Grannen klipper inte sin gräsmatta

Vår trädgård är nog på ca 1500 m2, och vi har funderat på att köpa en robot. Men det finns ju ofantligt många märken, priser mm. Det är en djungel. Grävde du ner slingorna själv eller gjorde dom du köpte den utav det?

Slingorna lägger du enkelt själv. Klipp gräset extremt kort där slingorna ska ligga och tryck fast slingorna ovan jord med speciella clips. Då är det lätt att justera slingorna. När du är nöjd tar du en gammal motorsåg och fräser ner slingorna i jorden.

Min granne köpte en robotklippare modell "billigare än HQ". Den fastnar ofta och står och piper. När han kommer hem från jobbet brukar han få bära sin klippare till laddstationen för att ladda den. En sån klippare vill jag inte ha. Min Husqvarna Automower 420 kostade visserligen en rejäl slant men den har under förra året aldrig stannat en enda gång och den har alltid hittat tillbaka till sin laddstation. ;)

Fördelen med rotot både ute å inne är att det alltid är rent och snyggt plus att gräsmattan blir grönare och finare än om man själv klipper typ en gång/v.
Med robot ser det nyklippt/nystädat ut hela tiden.

Fördelen med rotot både ute å inne är att det alltid är rent och snyggt plus att gräsmattan blir grönare och finare än om man själv klipper typ en gång/v.
Förvisso men då kan man ju bli bortskämd. Och motionen är icke att förringa, det är gott att belöna sig själv efter väl utfört värv. :nod:

Och eftersom den inte samlar upp gräsklippet så förmodar jag att den har mulching [stavning] funktion som gör att det göder gräsmattan?

Förvisso men då kan man ju bli bortskämd. Och motionen är icke att förringa, det är gott att belöna sig själv efter väl utfört värv. :nod:

Jag tillhör gänget som blir trött av att se på när andra arbetar:) Har jag köpt roboten så kan jag dricka en öl med gott samvete att vi gör jobbet tillsammans :)

Misstänkte att motions argumentet skulle komma och tyvärr Berra, om du inte joggar runt i väldigt snabb takt med gräsklipparen är det inte mycket till motion att tala om. Eller känner du att det har effekt?

Misstänkte att motions argumentet skulle komma och tyvärr Berra, om du inte joggar runt i väldigt snabb takt med gräsklipparen är det inte mycket till motion att tala om. Eller känner du att det har effekt?
För mig är det avkoppling och att röra sig är i vilket fall inte skadligt!

För mig är det avkoppling och att röra sig är i vilket fall inte skadligt!
Vem skrev att det var skadligt?
Har väl iofs hänt att folk skadat sig ordentligt på en gräsklippare.
Jag lyfte bara fram lite fördelar med robot. Installerade en hos mina föräldrar för 2 år sen och dom har aldrig haft en så fin gräsmatta innan utan dyr gödsling.

Senast redigerad av en moderator:
Vem skrev att det var skadligt?
Har väl iofs hänt att folk skadat sig ordentligt på en gräsklippare.
Jag lyfte bara fram lite fördelar med robot. Installerade en hos mina föräldrar för 2 år sen och dom har aldrig haft en så fin gräsmatta innan utan dyr gödsling.
Vår handdrivna motorgräsklippare finfördelar gräset så det fungerar som gödsel mer eller mindre. Vi har aldrig gödslat vår gräsmatta, då blir det jobbigt för frugan när jag inte är hemma. Gräsmattan är ingalunda perfekt men den duger bra åt oss. Frugans olika odlingar av kryddor etc har prio ett.

Jag skev att det inte var skadligt. Ingen skrev väl att det var skadligt. Dock skrev ju @nmax att det var för ringa arbete att kallas motion. Jag kontrade då med att det inte är skadligt att röra sig lite.

Skulle jag har stor tomt skulle jag gärna köpa en gräsklippningsrobot då det blir finare gräsmatta.

Dock dammsugarerobot skulle jag behöva ha ett riktigt stort och spacigt hus innan jag skulle se fördelar med.

Den bästa träningen är den träning som "blir av". Tycker man att träningen (gräsklippning, löpningen, gympasset) är tråkigt tenderar det att inte bli av. Det är lätt att hitta ursäkter att inte träna för visst så "regnar det lite", "ska det kanske regna", "har jag nog lite ont i hälsenan", "har jag gått tillräckligt redan idag"

Jag gör det helst en annan dag ;)

;)

För min del så blir gräsklippningen av numera. Förr så sköt jag alltid upp gräsklippningen i det längsta och det gnagde alltid lite i samvetet att det inte blev av så ofta som det borde gjorts. Nu känner jag att jag får positiv energi av att se gräsmattan i gott skick och då känns det lättare att komma ut på "riktig" träning. Så fungerar jag med all respekt för att alla fungerar olika.

Har någon koll på vad en robotklippare går på Thailand ? har för mig jag såg dom hade en sån på do home i Khon kaen funderar skarpt skaffa en sån till nästa år nån som har erfarenhet av denna ?
6ab3bd167155640f2ba724a5d42828aa.jpg

Har någon koll på vad en robotklippare går på Thailand ? har för mig jag såg dom hade en sån på do home i Khon kaen funderar skarpt skaffa en sån till nästa år nån som har erfarenhet av denna ?
6ab3bd167155640f2ba724a5d42828aa.jpg

Detta ska vara en kopia på Huskvarnas med bra kvalité Om de finns i Thailand vet jag inte.

Tillbaka
Topp