Greps för 5 dagars overstay visas nu upp i media som en brottsling.

 
På den tiden man var en vanlig turist till Thailand fick jag overstay. Jag trodde jag skulle få 1 dag, men fick två av någon anledning. Gemene man som inte sitter och häckar på Thaisnack hela tiden har inte klart för sig att Thailändarna och en del andra tycker att det är ett grovt brott. För mig var det ett ringa brott och kalkylerad kostnad. Ungefär som en där man kör 10km\ h för fort.
 
Har, läst.
Klart påhopp.
Övar du för nyårsafton?
Inte menat som något påhopp, men du vill ju gärna lyfta fram allt negativt med Thailand och göra det större än vad det är och jag tycker att det då är berättigat med lite frågor baserat på det du skriver.
Jag påstår absolut ingenting om dig men man undrar ju var denna iver att skriva ner Thailand hela tiden kommer ifrån, lite överdrivet eller.
Vi vet ju båda hur mycket du eg gillar Thailand.
Hälsa frun och ha en fin dag, menar det ärligt.
 
Lågt på brottsskalan men väldigt högt i klantighet. Hur dum får man bli eg när man skaffar sig overstay.
Sen kan jag lova dig att den här snubben har fått onda ögat av fler anledningar men som inte framkommer i artikeln.

Har man inte vett på att stå med mössan i hand och le på IM så får man skylla sig själv. Krävs att man är otroligt korkad för att hamna i den här sitsen så förstår inte varför nån tycker synd om honom.
Hade han gått till IM och sagt att jag har 5 dagars overstay, så jvla klantigt av mig, förlåt, hur mycket ska jag betala. Då hade saken varit ur världen.

Hej

Riskerade själv en dags overstay en gång när jag skulle flyga ut ifrån Thailand efter kl 00, en nitisk man på immigration upptäckte detta som jag själv inte hade reflekterat över, han hämtade sin chef som sa att det var ok och önskade mig en trevlig resa hem.

Där var det nära att jag blev registrerad som en brottsling, men jag tycker personligen att chefen visade på gott omdöme och hade sunt förnuft.

Mvh isan lover
 
På den tiden man var en vanlig turist till Thailand fick jag overstay. Jag trodde jag skulle få 1 dag, men fick två av någon anledning. Gemene man som inte sitter och häckar på Thaisnack hela tiden har inte klart för sig att Thailändarna och en del andra tycker att det är ett grovt brott. För mig var det ett ringa brott och kalkylerad kostnad. Ungefär som en där man kör 10km\ h för fort.

Hej

Själv har jag ännu aldrig träffat en Thailändare som anser att overstay är ett grovt brott, men det finns åtminstone några anställda på immigration och militärer som nu är politiker som anser det.

Själv tycker jag att ditt exempel på att köra 10 km för fort är ungefär i den nivå jag klassar brottet, eller kanske skicka in deklarationen en dag för sent eller ha glömt skriva under den samma.

Mvh isan lover
 
Tycker inte det är något fel att hänga ut dom som inte följer lagen där nere Får sjålv nu då jag kommer ner att få gå en gång extra till Im för jag glömde bort att det är skottår nästa år Så gäller bara en dag men tar hellre dom 1900 thb än att riskera att bli tagen på väg till flyget
Hej

Riskerade själv en dags overstay en gång när jag skulle flyga ut ifrån Thailand efter kl 00, en nitisk man på immigration upptäckte detta som jag själv inte hade reflekterat över, han hämtade sin chef som sa att det var ok och önskade mig en trevlig resa hem.

Där var det nära att jag blev registrerad som en brottsling, men jag tycker personligen att chefen visade på gott omdöme och hade sunt förnuft.

Mvh isan lover
Jag har råkat ut för samma, men mindre än 24 timmar antecknar de bara i passet att det var overstay men utan avgift.
 
Thailändarna borde bli flitigare med att hänga ut rattfyllon i media istället och lägga resurserna på att få ordning på riktiga inhemska problem.
Hade dom lagt samma pengar och resurser på att jaga jabba kanske nåt positivt hade hänt i landet.
Problemet med gamla militärer vid makten är att dom kan inte hantera människor, dom tror det funkar som på en förläggning och alla står i givakt.
 
Thailändarna borde bli flitigare med att hänga ut rattfyllon i media istället och lägga resurserna på att få ordning på riktiga inhemska problem.
Hade dom lagt samma pengar och resurser på att jaga jabba kanske nåt positivt hade hänt i landet.
Problemet med gamla militärer vid makten är att dom kan inte hantera människor, dom tror det funkar som på en förläggning och alla står i givakt.

Tror också det beror på att polisen ofta gör vad de kan för att göra det svårare pga motsättningar mellan polis och militär. Poliser gillar helt enkelt inte att följa order från militärer.
Tycker jag ser mindre och mindre poliser ute på gatorna, önskar de kunde få tummer ur röven och börja bötfälla t.ex. bilar/bussar/tradare som spyr ut svart rök, bilar etc som parkerar i vägen och stoppar upp trafiken vore också bra. Så enkelt men helt jävla omöjligt för Kling & Klang.

/ SatanG
 
Thailändarna borde bli flitigare med att hänga ut rattfyllon i media istället och lägga resurserna på att få ordning på riktiga inhemska problem.
Hade dom lagt samma pengar och resurser på att jaga jabba kanske nåt positivt hade hänt i landet.
Problemet med gamla militärer vid makten är att dom kan inte hantera människor, dom tror det funkar som på en förläggning och alla står i givakt.

Hej

Lite min känsla också, det borde finnas betydligt allvarligare problem att lägga så här stora resurser på.

Mvh isan lover
 
Tror också det beror på att polisen ofta gör vad de kan för att göra det svårare pga motsättningar mellan polis och militär. Poliser gillar helt enkelt inte att följa order från militärer.
Tycker jag ser mindre och mindre poliser ute på gatorna, önskar de kunde få tummer ur röven och börja bötfälla t.ex. bilar/bussar/tradare som spyr ut svart rök, bilar etc som parkerar i vägen och stoppar upp trafiken vore också bra. Så enkelt men helt jävla omöjligt för Kling & Klang.

/ SatanG
Här är det några kontroller nu, fick blåsa i veckan.
Men 1-3 kvartalet i år var det riktigt mycke.
Åker jag till byn så är det minst 3 kontroller bara över berget.
När jag kört i Bangkok har jag aldrig stött på en kontroll så verkar vara olika i olika delar av landet.
 
Hej

Riskerade själv en dags overstay en gång när jag skulle flyga ut ifrån Thailand efter kl 00, en nitisk man på immigration upptäckte detta som jag själv inte hade reflekterat över, han hämtade sin chef som sa att det var ok och önskade mig en trevlig resa hem.

Där var det nära att jag blev registrerad som en brottsling, men jag tycker personligen att chefen visade på gott omdöme och hade sunt förnuft.

Mvh isan lover

Isan Lover@ , inte ett rätt någonstans, IM-chefen som önskade dig en trevlig resa, visade att han kunde denna regel om 1 dag overstay….första dagen som skulle varit en overstay, blir ingen overstay när Du flyger ut från Thailand.
 
Senast ändrad:
Isan Lover@ , inte ett rätt någonstans, IM-chefen som önskade dig en trevlig resa, visade att han kunde denna regel om 1 dag overstay….första dagen som skulle varit en overstay, blir ingen overstay när Du flyger ut från Thailand.

Hej

Det är ju även så att varje person anställd på polis och immigration själv tolkar och använder regelverk och lagar som denne vill, sen var det ju ytterligare en medlem i denna tråd som hade råkat ut för det samma och fick betala, så i Thailand ska man nog räkna med att lite vad som helst kan hända.

Frugan råkade en gång ut för en anställd på immigration som ville ha betalt av henne för att hon skulle släppas igenom, han tyckte att hon som skulle åka till Sverige borde kunna avvara lite pengar, han hotade med att hålla henne kvar tills hon missade planet, sånt här hände ganska ofta en period men när det uppmärksammades i media så upphörde det, så man kan nog glömma regler och lagar i ett korrumperat land.

Mvh isan lover
 
Isan Lover@ , inte ett rätt någonstans, IM-chefen som önskade dig en trevlig resa, visade att han kunde denna regel om 1 dag overstay….första dagen som skulle varit en overstay, blir ingen overstay när Du flyger ut från Thailand.
Helt riktigt om du hinner till Im Men blir du tagen på vägen dit då har du overstay Lite skillnad
 
Helt riktigt om du hinner till Im Men blir du tagen på vägen dit då har du overstay Lite skillnad

Hej

Ja och ska man tro på media så har ju immigration t.o.m haft razzior där man har försökt hitta och gripa folk i närheten av själva flygplatsen innan dom hinner igenom kontrollen.

Mvh isan lover
 
Senast ändrad:
Helt riktigt om du hinner till Im Men blir du tagen på vägen dit då har du overstay Lite skillnad


Förstår inte vad Du menar, hinna till IM? vad ska någon göra hos IM? här pratar vi om första dagen, som är fri om man har en flygbiljett ut ur Thailand, och med detta så finns ingen overstay...
 
Senast ändrad:
Hej

Ja och ska man tro på media så har ju immigration t.o.m haft razzior där man har försökt hitta och gripa folk i närheten av själva flygplatsen innan dom hinner igenom kontrollen.

Mvh isan lover

Återigen, första dagen är ingen overstay, om det finns en biljett, har läst om detta med razzzior, kan det inte vara så att dom letar efter passagerare som har mer än 1 dag overstay?...
 
Förstår inte vad Du menar, hinna till IM? vad ska någon göra hos IM? här pratar vi om första dagen, som är fri om man har en biljett ut ur Thailand, och med detta så finns ingen overstay...
Ja om du hinner fram till Im på flygplattsen och stämplar ut så brukar dom inte såga något Men blir du tagen på vägen till flygplattsen så har du en dags overstay Timmar finns inte på deras karta En minut över kl 12 på natten så har du overstay
 
Ja om du hinner fram till Im på flygplattsen och stämplar ut så brukar dom inte såga något Men blir du tagen på vägen till flygplattsen så har du en dags overstay Timmar finns inte på deras karta En minut över kl 12 på natten så har du overstay

Kan man verkligen "stämpla ut" hos IM? tekniskt sett så är man fortfarande kvar i landet, innan man gått igenom passkontrollen...och
återigen, med en flygbiljett ut ur landet, så är inte första dygnet overstay...
 
Och ändå väljer 99% av alla turister Thailand framför Filippinerna, måste vara riktigt illa där ;)

/ SatanG
Menar du svenska turister så har du delvis rätt.
Direktflyg, charterresor saknas till Filippinerna.
Lägg till All inclusive, svenska turguider, Kalles, köttbullar så är det utklassning
Turister är bekväma och 24 timmar med flera byten är för lång restid för majoriteten.
Bara dom älskar att snorkla och dyka i klart blått vatten kring korallrev har Filippinerna som första val.


När man ser var resebyråerna säljer biljetter just nu så står Vietnam och Filippinerna för stora ökningar och Thailand minskar.

Gäller det koreanska turister så är Filippinerna mycket populärt.
Bara tre timmar restid och mycket charter.

Årligen ökar turismen med 10-15% så kanske det jämnar ut sig om 50år.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp