Fonder, aktier, pensionsspar etc som boende i Thailand

hsdx

Nykomling
Det finns en gammal (2014) snarlik tråd (Investeringar, fonsparande, pensionsparande i Thailand etc. etc. | Allmänt thailandforum) här redan, men det går inte längre att posta i den så jag skapar en ny tråd. Jag är svensk medborgare och bor i Sverige och vill flytta till Thailand (eller Filippinerna, men det får jag diskutera i något annat forum) så snart som möjligt och eftersom jag har jobbat i flera länder kommer jag bara få kaffepengar i statlig pension. Därför har jag sparat i globalindexfonder i flera år och avser leva på dem istället. En viktig sak att ta hänsyn till är beskattningen när jag börjar ta ut pengar från fonderna; slipper jag skatt kan jag flytta imorgon men om jag måste betala ??% kapitalvinstskatt får jag nog jobba några år till. Jag har spenderat hundratals timmar på all googla, titta på Youtube-videor och läsa på diverse forum och Facebook-grupper och kan konstatera att detta är en djungel. Nu till mina funderingar:
1. Jag har förstått att jag inte kan behålla min ISK om jag skriver ut mig, men vill jag då verkligen skriva ut mig? Kan jag inte köpa en billig bostadsrätt som jag har för att förbli obegränsat skatteskyldig i Sverige fastän att jag bor på heltid i Thailand?
2. Om jag säljer av allt i ISK:n och lägger i en kapitalförsäkring istället, kommer jag då att få betala avgift ("kapitalförsäkringsskatt" i folkmun) i Sverige och dessutom kapitalvinstskatt i Thailand och dubbelbeskattningsavtalet kommer inte att gälla eftersom avgiften för kapitalförsäkringen juridiskt sett inte är en skatt?
3. Känner någon till mer avancerade upplägg, t ex lägga fonderna i någon skattefri (amerikansk?) LLC som betalar ut lön till mig och eftersom Thailand har territorial tax system så beskattas inte lönen alls?
4. Ska jag först flytta till något annat EU-land (Malta?) innan jag flyttar till Thailand, om det kan ge mig några fördelar?
5. Känner någon till någon expert som kan hjälpa till med de här frågorna med ett svenskt/EU-perspektiv? De firmor jag har hittat verkar mest vara fokuserade på nordamerikaner.
6. Något annat jag bör tänka på?
Jag tackar ödmjukast på förhand för all hjälp jag kan få.

Det finns en gammal (2014) snarlik tråd (Investeringar, fonsparande, pensionsparande i Thailand etc. etc. | Allmänt thailandforum) här redan, men det går inte längre att posta i den så jag skapar en ny tråd. Jag är svensk medborgare och bor i Sverige och vill flytta till Thailand (eller Filippinerna, men det får jag diskutera i något annat forum) så snart som möjligt och eftersom jag har jobbat i flera länder kommer jag bara få kaffepengar i statlig pension. Därför har jag sparat i globalindexfonder i flera år och avser leva på dem istället. En viktig sak att ta hänsyn till är beskattningen när jag börjar ta ut pengar från fonderna; slipper jag skatt kan jag flytta imorgon men om jag måste betala ??% kapitalvinstskatt får jag nog jobba några år till. Jag har spenderat hundratals timmar på all googla, titta på Youtube-videor och läsa på diverse forum och Facebook-grupper och kan konstatera att detta är en djungel. Nu till mina funderingar:
1. Jag har förstått att jag inte kan behålla min ISK om jag skriver ut mig, men vill jag då verkligen skriva ut mig? Kan jag inte köpa en billig bostadsrätt som jag har för att förbli obegränsat skatteskyldig i Sverige fastän att jag bor på heltid i Thailand?
2. Om jag säljer av allt i ISK:n och lägger i en kapitalförsäkring istället, kommer jag då att få betala avgift ("kapitalförsäkringsskatt" i folkmun) i Sverige och dessutom kapitalvinstskatt i Thailand och dubbelbeskattningsavtalet kommer inte att gälla eftersom avgiften för kapitalförsäkringen juridiskt sett inte är en skatt?
3. Känner någon till mer avancerade upplägg, t ex lägga fonderna i någon skattefri (amerikansk?) LLC som betalar ut lön till mig och eftersom Thailand har territorial tax system så beskattas inte lönen alls?
4. Ska jag först flytta till något annat EU-land (Malta?) innan jag flyttar till Thailand, om det kan ge mig några fördelar?
5. Känner någon till någon expert som kan hjälpa till med de här frågorna med ett svenskt/EU-perspektiv? De firmor jag har hittat verkar mest vara fokuserade på nordamerikaner.

Ja du får betala avgift, schablonskatten, när du flyttar ISK till en KF.
Problemet är, som jag förstår det, att skatt kommer tas ut på den summan du för över till Thailand OM du vistas i 180 dagar eller mer i Thailand. Börjar gälla 1 Jan 2025. Isf hjälper det inte med att vara obegränsat skattskyldig i Sverige, kanske du kommer undan om du kan visa att du redan skattat på pengarna du för över, det har varit många turer fram och tillbaka så är inte 100 på hur det kommer spela ut. Finns säkert någon härinne som har örnkoll på det.

Går säkert hitta lösningar på detta men vet inte om det är värt det, beror kanske på vilka summor du behöver härnere. Är det inga jättesummor så är ju skatten låg och året är ju inte slut än om du behöver föra över för lite större inköp, bostad etc.

Önskar jag visste mer men jag har "min" lösning på problemet, slutat att föra över tills det visat sig hur de kommer realisera detta och har därför inte följt med på alla turer om hur de vill ha det.

Innan du flyttar/skriver ut dig, se till att du har några olika banker i Sverige för överföringar, Bank-id etc. Har du efterlevande du vill värna om, kolla om du kan köpa livförsäkring på t.ex. Skandia som tidigare hade låga premier på detta. Dessa går inte köpa utskriven, är själv utskriven sedan 2008.

/ SatanG

Vill bara förtydliga, det handlar inte om att bara föra över pengarna till Thailand en gång och sedan leva på pengarna. Pengarna måste fortsätta att vara investerade i fonder för att växa på lång sikt så att pengarna räcker livet ut. Visst finns det en risk att pengarna tar slut ändå, men då får jag flytta tillbaka till Sverige och leva på garantipension.

Vill bara förtydliga, det handlar inte om att bara föra över pengarna till Thailand en gång och sedan leva på pengarna. Pengarna måste fortsätta att vara investerade i fonder för att växa på lång sikt så att pengarna räcker livet ut. Visst finns det en risk att pengarna tar slut ändå, men då får jag flytta tillbaka till Sverige och leva på garantipension.
För över pengarna medans du är inskriven och skattskyldig i Sverige.

Här kan du handla med aktier har för mig skatt 15% på vinst och 0% på utdelning eller tvärtom.

Jag tror inte jag vill flytta pengarna till Thailand och ha dem investerade där, om det visar sig att jag inte trivs i Thailand vill jag relativt enkelt kunna flytta till Filippinerna utan att behöva göra ett helt nytt ekonomiskt upplägg.

De internationella tjänsterna verkar bara vara tillgängliga för företags- och institutionella kunder.
Jag kontaktade banken när jag kollade på det och gick få privat med men som sagt krävdes en större summa i månadsinsättning eller engångs.
Är dock osäker på vilken bank det var, är typ 13 år sen och jag frågade flera men jag skulle kunna få om satte in lön och hade ett fast sparande.

Har du samtliga placeringar i Svenska ISK nu?

Jag tror inte jag vill flytta pengarna till Thailand och ha dem investerade där, om det visar sig att jag inte trivs i Thailand vill jag relativt enkelt kunna flytta till Filippinerna utan att behöva göra ett helt nytt ekonomiskt upplägg.

Ja det låter väl förnuftigt, mindre kostnader samt mer att välja på också om du t.ex. har Nordnet/Avanza.
Själv använder jag Nordnet/SEB/Skandiabanken.

/ SatanG

Ännu bättre att föra över pengar innan man blir skattskyldig i Thailand, efter 180 dagar per år.

/ SatanG
I alla fall om man inte har skattat för stålarna någonstans och helst har ett dubbelbeskattnings avtal att luta sig mot.

Vilket är fallet med majoriteten av svenska placeringar.

Man kan ju även föra över pengarna till thaibank, öppna kryptokonto, sätta in och sen vidare till en Ledger sätta på ränta och bära med sig pengarna som man vill.

I alla fall om man inte har skattat för stålarna någonstans och helst har ett dubbelbeskattnings avtal att luta sig mot.

Vilket är fallet med majoriteten av svenska placeringar.

Skatten i Thailand försvinner ju inte om den är högre även om det finns dubbelbeskattningsavtal, skillnaden får man ju ta.
Givet att man för över dom till Thailand, annars händer ingenting.

/ SatanG

Skatten i Thailand försvinner ju inte om den är högre även om det finns dubbelbeskattningsavtal, skillnaden får man ju ta.
Givet att man för över dom till Thailand, annars händer ingenting.

/ SatanG
Nja, det regleras även vem, vilket land, som har beskattningsrätt. Och det kan vara exklusivt.

Det finns såna på forumet som iof tror att man kan välja var, eller om, man ska betala skatt. Ofta gäller det då Thailändskor som är obegränsat skattskyldigs i Sverige och driver businness i Thailand. Det stämmer naturligtvis inte utan är bara skattebedrägeri.

En viktig sak att ta hänsyn till är beskattningen när jag börjar ta ut pengar från fonderna; slipper jag skatt kan jag flytta imorgon men om jag måste betala ??% kapitalvinstskatt får jag nog jobba några år till.
Ja hade man ”sluppit” betala skatt så hade jag varit mångdubbel dollar miljonär och slutat jobba för länge sedan.

Har träffat många i Filippinerna, främst amerikaner ( ej pensionärer) som har fonder och aktier i Singapore och Hong Kong och lever på avkastningen.

Hur dom tar ut vinster och för in dom i landet vet jag inte.

Belopp över 250.000p ska anmälas till Bank of Philippe varje gång men beskattas inte.
Över 250k 6% på överskjutande belopp.

Tillbaka
Topp