Försäkring för er tirak?

Så vad kostar en försäkring som täcker nåt vettigt på Bkk Hospital, för en frisk 30-årig thai-tjej?
Det låter som du vet, så kan du inte "förkla för oss som int begrip"? Ge ett exempel, nån grund har du väl för dina påståenden?
Varför ska en försäkring täcka på Bkk Hospital, dom är ju dyrast och bara ute efter att tjäna pengar, det räcker väl att försäkringen duger på de allmänna sjukhusen. ;)

Samma med försäkringsbolag och läkemedelsindustrin som bara vill åt ens pengar :D

En liten undran till er som bor i Thailand och er partner inte kan utnyttja den svenska tryggheten.

Har ni försäkring för olyckor och/eller sjukdom för den thailändske medborgaren eller räknar kallt med att den statliga 30b sjukvården räcker tillsammans med att betala ur egen ficka.
Det är ju sällan man tror att det händer en själv men cancer drabbar även yngre och är väldigt dyrbart med rätt sorts vård.
Även olycksfallsstatistiken visar ju på förhöjda risker.

Hur resonerar man i gemen, en försäkring för sin yngre fru kan ju inte var så dyr, även barn finns ju med för en del som kan råka illa ut.

Hela familjen är försäkrad genom mitt jobb, kostar inget men har en begränsning på 100k usd/person totalt och 50k usd/år. Är också någon självrisk på 10% eller om det var 20%.
Frugan även försäkrad på AIA genom sitt jobb, kommer inte ihåg maxbeloppet. Ingen självrisk. Jag hade tidigare samma försäkring som hon fixade åt mig, då en kostnad på knappt 20k/år, som troligen var subventionerad av företaget.
Tror inte en försäkring som kostar 25-30k/år för en ung frisk thailändska är illa alls, blir man sjuk nog så skiter man i om det hänger kristallkronor i rummet sas.

/ SatanG

Hela familjen är försäkrad genom mitt jobb, kostar inget men har en begränsning på 100k usd/person totalt och 50k usd/år. Är också någon självrisk på 10% eller om det var 20%.
Frugan även försäkrad på AIA genom sitt jobb, kommer inte ihåg maxbeloppet. Ingen självrisk. Jag hade tidigare samma försäkring som hon fixade åt mig, då en kostnad på knappt 20k/år, som troligen var subventionerad av företaget.
Tror inte en försäkring som kostar 25-30k/år för en ung frisk thailändska är illa alls, blir man sjuk nog så skiter man i om det hänger kristallkronor i rummet sas.

/ SatanG

Nä, det ska vara rätt allvarlig sjukdom innan man blåser upp försäkringens värde.

Vid större kirurgiska ingrepp så kan det kanske rasa fort iväg på BKK hospital, men då väljer man ett annat sjukhus.

Vi får väl googla och se hur många dagar man kan ligga inne på BKK hospital innan 2m Thb är borta eller i ditt fall $50k.

För egen del så betalar jag inte för någon försäkring själv.
Vet inte vad jag har för försäkringar.
Det skulle säkert bli dyrt om jag drog på mig någon åkomma i Thailand.

/ SatanG
Ja det var verkligt fina villkor från din arbetsgivare. men det är vi ju vana med att ha i olika former i anställningsavtalet som västerlänningar.
Själv var inte hela familjen försäkrade när jag var aktiv, men vi hade fina "fritidsförsäkringar" som täckte upp hela dygnet.
Den som har en anställning av ett svenskt företag men jobbar utomlands är nog bra försäkrad så länge anställningen varar. Har man inte det så har man misslyckats i avtal och förhandling.
Sjöfolk är väl dessutom försäkrade även på ledig tid då det räknas som inarbetad arbetstid och lön utgår?

Men en sjukförsäkring för en frisk 30 årig thailändska kan inte vara så dyr, värre med +65 åring i premie.

Ja det var verkligt fina villkor från din arbetsgivare. men det är vi ju vana med att ha i olika former i anställningsavtalet som västerlänningar.
Själv var inte hela familjen försäkrade när jag var aktiv, men vi hade fina "fritidsförsäkringar" som täckte upp hela dygnet.
Den som har en anställning av ett svenskt företag men jobbar utomlands är nog bra försäkrad så länge anställningen varar. Har man inte det så har man misslyckats i avtal och förhandling.
Sjöfolk är väl dessutom försäkrade även på ledig tid då det räknas som inarbetad arbetstid och lön utgår?

Men en sjukförsäkring för en frisk 30 årig thailändska kan inte vara så dyr, värre med +65 åring i premie.
Inget krav på försäkring ledig tid, man är som sagt ledig.
Jag har ingen försäkring som Satang och han hade säkert ingen fått om han hade varit på ett Svenskt rederi.
Dom har reseförsäkring i rederiet som gäller hela familjen som täcker sjukvård men ingen försäkring när man är hemma.
Jag är bara försäkrad under arbete inte ledig tid, den får jag betala själv.

Barn och fru är inte försäkrade, jag får ta kostnaden om det blir allvarligt och för vanlig vård funkar den statliga sjukvården.
Jag som utlänning är dock försäkrad men kommer sluta med det eller om krav kommer bara ha minimum när jag känner mig ekonomiskt tryggare.

Ja det är nog en bra försäkring med tanke på priset iaf ;-) ja den gäller så länge jag är anställd samt globalt när vi åker på semester.
Som Jonas skriver är nog svenska rederier lite mer "återhållsamma" med detta, iaf på fritiden och familjemedlemmar.

/ SatanG

Ja det är nog en bra försäkring med tanke på priset iaf ;-) ja den gäller så länge jag är anställd samt globalt när vi åker på semester.
Som Jonas skriver är nog svenska rederier lite mer "återhållsamma" med detta, iaf på fritiden och familjemedlemmar.

/ SatanG
Numera är det nog sparsammare inom svenska rederier, jag vet tidigare inom SCA på deras egna fartyg var sjömännen och befälen anställda av koncernen och hade guldavtal, de hade även även förtur till jobb på land.
Men det är historia sen många år då man valde att flytta den operativa delen till Gorthon och sen vidare till något norskt bemanningsföretag. Men i övergången fick de med gamla avtalen behålla anställningarna och förmånerna som bland annat gav pension vid 60 år med lön till 65år.
Nu är det nästan fem år sedan jag var ombord och avtackades med en middag, då var 4 av 13 i besättningen svenskar och resten filipino.

Barn och fru är inte försäkrade, jag får ta kostnaden om det blir allvarligt och för vanlig vård funkar den statliga sjukvården.
Jag som utlänning är dock försäkrad men kommer sluta med det eller om krav kommer bara ha minimum när jag känner mig ekonomiskt tryggare.

Bara för nyfikenhets skull, vad behövs det för att kännas ekonomiskt tryggare?

/ SatanG

Min fru är Svenska , hon har ju en suverän försäkring genom Svensk sjukvård ,, eller har jag fel :rolleyes: Dessutom är hon god för ett antal mille Thbt , tror jag har större problem än vad hon har om jag blir sjuk i Thailand :)

Har scrollat igenom tråden och det verkar som ingen pröjsar en försäkring för sin tirak i Thailand, i några fall betalar dom själva sin egen försäkring.

Har scrollat igenom tråden och det verkar som ingen pröjsar en försäkring för sin tirak i Thailand, i några fall betalar dom själva sin egen försäkring.
Ja jag tillhör dom som bara betalar min försäkring och betalar för sjukvården istället för fru och barn.
Blir jag sjuk har vi ingen inkomst under tiden för att betala vård, blir någon av dom sjuka betalar jag.
Dom har också statlig sjukvård vilket jag inte har.
Sen har jag en livsförsäkring på mig och den är ju inte för mig för dom pengarna är det ju fru och barn som får så är ju mer en försäkring för dom.
Har väl aldrig varit så mycket för försäkringar, aldrig haft försäkring innan i Sverige mer än minimumkravet på bil.
Här nere är jag som utlänning helt oskyddad så då har jag fått ordna en.
Försäkra den nyfödde är lika dyrt som att försäkra en 70 åring dom första 5 åren så får ta sjukvårdskostnaden om nåt allvarligt sker annars kan vi nyttja den statliga sjukvården på Banglamung hospital.

Ja jag tillhör dom som bara betalar min försäkring och betalar för sjukvården istället för fru och barn.
Blir jag sjuk har vi ingen inkomst under tiden för att betala vård, blir någon av dom sjuka betalar jag.
Dom har också statlig sjukvård vilket jag inte har.
Sen har jag en livsförsäkring på mig och den är ju inte för mig för dom pengarna är det ju fru och barn som får så är ju mer en försäkring för dom.
Har väl aldrig varit så mycket för försäkringar, aldrig haft försäkring innan i Sverige mer än minimumkravet på bil.
Här nere är jag som utlänning helt oskyddad så då har jag fått ordna en.
Försäkra den nyfödde är lika dyrt som att försäkra en 70 åring dom första 5 åren så får ta sjukvårdskostnaden om nåt allvarligt sker annars kan vi nyttja den statliga sjukvården på Banglamung hospital.

En fråga många av oss sjömän med familj i Thailand inte tänker på är vad som händer med ekonomin om frugan skulle gå bort. Det vanliga är ju att de flesta tror att mannen är den som går först och det ekonomiska för frugan måste ordnas men olyckor kan hända även partnern.
Hur gör du med ekonomin om du måste sluta åka iväg på jobb, för att kunna vara hemma med barnen, om detta skulle hända blev jag frågad en gång?
En del av oss kanske bör överväga en livförsäkring även på fruga/partner och inte bara sig själva.
Annars är jag inget stort fan av att betala provisioner till försäkringsbolag heller.

/ SatanG

En fråga många av oss sjömän med familj i Thailand inte tänker på är vad som händer med ekonomin om frugan skulle gå bort. Det vanliga är ju att de flesta tror att mannen är den som går först och det ekonomiska för frugan måste ordnas men olyckor kan hända även partnern.
Hur gör du med ekonomin om du måste sluta åka iväg på jobb, för att kunna vara hemma med barnen, om detta skulle hända blev jag frågad en gång?
En del av oss kanske bör överväga en livförsäkring även på fruga/partner och inte bara sig själva.
Annars är jag inget stort fan av att betala provisioner till försäkringsbolag heller.

/ SatanG
Nja det att mannen skall gå först får nog stå för dig, inte så stor ålderskillnad ;)
Tänker och har planer för en sådan situation med.

/ SatanG

Som situationen är idag så är det inga som helst problem för nuvarande dam att ta hand om familjen, ekonomiskt sett, om jag kastar in handduken.

Med exet så var det lite si och så med. Hon har jobb sedan en stund tillbaka, men körkort blev det aldrig.
Först hade jag en Volvo med manuell låda vilket inte gick att övningsköra med, då det skulle vara en automat.
Köpte en Cadillac och den var för stor för att övningsköra med.
Köpte en BMW med automat och en storlek som fungerade, men då skulle hon köra varje dag eller inte alls, så det blev inte alls, då jag var tvungen att jobba.

Med ett körkort så kan hon vara mer flexibel på jobb o.s.v.
För mig så är det en omöjlighet att leva utan bil, då jag är allt för bekväm av mig.

Jag tycker inte om att hamna i någon beroendeställning och jag tycker inte om att någon hamnar under mig i en beroendeställning. Självklart finns en beroendeställning under en viss tid i de flesta förhållanden, men den måste jobbas bort.
Barn är självklart ett undantag. Dom är beroende av vuxna människor ända tills dom har en egen inkomst.

Nu fick frun ett telefonsamtal från försäkringsbolaget gällande hennes livförsäkring och tillika sparform.
Dom säger upp den och betalar tillbaka 5 månaders inbetalda premier, efter att granskat att hon varit opererad två gånger.
Nu får man försöka hitta alternativ som kan ge henne en trygg ålderdom och där pengar förräntar sig bra.
Är sugen på fonder men det är en okänd sektor i denna del av världen för mig.

Nu fick frun ett telefonsamtal från försäkringsbolaget gällande hennes livförsäkring och tillika sparform.
Dom säger upp den och betalar tillbaka 5 månaders inbetalda premier, efter att granskat att hon varit opererad två gånger.
Nu får man försöka hitta alternativ som kan ge henne en trygg ålderdom och där pengar förräntar sig bra.
Är sugen på fonder men det är en okänd sektor i denna del av världen för mig.
Tråkigt att de backade , men du vet mer , så kanske förståeligt :(

Liknande trådar

M
Svar
1
Visningar
1 K
A
Svar
2
Visningar
1 K