Fråga om reseförsäkring som täcker 50,000USD för Thailand Covid-19

 

Johan78

Aktiv medlem
Hejsan!!

Detta kanske har tagits upp tidigare men jag hittar inget just nu om det.

Jag söker en reseförsäkring som topic säger till flickvännen då hon fått sitt uppehållstillstånd och hon flyger till sverige den 28 Januari 2022.
Problemet är att hon mellanlandar i Thailand och dom kräver att det ska stå typ detta på travel inshurance Certificate.

The insurance covers necessary and reasonable expenses of medical treatment in Thailand for the covid-19 disease up to atleast 50,000 USD.

Har ringt runt hur mycket som helst till försäkringsbolag osv här nu men ingen kan hjälpa mig med en visitorsförsäkring.
Har kollat ERV men deras är 30,000 EURO och den säger att den gäller för Covid-19 men summan blir ju för låg och jag vill inte att det ska bli problem i Thailand för tjejen.

Nån annan som hittat nån försäkring som man kan ta? Eller som kan hjälpa mig vidare vart man kan vända sig. Ringt dom flesta försäkringsbolag här nu.
Hon mellanlandar där och väntar ett par timmar i Thailand sen vidare med nästa flyg det är allt.

Tack på förhand.
 
Hejsan!!

Detta kanske har tagits upp tidigare men jag hittar inget just nu om det.

Jag söker en reseförsäkring som topic säger till flickvännen då hon fått sitt uppehållstillstånd och hon flyger till sverige den 28 Januari 2022.
Problemet är att hon mellanlandar i Thailand och dom kräver att det ska stå typ detta på travel inshurance Certificate.

The insurance covers necessary and reasonable expenses of medical treatment in Thailand for the covid-19 disease up to atleast 50,000 USD.

Har ringt runt hur mycket som helst till försäkringsbolag osv här nu men ingen kan hjälpa mig med en visitorsförsäkring.
Har kollat ERV men deras är 30,000 EURO och den säger att den gäller för Covid-19 men summan blir ju för låg och jag vill inte att det ska bli problem i Thailand för tjejen.

Nån annan som hittat nån försäkring som man kan ta? Eller som kan hjälpa mig vidare vart man kan vända sig. Ringt dom flesta försäkringsbolag här nu.
Hon mellanlandar där och väntar ett par timmar i Thailand sen vidare med nästa flyg det är allt.

Tack på förhand.
Har du redan bokat flyg?

Annars är Qatar ett bättre alternativ från Filippinerna.

Köp försäkring i Filippinerna.
Finns resebyrå överallt som kan detta då resande för sjömän och OFW är väldigt omfattande.

Frun använder Pacific Cross för reseförsäkring.
 
Ja tyvärr har jag ju redan bokat biljett.
Då flickvännens syster kommer på besök där och hon åker tillbaka den 28 januari till sverige så bokade jag så dom får resa till sverige tillsammans med Thaiairways som hennes syster reser med.
Jag tyckte hon skulle ta Emirates eller Qatar och skippa landning i Thailand men ja där fick jag ge mig då dom prompt skulle resa tillbaka tillsammans så nu måste jag försöka ordna försäkring som Thailand godtar för hennes mellanlandning.

Jag ska kolla Pacific Cross.

Tack kurant för ditt svar.
 
Ja tyvärr har jag ju redan bokat biljett.
Då flickvännens syster kommer på besök där och hon åker tillbaka den 28 januari till sverige så bokade jag så dom får resa till sverige tillsammans med Thaiairways som hennes syster reser med.
Jag tyckte hon skulle ta Emirates eller Qatar och skippa landning i Thailand men ja där fick jag ge mig då dom prompt skulle resa tillbaka tillsammans så nu måste jag försöka ordna försäkring som Thailand godtar för hennes mellanlandning.

Jag ska kolla Pacific Cross.

Tack kurant för ditt svar.
Kan inte din flickvän kolla upp detta själv?

Hur har systern löst sin försäkring?
 
Syrran hennes har svenskt medborgarskap så hon fick sin försäkring från Folksam snabbt och enkelt men mig kunde dom inte hjälpa och inget annat försäkringsbolag heller som jag ringt.
Hade det varit jag så inga problem men då flickvännen inte bor här ännu så kunde inget hjälpa till.

Skrev till ERV men dom kunde inte hjälpa mig men tipsade om nåt som heter "Seven Corners" och att dom kanske har nån försäkring så jag sitter just nu och försöker förstå allt där.

Jo jag sa just till flickvännen att hon får kolla med försäkringsbolag där på plats om nåt kan hjälpa till att ordna detta då det var hon som envisades med att ta ett byte i Thailand trotts att jag avrådde från det.
 
Har googlat hela dagen om detta och har läst på Thaiembassy.com om följande https://direct.axa.co.th/TA-Inbound/CoverageOptionPlan
AXA Sawasdee Thailand som tydligen erbjuder reseförsäkringar.
Fattar dock inte om man kan teckna en sån även när det bara gäller transfer vilket tjejen bara ska göra och inte stanna mer än kanske 3-4 timmar på flygplatsen tills nästa plan går.

Försöker hjälpa henne så gott det går att hitta nån reseförsäkring även om hon kollar i Phil med efter nåt som uppfyller kraven.
 
Du skriver "mellanlandar" i Bkk. Byter plan eller? Är hon inte bara transit i BKK och då behövs knappas försäkring för Thailand.
Om damen har Schengenvisa så måste hon redan ha en reseförsäkring, vad ingår där?
När jag har köpt reseförsäkringar åt Thai, som skall till Sverige har jag använt AXA Assistance (hittas på nätet)
 
Mellanlanda, transit i Bkk.

Går det nu? När vi kom var Thailand Pass kontrollen först, därefter kunde man gå på transit eller mot immigration.

Men nu är ju Thailand Pass tillfälligt stängt.
 
Du skriver "mellanlandar" i Bkk. Byter plan eller? Är hon inte bara transit i BKK och då behövs knappas försäkring för Thailand.
Om damen har Schengenvisa så måste hon redan ha en reseförsäkring, vad ingår där?
När jag har köpt reseförsäkringar åt Thai, som skall till Sverige har jag använt AXA Assistance (hittas på nätet)
Jo hon är bara i transit då hon reser från Manila med thaiairways och får byta plan på flyplatsen utanför BKK. Hon har en väntetid på mellan 3-4 timmar och av Thaiairways fick jag svar av att hon måste ha en reseförsäkring även om det bara är en transfer och den ska gälla just covid-19 med en summa om minst 50,000USD.

Galet jag vet då hon inte stannar där utan bara byter flyg men men.

Tjejen reser med ett visa D då hon fått uppehållstillstånd till sverige för att flytta hit, sitt uppehållstillståndskort får vi göra i sverige då hon hade sin intervju med Ambassaden i Thailand via distans.

Hon har reseförsäkring redan självklart men då den inte säger nåt om just covid-19 och den summan så godtar dom inte det och eisken är stor att hon kommer inte få kliva på planet i Filippinerna enligt Thaiairways.

Så jag måste hitta en till reseförsäkring bara som gäller ett par dagar så hon kan passera Thai och har kollat på AXA och dom verkar ha en men vet inte om den går att teckna för nån som inte är Thai och bara passerar. Väntar på svar på email till dom så kanske nästa vecka att man vet lite mer.

I värsta fall får jag avboka hennes resa och hon får resa ensam en helt annan väg även om dom planerat att göra sällskap för att resan ska bli roligare och det lär bli lite sura miner om jag gör så.

En riktig röra blev det. Hade varit lätt att undvika om hon tagit en annan resväg men hon skulle prompt resa med sin syster tillbaka hit som redan bor i sverige.
 
Senast ändrad:
Jo hon är bara i transit då hon reser från Manila med thaiairways och får byta plan på flyplatsen utanför BKK. Hon har en väntetid på mellan 3-4 timmar och av Thaiairways fick jag svar av att hon måste ha en reseförsäkring även om det bara är en transfer och den ska gälla just covid-19 med en summa om minst 50,000USD.

Galet jag vet då hon inte stannar där utan bara byter flyg men men.

Tjejen reser med ett visa D då hon fått uppehållstillstånd till sverige för att flytta hit, sitt uppehållstillståndskort får vi göra i sverige då hon hade sin intervju med Ambassaden i Thailand via distans.

Hon har reseförsäkring redan självklart men då den inte säger nåt om just covid-19 och den summan så godtar dom inte det och eisken är stor att hon kommer inte få kliva på planet i Filippinerna enligt Thaiairways.

Så jag måste hitta en till reseförsäkring bara som gäller ett par dagar så hon kan passera Thai och har kollat på AXA och dom verkar ha en men vet inte om den går att teckna för nån som inte är Thai och bara passerar. Väntar på svar på email till dom så kanske nästa vecka att man vet lite mer.

I värsta fall får jag avboka hennes resa och hon får resa ensam en helt annan väg även om dom planerat att göra sällskap för att resan ska bli roligare och det lär bli lite sura miner om jag gör så.

En riktig röra blev det. Hade varit lätt att undvika om hon tagit en annan resväg men hon skulle prompt resa med sin syster tillbaka hit som redan bor i sverige.
Dom här använde jag, borde räcka med billigaste för henne 2276 thb.

 
Skillnad för försäkring "to enter Thailand" och transfer på några timmar i transit.

2276 thb är väldigt dyrt.

Var bor din girlfriend?
Flickvännen bor i Philippines i Santa Maria i provinsen Bulacan.

Visst det är en dyr försäkring för den lilla stunden men den smällen kan jag ta för att hennes resa blir som den ska och att hon då kan ha sällskap hela vägen till Arlanda.
 
Flickvännen bor i Philippines i Santa Maria i provinsen Bulacan.

Visst det är en dyr försäkring för den lilla stunden men den smällen kan jag ta för att hennes resa blir som den ska och att hon då kan ha sällskap hela vägen till Arlanda.
Då bor hon rätt område för att hitta en försäkring hos någon resebyrå eller agent.

Väldigt många OFW och sjömän gör transit i Bangkok varje dag.
Då kan hon köpa samma försäkring som dom använder.

Alternativt att köpa av Thai Airways I Manila.
 
Då bor hon rätt område för att hitta en försäkring hos någon resebyrå eller agent.

Väldigt många OFW och sjömän gör transit i Bangkok varje dag.
Då kan hon köpa samma försäkring som dom använder.

Alternativt att köpa av Thai Airways I Manila.
Dom sjömännen får det väl oftast per automatik via rederiets HR.
Inte som att varje gubbe får fixa ett eget, så oftast vet dom inte, precis som för mig när jag jobbade allt sköts av rederiet.
 
Dom sjömännen får det väl oftast per automatik via rederiets HR.
Inte som att varje gubbe får fixa ett eget, så oftast vet dom inte, precis som för mig när jag jobbade allt sköts av rederiet.
Ja och rederierna använder agenter och bemanningsföretag i sin tur som fixar allt

Det finns agenter som fixar biljetter och försäkring överallt.
Det var runt 5 miljoner resor gjorda innan pandemin av sjömän och OFW.

Jag har sett många sådana byråer som säljer biljetter, försäkringar.
Ofta i samma byggnad som IM eller där dom fixar pass samt större Malls.
Självklart också vid alla flygplatser.

Finns garanterat mycket online också.

Det är minst tre flygbolag som flyger från Filippinerna till Bangkok dagligen.

Bara att besöka en resebyrå som finns på alla större tätorter.
 
Ja och rederierna använder agenter och bemanningsföretag i sin tur som fixar allt

Det finns agenter som fixar biljetter och försäkring överallt.
Det var runt 5 miljoner resor gjorda innan pandemin av sjömän och OFW.

Jag har sett många sådana byråer som säljer biljetter, försäkringar.
Ofta i samma byggnad som IM eller där dom fixar pass samt större Malls.
Självklart också vid alla flygplatser.

Finns garanterat mycket online också.

Det är minst tre flygbolag som flyger från Filippinerna till Bangkok dagligen.

Bara att besöka en resebyrå som finns på alla större tätorter.
Genom rederiet fixa dom allt och inget du behövde tänka på själv... samma för fillipinarna..
 
Det har jag förstått.
Någon gjorde det åt HR avdelningen förstås.
Troligen någon av de tusentals agenter som finns.

Eller var det ett fillipinskt rederi.?
Nej var ju Teekay, världens största olje rederi, men blev delat till Altera. Dom kunde nog sin sak, aldrig ett reseproblem där..
 
 

Liknande trådar

S
Svar
10
Visningar
1 K
Hans Svensson
H
M
Svar
309
Visningar
17 K
magnusjansson
M
B
Svar
22
Visningar
3 K
glimten66
G
Svar
2
Visningar
2 K
เพ็ญ
A
Svar
1
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar
1 K
Anonym
A
A
Svar
3
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
0
Visningar
1 K
Anonym
A
A
Svar
9
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
4
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
2
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar
1 K
A
A
Svar
1
Visningar
2 K
Shaowpanyaa
S
A
Svar
1
Visningar
2 K
Shaowpanyaa
S
A
Svar
1
Visningar
1 K
Shaowpanyaa
S
A
Svar
0
Visningar
2 K
A
A
Svar
5
Visningar
3 K
Anonym
A
J
Svar
0
Visningar
2 K
joakim39
J
A
Svar
1
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
15
Visningar
1 K
Anonym
A
M
Svar
2
Visningar
1 K
Thaiken
T
S
Svar
0
Visningar
1 K
sussu56
S
 
Tillbaka
Topp