Förlorat Guld

 
M

MrPancake

Gäst
Vet inte vilket forum de hör hemma i eller vilken rubrik man ska sätta på det.
Finns väl heller inga svar på frågan, eller svar finns det ju men kanske inte dom man vill ha..

Tjejen beställde guld från Thailand och när hon väl hämta ut paket här i Sverige är det tomt. Alla askar och allt e kvar men guldet är borta.
Verkligen jätte tråkigt men man blir ju samtidigt inte längre förvånad, bara förbannad.
Behöver inte gå in på exakta värdet men är inga fantasi summor vi pratar om men heller inga små potatis.
Oavsett är de ju tråkigt när tjejen äntligen jobbar och spar pengar för att kunna köpa något hon tycker om.

Vill inte vara fördomsfull men gissar att sakerna försvunnit i just Thailand, men kan lika gärna vara tull eller något i Sverige. Har egentligen ingen aning utan jag bara gissar och spekulerar..
Sakerna är köpta från en butik i Thailand och tjejens kontakt där skulle kolla vad hon kunde göra imorgon. Självklart hoppas man ju att hon kan få sina pengar tillbaka men är väl kanske rätt osannolikt.

Så min egentliga fråga, finns de något man kan göra. Har ni några tips??

En annan fråga som kommer till mig i skrivande stund, någon som råkat ut för något liknande?
Inlägget är väl mest bara för att få skriva av sig men samtidigt skadar de ju aldrig att fråga. Om inte annat kan ju inlägget alltid bli en varning/upplysning.

:wai:
 
Det är tråkigt när någon tar det.
Det jag beställt från Thailand har jag fått hem, har dock aldrig beställt guld. Och allt har legat i vanliga fodrade kuvert
 
Är det rekommenderat kan man ju få ersättning eller EMS eller dylikt, annars är det nog kört.

Vi har två liknande händelser, ett brev vi skickade från BKK till svärföräldrarna med 500 Baht i, det kom inte fram. Min fru sa det när vi skickade det, kommer aldrig fram. Vet inte om de kan lukta efter pengar?

En en annan gång skickades hennes pappa lite frukter och grönsaker med EMS, skickades fredagen skulle vara framme måndag. Fungerade väl hyfsat om inte brevbäraren i Sverige åkt runt med det hela dagen i bilen (skulle köras ut innan kl 10) då han glömt taggen för att komma in genom dörren och orkade inte ringa på porttelefonen. Det var en dag när det var 30 grader ute (jo det var 2013 så ni kanske kan räkna ut vilken dag det var). Så efter en del samtal fick hon paketet på kvällen med rutten frukt. Dock fick hon ersättning från både Thailand och Sverige, då det var försäkrat och garanterat leveranstid ...
 
Vilken tur att Ni skickade som värdepost.....eller?

Vet inte om du är dryg och gör dig lustig eller om jag läser det fel.

Men är som jag skrev tjejen som beställt saker så jag vet bara att det skickat med EMS vad de innebär sen är jag inte det minsta insatt i.
Sen om de är så att hon inte beställt med värdepost och de då hade vart ett jätte bra alt som kunnat hjälpa henne så är de ju lite för sent för det nu och vet därför inte riktigt vad ditt inlägg tillför?
 
Är det rekommenderat kan man ju få ersättning eller EMS eller dylikt, annars är det nog kört.

Är skickat med EMS så mycket mer än de vet jag inte. Är själv inte insatt alls i liknande saker då jag aldrig skickat saker utomlands och de jag beställt alltid kommit som de ska (peppar peppar)
De mest värdefulla jag beställt är bildelar och de är kanske inte av intresse när man inte vet vilken bil det tillhör.

Men tack för ditt svar. Ska ringa runt lite imorgon och så får vi hoppas på det bästa. :)
 
Senast redigerad av en moderator:
Var paketet trasigt/öppnat ?
Kolla som sagt upp så det är skickat med rek, isf bör det gå få ersättning.

Trist men inte förvånad som sagt, skulle aldrig skicka varken pengar eller guld/smycken via posten inte ens inom Sverige.
 
Var paketet trasigt/öppnat ?
Kolla som sagt upp så det är skickat med rek, isf bör det gå få ersättning.

Trist men inte förvånad som sagt, skulle aldrig skicka varken pengar eller guld/smycken via posten inte ens inom Sverige.

Ja det hade blivit öppnat och sen förseglat igen (tror jag) tjejen öppna det medans jag körde så fokusera mest på vägen. :)

Hade det inte vart öppnat hade man ju omedelbart misstänkt butiken som sålde det från första början.
 
Vet inte om du är dryg och gör dig lustig eller om jag läser det fel.

Men är som jag skrev tjejen som beställt saker så jag vet bara att det skickat med EMS vad de innebär sen är jag inte det minsta insatt i.
Sen om de är så att hon inte beställt med värdepost och de då hade vart ett jätte bra alt som kunnat hjälpa henne så är de ju lite för sent för det nu och vet därför inte riktigt vad ditt inlägg tillför?

Pancake

Det framkom inte i ditt första inlägg hur detta skulle skickats, jag skrev värdepost?
nu framkommer att detta skickats som EMS, min uppfattning är, ingen värdeförsändelse,
ingen ersättning, dryg eller lustig? skriv till något mer, så får Du med lite extra.

Tror nog jag tillförde ordet "värdepost"
 
Pancake

Det framkom inte i ditt första inlägg hur detta skulle skickats, jag skrev värdepost?
nu framkommer att detta skickats som EMS, min uppfattning är, ingen värdeförsändelse,
ingen ersättning, dryg eller lustig? skriv till något mer, så får Du med lite extra.

Tror nog jag tillförde ordet "värdepost"

Må så va att de va en miss av mig att skriva hur det var skickat. Om det var din fråga så kanske de är enklare att bara rakt ut fråga just det?
"Hur skickades guldet"

Dryg eller lustig, oavsett jätte bra att du tillförde ordet "värdepost"
 
Om ni inte skickat som värdepost med försäkring så se det som läropengar.
 
EMS är ju en kurirtjänst så det kan vara försäkrat. Kolla tullpappren vad det stod för innehåll och värde. Mer än så kan du nog inte få ut.
 
Ofta skriver man ned värdet för att få betala mindre tull. Många gånger så tjänar man på det men försvinner godset så kan man inte räkna med att få ut "rätt" ersättning.

Jag har beställt massor av dyra saker från både Asien och USA till min RC-samling
 
Var paketet trasigt/öppnat ?
Kolla som sagt upp så det är skickat med rek, isf bör det gå få ersättning.

Trist men inte förvånad som sagt, skulle aldrig skicka varken pengar eller guld/smycken via posten inte ens inom Sverige.
Och definitivt ALDRIG från eller till Thailand _Farangland . Det är ju vida känt att de kan lukta sig till värdeförsändelser , postfolket i Thailand tillhör nog tyvärr det vanliga Thailändska ärliga folket :laugh:
Tyvärr inte mycket heder i detta land ,
 
Och definitivt ALDRIG från eller till Thailand _Farangland . Det är ju vida känt att de kan lukta sig till värdeförsändelser , postfolket i Thailand tillhör nog tyvärr det vanliga Thailändska ärliga folket :laugh:
Tyvärr inte mycket heder i detta land ,

Vet inte om du är dryg och gör dig lustig eller om jag läser det fel.
Dryg eller lustig, låt oss försöka reda ut detta, din fästmö har alltså beställt guld
lagt en beställning i Thailand, ska skickas till Sverige, kan det vara så att ska skickas
med vanlig post? att Ni ska slippa tull och moms? Ni anklagar post och tull för för stöld?
Är det inte Ni som är dom stora skurkarna+? i mycket, tull och momsfifflare?

Detta skriver Ubon den dryge och lustige..............

Ge oss det minsta bevis att detta är beställt från Sverige, beställningen lagd i Thailand,
som Du själv nämnde, jag vill inte avslöja priset, säljare/köpare, ok inga problem, skanna in kvittot
maskera köpare säljare, priset, visst är Ubon dryg?...




av guld?
 
Min hustru har ett par gånger skickat sedlar till Svärmor i ett vanligt brev (Longtabien ) eller från Sverige rekommenderat , det har ALDRIG kommit fram , dvs två gånger har det stulits (försvunnit ) Svenska postverket ansvarar för att försändelsen lämnar Sverige , de kan enligt dem själva inte ses som ansvariga för vad ett land som Thailand sysslar med ... Gör mig inte alls lustig , här finns enligt med djäkligt lite som handlar om heder och moral ,både när det gäller kärlek och slantar samt om mitt eller ditt .. Iofs, naturligtvis med alla undantag .........;)
 
Vet inte om du är dryg och gör dig lustig eller om jag läser det fel.
Dryg eller lustig, låt oss försöka reda ut detta, din fästmö har alltså beställt guld
lagt en beställning i Thailand, ska skickas till Sverige, kan det vara så att ska skickas
med vanlig post? att Ni ska slippa tull och moms? Ni anklagar post och tull för för stöld?
Är det inte Ni som är dom stora skurkarna+? i mycket, tull och momsfifflare?

Detta skriver Ubon den dryge och lustige..............

Ge oss det minsta bevis att detta är beställt från Sverige, beställningen lagd i Thailand,
som Du själv nämnde, jag vill inte avslöja priset, säljare/köpare, ok inga problem, skanna in kvittot
maskera köpare säljare, priset, visst är Ubon dryg?...




av guld?
Skulle aldrig falla min hustru in att skicka guld per post , därtill är hon för klok ,hon är ju Thai och vet vad det står för när det handlar om "vad som är mitt eller ditt "

IOFS så får vi nog vänja oss vid att detta kommer att ske även i Sverige då "mitt och ditt" kulturen "förändras oroväckande snabbt
 
Det räcker väl att titta på ett program som "Gränsbevakarna i Australien" så är det ganska lätt att klura ut hur en sådan stöld kan gå till. Flertalet försändelser röntgas, säkert både i Thailand och Sverige. Då är det inte svårt för mindre nogräknade personer att smyga undan värdesaker och pengar utan att någon ser.

Jag är övertygad om att en sådan stöld kan ske var som helst på vägen, det kan absolut lika väl hända i Sverige.
 
 
 
Tillbaka
Topp