Förlänga uppehållstillstånd

 
S

Skufff

Gäst
Hej!

Min fru fick precis sitt tvååriga uppehållstillstånd beviljat.

Jag hade tänkt att åka ner till Thailand i december och åka hem i februari och vi tänkte att min fru stannar i Thailand tills jag kommer ner sen så åker vi tillsammans till Sverige.
Kan det bli problem sen när hon ska förlänga sitt uppehållstillstånd att hon inte åkte till Sverige direkt när hon fått sitt uppehållstillstånd utan väntade ca fem månader?
 
Det kan jag inte tänka mig att det skulle bli problem. Som du säkert vet har vissa par fått vänta flera år på UT, medans andra, inklusive mig själv och min tjej där det gick snabbt till beslut. De kom hit ca. 3 mån efter sitt beslut, pga. att hon avvecklade sin affär. Mars -18 är det dags att söka igen (PUT). och just nu är handläggningstiden för detta 2 till 4 mån.
 
Ang förlängningen blir det inga problem, möjligtvis att hon får vänta 3 år och 5 mån från beslutsdatumet när om hon vill söka medborgarskap sen. Man ska ju ha haft en viss hemvisttid.
 
Så det räcker att vi bott ihop här i Sverige i 1 år och sju månader för att få förlängt? När man söker om förlängt uppehållstillstånd får man ett permanent då eller hur funkar det?
 
Det är möjligt hon bara får begränsat UT igen och sedan PUT nästa gång, men bara söka och se inget fundera på redan.
 
Så det räcker att vi bott ihop här i Sverige i 1 år och sju månader för att få förlängt? När man söker om förlängt uppehållstillstånd får man ett permanent då eller hur funkar det?
Som @NilsG säger, det är inget att fundera över. Bara lämna in ansökan om förlängning i tid, så får hon antingen nåt år till, eller ett PUT.
 
Hej!

Min fru fick precis sitt tvååriga uppehållstillstånd beviljat.

Jag hade tänkt att åka ner till Thailand i december och åka hem i februari och vi tänkte att min fru stannar i Thailand tills jag kommer ner sen så åker vi tillsammans till Sverige.
Kan det bli problem sen när hon ska förlänga sitt uppehållstillstånd att hon inte åkte till Sverige direkt när hon fått sitt uppehållstillstånd utan väntade ca fem månader?
Min fru fick UT i början av juni 2013, vilket gick fortare än planerat, hon avvecklade sitt jobb och boende och flyttade hit i september 2013. Vi har inte haft några problem vare sig med PUT eller medborgarskapet. Det borde inte påverka er heller. Grattis till UT
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp