""Milla" " sa:
Hej goooa driftern och alla andra !
Tack för ditt fiina svar ! Nu har jag en till fråga. Du skriver att man ska läsa på. Vad ska vi läsa på ? Räcker inte vanligt hederligt bonnförnuft?
Eller hur ska vi göra? Det var skönt att höra att svensk mat fanns i Thailand, för man kan ju inte äta vad som helst. Min arbetskollega säger att de äter hundar där men det kan väl inte stämma :question:
Så var ska vi bo då? Min mans arbetskompis har sagt att något som heter Pat Pong är bra. Är det det? Kan de verkligen inge svenska eller engelska alls där borta? Har de inte gått i skolan ?
Milla o Anders
Hej Milla
För att besvara frågan att läsa på, så tycker jag ni ska köpa er en bok om Landet så kan ni få en bättre hum. Vad du menar med Bonnförnuft vet jag inte men det är inte fel om ni läser på landets kultur och seder , framförallt sociala normer som att inte klappa någon på huvudet, inte kliva över någon som ligger eller sitter, att tänka på att fötterna är den lägsta delen av människan och ska inte användas till att peka på saker. Visa respekt för Buddhor och för den thailändske kungen om så även på bild. Klä er med långbyxor och kläder som täcker skuldror om ni ska besöka tempel och att du milla, som kvinna tänker på att du inte får beröra buddhistmunkar.
Din kollega angående äta hundar , så finns inte den beståndsdelen på menyn iaf inte på den thailändska. Om du vill veta så är det främst ute bland bergsfolken det kan förekomma. Och det finns säkert någon restaurang som serverar olagligt.
Angående PATPONG (Sala-daeng district)så är det redlight district. Det är här alla "exotiska" nattklubbar ligger och här ifrån mycket av den dåliga sidan av Thailand finns. Fast den öppna pr*stituionen befinner sig inne på klubbarna. Hit kommer en hel del människor som har en snevriden bild av thailändare och Thailand. Patpong är också känt för dess Gaykultur. Patpong har också en nattmarknad som är överdrivet dyr, jämfört med andra ställen.
Angående språk så klart engelska funkar där ni ska vara , för jag antar att ni kommer hålla er där alla andra turister är och inte lämna dessa områden och då funkar engelska alldeles utmärkt. Däremot är nog svenska ingen id'e att räkna med att någon kan , förutom några ord.
Angående skolgången i Thailand så visst går thailändare i skolan men som skolgången ser ut idag så fokuserar thailändska skolan främst på att ge eleverna god kunskap i att läsa och skriva och har missat lite den biten av den muntliga engelskan. Men har börjat ändrats på senare år och man satsar mkt på att bjuda in utländska lärare för att ge bättre muntlig engelska.
Den svenska maten finns och skulle det bli outhärdlig för er med den supergoda thailändska maten så finns både Burger King och Mcdonalds.
Svensk TV vet jag inte om det finns , har aldrig brytt mig om det finns eller inte men jag antar ni ska inte vara borta så länge så ni kan säker avvara de svenska tvkanalerna tills ni kommer hem igen.
Hoppas lite av det jag har berättat om har löst upp lite av de frågor som ni har.