Goda svenska värderingar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Jag satt och lyssnade på Aktuellt på TV med ett halvt öra när jag fick höra nyheten om att statens kulturråd (tror jag det var) hade gjort en sammanställning över böcker som man som svensk bör läsa i första hand.

Dessa böcker var "svenska" och utmärkande för just svensk kultur. Jag uppfattade det som om det var i uppfostringssyfte fast dom uttryckte det nog inte riktigt så.

Med risk för att jag missat några detaljer så var det ungefer så som det sades. Eventuellt var folkpartiet inblandade i saken.

Har vi inte bättre saker för oss i detta landet än att tala om för folket vilka böcker man bör läsa i första hand? Vart är vi på väg? Finns det inte tillräckligt med självgoda människor i sverige som inte gör annat än framhäver hur präktiga dom är? Är detta en sak för staten att arbeta med?

Nationell lista

Du menar denna nyheten som jag citerar början av

Nationell lista över svensk kvalitetslitteratur ska skapa goda svenska medborgare

Förtäckt rasism eller kulturell bildning?

En statligt erkänd lista över god svensk litteratur, böcker som alla skolbarn bör läsa och känna till. Ja det här ska lära eleverna hur man talar och skriver riktig svenska och samtidigt stärka den svenska identiteten.

Förslaget som ursprungligen kommer från folkpartiet har fått debattens vågor att gå höga.

Bellman, Moberg, Tranströmmer Lagerlöf, Ekman. Det är författare som alla som vill vara en del av det svenska samhället borde läsa enligt folkpartisten Cecilia Wickström. En litteraturkanon, en lista över ett begränsat antal författare som representerar svensk litteratur och som man skulle införa som en obligatorisk del av läroplanen i dom svenska skolorna skulle leda till en bättre skola och ett mer integrerat samhälle. Ett förslag som fått stark kritik men också många anhängare.

""Ebba Witt-Brattström sa:
Egentligen kanske man kan säga att det handlar om att återinföra litteraturhistoria i skolan. det hade man ju förr.

""Mohammed Omar" " sa:
Litteratur är inget uppfostringsmedel som man använder för att lära folk så kallade "svenska värderingar".

""Stefan Jonsson sa:
Man använder den svenska kulturen för att utesluta andra. Man använder den svenska kulturen för att "mäta" svenskhet och för att, tycker jag då spekulera i främlingsrädsla, spekulera i att den svenska kulturen är hotad. Det är den inte.

Folkpartiets partiledare Lars Leionborg är positiv till förslaget
trots att inget formellt beslut fattats ännu och när han i Svenska Dagbladet blir frågad vad han själv skulle vilja se i en litteraturkanon svarar han "Mobergs utvandrarsvit".....................

Hela sändningen mms://qstream-wm.qbrick.com/00928/aktue ... lt2100.wmv

/Robert

En god svensk

Frågan är då

1) Vad är en god svensk

2) Vad är svenskt

3) Varför är svenskt bättre än osvenskt?

Detta leder otvivelaktigt tankarna till något stort och hemskt. Anser sig vissa svenskar sig vara överlägsna andra på något sätt? Kulturellt eller kanske rent av rasbiologiskt?

Hela iden är naturligtvis befängd och det låter snarare som om den kommer från Sverigedemokraterna. Har dom månne infiltrerat folkpartiet?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
12
Visningar
969
anonymous
A

Tillbaka
Topp