Fråga till er som skickar pengar till Thailändsk bankkonto

Tillsammans med mitt team håller vi på med att ta fram en pengaöverföringstjänst för transaktioner mellan Sverige och Sydostasien. Tjänsten är endast för privatpersoner som vill skicka SEK till annan valuta i utländsk bankkonto. Idén och motivationen kommer från Western Unions höga avgifter och bankers osmidiga system.

Som pilotprojekt ska vi börja med transaktioner från Sverige till Thailand. Vårt värdeerbjudande är
  • Bland de lägsta avgifterna på marknaden
  • Transaktionstider på mindre än 1 minut (inom bankdagar)
  • Vi samarbetar med en bank så era pengar är säkra
För att skapa en så bra produkt som möjligt vänder jag mig till er som har skickat pengar till Thailand tidigare.
Hur skulle ni vilja skicka era pengar? Ringa en handläggare? Hemsida? Mobilapp?
Vad tycker ni är viktigt? Pris? Korta transaktionstider? Enkelhet?

Uppskattar all feedback jag kan få. Ordet är fritt :)

Som nämnts redan, ta en titt på Transferwise som en form av förebild. Låg avgift och överföringar garanterat till senast nästa bankdag, men oftast redan inom några timmar. Transferwise har öppet 24/7/365, men tid för överföringen beror på värdlandets bankers tider de genomför transaktioner.
Transaktionerna genomförs från transferswise egna bankkonton i respektive land, därav den snabbare överföringen.
Man kan överföra direkt med kredit eller debitkort, alternativt banköverföring eller en räntebärande depå hos transferwise. Man kan också ha olika valutakonton för att kunna överföra direkt utan förluster i valutakonvertering.
Som jag förstår finns säkerligen utrymme för en konkurrerande tjänst.

För mig handlar det om kostnaden 80% och enkelheten 20%
Jag överför pengar 1 gång i månaden.
Så överföringstiden är av mindre betydelse för mig personligen.

Skall jag då och då föra över kapital för att köpa dyrare kapitalvara så blir kostnaden av underordnad betydelse och tiden en större faktor.

En app är att föredra i mitt fall.

Menar du att tjänsten behöver billigare, snabbare och smidigare än TW för att du ska tänka dig ett byte? Eller enbart typ, pris? Hade du kunnat betala 30kr mer för att få pengarna på 1 minut?
Finns väl alltid dom som behöver akut men för min del så inte en chans att jag betalar mer för att få dom snabbare än TW.

Givetvis måste tjänsten vara bättre och framförallt billigare för att man ska byta från en välbeprövad pålitlig tjänst som TW.

TW har byggt upp ett förtroende hos folk och komma med nåt nytt som bara är lika bra lär bli tufft.

Som nämnts redan, ta en titt på Transferwise som en form av förebild. Låg avgift och överföringar garanterat till senast nästa bankdag, men oftast redan inom några timmar. Transferwise har öppet 24/7/365, men tid för överföringen beror på värdlandets bankers tider de genomför transaktioner.
Transaktionerna genomförs från transferswise egna bankkonton i respektive land, därav den snabbare överföringen.
Man kan överföra direkt med kredit eller debitkort, alternativt banköverföring eller en räntebärande depå hos transferwise. Man kan också ha olika valutakonton för att kunna överföra direkt utan förluster i valutakonvertering.
Utöver allt du räknar upp så har TW dessutom kort.
För att konkurrera med TW så måste man nog framförallt vara billigare.
Jag skulle iaf inte byta annars.

Om du jämför med WU måste du knyta upp massa ombud. Det WU är duktiga på är ju att mottagaren inte behöver någon app eller konto utan får pengarna direkt i hand. Detta var ju bra för 10 år sedan. Som alla skriver ska du konkurrera med TW och då måste det bli än billigare och än fortare för att lyckas. Så tror det blir svårt.

Stort tack för din input. Jag ser att du är bosatt i Thailand. Av vilken anledning skickar du pengar till Thailand?

För mig handlar det om kostnaden 80% och enkelheten 20%
Jag överför pengar 1 gång i månaden.
Så överföringstiden är av mindre betydelse för mig personligen.

Skall jag då och då föra över kapital för att köpa dyrare kapitalvara så blir kostnaden av underordnad betydelse och tiden en större faktor.

En app är att föredra i mitt fall.
Vad använder du för transaktionstjänst idag?

Om jag får pengarna på 1 minut och det samtidigt är billigare än TW så kan jag tänka mig att byta. Fixar ni det?
Om priset är vad som krävs för att vinna över alla kunder från TW så kommer vi erbjuda lägre avgifter. I ditt fall så är priset det viktigaste, så det spelar väl ingen roll om du får det på 1 minut eller 1 dygn.

Om du jämför med WU måste du knyta upp massa ombud. Det WU är duktiga på är ju att mottagaren inte behöver någon app eller konto utan får pengarna direkt i hand. Detta var ju bra för 10 år sedan. Som alla skriver ska du konkurrera med TW och då måste det bli än billigare och än fortare för att lyckas. Så tror det blir svårt.
Du har rätt, WU är bra på cash-hantering. Men det är väldigt kostsamt att hantera kontanter.
TW har funnits i många år men det är fortfarande många personer som skickar via WU/lokala banker. Jag undrar om priset verkligen är allt eller är det viktigt med andra saker? T ex bekvämlighet m.m.

för min del tycker jag inte om när man inte fysiskt kan ta nån i örat om det går snett
Har du trust issues? :) Personligen skulle jag aldrig ta mig ut någonstans för att klaga..

Du har rätt, WU är bra på cash-hantering. Men det är väldigt kostsamt att hantera kontanter.
TW har funnits i många år men det är fortfarande många personer som skickar via WU/lokala banker. Jag undrar om priset verkligen är allt eller är det viktigt med andra saker? T ex bekvämlighet m.m.

Har du trust issues? :) Personligen skulle jag aldrig ta mig ut någonstans för att klaga..
Sorry men jag förstod inget av vad du skrev

Stort tack för din input. Jag ser att du är bosatt i Thailand. Av vilken anledning skickar du pengar till Thailand?

Om priset är vad som krävs för att vinna över alla kunder från TW så kommer vi erbjuda lägre avgifter. I ditt fall så är priset det viktigaste, så det spelar väl ingen roll om du får det på 1 minut eller 1 dygn.
Jag har ett tidigare liv i Sverige, allt eftersom det avslutas för jag över ekonomin till mitt konto i thai bank.
Jag har avslutat alla bankkontakter i Sverige och dirigerar allt genom TW.

Om priset bara går ner typ 10 sek och ingen annan skillnad så byter jag inte.
Skillnad om man inte använt TW förut och väljer mellan några tjänster så kanske man tar den billigaste men att locka över folk som redan är regelbundna användare av TW så får det allt skilja en del.

Förut så skickade jag via min svenska bank till min bank här, tryggt och bra, för att jag skulle byta till TW så krävdes att jag tjänade bra på byter vilket jag gjorde.
TW funkar suveränt bra så för att lämna dom får det typ bli en halvering av kostnaden igen. Eller att priset är samma och man får pengarna betydligt snabbare.

Liknande trådar

S
Svar
10
Visningar
1 K
Hans Svensson
H
M
Svar
309
Visningar