"Free service" på min nya bil, men icke...

P

Pjodd

Gäst
#1
Köpte en Pajero Sport för typ 2 månader sedan.
När vi pratade med handlaren så var min naturliga fråga om varför den skulle servas var 1.000:e mil. Det är enligt mig helt oförståeligt när man jämför med serviceintervallerna hemma. Då sa han att vi skulle få 5 år eller 10.000 mil (det som kommer först) fri service. Då släppte jag tanken på detta då det skulle vara "gratis".

Var idag på första 1.000 mila servisen och servicen är inte som hemma kan jag säga. Hann inte att lägga växelföraren i P-läge förrän det stod två snubbar varav en med en iPad.
Sevice kap sa jag och skydd för ratt o säte placerades (knappt innan jag hann ut). Bilen försvann in i verkstan o jag knallade bort till loungen där jag blev erbjuden kaffe, te eller kallt vatten.

Innan jag fortsätter så måste jag berätta att vi fick våra reggskyltar härom veckan. En lördag kväll ringer säljaren att han är på väg hem till oss med skyltarna. Var satt då på en restaurang men tanten förklarade var den var så han kom dit o satte på skyltarna hahaha. Det skulle jag vilja uppleva i Sverige:) Kanske i mitt nästa liv;)

Hur som helst så blev jag kallad när jag satt i loungen och gjorde läxor.
-Vill du ha denna eller denna oljan?
Va fan, det ska väl ni veta. Jag skiter vilken olja ni petar i för innan garantin tar slut är det dax att byta bil igen.
Döm min förvåning när snubben säger att det blir 2.800 pengar! Inte för att det är dyrt, absolut inte men det som störde mig var att säljaren sa fri service och då räknar jag med det. Det var lite det som sålde bilen med tanke på den täta serviceintervallen. Blev måste jag säga lite (kanske mer) upprörd. Jag lär inte min ilska gå ut över den stackaren som satt vid disken, utan ringde upp tanten och kräke av mig.
Olja bland annat ingick inte i den "fria" servisen.

Dom förstod att jag var upprörd och anledningen till det. Ja, än en gån det är skitpengar men det var försäljningsargumentet jag ogillade.

Hade inte dessa summor på mig men fick skjuss till en bankomat där jag kunde ta ut pengar. När jag sedan fick bilen så var den nytvättad och på alla dörrhandtag fanns det chromade skydd på hahahaha. Rätt snygga faktiskt.

Som ni också vet så är klädsen så viktig här nere. Det är kallt nu i norr så jag hade långbyxor och långärmad skjorta på mig. När jag satt o väntade så hade jag min MacBook o studerade lite statistik så tabeller och Excel-ark gick om vart annat. Dom trodde kanske att jag var en business snubbe medan jag i själva verket är en fattig student hahahaha

Ni som har köpt nya bilar, har ni också blivit lovade "fri service" men fått betala för oljan?
Nyfiken på om det bara är Mitsubishi som kör med varianten.

Får väl tillägga att det fanns två priser på skärmen. 2.800 (i runda svängar) som jag fick betala, och 4.500 som var ordinarie pris.
 
A

anonymous

Gäst
#3
Köpte en Pajero Sport för typ 2 månader sedan.
När vi pratade med handlaren så var min naturliga fråga om varför den skulle servas var 1.000:e mil. Det är enligt mig helt oförståeligt när man jämför med serviceintervallerna hemma. Då sa han att vi skulle få 5 år eller 10.000 mil (det som kommer först) fri service. Då släppte jag tanken på detta då det skulle vara "gratis".

Var idag på första 1.000 mila servisen och servicen är inte som hemma kan jag säga. Hann inte att lägga växelföraren i P-läge förrän det stod två snubbar varav en med en iPad.
Sevice kap sa jag och skydd för ratt o säte placerades (knappt innan jag hann ut). Bilen försvann in i verkstan o jag knallade bort till loungen där jag blev erbjuden kaffe, te eller kallt vatten.

Innan jag fortsätter så måste jag berätta att vi fick våra reggskyltar härom veckan. En lördag kväll ringer säljaren att han är på väg hem till oss med skyltarna. Var satt då på en restaurang men tanten förklarade var den var så han kom dit o satte på skyltarna hahaha. Det skulle jag vilja uppleva i Sverige:) Kanske i mitt nästa liv;)

Hur som helst så blev jag kallad när jag satt i loungen och gjorde läxor.
-Vill du ha denna eller denna oljan?
Va fan, det ska väl ni veta. Jag skiter vilken olja ni petar i för innan garantin tar slut är det dax att byta bil igen.
Döm min förvåning när snubben säger att det blir 2.800 pengar! Inte för att det är dyrt, absolut inte men det som störde mig var att säljaren sa fri service och då räknar jag med det. Det var lite det som sålde bilen med tanke på den täta serviceintervallen. Blev måste jag säga lite (kanske mer) upprörd. Jag lär inte min ilska gå ut över den stackaren som satt vid disken, utan ringde upp tanten och kräke av mig.
Olja bland annat ingick inte i den "fria" servisen.

Dom förstod att jag var upprörd och anledningen till det. Ja, än en gån det är skitpengar men det var försäljningsargumentet jag ogillade.

Hade inte dessa summor på mig men fick skjuss till en bankomat där jag kunde ta ut pengar. När jag sedan fick bilen så var den nytvättad och på alla dörrhandtag fanns det chromade skydd på hahahaha. Rätt snygga faktiskt.

Som ni också vet så är klädsen så viktig här nere. Det är kallt nu i norr så jag hade långbyxor och långärmad skjorta på mig. När jag satt o väntade så hade jag min MacBook o studerade lite statistik så tabeller och Excel-ark gick om vart annat. Dom trodde kanske att jag var en business snubbe medan jag i själva verket är en fattig student hahahaha

Ni som har köpt nya bilar, har ni också blivit lovade "fri service" men fått betala för oljan?
Nyfiken på om det bara är Mitsubishi som kör med varianten.

Får väl tillägga att det fanns två priser på skärmen. 2.800 (i runda svängar) som jag fick betala, och 4.500 som var ordinarie pris.
Får anta att du menar km och inte mil ;)
Vilket som menar du km vilket borde vara rimligt efter 2 månader så gjorde du samma mistag som mig och inte kollade var 1000km service innebar innan du lämnade in den ;) .
Fick ju med efter 1000km upp att det var service dags så jag körde till verkstan och dom gjorde full 10.000km service.
Den var gratis men jag slösade ju bort min riktigt fria 10.000km service för nästa gång kostade det.

1000km service som kommer upp var när jag kollade i instruktionsboken bara enkel hemma service typ öppna motorhuven se att allt är ok ;)
Detta var ju iofs på X-trail men mistänker att du gjort samma miss som mig.

Var bara första servicen som var fri för min del sen kostade det pengar när jag gjorde 10.000km service (för jag använde min fria på 1000km) och på 20.000km service.

Eller har du redan kört 10.000km isåfall är det väl samma serviceintervall som i Sverige?
 
P

Pjodd

Gäst
#4
Får anta att du menar km och inte mil ;)
Vilket som menar du km vilket borde vara rimligt efter 2 månader så gjorde du samma mistag som mig och inte kollade var 1000km service innebar innan du lämnade in den ;) .
Fick ju med efter 1000km upp att det var service dags så jag körde till verkstan och dom gjorde full 10.000km service.
Den var gratis men jag slösade ju bort min riktigt fria 10.000km service för nästa gång kostade det.

1000km service som kommer upp var när jag kollade i instruktionsboken bara enkel hemma service typ öppna motorhuven se att allt är ok ;)
Detta var ju iofs på X-trail men mistänker att du gjort samma miss som mig.

Var bara första servicen som var fri för min del sen kostade det pengar när jag gjorde 10.000km service (för jag använde min fria på 1000km) och på 20.000km service.

Eller har du redan kört 10.000km isåfall är det väl samma serviceintervall som i Sverige?
Fan, man blir förvirrad nu. Vänta så ska jag kolla men visst har jag/vi kört 1.000mil? Bara Bkk ToR är över 100mil (med avstickare).
Jodå, 10.139km på mätaren, så jo vi kör runt en del.

Ahaa, jag hade också en varningslampa som indikerade på service inte långt efter vi fick bilen. Fattade inte vad den ville men det var för o kolla oljan 5555. Jaja, så dax nu...

Kan det vara för att dom inte bytande olja efter 100mil? Då när du åkte in första gången?
 
A

anonymous

Gäst
#6
Fan, man blir förvirrad nu. Vänta så ska jag kolla men visst har jag/vi kört 1.000mil? Bara Bkk ToR är över 100mil (med avstickare).
Jodå, 10.139km på mätaren, så jo vi kör runt en del.

Ahaa, jag hade också en varningslampa som indikerade på service inte långt efter vi fick bilen. Fattade inte vad den ville men det var för o kolla oljan 5555. Jaja, så dax nu...

Kan det vara för att dom inte bytande olja efter 100mil? Då när du åkte in första gången?
Men då är det ju normal service intervall väl, eller är dom längre i Sverige? vad du kör mycket vi har kört 25.000km på ett och halvt år och jag tycker vi kör mycket.
 
P

Pjodd

Gäst
#7
Men då är det ju normal service intervallväl, eller är dom längre i Sverige? vad du kör mycket vi har kört 25.000km på ett och halvt år och jag tycker vi kör mycket.
Jo det blir en del. Vi kan inte sticka iväg en vecka eller två bara så där. Det blir långhelger o då kör vi ner till Koh Chang eller andra delar i landet. Stort land, många mil blir det. På vanliga helger blir det naturligtvis kortare svängar. Men att köra ner till stranden för en eller två nätter drar vi oss inte för.
Sen har hon ett par mil om dagen då hon pendlar till jobbet. Det bygger också på.

Men är 1.000 mil normalt på en ny bil? Vill minnas att min BMW (om man körde snällt) låg över 2.000mil.
Kan inte föreställa mig att tex en ny Volvo har så täta intervall, men jag kan ha fel.
 
#8
Ja det första oljebytet är det viktigaste för då kan man få bort skräp å spån från motorn ,gäller automat/ manuell å bakaxel ok det är min åsikt kom ihåg använd rek olja för bilen pga viskositeten ja jaa man kan blanda olika olja utan att det blir problem .Nu kommer det säkert synpunkter på detta för det är en hel vetenskap med olja.men är det an äldre bil fyll bara upp till drygt halva oljestickan på grund av slitna packningar ok jag är bara en amatör så ha förståelse tack
 

Jo-Be

Forumveteran
#9
Ja det första oljebytet är det viktigaste för då kan man få bort skräp å spån från motorn ,gäller automat/ manuell å bakaxel ok det är min åsikt kom ihåg använd rek olja för bilen pga viskositeten ja jaa man kan blanda olika olja utan att det blir problem .Nu kommer det säkert synpunkter på detta för det är en hel vetenskap med olja.men är det an äldre bil fyll bara upp till drygt halva oljestickan på grund av slitna packningar ok jag är bara en amatör så ha förståelse tack
Mycket riktigt! @pontiac-51 , du har rätt hela vägen.
1: vid 100 mil, ska man el. bör byta alla oljor i berörda delar, just för att få bort slitage delar bort från nya maskiner.
2: använd endast rekomenderad olja vid första bytet, där efter kan du använda vilken du själv vill ha, men den måste vara anpassad till de olika valen(motor, växellåda & bakaxel), sen har det med Km/mil på de olika delarna innan det är dags igen.
3: Bromsoljan bör bytas första gången vid 3000-5000mil el. när man ser att den börjar ändra färg(ny genomskinlig)och oftast blir den lätt grå, då vet man att det har blivit kondens i systemet och viskositeten har ändrats, då har även bromsverkan på oken/cylindrarna blivit sämre.

Jo-Be/Motorman
 
#10
Mycket riktigt! @pontiac-51 , du har rätt hela vägen.
1: vid 100 mil, ska man el. bör byta alla oljor i berörda delar, just för att få bort slitage delar bort från nya maskiner.
2: använd endast rekomenderad olja vid första bytet, där efter kan du använda vilken du själv vill ha, men den måste vara anpassad till de olika valen(motor, växellåda & bakaxel), sen har det med Km/mil på de olika delarna innan det är dags igen.
3: Bromsoljan bör bytas första gången vid 3000-5000mil el. när man ser att den börjar ändra färg(ny genomskinlig)och oftast blir den lätt grå, då vet man att det har blivit kondens i systemet och viskositeten har ändrats, då har även bromsverkan på oken/cylindrarna blivit sämre.

Jo-Be/Motorman
Bra att du påtalade BROMSOLJA det är lätt att glömma för jag kollar den automatiskt när man öppnar huven .Har vart med när oljepluggen ska skruvas tillbaks då finns det vissa som lindar vitt tejp på gängorna om man har otur så kan tejpen hamna i tråget, Använd helst ny kopparbricka på oljepluggen för den är gjord för det så det kan bli ibland i TH å säkert åxå i andra länder ha det
 

Jo-Be

Forumveteran
#11
Bra att du påtalade BROMSOLJA det är lätt att glömma för jag kollar den automatiskt när man öppnar huven .Har vart med när oljepluggen ska skruvas tillbaks då finns det vissa som lindar vitt tejp på gängorna om man har otur så kan tejpen hamna i tråget, Använd helst ny kopparbricka på oljepluggen för den är gjord för det så det kan bli ibland i TH å säkert åxå i andra länder ha det
Pssst! Motorman ;) :D ;)

Eng.
Sve.

Behöver du byta bromsvätska, så gör man/du på samma sätt dessa gossar...
 
Senast ändrad:

Joker

Forumveteran
#12
Mycket riktigt! @pontiac-51 , du har rätt hela vägen.
1: vid 100 mil, ska man el. bör byta alla oljor i berörda delar, just för att få bort slitage delar bort från nya maskiner.
2: använd endast rekomenderad olja vid första bytet, där efter kan du använda vilken du själv vill ha, men den måste vara anpassad till de olika valen(motor, växellåda & bakaxel), sen har det med Km/mil på de olika delarna innan det är dags igen.
3: Bromsoljan bör bytas första gången vid 3000-5000mil el. när man ser att den börjar ändra färg(ny genomskinlig)och oftast blir den lätt grå, då vet man att det har blivit kondens i systemet och viskositeten har ändrats, då har även bromsverkan på oken/cylindrarna blivit sämre.

Jo-Be/Motorman
Själv har jag bara bromsvätska i mina fordon .var hittar ni olja :)
 
#13
Tja när jag bytte bromsslangar fram på Chevan 48 me skivor så kan man även kolla så att oken rör sig ,brukar ta en skruvmejsel å trycka in dom samt sticka ett litet hål i gummitätningen så jag kan få lite olja dit ibland kan man upprepa om oket går trögt finns bromsvätska som tål fukt men det gör inte min pluska .Ett stort tack till min tjejj som hjälper till med luftning av bromsarna lite problem för henne 149 cm lååång, å bilen är på billyften ( så kan man göra ):thumbsup::)
 
Senast ändrad:
N

NilsG

Gäst
#16
Jo det blir en del. Vi kan inte sticka iväg en vecka eller två bara så där. Det blir långhelger o då kör vi ner till Koh Chang eller andra delar i landet. Stort land, många mil blir det. På vanliga helger blir det naturligtvis kortare svängar. Men att köra ner till stranden för en eller två nätter drar vi oss inte för.
Sen har hon ett par mil om dagen då hon pendlar till jobbet. Det bygger också på.

Men är 1.000 mil normalt på en ny bil? Vill minnas att min BMW (om man körde snällt) låg över 2.000mil.
Kan inte föreställa mig att tex en ny Volvo har så täta intervall, men jag kan ha fel.
Skiljer mycket med miltal på service, Ford tex (iaf Transit) 5000mil eller 2år. Och de tyckte det var onödigt med extra oljebyte när jag frågade om det.
På mina egna privata bilar brukar jag byta motorolja mellan 500-1000mil, men gör alltid service själv.
 
#17
Tja när jag bytte bromsslangar fram på Chevan 48 me skivor så kan man även kolla så att oken rör sig ,brukar ta en skruvmejsel å trycka in dom samt sticka ett litet hål i gummitätningen så jag kan få lite olja dit ibland kan man upprepa om oket går trögt finns bromsvätska som tål fukt men det gör inte min pluska .Ett stort tack till min tjejj som hjälper till med luftning av bromsarna lite problem för henne 149 cm lååång, å bilen är på billyften ( så kan man göra ):thumbsup::)
Stick ALDRIG hål på tätningen. Lätta på den mellan kolv och tätning istället :)
 
#18
Det heter bromsvätska, för det är ingen olja. Bromsvätska absorberar fukt/vatten därför behöver den bytas. Bromsvätska med för mycket vatten i kokar lättare och då försvinner bromsverkan. Det gör också så att bromssystemet corroderar på insidan.

Det finns mätinstrument för att mäta fukthalten i bromsvätska. En seriös verkstad mäter fukthalten mellan serviceintervallerna för bromsvätskan. Mätningen tar max 20 sekunder med rätt instrument.
 
#19
Var just inne för 4000 milaservice på vår lilla 1.2 liters Toyota. Fick först ett handskrivet förslag på "service", a 6000 bath. När jag frågade vad som var vad, visade det sig att en del var rent blaj och onödigheter på nya bilen som bara är ett år... Dom skulle hälla i nån j-a engine cleaner i motorn!! Och göra ac-service... Alltså tanka ur och fylla rätt mängd. (Hade den varit 3-4 år el äldre, eller kylt dåligt med hårt jobbande koppling hade jag sagt ok) Även bromsvätska ville dom byta, på en ettåring...

Slutade med att dom fick göra det som ska göras enl boken, plus bromsvätskan då trots allt. Men dom rackarna tänkte skippa att suga ur ute på oken där det behövs, utan bara byta i behållaren, där det varken gör till eller ifrån. Då blev farangen på stolen 3 m därifrån lite gramse! Sånt fusk är vanligt i sverige också för den delen.
Iallafall för 3200 bath fick vi valuta, bromsvätska, olja/filter i motor, luftfilter, kupefilter, oljebyte i cvt/sliromatic-lådan. Det gjordes ordentligt utan gny från mig, tappa tråg och slutväxel, fylla köra igång några sek sen tappa tråg och fylla igen. Även klossar togs bort och synades, liksom backarna bak, trummorna bort förstås. Hjulen balanserades.
Allt i rekordfart av fyra samtrimmade gossar, och han som skötte oljebytena hade mkt gott handlag:)
Fin utrustning hade dom också.
Av dom 3200 var 270 arbete, alltså kanske en 20-del av i svensk märkesverkstadspris...

image.jpeg
 
#20
Frugan hade sin bil på 3000 mil service förra veckan.
Pris 4658 tb och nytt batteri? Jag var inte i landet när hon åkte dit. Nytt batteri efter 3000 mil? Kanske slits batterriet mer här i värmen? Men iaf inga stora summor.
 

Liknande trådar

 
Topp