En fråga många av oss sjömän med familj i Thailand inte tänker på är vad som händer med ekonomin om frugan skulle gå bort. Det vanliga är ju att de flesta tror att mannen är den som går först och det ekonomiska för frugan måste ordnas men olyckor kan hända även partnern.
Hur gör du med ekonomin om du måste sluta åka iväg på jobb, för att kunna vara hemma med barnen, om detta skulle hända blev jag frågad en gång?
En del av oss kanske bör överväga en livförsäkring även på fruga/partner och inte bara sig själva.
Annars är jag inget stort fan av att betala provisioner till försäkringsbolag heller.
/ SatanG
Som situationen är idag så är det inga som helst problem för nuvarande dam att ta hand om familjen, ekonomiskt sett, om jag kastar in handduken.
Med exet så var det lite si och så med. Hon har jobb sedan en stund tillbaka, men körkort blev det aldrig.
Först hade jag en Volvo med manuell låda vilket inte gick att övningsköra med, då det skulle vara en automat.
Köpte en Cadillac och den var för stor för att övningsköra med.
Köpte en BMW med automat och en storlek som fungerade, men då skulle hon köra varje dag eller inte alls, så det blev inte alls, då jag var tvungen att jobba.
Med ett körkort så kan hon vara mer flexibel på jobb o.s.v.
För mig så är det en omöjlighet att leva utan bil, då jag är allt för bekväm av mig.
Jag tycker inte om att hamna i någon beroendeställning och jag tycker inte om att någon hamnar under mig i en beroendeställning. Självklart finns en beroendeställning under en viss tid i de flesta förhållanden, men den måste jobbas bort.
Barn är självklart ett undantag. Dom är beroende av vuxna människor ända tills dom har en egen inkomst.