För- och nackdelar med en flytt till Thailand

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Det är förmodligen fler än jag som överväger att ta med familjen och flytta till Thailand snart eller om några år. Naturligtvis finns det massor av saker att tänka på och väga in.

T ex framtiden för barnen, skriva ut sig från Sverige, försäkringar etc etc. Hur går era tankar om detta, både ni som går i mina tankar och ni som redan har tagit det stora steget.

Skal man flytta till Thailand är det mycket att tänka på , och då vill jag starta med försäkring som är dyr
i Thailand , en 40 till 50 tusen pr. person för året . och då vill jag berätta om en man från Stockholm
som har flytta till Thailand , Han bor 6 månader i Isaan och 6 månader i Bangsaen . Vi kom att prata
om försäkring . Han hade sett in 1 miljon Baht cirka Skr 200 tusen i Bangkok Bank : kurs for 3 år sen
Blir han sjuk har han bank garanti , Och för att få helårs visum , så må han ha pengar i banken eller
inkomst .

T ex framtiden för barna , skriva sig ut från Sverige. : Jag ville ha köpt en billig ett roms lägenhet och
la barna vara skriven i Sverige ,Då har dom en adress i Sverige , och kan få bidrag till universitet och
skola i Thailand . En student på Universitetet i Thailand kostar i dag cirka 20.000 Baht för månaden .

T ex framtiden för barna , skriva sig ut från Sverige . : Stanna dom i Sverige , får dom arbete , det är
20 % av ungdomen är utan arbete , det är over 100.000 utan arbete . Och det arbetar over 100.000
Svensk ungdomar i Norge , och blir det nedgångstider i Norge , så kommer dom till Sverige och
då är det 40 % av ungdomar i Sverige utan arbete ,och med invandrar ungdomen så blir det mer .
Så jag tror det är lättare att få arbete i Thailand , vist dom har Thai Pass .
Och har man en Universitet utbildning så får man cirka 40,000 Baht i månaden här i Thailand och
det kan en Thai leve de gode liv på dom pengarna .

Det är förmodligen fler än jag som överväger att ta med familjen och flytta till Thailand snart eller om några år. Naturligtvis finns det massor av saker att tänka på och väga in.

T ex framtiden för barnen, skriva ut sig från Sverige, försäkringar etc etc. Hur går era tankar om detta, både ni som går i mina tankar och ni som redan har tagit det stora steget.

Skriv dig i Thailand för att få 20 procent skatt.
Ha kvar en liten bostadsrätt med bra läge i Sverige, och låt frun och/ eller barnen äga den och vara skrivna där.
Är även en bra investering.
Sätt ett par miljoner baht på ett konto i Thailand. Bra för Visat och då behöver du ingen dyr försäkring i Thailand.
Detta om du är 50 år eller äldre.

Senast redigerad av en moderator:
Känns som större chans att få jobb här nere om 20 år när hans ungar är färdiga med studierna än i Sverige om 20 år, ingen som är intresserad av överbetalda nordbor längre, jobben försvinner ju ett efter ett, nu är det väl bara inhemska service arbeteten som inte ger några nya pengar till landet som ökar.
Och studierna i Sverige är väl inte direkt högt rankade i dagens läge, varken studieresultat eller skolorna i sig, så bättre kanske fråga sig vad har familjen överhuvudtaget att vinna på att stanna kvar i Sverige.
Svarar Jonas här från en annan tråd, då känns mer rätt att hamna här!

Visst finns det bättre skolor i Thailand och bra privatskolor i Sverige också. Flyttar man ner kanske man inte har råd att sätt barnen på de bästa, men beror ju på om man har inkomst eller inte.

Sen var det är lättast att få jobb och bäst betalt får vi se i framtiden, dock så håller jag med att arbeten som ger Sverige mer pengar inte ökar vilket många politiker inte verkar bry sig om. Det är märkligt tycker jag.

Känns som få politiker har svårt att inse vad som blir bra på längre sikt, vet dock inte om Thailand är bättre på det och lönerna kommer ju globaliseras på sikt!

Hur gör man om man flyttat till Thailand med familjen och ett barn blir svårt sjuk eller skadat och behöver intensivvård, har ni försäkringar för era barn eller bara er själva och låter barnen hålla tillgodo med den lokala vården (nu var inte frågan riktad till Jonas som jag vet är lite om sig och kring sig)?

Skriv dig i Thailand för att få 20 procent skatt.
Ha kvar en liten bostadsrätt med bra läge i Sverige, och låt frun och/ eller barnen äga den och vara skrivna där.
Är även en bra investering.
Sätt ett par miljoner baht på ett konto i Thailand. Bra för Visat och då behöver du ingen dyr försäkring i Thailand.
Detta om du är 50 år eller äldre.
Är det alltså bättre att ha egna pengar på banken istället för försäkring ?
Går det inte att lita på försäkringsbolagen ? Jag kommer nämligen ha möjlighet att sätta in om jag räknar lågt ca: 1 miljon SEK om vi flytten till Thailand.

Går det inte att lita på försäkringsbolagen ? Jag kommer nämligen ha möjlighet att sätta in om jag räknar lågt ca: 1 miljon SEK om vi flytten till Thailand.
Det beror ju på, dels om man litar på försäkringsbolag (de är ju inte alltid villiga att betala ut) sen om man inte blir sjuk så har man ju pengarna kvar. Men allt är ju en chansning, men försäkringspremier när man kommit upp i ålder är ju dyrt.

Svarar Jonas här från en annan tråd, då känns mer rätt att hamna här!

Visst finns det bättre skolor i Thailand och bra privatskolor i Sverige också. Flyttar man ner kanske man inte har råd att sätt barnen på de bästa, men beror ju på om man har inkomst eller inte.

Sen var det är lättast att få jobb och bäst betalt får vi se i framtiden, dock så håller jag med att arbeten som ger Sverige mer pengar inte ökar vilket många politiker inte verkar bry sig om. Det är märkligt tycker jag.

Känns som få politiker har svårt att inse vad som blir bra på längre sikt, vet dock inte om Thailand är bättre på det och lönerna kommer ju globaliseras på sikt!

Hur gör man om man flyttat till Thailand med familjen och ett barn blir svårt sjuk eller skadat och behöver intensivvård, har ni försäkringar för era barn eller bara er själva och låter barnen hålla tillgodo med den lokala vården (nu var inte frågan riktad till Jonas som jag vet är lite om sig och kring sig)?
Enligt frugan, som av naturliga skäl känner till arbetsmarknaden i Thailand bättre än jag, finns det utmärkta möjligheter till jobb för barnen efter utbildningen. Bättre möjligheter än i Sverige men naturligtvis sämre betalt. Vår 10 - åring verkar inte alls vara intresserad av att plugga men han är väldigt duktig på att bygga samman saker som är mycket svårare än dom som är avsedda för hans ålder. Om han vill jobba med händerna tänker jag inte hindra honom och om det är så tror jag att möjligheterna är bättre i Thailand.

Och naturligtvis måste man ha en bra sjukförsäkring eller göra upp ett avtal med ett sjukhus som @Jonas skrev om i en annan tråd.

Du får en bättre när du blir äldre i Thailand , där kommer Sverige å få problem med att finansiera
äldrevården i framtiden , det är många nyinflyttare i Sverige som skall finansieras .
Och här i Thailand tänker jag på alla glada människor ,som är ett stort +

P1030853.JPG

P1030860.JPG

P1030866.JPG

P1030868.JPG

020.JPG

035.JPG

039.JPG

PB280076.JPG

AIA har lite erbjudanden på sparande såsom.

Child
  • Education Savings
  • Health Riders attached to basic plan
First Jobber
  • Saving for a new car, holidays etc.
  • Saving to start a small business
Accumulator
  • High coverage life protection
Family
  • Start saving for starting a family/children
  • Preparing for retirement
Retiree
  • Inheritance planning for family
http://www.aia.co.th/en/individuals...cial-health-check/financial_health_check.html

Tror jag skall ta en sväng förbi dom när jag kommer hem och se vilken typ av sparanden och hur det gynnar mig.
Education savings och retirement är ju det i första hand då som jag skulle vara intresserad av.

Det är mer fördelar en nackdelar i Thailand.
Rån är mycket ovanligt .
Våld är mycket ovanligt.
Stölder kan förekoma på de större turistställen
Det finns få länder i värden som är tryggare för dig som turist .
Trafiken är farlig där fulla Thaier som kör och de är for många olycka ,

Pengarna på banken är ju disponibla snabbt, och för vilket ändamål du vill, dvsndasananväde

Det beror ju på, dels om man litar på försäkringsbolag (de är ju inte alltid villiga att betala ut) sen om man inte blir sjuk så har man ju pengarna kvar. Men allt är ju en chansning, men försäkringspremier när man kommit upp i ålder är ju dyrt.
Tack för ditt svar.
Det kan alltså vara svårt att få ut ersättning från försäkringsbolagen och en massa krångel troligtvis.
Men om man inte har en försäkring och t.ex råkar ut för en bilolycka eller blir påkörd och har brutit det mesta benen i kroppen. Blir jag omhändertagen då ordentligt av den Thailändska sjukvården när jag inte direkt kan visa upp ett försäkringskort eller liknande ?
Jag måste istället tala om att jag har egna pengar på banken för sjukvårdskostnader.
Kan inte det bli ett problem ?

Nej detta är inget problem i Thailand, men vill du känna dig säker kan du ha en kopia
av ditt banktillgodohavande i passkopian som du alltid har med dig.

Pengarna på banken kan du disponera snabbt och till vad du vill.
Familjemedlemmar, din bostad, bilen, resa, större inköp mm .
De pengar du inte använt har du eller dina arvingar kvar.
Ev barn bör man försäkra för sjukdom och olycksfall i Thailand, eftersom premierna där är mycket lägre än för oss gamla gubbar över 50.

Nej detta är inget problem i Thailand, men vill du känna dig säker kan du ha en kopia

Ev barn bör man försäkra för sjukdom och olycksfall i Thailand, eftersom premierna där är mycket lägre än för oss gamla gubbar över 50.
OK !
Tack för detta.
Kommer att följa ovan råd.

Har du något tips på försäkringsbolag då där premien är låg för barn för jag har kollat och tvärtom så är premien hög för barn.
Barns premie är hög sen går den nedåt och tror att vid 25-30 var den som lägst för att sen gå upp igen där jag har kollat.
Så tar gärna imot tips på vilka försäkringsbolag som har lägre premie för barn.

Liknande trådar

R
Svar
7
Visningar
2 K
R

Tillbaka
Topp