B
Bangkok_Hilton
Gäst
Jag söker genuina thairecept, inga turist-recept som kallas thaimat, utan från runt om i landet.
Det får ni gärna skriva här!
Jag söker också ett thailändskt recept för vad man gör med stor rå mangrove-krabba, som jag köpt i thaibutiken. Jag har hört att just mangrovekrabba ska vara så gott...
Hittills har jag varit i kök och skrivit av recept för:
Olika Som Tham (sallad av bla papaya o div grönt)
Panaeng (curryrätt av panaengcurrypasta o kokosmjölk, med önskvärd tillsats (fläsk, kyckling, biff, lamm mfl)
Khay Khem (saltade ägg)
Pad Pong Cari (grönsakscurry m gulcurrypasta o vald tillsats)
Miang Kham (Baay Ch Ploo- blad med 7 sorter saker som läggs i bladet o täcks med söt sås)
Khaw Khaa Moo (Brun fläsklägg som kokats länge i Five-spices o tjock söt sojasås)
Laab Moo (Hackat fläsk som blandas m kalla löksorter o mycket limejuice - kallas ibland syrlig fläsksallad)
Khay Daw (Stekt ägg på thailändskt vis, dvs friterat i olja men fortfarande med lös gula)
Moo Daed Diaw (Soltorkade fläskstavar som rullas i sesamfrön, går att göra i ugn i Sverige, men det är svårt)
Massaman (Wok med grönsaker o potatis, ej stark)
Jag har några till men kommer inte på dem nu...
Det får ni gärna skriva här!
Jag söker också ett thailändskt recept för vad man gör med stor rå mangrove-krabba, som jag köpt i thaibutiken. Jag har hört att just mangrovekrabba ska vara så gott...
Hittills har jag varit i kök och skrivit av recept för:
Olika Som Tham (sallad av bla papaya o div grönt)
Panaeng (curryrätt av panaengcurrypasta o kokosmjölk, med önskvärd tillsats (fläsk, kyckling, biff, lamm mfl)
Khay Khem (saltade ägg)
Pad Pong Cari (grönsakscurry m gulcurrypasta o vald tillsats)
Miang Kham (Baay Ch Ploo- blad med 7 sorter saker som läggs i bladet o täcks med söt sås)
Khaw Khaa Moo (Brun fläsklägg som kokats länge i Five-spices o tjock söt sojasås)
Laab Moo (Hackat fläsk som blandas m kalla löksorter o mycket limejuice - kallas ibland syrlig fläsksallad)
Khay Daw (Stekt ägg på thailändskt vis, dvs friterat i olja men fortfarande med lös gula)
Moo Daed Diaw (Soltorkade fläskstavar som rullas i sesamfrön, går att göra i ugn i Sverige, men det är svårt)
Massaman (Wok med grönsaker o potatis, ej stark)
Jag har några till men kommer inte på dem nu...