Försäkringsbolag vägrade ersätta kostnader för akutvård

Så här skriver ERV on betalning av sjukhus räkningar:

"Betalning av sjukhusräkningar

Normalt sett accepterar de flesta sjukhus att skicka räkningen till ditt försäkringsbolag."

Vanligtvis betalar man när man är färdigbehandlad och inte när man ligger i sjukhussängen.

Är väl inte så vanligt att man ligger i samma rum som någon som har en identisk faktura dvs. har samma sjukdom.

Bangkok Hospital t.ex. brukar dra kreditkortet vid incheckningen om man saknar försäkring.
Svenska försäkringsbolag har börjat (för ett par år sedan ) granska sjukhusräkningar från Thailand extremt noga, det har varit för mycket saltande, det fanns 2022 i Svensk dagspress, och det var bla , Länsförsäkringar

Senast ändrad:
Så här skriver ERV on betalning av sjukhus räkningar:

"Betalning av sjukhusräkningar

Normalt sett accepterar de flesta sjukhus att skicka räkningen till ditt försäkringsbolag."

Vanligtvis betalar man när man är färdigbehandlad och inte när man ligger i sjukhussängen.

Är väl inte så vanligt att man ligger i samma rum som någon som har en identisk faktura dvs. har samma sjukdom.

Bangkok Hospital t.ex. brukar dra kreditkortet vid incheckningen om man saknar försäkring.
Nej det var ett Teoretiskt exempel för att belysa systemet med rabatter och kickbacks.

Jag hoppas att vi båda slipper uppleva vare sig nu kickbacks eller att betala sjukhusräkningar.

Fast det är väl just om man, tyvärr, tvingas betala självrisken som man INTE går med förlust.

Sitta och betala premien år efter år och aldrig "utnyttja" försäkringen är en "förlust" eller kostnad, riskpremie, om olyckan skulle vara framme.

En bekant till mig kraschade med Bågen, allvarligt skadad låg tre veckor på Bangkok Hospital varav stor del IVA. Flögs sedan hem med privat Ambulansflyg.

Han gick tyvärr inte med förlust den resan trots att han betalade självrisk, han önskar nog han hade det dock. (Dvs inte behövt utnyttja försäkringen pga olyckan för att vara övertydlig)
Snillen spekulerar. 555.. Föreslår att du tänker ett varv till.

De som bor på gatan och är bostadslösa behöver inte ha hemförsäkring.

Men alla som äger eller hyr en bostad är som regel tvingande att ha en hemförsäkring.
villkor från uthyrare, fastighetsägare och banker
Hej

Så är det nog, men känner du till någon som har blivit kontaktad av sin hyresvärd p.g.a att inte ha tecknat en hemförsäkring?

Jag tror att kontrollen av om det finns en hemförsäkring ofta är helt obefintlig hos många uthyrare, man uppmanar nog hyresgäster att teckna en försäkring men har nog dålig koll på om dom verkligen gör detta.

Mvh isan lover

De som bor på gatan och är bostadslösa behöver inte ha hemförsäkring.
Forklarar ju en hel del.....
Men alla som äger eller hyr en bostad är som regel tvingande att ha en hemförsäkring.
villkor från uthyrare, fastighetsägare och banker
Om sa sa handlar det om svindleri. Man skulle aven kalla det for dumhet fran husagaren. I princip skulle jag vilja kalla samtliga forsakringsbolag som skumraskfiguger. Jag har aldrig haft en forsakring i hela mitt liv.

Hej

Så är det nog, men känner du till någon som har blivit kontaktad av sin hyresvärd p.g.a att inte ha tecknat en hemförsäkring?

Jag tror att kontrollen av om det finns en hemförsäkring ofta är helt obefintlig hos många uthyrare, man uppmanar nog hyresgäster att teckna en försäkring men har nog dålig koll på om dom verkligen gör detta.

Mvh isan lover
Vet bara att det står i hyresavtalen och kontrakt att hemförsäkring ska finns.

Tror nog att en uthyrare av i hyreshus med många lägenheter är noga med detta.
Vid en större skada handlar det om stora värden.

Om sa sa handlar det om svindleri. Man skulle aven kalla det for dumhet fran husagaren. I princip skulle jag vilja kalla samtliga forsakringsbolag som skumraskfiguger. Jag har aldrig haft en forsakring i hela mitt liv.
Tror ingen långivare tar risken att låna ut miljoner till oförsäkrade fastigheter och lägenheter som pant.

Många försäkringar ska även täcka motparten och tredjepart vid skada.

Tvivlar att du har varit oförsäkrad i hela ditt liv?
Bara cyklat och promenader

Vet bara att det står i hyresavtalen och kontrakt att hemförsäkring ska finns.

Tror nog att en uthyrare av i hyreshus med många lägenheter är noga med detta.
Vid en större skada handlar det om stora värden.
Hej

Jag är inte säker men tror att fastighetsägaren av ett hyreshus har en försäkring på själva fastighetens byggnad och det som ingår där, hyresgästen försäkrar sitt bohag inne i lägenheten och garderar sig för dom eventuella skador som kan uppstå där.

Enligt en undersökning utförd av Finansinspektionen har många svenskar inte koll på hemförsäkringar. En av fem vuxna har inte hört talas om hemförsäkring. Två av fem unga saknar kännedom om hemförsäkringar.

Men försäkringsbolagens organisation hävdar att 96% har en hemförsäkring och att ”bara” 400 000 boenden i Sverige saknar en hemförsäkring

Mvh isan lover

Senast ändrad:

Har du aldrig ägt ett fordon i Sverige ?

Ca 400.000 är utan hemförsäkring i Sverige (4%)

Ca 400.000 är utan hemförsäkring i Sverige (4%)

Hej

Ja och enligt statistiken är det främst utlandsfödda och unga som saknar hemförsäkring.

Mvh isan lover

Hej

Jag är inte säker men tror att fastighetsägaren av ett hyreshus har en försäkring på själva fastighetens byggnad och det som ingår där, hyresgästen försäkrar sitt bohag inne i lägenheten och garderar sig för dom eventuella skador som kan uppstå där.

Enligt en undersökning utförd av Finansinspektionen har många svenskar inte koll på hemförsäkringar. En av fem vuxna har inte hört talas om hemförsäkring. Två av fem unga saknar kännedom om hemförsäkringar.

Men försäkringsbolagens organisation hävdar att 96% har en hemför och att bara 400 000 boenden i Sverige saknar en hemförsäkring

Mvh isan lover
Givetvis har fastighetsägaren andra försäkringar men kräver ändå att hyresgästen ska ha separerat hemförsäkring som täcker drulle, ansvar mm.
Glömmer en gäst en platta på med torrkokning får hyresgästens försäkring stå för sanering och renovering.

Vet att många fritidshus är oförsäkrade men en hemförsäkring i stan täcker delvis och vissa delar även där.

Tror ingen långivare tar risken att låna ut miljoner till oförsäkrade fastigheter och lägenheter som pant.

Många försäkringar ska även täcka motparten och tredjepart vid skada.

Tvivlar att du har varit oförsäkrad i hela ditt liv?
Bara cyklat och promenader
Nej, jag hade en moped ett tag och bilar, men bara obligatoriska forsakringar.

Tillbaka
Topp