Förlänga uppehållstillstånd

 
B

bobbyjanne

Gäst
Hej,
Jag har lite frågor ang. förlängning av uppehållstillstånd, vore extremt tacksam om ni kunde hjälpa mig!

Min flickvän har tillfälligt uppehållstillstånd i Sverige (beviljades början av 2015), det är knutet till mig som är född och uppvuxen i Sverige. Jag har dock jobbat utomlands och är ibland borta flera månader. Nu är jag stationerad i Kanada och hon har åkt till Tyskland för att spendera tid med sin familj som bor där.

Kommer detta att ställa till det när vi ansöker om förlängt uppehållstillstånd?
Hon har spenderat tid i Sverige och hon är skriven hos mig och vi bor ihop då jag är i Sverige men jag jobbar mycket utomlands och då är hon inte i Sverige.
Kan migrationsverket se hennes ut-och-inresor i landet?

Hon har spenderat mer tid i Tyskland än i Sverige i dagens tidpunkt, detta pga. mitt jobb utomlands. Hon ser ingen anledning att vara i Sverige om inte jag är där, då är hon hellre med sin familj i Tyskland.

Det är främst blanketten "Försäkran om samlevnad" som oroar mig. Det finns en fråga där de vill veta om min partner har bott utomlands sedan hon fick uppehållstillstånd i Sverige. Svaret är "Ja" men jag vill kryssa i "Nej" då jag är orolig att om jag svarar "Ja" så kommer hon få svårt att förlänga uppehållstillståndet.

I ärlighetens namn så har hon inte bott utomlands, men hon har spenderat tid utomlands under tiden jag inte är i Sverige. Vad kan ni ge mig för råd, ska jag kryssa "Ja" eller "Nej"?

Tacksam för svar!
Jansson
 
Fyll ut schema : Försäkran om samlevnad .
På nr. 3 i schema : Resor utanför Sverige . där kryssar du på ja. för hon har varit över 3 veckor utfor Sverige.
På nr 4 i schema : Övriga upplysningar : Där skriver du grunden till hon är utfor Sverige .
 
Hej,

Min flickvän har tillfälligt uppehållstillstånd i Sverige (beviljades början av 2015), det är knutet till mig som är född och uppvuxen i Sverige.
Kan migrationsverket se hennes ut-och-inresor i landet?

Tacksam för svar!
Jansson
Fick hon inte 2år UT?
Isf är det la ett år innan ni ska förlänga.
 
På blankett 242011W står det om sökanden vistats utomlands mer än tre veckor i rad sedan hon/han flyttade till Sverige, ska det uppges på blanketten.

Det står också på blanketten:
"Om du lämnar oriktiga uppgifter eller medvetet låter bli att tala om uppgifter av betydelse för att få uppehållstillstånd kan den sökandes uppehållstillstånd återkallas. Du riskerar också att dömas till böter eller fängelse. Se 20 kap. 6 § 2 utlänningslagen (2005:716)".

Detta kan väl inte vara så svårt att förstå.

Med vänlig hälsning Thaikonsult
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp