Göra världens godaste massaman curry med kyckling, potatis och jordnötter

 
Hejsan

Jag undrar hur man kan göra världens godaste massaman curry som då är en av mina favoriter, hur får man potatisen så otroligt god? Vad krävs? Vad är hemligheten till den himmelska curryn? Det perfekta receptet?
 
Hejsan

Jag undrar hur man kan göra världens godaste massaman curry som då är en av mina favoriter, hur får man potatisen så otroligt god? Vad krävs? Vad är hemligheten till den himmelska curryn? Det perfekta receptet?

Ja du! Perfekta receptet finns nog inte men det kan ju bli gott ändå. Själv är jag ingen älskare av Massaman men min favorit bland websidor om Thaimat är FoodTravel.com, tycker de har bra recept och är seriösa och det finns massor att välja mellan och olika kockar.

Du kan ju titta på videon, klicka på länken ovan, du behöver ju inte lyssna om du inte kan Thai men du får ju en uppfattning i alla fall och ingredienser och receptet finns ju på engelska:

Massaman Chicken Curry (Massaman Gai) - Massaman Chicken Curry is a type of food that can adapt to many types of meat such as beef, chicken or even goat as well. This menu has also been ranked as “The Most Delicious Food in the World (2012)” by the foreigner.

Ingredient of Massaman Chicken Curry (Massaman Gai)

1. 3 Chickens (1/2 kg.)
2. 4 cups Coconut milk
3. 2-3 Tbsp. Peanut
4. 1-3 Potatoes
5. 4-5 Shallots
6. 1 Tsp. Cumin
7. 1 Tbsp. Parsley
8. 5 Cloves
9. 5 Cardamon
10. 1/2 Tsp. Cinnamon
11. 1/2 Tsp. Nutmeg
12. 7-10 Dried large clove garlic
13. 3 Sliced ginger
14. 2 Tbsp. chopped lemon grass
15. 1/2 Tsp. Kaffir lime rind
16. 5-7 clove Garlic
17. 1 Tbsp. Grilled shrimp paste
18. 1 Tbsp. Fish sauce
19. 1 Tbsp. Palm sugar
20. 1 1/2 Tbsp. Tamarind juice

How to Cook Massaman Chicken Curry (Massaman Gai)

1. Smash ingredients (step 5-17) well together until smooth. Set aside.
2. Warm the pot over medium heat. Fry chili paste (turn to low heat).
3. When feel good smell from chili paste, turn to medium heat until boiling. Add coconut milk down. Add chicken and simmer until soft. Turn to low heat again. Add onion, potato, and peanut and continue simmering.
4. Season with fish sauce, tamarind juice and simmer until everything well combined and tender.
 
Ja du! Perfekta receptet finns nog inte men det kan ju bli gott ändå. Själv är jag ingen älskare av Massaman men min favorit bland websidor om Thaimat är FoodTravel.com, tycker de har bra recept och är seriösa och det finns massor att välja mellan och olika kocka
Du kan ju titta på videon, klicka på länken ovan, du behöver ju inte lyssna om du inte kan Thai men du får ju en uppfattning i alla fall och ingredienser och receptet finns ju på engelska:

Massaman Chicken Curry (Massaman Gai) - Massaman Chicken Curry is a type of food that can adapt to many types of meat such as beef, chicken or even goat as well. This menu has also been ranked as “The Most Delicious Food in the World (2012)” by the foreigner.

Ingredient of Massaman Chicken Curry (Massaman Gai)

1. 3 Chickens (1/2 kg.)
2. 4 cups Coconut milk
3. 2-3 Tbsp. Peanut
4. 1-3 Potatoes
5. 4-5 Shallots
6. 1 Tsp. Cumin
7. 1 Tbsp. Parsley
8. 5 Cloves
9. 5 Cardamon
10. 1/2 Tsp. Cinnamon
11. 1/2 Tsp. Nutmeg
12. 7-10 Dried large clove garlic
13. 3 Sliced ginger
14. 2 Tbsp. chopped lemon grass
15. 1/2 Tsp. Kaffir lime rind
16. 5-7 clove Garlic
17. 1 Tbsp. Grilled shrimp paste
18. 1 Tbsp. Fish sauce
19. 1 Tbsp. Palm sugar
20. 1 1/2 Tbsp. Tamarind juice

How to Cook Massaman Chicken Curry (Massaman Gai)

1. Smash ingredients (step 5-17) well together until smooth. Set aside.
2. Warm the pot over medium heat. Fry chili paste (turn to low heat).
3. When feel good smell from chili paste, turn to medium heat until boiling. Add coconut milk down. Add chicken and simmer until soft. Turn to low heat again. Add onion, potato, and peanut and continue simmering.
4. Season with fish sauce, tamarind juice and simmer until everything well combined and tender.
Bra sidor Lycko!
Rätt lustigt för jag är inte så förtjust på Massaman heller det är väl ok men inte tycker jag att det är väldens bästa rätt. Så olika är smaken.
Indiskt är spännande tycker jag som jag vet du gör också.
Min sambo är otroligt bra på balans i maten, det svider i ögonen när hon lagar mat men det blir så gott. Har tjuvtittat på hennes matlagning och lyckats kopiera så att även hon blir förvånad.
Visst är det roligt med mat inte bara oxfile och fina viner utan en vild mix av ursprungsmaker. Det som är bra att man blir aldrig fullärd.
 
Bra sidor Lycko!
Rätt lustigt för jag är inte så förtjust på Massaman heller det är väl ok men inte tycker jag att det är väldens bästa rätt. Så olika är smaken.
Indiskt är spännande tycker jag som jag vet du gör också.
Min sambo är otroligt bra på balans i maten, det svider i ögonen när hon lagar mat men det blir så gott. Har tjuvtittat på hennes matlagning och lyckats kopiera så att även hon blir förvånad.
Visst är det roligt med mat inte bara oxfile och fina viner utan en vild mix av ursprungsmaker. Det som är bra att man blir aldrig fullärd.

Ja jag gillar den här siten, tycker de har bra och kunnigt folk, ser så ut i alla fall och jag lagar ju en hel del själv som du vet och kan avgöra om det ser okey ut eller inte och ja många recept och idéer.

Nä precis är ingen direkt älskare av massaman och det är ju en från början persisk maträtt, mussulman curry men anpassad till Sydostasien. Gillar inte kombon av pastan + de torra kryddorna samt potatisen tillsammans med pastan gjord med citrongräs, ingefära, räkpasta, lime och nä, får inte ihop det helt enkelt.:D

Ja indiskt gillar jag, speciellt sydindiska Tamil Nadu chettinadköket som det heter.
 
Jag älskar massaman .... och nästan alla indisk mat ... har ju massor av indier på jobbet så får möjlighet att testa lite!
 
Jag älskar massaman .... och nästan alla indisk mat ... har ju massor av indier på jobbet så får möjlighet att testa lite!

Ja det är många som gör! Min fru gillar inte det heller så där har vi ingen konflikt.:D
 
Senast redigerad av en moderator:
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp