Fritt fram för Thailändska bärplockare att komma hit.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

I sista stund ändrade Thailand sig och tillåter bärplockare att resa till norden, i Sverige andas man nog ut nu, utan dessa bärplockare hade ju mycket av bären blivit kvar i skogen, samt att priserna på bär, sylt och saft m.m hade blivit dyrare.

Thailand låter bärplockare komma till Sverige

Publicerad idag kl. 12:39

Det thailändska arbetsdepartementet har dragit tillbaka sin rekommendation om att inte resa till Norden för att plocka bär i sommar.

Under våren avbröts samarbetet som låtit thailändska säsongsarbetare komma till Sverige och Finland för att plocka bär. Men nu drar arbetsdepartementet tillbaka beslutet, och ska åter börja tillåta arbetsresorna – förutsatt att de nordiska företagen uppfyller vissa villkor.
Bland annat krävs att företagen följer riktlinjer för att minska smittspridningen, så som att garantera transport och bostäder utan risk för trängsel. Dessutom måste företagen garantera en lägstalön för säsongsarbetarna på minst 22 049 kronor i månaden.
Migrationsverket har i år tagit emot betydligt färre ansökningar om arbetstillstånd än förra året, och flera bärföretag har varnat för brist på arbetskraft när de utländska säsongsarbetarna uteblivit.

Mvh isan lover

Flera bärföretag kommer ändå inte att ta hit thailändare, då dom inte klarar kraven på boende.
Att ha 5-10 personer i samma rum duger inte nu.
Sen de dagliga kontrollerna och resurser till karantän om någon får symptom.

Och det är väl fortfarande ett problem för dessa arbetare att återvända till Thailand efter arbetet i Sverige ?

Flera bärföretag kommer ändå inte att ta hit thailändare, då dom inte klarar kraven på boende.
Att ha 5-10 personer i samma rum duger inte nu.
Sen de dagliga kontrollerna och resurser till karantän om någon får symptom.

Hej

Frågan är väl bara hur Thailändska myndigheter ska kunna kontrollera att Svenska företag och Thailändska bärplockare följer dom krav och regler som ställs?

Mvh isan lover

Glöm inte svenska myndigheter som kontrollerar på plats.

Hej

Det går säkert att ordna fram ett rum med lagom många bärplockare i vid en kontroll, sen undrar jag hur stora resurser Svenska myndigheter kommer att lägga på dessa kontroller, det låter inte som något högprioriterat område jämfört med många andra, själv misstänker jag att bärplockarna blir ungefär lika ensamma som vanligt i våra Svenska skogar.

Mvh isan lover

Hej

Det går säkert att ordna fram ett rum med lagom många bärplockare i vid en kontroll, sen undrar jag hur stora resurser Svenska myndigheter kommer att lägga på dessa kontroller, det låter inte som något högprioriterat område jämfört med många andra, själv misstänker jag att bärplockarna blir ungefär lika ensamma som vanligt i våra Svenska skogar.

Mvh isan lover
Det är kommunerna som ska göra kontroller innan.
Tror att dom verkligen är på tårna nu ang, Covid19.
Inte många bärföretag klarar att av att uppfylla de nya villkoren.

som vanligt ett spel för gallerierna... och plockarna får stå för alla kostnader

Enis

Hej

Det tror jag också, väntar mig inga märkbara förändringar, man kan ju ex.vis inhysa bärplockare i små tält två och två, det finns många sätt att lösa det här utan att det kostar så mycket, dessutom finns det ju gott om tomma byggnader som tidigare har använts till flyktingboenden o.s.v, så boendefrågan är nog lätt att lösa.

Mvh isan liver

Hej

Det tror jag också, väntar mig inga märkbara förändringar, man kan ju ex.vis inhysa bärplockare i små tält två och två, det finns många sätt att lösa det här utan att det kostar så mycket, dessutom finns det ju gott om tomma byggnader som tidigare har använts till flyktingboenden o.s.v, så boendefrågan är nog lätt att lösa.

Mvh isan liver
Anställer inte bärföretagen thailändare blir det garanterat en stor skillnad.
Alla som kommer hit på turistvisum inbjudna av släkten går förstås under radarn från myndigheter och kan bo i tält.

Anställer inte bärföretagen thailändare blir det garanterat en stor skillnad.
Alla som kommer hit på turistvisum inbjudna av släkten går förstås under radarn från myndigheter och kan bo i tält.

Hej

Vi får väl se hur det slutar, men själv har jag inga större förväntningar på någon större förändring.

Mvh isan lover

Hej

Vi får väl se hur det slutar, men själv har jag inga större förväntningar på någon större förändring.

Mvh isan lover
Flera större bärföretag har ju inte tänkt anställa några plockare alls.
Man hoppas på att köpa upp bär från lokala plockare och personer från EU-länder som ordnar sitt eget boende.
Har du missat det?

Flera större bärföretag har ju inte tänkt anställa några plockare alls.
Man hoppas på att köpa upp bär från lokala plockare och personer från EU-länder som ordnar sitt eget boende.
Har du missat det?

Hej

Vad jag förstår var det planen innan Thailand gav grönt ljus för Thailändare att komma hit, nu tror jag att alla som fortfarande kan vänder sig till dom Thailändare dom brukar ha här.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan liver
Till väl tilltagna hyror

Hej

Det är ju inte så konstigt när man är mitt uppe i säsongen innan dom tilläts resa hit och plocka, men jag utesluter inte att ännu fler kommer till efter hand, Thailändarna är väldigt populära att anställa som plockare.

Mvh isan lover
Ja, men dom ska ha sina arbetstillstånd via MIG och det verkar inte som fler har sökt via de bemanningsföretag som anlitas.
Bärföretagen får ju inte anställa thailändare själva.
Det skulle nog blivit fler om inte Thailand stoppat dom att resa till Skandinavien.
Nu är det som sagt sent.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp