Greps för 5 dagars overstay visas nu upp i media som en brottsling.

 

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Att man hänger ut folk med flera års overstay i media kan man ju möjligtvis ha en viss förståelse för, men nu börjar man även gripa folk med så lite som 5 dagars overstay, dessa fotograferas efter gripandet som förbrytare, bilderna publiceras sedan i media.

Själv tycker jag att det är lite väl drastiskt att sätta in 5 Immigrations poliser på ett sånt här relativt sett litet brott, böter skulle väl ha blivit 2 500 baht, att sen bli gripen och överlämnad till polisen, fotograferad och uppvisad i media känns som lite overkill tycker jag.


German busted for 5 day overstay in Pattaya

Published November 28, 2019
By Greeley Pulitzer
German busted for 5 day overstay in Pattaya | The Thaiger








https://thethaiger.com/hot-news/expats/german-busted-for-5-day-overstay-in-pattaya#respond
https://thaisnack.se/viber://forwar...s/german-busted-for-5-day-overstay-in-pattaya
https://thaisnack.se/whatsapp://sen...s/german-busted-for-5-day-overstay-in-pattaya


Five Chonburi immigration officers have arrested a 45 year old German man outside a hotel in Pattaya. “Bert E” had overstayed his visa by five days and was handed over to Pattaya police. The immigration police are now making examples of even minor transgressions of the visa rules.


Mvh isan lover
 
N

Har en vän som tillbringat dom senaste 20 vintrarna här men som i år inte kan komma ner pga ekonomi, han sitter nu precis som du och letar efter alla fel han kan hitta på Thailand i ett försök att dämpa saknaden.
Ni har ju en del gemensamt så ni kan ju bilda en ny klubb, "Vi som saknar Thailand".
Nope
Inget att sakna när man fått distans till dårskaperna från IM i Thailand.
Hängas ut i media för några dagars overstay gillar du förstås.
Inte mycket i Thailand som gått rätt sista två åren tyvärr.
 
En brottsling hängs ut som en brottsling, fruktansvärt!

Hej

Visst bryter man mot lagen när man har någon dags overstay det råder det ingen tvekan om, men det finns väl knappast någon lägre grad av brottslighet än just detta, att då sätta in 5 immigrationspoliser för ett gripande och sen överlämna den gripne till polisen känns minst sagt överdrivet.

I vanliga fall tänker åtminstone jag att det måste vara pinsamt att som brottsling bli gripen, fotograferad och uppvisad i media efter ett brott och kanske lite av en del i själva straffet, men i ett fall som det här tycker jag att det är mest pinsamt för Immigration och Polisen själva.

Mvh isan lover
 
Tycker inte det är något fel att hänga ut dom som inte följer lagen där nere Får sjålv nu då jag kommer ner att få gå en gång extra till Im för jag glömde bort att det är skottår nästa år Så gäller bara en dag men tar hellre dom 1900 thb än att riskera att bli tagen på väg till flyget
 
N


Nope
Inget att sakna när man fått distans till dårskaperna från IM i Thailand.
Hängas ut i media för några dagars overstay gillar du förstås.
Inte mycket i Thailand som gått rätt sista två åren tyvärr.
Har absolut inga problem med att dom hänger ut folk med overstay, man måste va rätt korkad för att hamna i den sitsen.
Varken jag eller någon av mina vänner har problem med IM, för oss är det precis som det alltid varit, fast lättare nu att göra 90 rapport mm sen dom öppnade kontoret på Bluport.

Nä för oss skötsamma falanger är det samma paradis som alltid men du kanske tillhör dem som hade fått problem och blivit uthängda i pressen?
Thai vill ju bli av med dom dåliga falangerna och det tycker jag är kanon, helt underbart att slippa en del puckon och det är många nog som det är, tunna ut leden lite till det är bara bra.
Men du får väl fler vänner nu när alla icke önskvärda flyr till Phil?
Härliga tider eller hur.
Sköt om dig och ha en fin dag.
Krabba e smaskens.
 
Har absolut inga problem med att dom hänger ut folk med overstay, man måste va rätt korkad för att hamna i den sitsen.
Varken jag eller någon av mina vänner har problem med IM, för oss är det precis som det alltid varit, fast lättare nu att göra 90 rapport mm sen dom öppnade kontoret på Bluport.

Nä för oss skötsamma falanger är det samma paradis som alltid men du kanske tillhör dem som hade fått problem och blivit uthängda i pressen?
Thai vill ju bli av med dom dåliga falangerna och det tycker jag är kanon, helt underbart att slippa en del puckon och det är många nog som det är, tunna ut leden lite till det är bara bra.
Men du får väl fler vänner nu när alla icke önskvärda flyr till Phil?
Härliga tider eller hur.
Sköt om dig och ha en fin dag.
Krabba e smaskens.
Håll dig till ämnet och sluta med påhoppen.
 
Har absolut inga problem med att dom hänger ut folk med overstay, man måste va rätt korkad för att hamna i den sitsen.
Varken jag eller någon av mina vänner har problem med IM, för oss är det precis som det alltid varit, fast lättare nu att göra 90 rapport mm sen dom öppnade kontoret på Bluport.

Nä för oss skötsamma falanger är det samma paradis som alltid men du kanske tillhör dem som hade fått problem och blivit uthängda i pressen?
Thai vill ju bli av med dom dåliga falangerna och det tycker jag är kanon, helt underbart att slippa en del puckon och det är många nog som det är, tunna ut leden lite till det är bara bra.
Men du får väl fler vänner nu när alla icke önskvärda flyr till Phil?
Härliga tider eller hur.
Sköt om dig och ha en fin dag.
Krabba e smaskens.

Hej

Själv skulle jag inte välja att kalla en människa dålig p.g.a någon dags overstay det kan ju finnas skäl till det som vi inte känner till, sen finns det ju något som heter den mänskliga faktorn, vanlig glömska kan också spela människor ett spratt ibland.

Att man blir bötfälld för overstay är både naturligt och ok, men ett sånt här fall är helt klart overkill, det blir lite som att skjuta myggor med kanon.

Mvh isan lover
 
Hej

Visst bryter man mot lagen när man har någon dags overstay det råder det ingen tvekan om, men det finns väl knappast någon lägre grad av brottslighet än just detta, att då sätta in 5 immigrationspoliser för ett gripande och sen överlämna den gripne till polisen känns minst sagt överdrivet.

I vanliga fall tänker åtminstone jag att det måste vara pinsamt att som brottsling bli gripen, fotograferad och uppvisad i media efter ett brott och kanske lite av en del i själva straffet, men i ett fall som det här tycker jag att det är mest pinsamt för Immigration och Polisen själva.

Mvh isan lover
Lågt på brottsskalan men väldigt högt i klantighet. Hur dum får man bli eg när man skaffar sig overstay.
Sen kan jag lova dig att den här snubben har fått onda ögat av fler anledningar men som inte framkommer i artikeln.

Har man inte vett på att stå med mössan i hand och le på IM så får man skylla sig själv. Krävs att man är otroligt korkad för att hamna i den här sitsen så förstår inte varför nån tycker synd om honom.
Hade han gått till IM och sagt att jag har 5 dagars overstay, så jvla klantigt av mig, förlåt, hur mycket ska jag betala. Då hade saken varit ur världen.
 
Synd att inte polisen uppgav hotellnamnet för vad det verkade som i annan artikel var det hotellet som ringde och angav honom.
Fast sen kom jag på att det kommer väl upp automatiskt hos immigration när hotellet rapporterar tm.30.
Så hotellet har kanske inte ringt och rapporterat 5 dagar overstay avsiktligt.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp