inte är. Så de försöker få till ett fejk brölopp för att få hemgiften :) Säkert en del faranger som går på det så bra kolla upp lagarna innan man säger ja. En kompis till mig krävde att hans lata thai pojkvän skulle arbeta om han skulle få några pengar, något som ofta är omöjligt eftersom gaykillar ofta är tillsammans med faranger just för att slippa arbeta. Hans pojkvän ville leva ett lyxliv utan att arbeta, när min kompis sa nej, tog thaikillen livet av sig med ett brev till föräldrarna att om han ska leva fattigt kan han lika bra ta livet av sig, och eftersom hans man vägrade ge honom den möjligheten så hoppade han ut från en balkong på 4:e våningen, han dog inte direkt dock utan fick ligga i respirator i 2 månader innan han dog. Med en sjukhusräkning för föräldrarna som var hiskligt hög, han hade en försäkring men av billig sort så den betalade inte allt. Nu har föräldrarna anmält min kompis för vållande till att sonen tog sitt liv och kräver hög ersättning. Det kommer inte att gå igenom enligt advokaterna, min kompis var inte ens där när han hoppade. Men det visar lite hur Thailändare tänker om förhållande med faranger och deras pengar. Och jag tror inte det är så stor skillnad i straighta och gay förhållanden.
Tror att det är lite skillnad iaf, tror att allt blir mer feminint/fjolligt i en gay relation jämför med dom flesta straighta.
Dom flesta gaykillar är ju mer feminina/fjolliga än vad tjejer normalt är så det blir troligtvis mer fjolleri i en relation mellan 2 gaykillar än mellan 2 lesbiska och garanterat mer än i en straight. Det här påverkar givetvis hur saker utförs och vad som händer i relationen.

Senast ändrad:
A

Anonym

Gäst
Tror att det är lite skillnad iaf, tror att allt blir mer feminint/fjolligt i en gay relation jämför med dom flesta straighta.
Dom flesta gaykillar är ju mer feminina/fjolliga än vad tjejer normalt är så det blir troligtvis mer fjolleri i en relation mellan 2 gaykillar än mellan 2 lesbiska och garanterat mer än i en straight. Det här påverkar givetvis hur saker utförs och vad som händer i relationen.
Tja för vissa kanske, för min del vill jag inte ha fjolleri, det stör mig något grymt. Ska killen vara tjej så är det bättre med en äkta tjej. Men anar viss fördomsfullhet där, du tror hur det är men har säkert aldrig haft en gayrellation. :) Bara sett på tv hur de är på gaypride mm, men gayvärlden är mer än fjollor i damkläder. Men det var inte personligheten jag talade om utan hur det fungerar mellan thai/farang förhållanden och tron på att faranger har en gränslös plånbok.

A

Anonym

Gäst
Ja, men den bilden...förlåt... illusionen finns även hos folk som vistas väldigt mycket i Thailand.
Det tog en hel del år innan jag upptäkte att det finns en hel del thailändare som faktiskt inte är så fattiga och många av dom som är fattiga är det av egenorsakad grund.
Sedan finns det dom som är fattiga p.g.a att dom aldrig fått möjligheten och att dom lever med en djupt inrotad kultur som styr deras liv i stället för att kontrollera kulturen själv.
Slav under sin kultur lika mycket som de bokstavstrogna religiösa människorna är slav under sin religion.
Det stämmer bra det du skriver, och många som har det gott ställt tjatar och tigger ändå efter pengar, för det är det många tror att man gör till faranger. Att vara stolt över att vara självständig är det tyvärr få thailändare som är, kan man få pengar av någon annan så är det bättre än att röra sina egna pengar. En del västerlänningar håller kanske med i det, men jag tror majoriteten västerlänningar ser en stolthet i att klara sig själv och känner obehag av att tigga.

A

Anonym

Gäst
Nu har jag inte det problemet i min närhet men man ser/hör ibland Thai som vägrar äta annat än thaimat. Många fattar inte att alla kulturer har inslag av god mat och vägrar man testa så missar man tyvärr en av livets höjdpunkter.
/ SatanG
Detta med maten och att allt måste vara på Thaivis både i Thailand och när de kommer utomlands kan nog tillskrivas folk från andra länder också.

Se bara här på forumet där svenska jagar svensk mat och många äter i huvudsak svensk mat, umgås i majoritet med svenskar och lever i stort sätt ett svenskt liv i Thailand. Många som reser på semester till Thailand och andra länder bor på svenskägda hotell där det talas svenska och serveras svensk mat.

Det att man dras till det hemvanda när man är utomlands kan vara en liten trygghet, om man är lite osäker på att kasta sig in i ett lands kultur direkt.

Holmen

Forumveteran
Detta med maten och att allt måste vara på Thaivis både i Thailand och när de kommer utomlands kan nog tillskrivas folk från andra länder också.

Se bara här på forumet där svenska jagar svensk mat och många äter i huvudsak svensk mat, umgås i majoritet med svenskar och lever i stort sätt ett svenskt liv i Thailand. Många som reser på semester till Thailand och andra länder bor på svenskägda hotell där det talas svenska och serveras svensk mat.

Det att man dras till det hemvanda när man är utomlands kan vara en liten trygghet, om man är lite osäker på att kasta sig in i ett lands kultur direkt.
Nu kav jag dig ett lite gillande. Var väl lite hård igår enligt en del.

Isan Lover

Forumveteran

Hej

Håller med här, det är nog naturligt att folk ifrån olika länder och kulturer gärna fortsätter att äta den mat dom är uppväxta och vana med även om dom befinner sig utomlands oavsett anledning.

Själv tillhör jag dock dom som gärna äter andra länders mat och tycker att detta är både intressant, gott och berikande, men visst smakar det gott ibland med en hederlig sibylla korv och bröd eller lingonsylt efter månader med andra länders mat.

Mvh isan lover

SatanG

Forumveteran

Jag var nog lite otydlig. Jag menar alltså att endast och alltid så måste det av vissa enbart ätas thaimat, intresset och fördomarna mot andra kulturers mat är i botten. Jag menar det som något negativt för de med den inställningen då man isf missar en hel del god mat. Jag menar alltså inte att man helt bör överge sin egen mat vad man nu än gillar utan istället berikas av det man gillar vare sig det kallas thai, italienskt eller svenskt.
Svårt att tolka beteendet som något annat än negativ hjärntvätt men som sagt inte mitt problem.

/ SatanG

A

Anonym

Gäst
Jag gratulerar till att det gått/går som du vill. Jag tror det är få som reser till Thailand på sin semester för att plantera ris och skjuta sork så det är kul att inte alla tänker och göra samma saker.
Personligen har jag varken intresse eller lust till dessa aktiviteter men var och en gör naturligtvis som de vill och trivs med. Jag är lite kluven ibland vad det gäller Isaaniter. De är de mest generösa och roliga av alla thailändare i mina ögon men samtidigt ganska påfrestande på andra sätt. Mycket problem med tonårsgraviditeter, lokala smågansters som kränger yaba, maipenrai-mentaliteten där det är ok att skita i allt för att senare gnälla om att det saknas pengar att betala lånet med, det konstanta jämförandet mellan vem som har mer pengar än den andra. Ljuget om hur rik ens dotter är fast hon är gift med en arbetslös diskare från Tyskland. Alla lokala fyllon som inte vet om det är bröllop eller begravning de "firar"
Frugan får ofta höra att det var ganska korkat av henne att köpa en ny Honda Accord när hon kunde fått en riktig bil (pick-up) billigare. Att storleken på bilen eller huset är allt som är viktigt, ytan alltså etc etc.
Varken frugan eller jag vill vara några längre stunder däruppe, någon/några långhelger per år räcker, och vi skulle hellre flytta till Europa än att flytta upp dit. Men så illa får man hoppas det inte ska behöva bli :)

/ SatanG
En helt underbar beskrivning!

/ SatanG
[/QUOTE]
En helt underbar beskrivning.

Topp