frågor om thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Heej alla goa människor

Jättefin hemsida om thailand verkar det här vara. :thumbsup:
Har några frågor , vi har aldrig varit i Thailand och tänkte åka första gången nu till julen för det verkar så fint. Är det svårt att få tag på biljetter? Ska man åka charter eller hur åker man dit? Vi åker gärna tåg då vi tycker det är avkopplande. Hur är Thailand? Våra grannar brukar skryta om att nu ska de åka till thailand igen och berätta hur fantastikt det är. De brukar säja att maten är billig. Är den det? Kan man ta med sig egen mat eller finns det svensk mat där som på gran canaria? Det vore toppen om det fanns.
Kan man se på svensk tv där? Är det något man inte får missa därborta?
Alla tipps motages tacksammt!

Milla o Anders

Det var många frågor på en gång men ska försöka att besvara dom så gott jag kan.Jag skulle nog rekomendera charter eftersom det är första gången för er även om det är väldigt enkelt att resa runt i Thailand.Nu kan det nog vara svårt att få tag i en resa runt jul för det är då alla åker och det är också den dyraste tiden att åka,men kolla runt med charterbolagen iallafall.Thailand är paradiset på jorden i mitt tycke och det finns otroligt mycket att titta på,så passa på att bilda er en uppfattning när ni kommer dit första gången läs gärna på lite innan ni åker för att kanske plocka ut några måsten i det området ni kommer till.Glöm inte att läsa på lite om vett och etikett så att ni inte råkar göra något dumt och förolämpar någon framförallt när det gäller religionen som är något heligt för thailändarna,och det tycker jag man ska respektera när man besöker ett annat land och en annan kultur,repektera thailändaren och han/hon respekterar dej!Vill gärna påpeka att det är en skillnad som natt och dag om man ska gämföra Kanarieöarna och Thailand så ha inga förväntningar att det ska vara likadant och lika enkelt ex.man talar inte svenska i Thailand.Mat är väldigt billigt men blir lite dyrare om man håller till mitt i smeten på de större turistorterna så prova gärna att äta på de lite mindre ställena lite utanför det är oftast godare och billigare ett tips är att gå till ställen där thailändarna äter där får du riktig mat och en god ide är att lära sej "mai pet" som betyder inte starkt annars är risken stor att ni brinner upp.Ni frågar om svensk mat svensk tv personligen tycker jag nog att ni ska glömma sverige när ni är där ni har ju det övriga tiden när ni är hemma,men är det så att ni vill äta svenskt så är det inga problem i de större turistorterna(Phuket,Krabi,Khao Lak,Hua Hin,Koh Samui).Ni kommer nog att få fler tips om vad ni kan göra och var ni ska åka från andra här på chai mai.Ha en trevlig resa och snart kommer ni att bli precis som era grannar,en gång Thailand alltid Thailand

Hej goooa driftern och alla andra !
Tack för ditt fiina svar ! Nu har jag en till fråga. Du skriver att man ska läsa på. Vad ska vi läsa på ? Räcker inte vanligt hederligt bonnförnuft?
Eller hur ska vi göra? Det var skönt att höra att svensk mat fanns i Thailand, för man kan ju inte äta vad som helst. Min arbetskollega säger att de äter hundar där men det kan väl inte stämma :question:
Så var ska vi bo då? Min mans arbetskompis har sagt att något som heter Pat Pong är bra. Är det det? Kan de verkligen inge svenska eller engelska alls där borta? Har de inte gått i skolan ?

Milla o Anders

Patpong ligger i Bangkok och det är väl kanske inte det bästa stället att åka till om ni åker första gången.Satsa hellre på Phuket eller Ao Nang(krabi).Med läsa på så menar jag att ta reda på lite om kultur och vad man ska tänka på,det är ju trots allt en helt annan kultur och religion än vad vi är vana vid och saker som vi inte reflekterar över kan tas illa upp av Thailändaren.Engelska pratas hyffsat i de större turistorterna.
Lycka till!

Heej goa driftern !

Men äter de hundar där borta :question:
Min mans arbetskompis är här och han säger att phukett är bra och att vi ska bo i patong. Tack för tippset driftern :thumbsup:
Han säger också att pataja är ett bra ställe. Är det fint där?

Milla o Anders o Leffe

""Milla" " sa:
Hej goooa driftern och alla andra !
Tack för ditt fiina svar ! Nu har jag en till fråga. Du skriver att man ska läsa på. Vad ska vi läsa på ? Räcker inte vanligt hederligt bonnförnuft?
Eller hur ska vi göra? Det var skönt att höra att svensk mat fanns i Thailand, för man kan ju inte äta vad som helst. Min arbetskollega säger att de äter hundar där men det kan väl inte stämma :question:
Så var ska vi bo då? Min mans arbetskompis har sagt att något som heter Pat Pong är bra. Är det det? Kan de verkligen inge svenska eller engelska alls där borta? Har de inte gått i skolan ?

Milla o Anders

Hej Milla

För att besvara frågan att läsa på, så tycker jag ni ska köpa er en bok om Landet så kan ni få en bättre hum. Vad du menar med Bonnförnuft vet jag inte men det är inte fel om ni läser på landets kultur och seder , framförallt sociala normer som att inte klappa någon på huvudet, inte kliva över någon som ligger eller sitter, att tänka på att fötterna är den lägsta delen av människan och ska inte användas till att peka på saker. Visa respekt för Buddhor och för den thailändske kungen om så även på bild. Klä er med långbyxor och kläder som täcker skuldror om ni ska besöka tempel och att du milla, som kvinna tänker på att du inte får beröra buddhistmunkar.

Din kollega angående äta hundar , så finns inte den beståndsdelen på menyn iaf inte på den thailändska. Om du vill veta så är det främst ute bland bergsfolken det kan förekomma. Och det finns säkert någon restaurang som serverar olagligt.

Angående PATPONG (Sala-daeng district)så är det redlight district. Det är här alla "exotiska" nattklubbar ligger och här ifrån mycket av den dåliga sidan av Thailand finns. Fast den öppna pr*stituionen befinner sig inne på klubbarna. Hit kommer en hel del människor som har en snevriden bild av thailändare och Thailand. Patpong är också känt för dess Gaykultur. Patpong har också en nattmarknad som är överdrivet dyr, jämfört med andra ställen.

Angående språk så klart engelska funkar där ni ska vara , för jag antar att ni kommer hålla er där alla andra turister är och inte lämna dessa områden och då funkar engelska alldeles utmärkt. Däremot är nog svenska ingen id'e att räkna med att någon kan , förutom några ord.
Angående skolgången i Thailand så visst går thailändare i skolan men som skolgången ser ut idag så fokuserar thailändska skolan främst på att ge eleverna god kunskap i att läsa och skriva och har missat lite den biten av den muntliga engelskan. Men har börjat ändrats på senare år och man satsar mkt på att bjuda in utländska lärare för att ge bättre muntlig engelska.

Den svenska maten finns och skulle det bli outhärdlig för er med den supergoda thailändska maten så finns både Burger King och Mcdonalds.

Svensk TV vet jag inte om det finns , har aldrig brytt mig om det finns eller inte men jag antar ni ska inte vara borta så länge så ni kan säker avvara de svenska tvkanalerna tills ni kommer hem igen.

Hoppas lite av det jag har berättat om har löst upp lite av de frågor som ni har.

Heej gooa superrookieboy !

Ooj vilken tur att du också skrev att Pat Pong inte är bra utan är en bordellmarknad. Något sådant vill vi inte var amed om. Nej det blir Patong i Phukett i stället. Det verkar ju bra för ingen har ju invänt mot detta.
Så får det bli !
Va tråkigt att det inte finns svensk TV men vi löser det med att spela in några video band. Video bandspelare finns väl där i Thailand ?

Milla o Anders

Dåliga tips ni skrivit tidigare

Jo visst finns det svensk tv i Thailand att få....allt går att ordna även piratkort till mycket bra filmkanaler...

Mer kan du läsa om på min hemsida 2thai.nu

Tv-tittande i Thailand

Om du har Tv på hotellrummet, så kan kanalerna variera mkt. Det finns oftast ingen svensk kanal utan det kan vara thai, tyska eller franska etc.
Det du däremot kan göra är att hyra DVD-spelare (eller köpa billig portabel). Sedan är det bara gå och köpa piratkopierade dvd-filmer etc för 20 svenska kronor. Kvalitén kan variera på filmerna och texten är på thai och engelska (som kan vara väldigt fritt översatt). Men man förstår ju engelska så det brukar funka bra att kolla på filmerna, och 20 spänn är ju hur billigt som helst. Passa föresten på att köpa musik-cd när ni är där. billigt och mkt bra kvalité brukar det vara.
Vet inte vad du söker för aktiviteter i Thailand. Vill du åka till de ställen som är rena turistställena eller vill ni åka till andra platser?
Själv åker vi alltid reguljärt och reser runt i södra Thailand. Vi är nyss hemkomna från en trip mellan Koh Samui via Khao Lak, Similian Island och Phi Phi Island. I februari sticker vi igen, då till Krabi och Koh Lanta (och så klart Phiphi). Vi gillar mest det lite lugnare tempot med sol, bad, snorkling och dykning.
Hoppas ni får en underbar semester.
Hälsningar Eva

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

S
Svar
16
Visningar
1 K
Anonymius
A