Göra vin med hjälp av Saftmaja

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Grannen Olsson

Aktiv medlem
För nedanstående behöver du
  • Frukt, gärna sur. Vildäpplen och rönnbär är bra
  • 2 st 30-liters jäshinkar
  • Jäsrör
  • Hävert
  • Jäsningsmätare (även kallad Hydrometer eller Oechslemätare)
  • Korkapparat
  • Vinkorkar
  • Rengöringsmedel (För rengöring och sterilisering av flaskor och jäskärl)
  • Enzym (Pectolase)
  • Vinjäst
  • Jästnäring
  • Jässtopp (om du inte vill vänta på att vinet slutar jäsa av sig självt)
  • Klarningsmedel (om du inte vill vänta på att vinet klarnar av sig självt)
  • Socker
  • Saftmaja
  • Termometer (En digital stektermometer kan duga)

Om du köper det stora Jäskitet på Vinshoppen så får du en bra start eftersom det mesta du behöver ingår.

Har du bråttom så använder du den generella torrjästen som ingår i jäskitet. Den är kraftfull och snabb. Känner du dig mer lagd åt det "seriösa" hållet och har all tid i världen så väljer du ett av Edelmans vinjäster och gör även en förkultur några dagar i förväg så att jäsningen redan kommit igång lagom till att din saft står färdig. Gardera dig med torrjäst ifall du har otur med att få igång förkulturen.

Sterilisera allt som kommer i kontakt med saften. Kokande vatten och det speciella rengöringsmedlet kommer till användning. Allt som du inte steriliserat inklusive dina händer som kommer i kontakt med saften kan orsaka vildjäsning. Det vill du inte råka ut för.

Gör 25 liter saft med Saftmajan. Häll direkt i jäshinken. Har du ingen Saftmaja så köp en rostfri på Harald Nyborg exempelvis. Den rostfria Saftmajan fungerar även fint om du har induktionshäll på spisen.

Mät upp ÖX-värdet (Oechslevärdet) med hydrometern och notera värdet på papper. Gör detta före du tillsätter socker eller något annat.

I den varma saften löser du 3 kg socker med en slev som är steril.

När saften svalnat till 55 grader tillsätter du enzymet pectolase. Rör om ordentligt, sätt på locket. Därefter väntar du ett helt dygn så att enzymet får verka ifred.

Dagen efter är blandningen sval och garanterat under 30 grader. Tillsätt 40 gram vinsyra och jästnäringen. Blanda med slev som du steriliserat ännu en gång.

Tillsätt vinjästen eller förkulturen.

Låt det jäsa i en temperatur som rekommenderas av jästtillverkaren. Mät Oechslevärdet när jäsningen börjar lugna ner sig efter några dagar. När Oechslevärdet ligger mellan 0 och 10 så tillsätter du 2 kg socker igen.
Efter ytterligare en tid när Oechslevärdet åter ligger inom samma intervall så tillsätter du 1,5 kg socker och lite jästnäring (ca 0,5 tesked).

Nu har du tillsatt 6,5 kilo socker. Totalt behöver du ca 8,3 kg men det är inklusive det socker som ingick naturligt i frukten. Räkna ut hur mycket socker som saften innehöll från första början så får du en ungefärlig uppfattning om hur mycket ytterligare du behöver tillsätta. Du gör det med riktigt små sockertillsatser vid behov så länge jästen orkar äta mer socker. Var försiktig så du inte får för sött vin. På slutet så ska du försöka få upp jästemperaturen mot 28-30 grader för att ge jästen maximal chans att göra sitt jobb.

Låt jäsa ut totalt , när inte Oechslevärdet förändrats på 1 mån eller så väntar du ytterligare 1 mån och sen häver du om vinet för första gången
Nu kan du eftersöta till önskad sötma sen låter du det stå ytterligare 3 mån och klarna och häver om igen.

Notera många Oechslevärdet på papper så du kan se att det verkligen har slutat jäsa och inte fortsätter sakta sakta i smyg. Ett starkvin kan faktiskt stå och jäsa uppemot ett år innan jästen dör. Har du bråttom kan du använda jässtopp och klarningsmedel men det är inte nödvändigt ifall vinet får den tid på sig som det behöver.

Sen bör det lagras i 2 år innan det konsumeras , bulk eller flaska .
Bulk är att föredra för då kan du justera sötman och syran innan du buteljerar och att det klarnar ändå mer under den tiden .

Inspiration hämtad från dan610324 på bryggforum.nu

Ska man verkligen behöva vänta i 2 år innan man kan konsumera det. man hinner ju bli nykterist ;D ;D

"lubo68 " sa:
Ska man verkligen behöva vänta i 2 år innan man kan konsumera det. man hinner ju bli nykterist ;D ;D

Ja visst gör man? ;)

Nej, skämt åsido så kan du nog få till något som går att dricka på 2-3 veckor men det blir "fulvin", inget man bjuder sina vänner på samtidigt som man skryter om sina nyförvärvade kunskaper inom vinbryggningskonsten.

Är det viktigast att det ska gå snabbt använder man torrjästen och alla ingredienser som följer med i jäskitet.

Har man inget emot att experimentera lite så använder man egen frukt. Det känns bra på något sätt tycker jag själv. Vill man ha så lite jobb som möjligt och dessutom ett "hyfsat" resultat kan jag rekommenderas Ekens Exklusiv Vinsatser, exempelvis Ekens Madeira för 339 kr. Då får man 20 - 23 liter färdigt vin på ca 3 - 4 veckor. 2 kg socker eller bryggsocker skall tillsättas. Om man räknar bort kostnad för utrustningen och sockret samt frakt får du en 75 cl flaska egenbryggt starkvin för 12 kr.

Men jag gör inte vin för att spara pengar utan för att det känns bra att ta hand om frukten på något sätt och det känns kul att ha gjort det själv.. Vill jag ha vin snabbt går jag till systembolaget :D

Jag gjorde vin på vinbär för en massa år sedan men tröttnade på slabbandet och övergick till bolaget. Numera slipper jag det. Är på god väg att bli alkis på vinkällaren jag ärvde av farsan. Kul då jag inte har en aning om vad vinet jag dricker till varmkorven kostar ^-^. 50 eller 500 spänn är frågan

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
33
Visningar
3 K
Anonym
A
A
Svar