Fotboll och skola i Thailand

 

PanPan

Forumveteran
Äldste sonen är något av en kompistjusare verkar det som.
Lärarkommentar i sista betygen väldigt poppulär och omtyckt av alla i skolan.
Får samtal från föräldrar om inte Big-C kan komma stanna hos dom över långhelger, par veckor sen Tony's som är en kändis i Pattaya fru ringde och fråga om han kunde komma och stanna över lovet, sonen pratar om Big-C hela tiden.
Igår från Indisk familj, mamman skrev på Line, deras son pratar bara om Big-C och om han kan få komma på en sleepover.
Bävar inför tonnåren när tjejerna skall börja fråga ;)

20210226_140736.jpg
Äldste sonen och Tony's son blev bundisar när dom båda vart uttagna till Fobisia games i Phuket.
Båda 2, 1 år yngre än andra deltagare.
Men duktiga inom sin sport.
Sonen tog 2 medaljer, diskuss och löpning, Tony's son i simmning.
Dock när dom sov på lägret så var dom två dom yngsta och höll sig till varann.
 
I en liten håla utanför Chiang Rai skulle det bli parad. Det var, som ofta, en skola som anordnade den av någon okänd anledning. Den tidiga morgonen var dimmig och svinkall (för att vara i Thailand) och de väntande paraddeltagarna frös så de skakade.

14-0045 Paradorkester CHR.jpg

Så småningom kom i alla fall tåget igång och man fick sakta upp värmen.....

Hej

Ser att barnen har träningsoveraller på sig och eftersom det är kallt så antar jag att det är skolmästerskap i idrott på gång, då brukar det trummas och marscheras, skolorna möts ju i friidrott, fotboll, vollyboll och boule.

Själv brukar jag ju träna vår bys skollag i fotboll och coacha dom i skolmästerskapen.

Mvh isan lover
 
Hej

Ser att barnen har träningsoveraller på sig och eftersom det är kallt så antar jag att det är skolmästerskap i idrott på gång, då brukar det trummas och marscheras, skolorna möts ju i friidrott, fotboll, vollyboll och boule.

Själv brukar jag ju träna vår bys skollag i fotboll och coacha dom i skolmästerskapen.

Mvh isan lover
Här börjar skolmästerskapet nästa vecka.
Sonen är anfallande mittfältare.
Han har ju en sporttalang som tyvvär fått backa lite, innan gick han ju på The Regent som är väldigt sportinriktad och tar fram talangerna ur barnen.
Men som det är nu har vi inte råd att lägga 700k på skola.
Men han får fotbollen.
Sökte ju scholarship för han men visade ju sig att det har storföretagen anställda som bara sitter och sköter sådana ansökningar.
Så trots att han representerat skolan internationellt vid yngre ålder, tagit medaljer så va det kört för vanlig familj.

20210218_164408.jpg
 
Synd för här kan Thailand missa en framtida talang.
Förutom Fobisia har han tävlat i maraton, långt före 2an, kommer ihåg när han tävlade på 200m distans, hade tid stoppa innan mållinjen göra en dans innan han hoppa över.
I fotboll är Zlatan idolen, sista matchen 3 mål.
Men som med allt annat här nere, bara eliten som har råd och vi har inte det.
 
Här börjar skolmästerskapet nästa vecka.
Sonen är anfallande mittfältare.
Han har ju en sporttalang som tyvvär fått backa lite, innan gick han ju på The Regent som är väldigt sportinriktad och tar fram talangerna ur barnen.
Men som det är nu har vi inte råd att lägga 700k på skola.
Men han får fotbollen.
Sökte ju scholarship för han men visade ju sig att det har storföretagen anställda som bara sitter och sköter sådana ansökningar.
Så trots att han representerat skolan internationellt vid yngre ålder, tagit medaljer så va det kört för vanlig familj.

20210218_164408.jpg
Kan ju säga att vi hade en diskussion och jag vart inte glad men slutade med att han får fri enrollment om vi väljer att gå tillbaks.
Får se till sommaren.
 
Här börjar skolmästerskapet nästa vecka.
Sonen är anfallande mittfältare.
Han har ju en sporttalang som tyvvär fått backa lite, innan gick han ju på The Regent som är väldigt sportinriktad och tar fram talangerna ur barnen.
Men som det är nu har vi inte råd att lägga 700k på skola.
Men han får fotbollen.
Sökte ju scvolarship för han men visade ju sig att det har storföretagen anställda som bara sitter och sköter sådana ansökningar.
Så trots att han representerat skolan internationellt vid yngre ålder, tagit medaljer så va det kört för vanlig familj.

20210218_164408.jpg
Hej

Tråkigt att höra men så är det nog, det finns ju ingen organisation lik den vi har i Sverige för fotbollen, i Thailand spelar dom allra flesta bara på skolan och inget mer, det finns massor av talanger runt om i Thailand (både killar och tjejer) men dom får aldrig chansen eftersom dom inte går på ”rätt” skola, har ”rätt” föräldrar och kommer ifrån rätt plats.

Har dom någon fotbollsakademi i Pattaya där man tränar och spelar utanför skolan?

Eller ett futsal lag (5 manna) för ungdomar som man kan träna med?

Det hade ju kunnat vara något för honom.

Min pojk fick ju spela några matcher med det fotbollslaget i Nong Khai vintern 2019-2020, dom har en akademi för lovande ungdomar, även där fanns det liknande problem, det var en tjej med i det lag som min pojk spelade med, hon var klart bäst på planen och överglänste alla killarna, jag frågade deras tränare om henne.

Tränaren sa att hon var klart bäst av alla i laget och att hon borde bli uttagen till träningar med tjejlandslaget och även spela i det Thailändska landslaget för sin åldersgrupp bland tjejerna, hon hade blivit uttagen till läger tillsammans med dom bästa tjejerna i Isaan men sen var det stopp, hon kom inte ifrån en rik familj, gick inte i en tillräckligt känd skola och även det faktum att hon var ifrån Isaan var till hennes nackdel, dom som tog ut landslaget valde hellre någon ifrån Bangkoks stora skolor.

Så jag tror att Thailand missar många lovande ungdomar och blivande stjärnor.

Mvh isan lover
 
Hej

Tråkigt att höra men så är det nog, det finns ju ingen organisation lik den vi har i Sverige för fotbollen, i Thailand spelar dom allra flesta bara på skolan och inget mer, det finns massor av talanger runt om i Thailand (både killar och tjejer) men dom får aldrig chansen eftersom dom inte går på ”rätt” skola, har ”rätt” föräldrar och kommer ifrån rätt plats.

Har dom någon fotbollsakademi i Pattaya där man tränar och spelar utanför skolan?

Eller ett futsal lag (5 manna) för ungdomar som man kan träna med?

Det hade ju kunnat vara något för honom.

Min pojk fick ju spela några matcher med det fotbollslaget i Nong Khai vintern 2019-2020, dom har en akademi för lovande ungdomar, även där fanns det liknande problem, det var en tjej med i det lag som min pojk spelade med, hon var klart bäst på planen och överglänste alla killarna, jag frågade deras tränare om henne.

Tränaren sa att hon var klart bäst av alla i laget och att hon borde bli uttagen till träningar med tjejlandslaget och även spela i det Thailändska landslaget för sin åldersgrupp bland tjejerna, hon hade blivit uttagen till läger tillsammans med dom bästa tjejerna i Isaan men sen var det stopp, hon kom inte ifrån en rik familj, gick inte i en tillräckligt känd skola och även det faktum att hon var ifrån Isaan var till hennes nackdel, dom som tog ut landslaget valde hellre någon ifrån Bangkoks stora skolor.

Så jag tror att Thailand missar många lovande ungdomar och blivande stjärnor.

Mvh isan lover
I Pattaya har du flera.
Han har tidigare tränat med planet football, har även i Laem Chabang flera men han vill inte träna med Thai coach.
Nu har han ju fotboll som jag skrev 2 dagar i veckan, problemet är att han missar resten, han är lite av en multisportare.
 
Men tex planet football är dyrt i Thaimått, en fotbolls weekend under lovet 4500 baht har jag för mig, vi har inte vart där på 1 år, passar inte med timmarna och 30 min bilväg..
Engelska fotbollstränare.
 
I Pattaya har du flera.
Han har tidigare tränat med planet football, har även i Laem Chabang flera men han vill inte träna med Thai coach.
Nu har han ju fotboll som jag skrev 2 dagar i veckan, problemet är att han missar resten, han är lite av en multisportare.

Hej

Det är ju bra att han har fotbollen två dagar, men i den åldern har dom ju ofta mycket spring i benen och kan hålla på med flera sporter samtidigt så uppmuntra till alla tänkbara sportsliga aktiviteter, anordnas det ex.vis löptävlingar för killar i den åldern?

Det finns det ju här i Sverige, vi brukar ex.vis anmäla hela vårt lag till Sportshoppens årliga löptävling, för fotbollsspelare i den åldern så är ju löprundor på 2-5 km perfekt, vi brukar låta dom träna löpning i några månader innan tävlingen, har dom ett mån framför sig är dom lättare att motivera.

Mvh isan lover
 
Men tex planet football är dyrt i Thaimått, en fotbolls weekend under lovet 4500 baht har jag för mig, vi har inte vart där på 1 år, passar inte med timmarna och 30 min bilväg..
Engelska fotbollstränare.

Hej

Ja just Engelsmän blir nog lätt inblandade i fotboll var dom än är, träffade en i Nong Khai också när pojken spelade med dom, det är ju bra för barnen eftersom dom då får en extra chans att lära sig engelska, den jag träffade i Nong Khai hade spelat i näst högsta ligan en gång i tiden och hade säkert mycket att lära ut.

Mvh isan lover
 
Hej

Det är ju bra att han har fotbollen två dagar, men i den åldern har dom ju ofta mycket spring i benen och kan hålla på med flera sporter samtidigt så uppmuntra till alla tänkbara sportsliga aktiviteter, anordnas det ex.vis löptävlingar för killar i den åldern?

Det finns det ju här i Sverige, vi brukar ex.vis anmäla hela vårt lag till Sportshoppens årliga löptävling, för fotbollsspelare i den åldern så är ju löprundor på 2-5 km perfekt, vi brukar låta dom träna löpning i några månader innan tävlingen, har dom ett mån framför sig är dom lättare att motivera.

Mvh isan lover
Gjorde på The Regent och som jag skrev flög vi till Phuket och ställde upp i Fobisia vilket är ett årligt event där det tävlas i alla friidrotts grenar.
Trots han var 1 år yngre än gällande ålder så blev han uttagen och tog silver på 200m och guld i diskuss.
Tävlade mot alla grannländerna plus Australien.
Men skolan nu även den internationell och bra utbildning men har inte den sportinriktningen som The Regent.
 
Sökte ju scholarship för han men visade ju sig att det har storföretagen anställda som bara sitter och sköter sådana ansökningar.
Så trots att han representerat skolan internationellt vid yngre ålder, tagit medaljer så va det kört för vanlig familj.
Den trista sanningen är att din son nog aldrig hade någon chans att få det stipendiet, oavsett hur bra han var. Om din yngre son är lika duktig så finns det dock en chans. Baserat på vad jag sett här i Thailand så finns det bara två möjligheter till stipendier och många andra utmärkelser på en "fin" internationell skola. Antingen så är ungen Farang alternativt en luuk krung med utländskt namn som dessutom ser "västerländsk" ut. Det ser bra ut i press releaser och liknande och får skolan att framstå som riktigt internationell. Alternativ två är att ungen är helthailändare och med ett ärorikt efternamn, det lockar också andra thailändska familjer att placera sina barn på den skolan.

Jag kan inte backa upp mitt påstående med några framgooglade thailändska lagar så det finns åtminstone en medlem som inte kommer tro på det, men dessvärre är det nog, åtminstone nästan alltid, sant.
 
Den trista sanningen är att din son nog aldrig hade någon chans att få det stipendiet, oavsett hur bra han var. Om din yngre son är lika duktig så finns det dock en chans. Baserat på vad jag sett här i Thailand så finns det bara två möjligheter till stipendier och många andra utmärkelser på en "fin" internationell skola. Antingen så är ungen Farang alternativt en luuk krung med utländskt namn som dessutom ser "västerländsk" ut. Det ser bra ut i press releaser och liknande och får skolan att framstå som riktigt internationell. Alternativ två är att ungen är helthailändare och med ett ärorikt efternamn, det lockar också andra thailändska familjer att placera sina barn på den skolan.

Jag kan inte backa upp mitt påstående med några framgooglade thailändska lagar så det finns åtminstone en medlem som inte kommer tro på det, men dessvärre är det nog, åtminstone nästan alltid, sant.
Håller med dig, och var ju lite av det jag skrev.
Vi känner ju några och tex Tony's barn får 50% stipendium medans vårat barn som har vunnit flertalet tävlingar för skolan inte får.
It's all about the connections.
 
Helgens läxa, lära sig ögats funktion och hur ljuset skär sig genom linser.
Kommer inte ihåg om vi lärde oss det i 6:an.
Dock var man inte guds bästa barn i skolan och jag hade ju bara ett stort streck i dom flesta ämnena.
Fick betyg i 2 ämnen resten streckad.
Så är lite hård här gällande skolgången så inte barnen gör samma misstag som pappa.
Sista bilden är enligt english curriculum, ord barnen skall förstå och kunna förklara betydelsen i årskurs 5-6.

1614568571401.jpg


1614568577359.jpg


1614568596670.jpg
 
Helgens läxa, lära sig ögats funktion och hur ljuset skär sig genom linser.
Kommer inte ihåg om vi lärde oss det i 6:an.
Dock var man inte guds bästa barn i skolan och jag hade ju bara ett stort streck i dom flesta ämnena.
Fick betyg i 2 ämnen resten streckad.
Så är lite hård här gällande skolgången så inte barnen gör samma misstag som pappa.
Sista bilden är enligt english curriculum, ord barnen skall förstå och kunna förklara betydelsen i årskurs 5-6.

1614568571401.jpg


1614568577359.jpg


1614568596670.jpg
Iaf under 70-talet ingick det även i Svenska skolan. Inte så detaljerat på mellanstadiet, men det återkom i högstadiet på biologin.
Där skulle man redogöra för detta och namn på muskelgrupper, vener och artärer etc.
Det var också dissekering av ett antal mindre djurarter med namnkännedom olika organ i dem.
Inte för att man idag minns så mycket om dem, men för dem som senare valde det spåret i gymnasium och vidare högskola var det säkerligen en nyttig förberedelse.
Kemi var roligast. Vi fick bland många andra saker tillverka hudkrämer och tvål, samt bomullskrut minns jag. Självklart också destillation, tillverkning knallgas och blandning med effekt av vissa andra kemikalier.
 
Iaf under 70-talet ingick det även i Svenska skolan. Inte så detaljerat på mellanstadiet, men det återkom i högstadiet på biologin.
Där skulle man redogöra för detta och namn på muskelgrupper, vener och artärer etc.
Det var också dissekering av ett antal mindre djurarter med namnkännedom olika organ i dem.
Inte för att man idag minns så mycket om dem, men för dem som senare valde det spåret i gymnasium och vidare högskola var det säkerligen en nyttig förberedelse.
Kemi var roligast. Vi fick bland många andra saker tillverka hudkrämer och tvål, samt bomullskrut minns jag. Självklart också destillation, tillverkning knallgas och blandning med effekt av vissa andra kemikalier.
Jag mins mest att jag tog crossen till skolan, sov i kapprummet och sket i allt.
Jag var en skitunge och städat till mig på äldre dagar.
Var inte den snällaste killen i klassen, som jag skrev, försöker fostra mina barn att inte göra det jag gjorde.
 
Jag mins mest att jag tog crossen till skolan, sov i kapprummet och sket i allt.
Jag var en skitunge och städat till mig på äldre dagar.
Var inte den snällaste killen i klassen, som jag skrev, försöker fostra mina barn att inte göra det jag gjorde.
Det fanns de som gjorde så på min skola också. De hamnade i en speciell klass som de kallade OBS klass.
Ibland är det svårt få barn förstå nyttan och att få fram driv för skolan.
Det är som du säger tråkigt, det sätter käppar i hjulen för en själv.
Jag hade själv svårt motivera min son, så han håller nu som 27åring på komplettera upp sina betyg.
Nu var jag själv inte någon direkt plugghäst i skolan, men mer på grund av att jag var mycket selektiv i vad jag gillade.
Satt längst bak, men hade i några ämnen klassens bästa betyg och i andra ämnen klassens sämsta. Fick komplettera senare, men det var inte lätt det heller. Dötråkigt är bara förordet.
 
Det fanns de som gjorde så på min skola också. De hamnade i en speciell klass som de kallade OBS klass.
Ibland är det svårt få barn förstå nyttan och att få fram driv för skolan.
Det är som du säger tråkigt, det sätter käppar i hjulen för en själv.
Jag hade själv svårt motivera min son, så han håller nu som 27åring på komplettera upp sina betyg.
Nu var jag själv inte någon direkt plugghäst i skolan, men mer på grund av att jag var mycket selektiv i vad jag gillade.
Satt längst bak, men hade i några ämnen klassens bästa betyg och i andra ämnen klassens sämsta. Fick komplettera senare, men det var inte lätt det heller. Dötråkigt är bara förordet.
Jag vart nog inte korkad mest skoltrött och irriterad.
Hamna ju i OBS.
Kommer ihåg Eng provet på glosor, jag gjorde alla polarens översättningar, han inte med mina egna och fick utskällning.
Samma i matte, mattelärarn, gör bara bra på ett prov jonas så får du en 4 i betyg, vi vet ju att du kan.
Jag gick på den matten och satte alla rätt.
Men jag var som sagt ett obs barn, körde hellre motor cross, boxades och levde ett annat liv.
 
Att tvinga ett barn till skolbänken är kanske inte alltid det rätta.
Kanske försöka med intresse, det jag tycker skolor som The Regent lyckas med här nere, dom får skolan och inlärningen till en kul grej.
Själv är mitt skolminne Salomonstövlar, ryggsäck och en tråkig prommenad till en skolbänk och lärare jag ogillade.
Sänkte ju biologiläraren, som sagt jag är avundsjuk på mina barn och skolgången dom har här nere.
Båda längtar till skolan under loven.
 
 

Liknande trådar

C
Svar
0
Visningar
865
C
L
Svar
0
Visningar
588
L
W
Svar
2
Visningar
1 K
Wanpen
W
A
Svar
2
Visningar
1 K
A
A
Svar
0
Visningar
2 K
A
 
Tillbaka
Topp