Genomsnittslöner i Thailand

 
Ja du är ju lat kommunist och vill ha 6 timmarsdagar eller helst 0 och statlig ersättning väl?
Jag är van vid 12 timmars dagar, vanligt ombord och tycker helt ok.
Sen var skrev jag välbetald?
Lat kommunist ??? Nu passerade du en gräns och det kommer minsann att medföra att jag loggar ut från forumet åtminstone fram till hösten, så här får det bara inte gå till, så det så !!!!

PS. När jag skriver fram till hösten så menar jag egentligen allt mellan två timmar och två dygn !!!

Dramakungen Fritz...
 
Hej

Det förekommer ju då och då i olika trådar att frågan om Thailändares löner kommer upp och här har ju medlemmarna på forumet ofta en helt olika syn på vad folk tjänar t.ex i enkla okvalificerade arbeten o.s.v, ibland uppges löner på 14 000-15 000 baht vilket jag själv har tyckt varit för högt, andra medlemmar uppger ca 9 000 baht för samma typ av jobb.

I dagens Bangkok Post får vi fakta på bordet i ärendet i.o.m att medellöner i Offentlig sektor respektive Privat sektor presenteras av ”The National Economic and Social Development Council (NESDC)” och här är det medellöner för anställda i respektive sektor som presenteras så det betyder ju att det är ett genomsnitt av dom med lägsta löner och högsta löner, det borde väl rimligen betyda att dom flesta i landet tjänar mindre än medellönen och en minoritet mer eller mycket mer.

Inom Offentlig sektor där alla statligt anställda ingår är medellönen 15 118 baht och i den Privata sektorn är medellönen
13 762 baht, vilket låter betydligt rimligare än dom höga löner vi har hört medlemmar rapportera om tidigare på forumet även för okvalificerade arbeten utan krav på utbildning.


”In the first quarter of 2023, the number of employed people was 39.6 million, an increase of 2.4% from the same quarter of last year, with average monthly wages of 15,118 baht in the public sector and 13,762 baht in the private sector, exclusive of other benefits.”


Mvh isan lover

Lite förvånande att offentlig sektor har en högre medellön än den privata. Kanske beror på att långt fler numera i den privata sektorn anställs av bemanningsföretag. Ev. skulle man lägga på 5%, årliga löneökningar brukar ju komma i April, här var mätningen Jan-Mar så April utelämnades av någon anledning.
Antalet arbetare är alltså högre nu än innan Covid, knappt 40 miljoner.

/ SatanG
 
Lat kommunist ??? Nu passerade du en gräns och det kommer minsann att medföra att jag loggar ut från forumet åtminstone fram till hösten, så här får det bara inte gå till, så det så !!!!

PS. När jag skriver fram till hösten så menar jag egentligen allt mellan två timmar och två dygn !!!

Dramakungen Fritz...
Men lite käftsmäll får man väl ta, var det inte pk skrivet.
Men gillar din pik tillbaks 55555.
Forumet är beroendeframkallande och svårt logga ut ;)
 
Lite förvånande att offentlig sektor har en högre medellön än den privata. Kanske beror på att långt fler numera i den privata sektorn anställs av bemanningsföretag. Ev. skulle man lägga på 5%, årliga löneökningar brukar ju komma i April, här var mätningen Jan-Mar så April utelämnades av någon anledning.
Antalet arbetare är alltså högre nu än innan Covid, knappt 40 miljoner.

/ SatanG
Hej

Ja lite förvånande är det väl även om det alltid har varit populärt att vara statligt anställd men då kanske inte i första hand för lönen utan mer övriga förmåner som statlig pension livet ut, fri sjukvård och möjlighet att låna pengar billigt och ibland även erhålla bostad via anställningen.

Det är förmodligen dom okvalificerade som återfinns i den privata sektorn som drar ned snittet där och även alla dom grovarbetare som är anställda via bemanningsföretag, i dom ststliga jobben är det ju ofta krav på en högre utbildning som en universitetsexamen.

Mvh isan lover
 
Hej

Ja lite förvånande är det väl även om det alltid har varit populärt att vara statligt anställd men då kanske inte i första hand för lönen utan mer övriga förmåner som statlig pension livet ut, fri sjukvård och möjlighet att låna pengar billigt och ibland även erhålla bostad via anställningen.

Det är förmodligen dom okvalificerade som återfinns i den privata sektorn som drar ned snittet där och även alla dom grovarbetare som är anställda via bemanningsföretag, i dom ststliga jobben är det ju ofta krav på en högre utbildning som en universitetsexamen.

Mvh isan lover
Bemanningsföretag, behövs det för thai då landet skriker efter arbetskraft och importerar arbetare.
Inte hört någon Thailändsk som brukar bemanning, nåt grannländsbefolkningen gör.
Om Thailändskt medborgarskap så finns jobb på minuten.
 
Tom med frugan som är 100% Isaan säger idag lazy och vill helst sabay sabay.
Som sagt inte en krona går till släkt, jag skall inte vara ute på sjön, slita och betala för deras uppehälle.
 
Bemanningsföretag, behövs det för thai då landet skriker efter arbetskraft och importerar arbetare.
Inte hört någon Thailändsk som brukar bemanning, nåt grannländsbefolkningen gör.
Om Thailändskt medborgarskap så finns jobb på minuten.
Hej

Ser man på hur det fungerar i vårt område så är det inte ovanligt att bemanningsföretag tar in bybor på kontrakt över 6 till 12 månader, dessa förses med arbetskläder ifrån företaget och bussas sedan gemensamt till den arbetsplats som har hyrt arbetskraften av en agent som tillhandahåller arbetskraft.

Tror att en del känner sig tryggare att resa iväg ett gäng tillsammans och till samma arbetsplats, inte sällan släktingar och familjemedlemmar som far och söner o.s.v, istället för att själva söka jobb individuellt runtom i landet.

Mvh isan lover
 
Hej

Ser man på hur det fungerar i vårt område så är det inte ovanligt att bemanningsföretag tar in bybor på kontrakt över 6 till 12 månader, dessa förses med arbetskläder ifrån företaget och bussas sedan gemensamt till den arbetsplats som har hyrt arbetskraften av en agent som tillhandahåller arbetskraft.

Tror att en del känner sig tryggare att resa iväg ett gäng tillsammans och till samma arbetsplats, inte sällan släktingar och familjemedlemmar som far och söner o.s.v, istället för att själva söka jobb individuellt runtom i landet.

Mvh isan lover
Ditt område i din del av stan.
Tror inte mer nedsänkt än familjens, dock viljan då det inte råder arbetslöshet i Thailand, tvärtom.
 
Dom flesta thai jag har umgåtts med har inom familjen mer markägor än en svensk familj kan drömma om.
 
Hej

Ja lite förvånande är det väl även om det alltid har varit populärt att vara statligt anställd men då kanske inte i första hand för lönen utan mer övriga förmåner som statlig pension livet ut, fri sjukvård och möjlighet att låna pengar billigt och ibland även erhålla bostad via anställningen.

Det är förmodligen dom okvalificerade som återfinns i den privata sektorn som drar ned snittet där och även alla dom grovarbetare som är anställda via bemanningsföretag, i dom ststliga jobben är det ju ofta krav på en högre utbildning som en universitetsexamen.


Mvh isan lover

Ja det låter som en fullt rimlig förklaring.

Jag vet inte hur det funkar statligt men privat brukar ge 10 månadslöner i pension, av det jag ser. 55/60, beroende på företag förstås, är normal pensionsålder. En bra arbetsgivare, i privata sektorn, verkar ge rätt sjyssta förmåner. T.ex. sjukvårdsförsäkring är väl ganska standard numera.

/ SatanG
 
Bemanningsföretag, behövs det för thai då landet skriker efter arbetskraft och importerar arbetare.
Inte hört någon Thailändsk som brukar bemanning, nåt grannländsbefolkningen gör.
Om Thailändskt medborgarskap så finns jobb på minuten.

Bemanningsföretag är nog redan eller iaf snart, de största arbetsgivarna i Thailand. De sköter inte bara bemanningen utan även allt runt också, bokföring, uniformer, försäkringar etc etc. Outsourcing av detta minskar företagens ansvar för personalen och är nog något många inte har mycket val på om de ska få många jobb.

/ SatanG
 
Senast ändrad:
Bemanningsföretag är nog redan eller iaf snart, de största arbetsgivarna i Thailand. De sköter inte bara bemanningen utan även allt runt också, bokföring, uniformer, försäkringar etc etc. Outsourcing av detta minskar företagens ansvar för personalen och är nog något många inte har mycket val på om de ska få många jobb.

/ SatanG
Möjligt du har rätt, för internationell anställning men bemanning för släkt åka upp på gatan få jobb rakt av.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp