Gifta sig med thai i sverige, gifta sig med densamme i Thailand och sedan skilsmässa.

 

Studenten

Medlem
Lång rubrik som sammanfattar min process som kommer att bena ut konstiga rykten med fakta för den som är intresserad.

Jag kommer först "på ren svenska" skriva vad jag trodde och många andra med mig. Därefter ska jag förklara i korrekta uttryck och vad som faktist gäller. Så första stycket är inte sanning, utan hur jag (och många andra) trodde det går till.

Jag och x (låt oss kalla henne för det) åkte på semester till Sverige och passade på att gifta oss. Ett år senare fick vi för oss att gifta oss i Thailand. Detta gjorde vi i Bkk där alla gifte sig (minns inte namnet). Vigselbevis och personbevis (översatta) presenterades och processen gick relativt snabbt. Fick en del dokument tbx som bevis att vi var gifta i Thailand. Lång historia kort. Vi skilde oss i Sverige och allt var frid och fröjd, om inte för äktenskapet i Thailand... Jag är omgift (i Sverige med en thai) och fick höra av alla att jag är bigamist. Brydde mig inte så mycket tills jag insåg att det kan ge mig problem när vi registrerar äktenskapet i Thailand så jag kan ta del av min nya frus sjukförsäkring (inget som diskuteras i denna tråd).

Åker med x:et till ambassaden i Stockholm för att lämna in skilsmässopapper. Där fick jag lära mig en hel del som jag vill dela med mig av till er.
Ett fantastiskt bemötande på ambassaden. Alla dokument fylldes i, och vi hade alla våra dokument med oss om krävdes av oss.
Lång historia görs återigen kort...

Fakta:
Det går bara att gifta sig 1 gång.
Att gifta sig först i Sverige och sedan i Thailand är inte möjligt. Det som skedde var att vårt äktenskap blev registrerat i Thailand, inte att vi gifte oss igen.
Vår skilsmässa i Sverige var per automatik giltig i Thailand. Jag har således inte idkat bigami:)
Det enda som behövs göras är att x måste skicka in lite papper till Thailand för att ändra sitt civilstånd. För min del var allt över efter skilsmässan i Sverige.

Det är lite lustigt hur vardagliga uttryck inte stämmer med lagarna.
Hoppas ngn får nytta av detta och att märkliga rykten med att man kan gifta sig först här sen där (eller tvärt om) försvinner.

Kände mig lite lätt på tårna när jag knallade ut från ambassaden som en singel och njöt en stund, tills jag kom på att jag hade en ny fru 555
 
Lång rubrik som sammanfattar min process som kommer att bena ut konstiga rykten med fakta för den som är intresserad.

Jag kommer först "på ren svenska" skriva vad jag trodde och många andra med mig. Därefter ska jag förklara i korrekta uttryck och vad som faktist gäller. Så första stycket är inte sanning, utan hur jag (och många andra) trodde det går till.

Jag och x (låt oss kalla henne för det) åkte på semester till Sverige och passade på att gifta oss. Ett år senare fick vi för oss att gifta oss i Thailand. Detta gjorde vi i Bkk där alla gifte sig (minns inte namnet). Vigselbevis och personbevis (översatta) presenterades och processen gick relativt snabbt. Fick en del dokument tbx som bevis att vi var gifta i Thailand. Lång historia kort. Vi skilde oss i Sverige och allt var frid och fröjd, om inte för äktenskapet i Thailand... Jag är omgift (i Sverige med en thai) och fick höra av alla att jag är bigamist. Brydde mig inte så mycket tills jag insåg att det kan ge mig problem när vi registrerar äktenskapet i Thailand så jag kan ta del av min nya frus sjukförsäkring (inget som diskuteras i denna tråd).

Åker med x:et till ambassaden i Stockholm för att lämna in skilsmässopapper. Där fick jag lära mig en hel del som jag vill dela med mig av till er.
Ett fantastiskt bemötande på ambassaden. Alla dokument fylldes i, och vi hade alla våra dokument med oss om krävdes av oss.
Lång historia görs återigen kort...

Fakta:
Det går bara att gifta sig 1 gång.
Att gifta sig först i Sverige och sedan i Thailand är inte möjligt. Det som skedde var att vårt äktenskap blev registrerat i Thailand, inte att vi gifte oss igen.
Vår skilsmässa i Sverige var per automatik giltig i Thailand. Jag har således inte idkat bigami:)
Det enda som behövs göras är att x måste skicka in lite papper till Thailand för att ändra sitt civilstånd. För min del var allt över efter skilsmässan i Sverige.

Det är lite lustigt hur vardagliga uttryck inte stämmer med lagarna.
Hoppas ngn får nytta av detta och att märkliga rykten med att man kan gifta sig först här sen där (eller tvärt om) försvinner.

Kände mig lite lätt på tårna när jag knallade ut från ambassaden som en singel och njöt en stund, tills jag kom på att jag hade en ny fru 555
Vad jag vet är det bara 1 på forumet innan som skrivit att han gifte sig i Sverige och sen gifte sig en gång till i Thailand.
Alla andra skrev att det var fel, så tror inte det är något rykten som sprids, dom flesta verkar veta att man gifter sig och vill man ha vigseln registrerad i det andra landet, så registrerar man.
Så som sagt förutom dig så har jag bara hört om en till fd medlem på forumet som trott han gift sig i båda länderna.
 
Lång rubrik som sammanfattar min process som kommer att bena ut konstiga rykten med fakta för den som är intresserad.

Jag kommer först "på ren svenska" skriva vad jag trodde och många andra med mig. Därefter ska jag förklara i korrekta uttryck och vad som faktist gäller. Så första stycket är inte sanning, utan hur jag (och många andra) trodde det går till.

Jag och x (låt oss kalla henne för det) åkte på semester till Sverige och passade på att gifta oss. Ett år senare fick vi för oss att gifta oss i Thailand. Detta gjorde vi i Bkk där alla gifte sig (minns inte namnet). Vigselbevis och personbevis (översatta) presenterades och processen gick relativt snabbt. Fick en del dokument tbx som bevis att vi var gifta i Thailand. Lång historia kort. Vi skilde oss i Sverige och allt var frid och fröjd, om inte för äktenskapet i Thailand... Jag är omgift (i Sverige med en thai) och fick höra av alla att jag är bigamist. Brydde mig inte så mycket tills jag insåg att det kan ge mig problem när vi registrerar äktenskapet i Thailand så jag kan ta del av min nya frus sjukförsäkring (inget som diskuteras i denna tråd).

Åker med x:et till ambassaden i Stockholm för att lämna in skilsmässopapper. Där fick jag lära mig en hel del som jag vill dela med mig av till er.
Ett fantastiskt bemötande på ambassaden. Alla dokument fylldes i, och vi hade alla våra dokument med oss om krävdes av oss.
Lång historia görs återigen kort...

Fakta:
Det går bara att gifta sig 1 gång.
Att gifta sig först i Sverige och sedan i Thailand är inte möjligt. Det som skedde var att vårt äktenskap blev registrerat i Thailand, inte att vi gifte oss igen.
Vår skilsmässa i Sverige var per automatik giltig i Thailand. Jag har således inte idkat bigami:)
Det enda som behövs göras är att x måste skicka in lite papper till Thailand för att ändra sitt civilstånd. För min del var allt över efter skilsmässan i Sverige.

Det är lite lustigt hur vardagliga uttryck inte stämmer med lagarna.
Hoppas ngn får nytta av detta och att märkliga rykten med att man kan gifta sig först här sen där (eller tvärt om) försvinner.

Kände mig lite lätt på tårna när jag knallade ut från ambassaden som en singel och njöt en stund, tills jag kom på att jag hade en ny fru 555
Hej !
Vi gifte oss först i Thailand och erhöll ett vigselbevis som jag var till Skatteverket i Sverige som dom faxade iväg och fick ett grattis och med att säga att nu är vi oxå gifta i Sverige , alltså samma vigselbevis från Thailand
 
Det är väl inte ens möjligt att gifta sig en gång till i Thailand eftersom man måste ha ett singelbevis från svenska ambassaden för att få gifta sig i Thailand.
Singelbevis går inte få om man är gift.
 
Hej !
Vi gifte oss först i Thailand och erhöll ett vigselbevis som jag var till Skatteverket i Sverige som dom faxade iväg och fick ett grattis och med att säga att nu är vi oxå gifta i Sverige , alltså samma vigselbevis från Thailand
Ja, svenska skattemyndigheten/folkbokföringen vill inte ha översättningar eller annat. Thai äktenskapsbevis in till skatteverket så registreras man som gift även i Sverige.
Lite klurigare tvärtom, men inte direkt komplicerat.
 
Men om du sen skiljer dig i Sverige blir du då per automatik även skild i Thailand ??
 
Men om du sen skiljer dig i Sverige blir du då per automatik även skild i Thailand ??
När du i Thailand uppvisar en översatt och legaliserad skillsmässodom, ja.
Finns ingen kommunikation mellan länderna så det går inte automatiskt. Man behöver dock inte söka skilsmässan utan svensk äktenskapsskillnad gäller även i Thailand.
 
Mao så kan du vara skild i Sverige men gift i Thailand , och därmed ha kvar vissa fördelar visummässigt om du söker dessa i Thailand och inte i Sverige där du måste visa upp intyg från Folkbokf. Vilket inte behövs i Thailand där du bara visar upp ett vigselbevis som sen inte kontrolleras mot Svenska myndigheter
 
Mao så kan du vara skild i Sverige men gift i Thailand , och därmed ha kvar vissa fördelar visummässigt om du söker dessa i Thailand och inte i Sverige där du måste visa upp intyg från Folkbokf. Vilket inte behövs i Thailand där du bara visar upp ett vigselbevis som sen inte kontrolleras mot Svenska myndigheter
Inte visummässigt då du inte kan söka visum i Thailand, däremot när du söker förlängning på det uppehållstillstånd du fick vid inresa. Gör du en VISARUN till grannlandet kan det också räcka med thailändska beviset på den thaiambassaden.
 
,Nej men extension , sedan kan man ju köra så länge man vill på det , år efter år
 
,Nej men extension , sedan kan man ju köra så länge man vill på det , år efter år
Jo, fast inte extension på VISA, dinns inget sådant, utan man låter sitt VISA förfalla då man jae extension of stay. D.v.s. motsvarigheten till Uppehållstillstånd för besök i Sverige.
Thailand är lika som Sverige i att detinte går förlänga ett VISA.
Thai VISA ger dig inte en tillåtelse stanna i Thailand, utan är basen för ditt uppehållstillstånd när du anländer till Thailand. Ditt uppehållstillstånd får du av immigrationofficeren vid ankomsten till Thailand i gränskontrollen.
Också därför Thailand aldrig flyttar ett VISA till ett nytt pass, utan enbart dina stämplarför uppehållstillstånd.
VISA är en affär för ambassad utanför Thailand, i Thailand tar immigrationoffice över med uppehållstillstånd istället.
Lika viktigt med skillnaden i Thailand som det är i Sverige.
 
Jag vet , gjort under flera år då jag bodde här permanent ,, men var gift även då , precis som nu 555 bara en tanke som föresvävade mig :):)
 
När du i Thailand uppvisar en översatt och legaliserad skillsmässodom, ja.
Finns ingen kommunikation mellan länderna så det går inte automatiskt. Man behöver dock inte söka skilsmässan utan svensk äktenskapsskillnad gäller även i Thailand.
Just den här grejen var nog en nyhet för många, i Thailand kan man väl inte skilja sig om en part vägrar skriva på men i Sverige går det ju. Mycket bra att veta
 
Håller inte med dig, visst kan man upplösa äktenskapet, via domstol...vad jag förstått så är det bara 2 länder där man inte kan skilja sig.
 
Håller inte med dig, visst kan man upplösa äktenskapet, via domstol...vad jag förstått så är det bara 2 länder där man inte kan skilja sig.
Så hur går det till att skilja sig här om den andra parten vägrar?
Har hört fall där ena parten kräver betalt för att skriva på.
 
som jag skrev, Domstol, Du har hört om krav om betalning för att skriva på papperna, tror jag knappast finns i någon lagtext, således en privat uppgörelse, betala mig så skriver jag på, eller vänd dig till Domstol så tar det längre tid, kanske något sådant?
 
som jag skrev, Domstol, Du har hört om krav om betalning för att skriva på papperna, tror jag knappast finns i någon lagtext, således en privat uppgörelse, betala mig så skriver jag på, eller vänd dig till Domstol så tar det längre tid, kanske något sådant?
Kan vi avhålla oss från gissningar?
Vet nån hur det går till om en part vägrar skriva på?
Om man nu ska ta det till Domstol, hur gör man, hur lång tid tar det, vad kostar det?
 
Just den här grejen var nog en nyhet för många, i Thailand kan man väl inte skilja sig om en part vägrar skriva på men i Sverige går det ju. Mycket bra att veta
Jo idag kan man detta , men detta är ganska nytt ,min fru pratade med en dam i grannbyn som hade haft problem med sin man som vägrade skiljas , men idag går det utmärkt , ett framsteg
 
Kan vi avhålla oss från gissningar?
Vet nån hur det går till om en part vägrar skriva på?
Om man nu ska ta det till Domstol, hur gör man, hur lång tid tar det, vad kostar det?
Om det är registrerat i Sverige skickar du in ansökan om äktenskapsskillnad. Andra parten behöver inte skriva på. Däremot måste parten informeras.
Går det inte få tag i parten annonserar domstolen i tidningen och efter viss karenstid för detta godkänner de och ger dom i äktenskapsskillnad. Då har du det papper som behöver legaliseras.
I ansökan skall du ange motpartens personnummer.
Har parten inget personnummer anger du det födelsetiden och skriver fyra nollor istället för de fyransista siffrorna.
Ange tydligt i ansökan att parten inte har personnummer och om du har, ange partens adress.
Har ni inga barn tillsammans är det bara administrationstiden typ trettio dagar om inte mer behövs för annons tidningen.
Har ni barn tillsammans har jag för mig det är sex månader som gäller..
Svensk äktenskapsskillnad är giltigt i Thailand, men måste legaliseras.
Skall du gifta dig med en ny thai behövs detta samt hindersrpövningen till svensk ambassad för att få singelbeviset.
Jag har gjort denna process.
Thai domstol vet jag däremot inte, men svensk fungerar lika bra om det är registrerat där. Räcker med att en part är svensk medborgare för att domstolen i Sverige tar det.
 
 

Liknande trådar

N
Svar
19
Visningar
5 K
U
C
Svar
3
Visningar
3 K
christerpets
C
 
Tillbaka
Topp