Det finns en gammal (2014) snarlik tråd (Investeringar, fonsparande, pensionsparande i Thailand etc. etc. | Allmänt thailandforum) här redan, men det går inte längre att posta i den så jag skapar en ny tråd. Jag är svensk medborgare och bor i Sverige och vill flytta till Thailand (eller Filippinerna, men det får jag diskutera i något annat forum) så snart som möjligt och eftersom jag har jobbat i flera länder kommer jag bara få kaffepengar i statlig pension. Därför har jag sparat i globalindexfonder i flera år och avser leva på dem istället. En viktig sak att ta hänsyn till är beskattningen när jag börjar ta ut pengar från fonderna; slipper jag skatt kan jag flytta imorgon men om jag måste betala ??% kapitalvinstskatt får jag nog jobba några år till. Jag har spenderat hundratals timmar på all googla, titta på Youtube-videor och läsa på diverse forum och Facebook-grupper och kan konstatera att detta är en djungel. Nu till mina funderingar:
1. Jag har förstått att jag inte kan behålla min ISK om jag skriver ut mig, men vill jag då verkligen skriva ut mig? Kan jag inte köpa en billig bostadsrätt som jag har för att förbli obegränsat skatteskyldig i Sverige fastän att jag bor på heltid i Thailand?
2. Om jag säljer av allt i ISK:n och lägger i en kapitalförsäkring istället, kommer jag då att få betala avgift ("kapitalförsäkringsskatt" i folkmun) i Sverige och dessutom kapitalvinstskatt i Thailand och dubbelbeskattningsavtalet kommer inte att gälla eftersom avgiften för kapitalförsäkringen juridiskt sett inte är en skatt?
3. Känner någon till mer avancerade upplägg, t ex lägga fonderna i någon skattefri (amerikansk?) LLC som betalar ut lön till mig och eftersom Thailand har territorial tax system så beskattas inte lönen alls?
4. Ska jag först flytta till något annat EU-land (Malta?) innan jag flyttar till Thailand, om det kan ge mig några fördelar?
5. Känner någon till någon expert som kan hjälpa till med de här frågorna med ett svenskt/EU-perspektiv? De firmor jag har hittat verkar mest vara fokuserade på nordamerikaner.
6. Något annat jag bör tänka på?
Jag tackar ödmjukast på förhand för all hjälp jag kan få.
1. Jag har förstått att jag inte kan behålla min ISK om jag skriver ut mig, men vill jag då verkligen skriva ut mig? Kan jag inte köpa en billig bostadsrätt som jag har för att förbli obegränsat skatteskyldig i Sverige fastän att jag bor på heltid i Thailand?
2. Om jag säljer av allt i ISK:n och lägger i en kapitalförsäkring istället, kommer jag då att få betala avgift ("kapitalförsäkringsskatt" i folkmun) i Sverige och dessutom kapitalvinstskatt i Thailand och dubbelbeskattningsavtalet kommer inte att gälla eftersom avgiften för kapitalförsäkringen juridiskt sett inte är en skatt?
3. Känner någon till mer avancerade upplägg, t ex lägga fonderna i någon skattefri (amerikansk?) LLC som betalar ut lön till mig och eftersom Thailand har territorial tax system så beskattas inte lönen alls?
4. Ska jag först flytta till något annat EU-land (Malta?) innan jag flyttar till Thailand, om det kan ge mig några fördelar?
5. Känner någon till någon expert som kan hjälpa till med de här frågorna med ett svenskt/EU-perspektiv? De firmor jag har hittat verkar mest vara fokuserade på nordamerikaner.
6. Något annat jag bör tänka på?
Jag tackar ödmjukast på förhand för all hjälp jag kan få.