Försäkringar

 

Shilton

Nykomling
Hej! Nu äntligen blev det klart med visumet för tjejen så nu kommer hon till Sverige i slutet på november Hon har fått ett visum som gäller i 2 år och som därefter måste förlängas. Min fråga nu är vad behöver jag ha koll på när det gäller försäkringsbiten? Vad jag vet så har ju inte Thailand och Sverige något avtal när det kommer till sjukvård tex? Vi ska så fort hon kommer hit se till att folkbokföra henne på min adress och skaffa henne en e- legitimation. Tacksam för alla råd och svar.
/Håkan
 
Hej! Nu äntligen blev det klart med visumet för tjejen så nu kommer hon till Sverige i slutet på november Hon har fått ett visum som gäller i 2 år och som därefter måste förlängas. Min fråga nu är vad behöver jag ha koll på när det gäller försäkringsbiten? Vad jag vet så har ju inte Thailand och Sverige något avtal när det kommer till sjukvård tex? Vi ska så fort hon kommer hit se till att folkbokföra henne på min adress och skaffa henne en e- legitimation. Tacksam för alla råd och svar.
/Håkan

Skaffa en försäkring som gäller ett par veckor och se till att få in henne hos Skattevärket(folkbokföringen) och Förskräckningskassan så snart som möjligt så innefattas hon av det som vi alla har och behöver då ingen försäkring.
Jag använde en svensk försäkring, Europeiska.
Anmäl henne till Arbetsförnedringen så snart hon har fått personnummer också och se till att inte gå med på att hon ska skrivas ut för att hon läser SFI.
 
Ett personnummer är allt som behövs för att få svensk sjukvård och det går fort att skaffa. Då min fruga kom hit snackade vi dagar. Nu vet jag inte hur läget är.
 
Från flygplatsen till Skatteverket ,så gjorde jag för personen som kom till Sverige, så var dom 4 svenska slutsiffrorna i person numret ok , ca 15 år sedan :thumbsup: Ps kontakta Skatteverket för info.
 
Skaffa en försäkring som gäller ett par veckor och se till att få in henne hos Skattevärket(folkbokföringen) och Förskräckningskassan så snart som möjligt så innefattas hon av det som vi alla har och behöver då ingen försäkring.
Jag använde en svensk försäkring, Europeiska.
Anmäl henne till Arbetsförnedringen så snart hon har fått personnummer också och se till att inte gå med på att hon ska skrivas ut för att hon läser SFI.
Vad ska man ha för motargument om dom inte vill skriva in henne på arbetsförmedlingen om hon läser på sfi samtidigt? Min plan från början var att först sätta henne på sfi och sedan börja leta jobb? En annan fundering? Är det något man bör se upp med när det gäller val av sfi skola?
 
Vad ska man ha för motargument om dom inte vill skriva in henne på arbetsförmedlingen om hon läser på sfi samtidigt? Min plan från början var att först sätta henne på sfi och sedan börja leta jobb? En annan fundering? Är det något man bör se upp med när det gäller val av sfi skola?

Hon kommer inte in på SFI direkt i de flesta kommuner så ni skriver in henne på AF direkt ni fått de sista 4 siffrorna, om det funkar som det gjorde i Hbg så kommer AF att försöka få henne att skriva ut sej på ett möte där tolk är med men de inte vill att du ska vara med, men kräv att få vara med, de ska inte kunna neka.
Lycka till!
 
Min tjej fick inte skriva in sej på AF fören hon hade skrivit in sej på SFI, så efter vi hade varit och skrivit in hon på SFI så gick vi direkt till AF och skrev in henne där.
 
Skriver man in henne på AF via nätet eller går man dit personligen? Samma fundering har jag när det gäller SFI?

Vi gick in på deras kontor på båda ställena, men det vore nog lite konstigt om FK inte skulle gå att fixa via nätet, AF är personligt besök ett måste annars så kan de inte motivera den höga personaltätheten.
 
 
 
Tillbaka
Topp