Guide 2024 Körkort i Thailand för Bil & Scooter för första gången eller förnya

Snegångaren

Forumräv
Har igår och idag tagit thailändska körkort för bil samt scooter/motorcykel vilket i Thailand är två olika körkort och det har skett rätt mycket förändringar mot hur det varit tidigare.

Vad jag förstår kräver dock motorcykel som har större motor än 400 cc eller effekt över 45 kW ett ytterligare körkort i Thailand eller någon form av tillägg för att få köra.

Vi börjar med att jag alltid har först besökt lokalt Immigration kontor (i mitt fall Udon Thani) för att få intyg/dokument utfärdade av dessa som underlag för att skaffa thailändska körkort. För Bil och Scooter blev det denna gången att betala 500 Baht styck = 1000 Baht

Nästa steg är ett friskintyg/dokument från en doktor som också behövs och det kostade mig 100 Baht denna gången.
-----------------------------------------------
Jag har haft thailändska körkort för bil och scooter tidigare två gånger och det var väldigt lite som skulle till för att få thailändska körkort första gången. Jag fick thailändska körkort första gången med 2 års giltighet baserat på att jag visade mitt svenska körkort och var då i Thailand med Visa Exempt (stämpel a 30 dagars lov att vistas vid passering Immigration i mitt fall på Suvarnabhumi). Av vad jag förstår så får man oavsett visum status dock bara 2 års giltighet första gången man får thailändska körkort.

När jag sedan förnyade mina thailändska körkort första gången så var detta strax innan det gått 2 år och gamla körkorten var därmed fortfarande giltiga och det var väldigt lätt och snabbt att få nya utfärdade. Var också då i Thailand på "Visa Exempt" så fick 2 års giltighet igen
-------------------------------------------------

Okej skall någon förnya thailändska körkort numera innan dessa har blivit ogiltiga eller kanske bara varit ogiltiga en kortare period så berättade en vän till mig som bor permanent i Thailand att han fick en länk till en Körkortsbok att läsa på hemma på engelska samt skriva ett prov med frågor på engelska. Om godkänd åka till Land Department och göra kontroll av ögonen vilket är lite olika saker som jag berättar om snart samt göra ett bromsprov. han senaste besök för att förnya sina thailändska körkort tog ca 1 timma berättade han och han fick 5 års giltighet då han vistas på "Extension of Stay based on Retirement" med Non- Immigrant (O) Spouse/Family Visa i botten.

-------------------------------------------------------

Okej mina senaste thailändska körkort gick ut för mer än 3 år sedan...Det visade sig att jag fick gå igenom precis samma procedurer som alla de Thai som var för att ta sina körkort!

Jag hade i fredags med mig mina två utgångna thailändska körkort samt 2 x Certificates (intygen) från Immigration och Medical Certificate samt mitt Pass naturligtvis. Min fru var med men vi blev informerade att vi kommit för sent och att "Faranger/utlänningar" har lektioner på engelska på måndagar och fredagar klockan 08:30.

Okej vi var tillbaka före 08:30 på måndag 19.e feb och det första som kom fram var att mina utgångna körkort va kopplade till ett utgånget Pass som jag hade med mig. Det blev att ordna diverse kopior av både mitt gamla pass samt det giltiga nya passet samt sidan där det fanns en "stämpel" att jag är i Thailand med ett Non-Immigrant (O) Visa med lov att vistas i upp till 90 dagar i Thailand. Mitt E-Visa som jag hade på papperskopia lämnade de tillbaka...

Min fru hade ett viktigt möte klockan 9 så hon lämnade.

Klockan 9 så hamnade jag i en lektionssal med enbart Thai där de flesta av vad jag förstod tog sina körkort för första gången. Den lärare som visat mig till lektionssalen och som bara pratar Thai ger mig en körkortsteori bok på Thai! (finns ingen bok på engelska) och så börjar hon prata. Efter 15 minuter så går Teorin över till en man som pratar på en inspelad video tills 11:15 och det var på Thai med ingen engelsk text...

Vad fan skall jag göra nu tänkte jag? Försökte först att ta min Iphone och medelst Google Translate översätta från thailändska till engelska men det var inte möjligt att få kameran i min Iphone 15 Pro Plus att få läsbart fokus. Jag hade med mig min gamla Ipad 12.9 Gen1 och jag körde en Internet-delning från min Iphone til Ipaden och då gick det bättre att sida för sida välja vad jag ville plugga in från körkortsboken. Tur jag gjorde detta för hade aldrig klarat teoriproven annars.

11:30 var det dags för lite olika test.
Det första var att titta på ett trafikljus som visade grönt, gult eller rött och trycka på en dosa man höll i handen på motsvarande knappar.
Det andra var att med en annan dosa i handen flytta en visare/pinne tills den stod i fas med en annan pinne (testa samspelat mellan ögonen och djupseendet).
Det tredje var att hålla högerfoten på en gaspedal och snabbt flytta foten till en bromspedal och bromsa när ett ljus gick från grönt till rött.
Det fjärde var att ställa sig i en apparat och titta framåt och när man såg ett vitt ljus i periferin åt antingen höger eller vänster sida trycka på en knapp med höger eller vänster hand. Var okej på samtliga och fick besked om att 13:00 efter en lunchpaus komma för att göra teoriprov.

13:00 Okej får logga in på en skärm och det är ett prov med 50 frågor för bilkörkortet och ett annat 50 frågor för MC/scooter körkortet och det går lyckligtvis iaf. välja engelska.

Det är på varje fråga fyra svarsalternativ varav bara ett är rätt. Man måste klara 90% för att bli godkänd vilket innebär rätt på minimum 45 frågor (av 50) och det är på håret jag blir godkänd för jag får 45 rätt på första provet...En del frågor var skitsvåra som jag bommade på med t.ex. fråga om vilken av fyra sjukdomar varav jag bara kände till engelska namnet på en som man kan få lov att köra med i Thailand. Nåja jag blir godkänd på båda proven och får veta att jag skall vara tillbaka nästa dag vilket var idag tisdag 20 feb. 2024 klockan 9 för praktiska körprov.

Körproven var på säkra banor vid Land Department och inget ut bland trafiken!

Så idag körde jag först körprovet med en automat scooter som man kunde låna för 60 Baht inklusive hjälm. Började dåligt med att inte lyckas att köra med båda hjulen på en vit linje ca 12-15 meter men gjorde rätt resten av rundan inklusive slalom momentet. Fick köra om hela rundan och klarade att hålla mig på vita linjen från början till slut (detta är svårt för mig p.g.a. min balans är inte fullgod) men slalom momentet gick fint även denna gången liksom övriga rundan och var nog ensam om att använda blinkers på alla ställen till skillnad mot de andra jag såg. Fick veta att jag blivit godkänd :)

Nästa var körprov med bil och vi hade lånat en bil av en kompis till min fru som jag aldrig kört tidigare...Vi frågade mest av nyfikenhet om det även gick att mot avgift låna en bil för körprovet? Men bil så var man tvungen att ha egen bil. Jag körde rundan som inkluderade att köra genom ett fält av pinnar på båda sidor och sedan backa tillbaka genom dessa. Det ingick även ett fickparkering prov att backa sig in i en ruta parallellt med vägen som det svåraste momentet.
När jag kom i mål så trodde jag att jag var godkänd men jag hade visst stannat bilen lite för tidigt innan en stopplinje precis framför huset där man startade ifrån och fick köra ett varv och stannade så att bilen men inte hjulen var framme vid vita stopplinjen och var med detta godkänd :cool:

När jag och frugan gick för att betala för körkorten 505 Baht för bil plus 255 Baht för Scooter så var det dags för fotografering följt av en kort väntan på körkorten. Då pratade jag med en amerikan från Arizona som berättade att samtliga frågor som finns på Teoriproven ligger tillgängliga på Youtube att gå igenom. Synd att jag inte visste detta för då hade jag naturligtvis varit bättre förberedd och jag skriver detta nu för att hjälpa andra och hoppas även att det finns personal som pratar engelska vilket fallet inte var för mig i Udon Thani.

----------------------------------------------

Som en sista angående detta med gammalt pass som kan vara viktigt att veta och som jag själv inte hade någon aning om liksom vif förnyande av thailändska körkort. Jag hade öppnat två bankkonton i Bangkok Bank 2018 (tror jag) med mitt tidigare Pass. När jag förra veckan gången besökte Bangkok Bank efter ha anlänt Thailand så behövdes mitt utgångna och ogiltiga Pass lämnas fram tillsammans med mitt nya Pass. Det tog 1 timma med mycket papper att signera och det gjordes två nya bankböcker kopplade till mitt nu giltiga Pass och för att få ett nytt Bangkok Bank ATM och Bankkort. Det kommer ta ytterligare tid att igen få igång Bangkok Bank Appen i min mobil då Pass-ändrings papperna måste gå till Bangkok Bank centralkontor och registreras. När detta är klart skall det komma ett SMS men skickas bara till ett Thai mobilnummer. Jag har satt i ett Thai SIM kort i min Iphone men det skall gå byta till t.es. ertt svenskt SIM kort när Appen väl är igång. Gå bara till bankkontor där det troligen finns personal som pratar engelska som t.ex. i stora shopping plazor där de är vana att det kommer faranger.

Här kan man träna på körkortsfrågorna på engelska eller thai.

Ang. SIM till Bangkok Banks internetbank så krävs ett Thailändskt SIM-kort för att kunna ta emot koder.

Här kan man träna på körkortsfrågorna på engelska eller thai.

Ang. SIM till Bangkok Banks internetbank så krävs ett Thailändskt SIM-kort för att kunna ta emot koder.
Tack för bra information som kan vara till hjälp för de som avser att ta Thai körkort eller förnya körkort (en) :)

Nedan inte relaterat till Thai körkort men om det kan vara till hjälp för någon så varför inte :nod:
Inget är dock tvärsäkert i Thailand utan detta är bara det som sagt till mig under denna och förra veckan vid tre besök på Bangkok Bank kontor i Udon Thani.

Ja jag har satt in ett thailändskt SIM-kort i den Iphone som jag vill vill köra igång Bangkok Internetbank på och tillfälligt flyttat mitt svenska Telenor SIM-kort till en äldre mobiltelefon som jag har som en reserv mobil. Min fru har Bangkok Internetbank på sin Iphone och hon har bytt tillbaka till att ha sitt svenska Telenor SIM-kort i sin Iphone och har inte haft några problem med att använda Bangkok Bank Internetbank Appen sedan mer än ett år tillbaka...

Min fru hade några ärenden idag på en Bangkok Bank som ligger i Tesco Lotus och passade då på att fråga hur lång tid det brukar ta innan SMS:et för att kunna aktivera Bangkok Bank Internetbank dyker upp och svaret var efter ca en vecka normalt. Jag tror dock att när väl SMS:et dyker upp så åker vi till Bangkok Bank i Central Plaza i Udon Thani eftersom det finns bättre odds att det finns någon som där som pratar engelska och hjälper mig att få igång Bangkok Bank Internetbank i min Iphone igen.

Jag fick som ytterligare information idag information att det av mina två Bangkok Bank (Udon Thani branch) konton som heter "Fixed Account" också kan läggas synligt till Internetbank Appen. Men att det endast kommer att vara möjligt att flytta pengar till detta kontot. Uttag från "Fixed Account" medges endast via besök på något av Bangkok Bank kontor i Udon Thani. Detta konto planerar jag senare att använda för "Extension of Stay with 90 day reporting".

Mitt andra Bangkok Bank konto heter "Savings Account" och som jag har ett Bangkok Bank Kort/ATM-kort går det dock att ta ut pengar ifrån via t.ex InternetAppen, ATM maskiner och Bangkok Bank kontor i hela Thailand.

Jag har begärt att få stänga "Fixed Account" och öppna ett nytt "Savings Account" men fått som svar på båda Bangkok Bank kontoren att "Farranger" (utlänningar) numera endast får öppna ett bankkonto i Bangkok Bank. Jag har påvisat att jag är gift med en thailändska och har Non-Immigrant (O) Visa Spouse/Family och ej vistas i Thailand på "Visa Exempt" eller "Tourist Visa". Men om jag stänger mitt "Fixed Account" så får jag inte öppna ett nytt Bangkok Bank konto! Inget större problem dock när jag nu vet hur det ligger till...För att min fru skall kunna få ut utan mycket krångel och processer t.ex. +400.000 eller+ 800.000 Baht som jag kommer senare planerar att ha ståendes på mitt "Fixed Account" för "Extension of Stay (12-månaders uppehållstillstånd) så bör/måste jag skriva ett Testamente även i Thailand!

Förtydligande av sista stycket av några ord som fattades...

För att min fru skall kunna få ut (om jag dör) utan mycket krångel och processer t.ex. +400.000 eller+ 800.000 Baht som jag kommer senare planerar att ha ståendes på mitt "Fixed Account" för "Extension of Stay (12-månaders uppehållstillstånd). Så bör/måste jag skriva ett Testamente även i Thailand fick jag även besked om idag

Förtydligande av sista stycket av några ord som fattades...

För att min fru skall kunna få ut (om jag dör) utan mycket krångel och processer t.ex. +400.000 eller+ 800.000 Baht som jag kommer senare planerar att ha ståendes på mitt "Fixed Account" för "Extension of Stay (12-månaders uppehållstillstånd). Så bör/måste jag skriva ett Testamente även i Thailand fick jag även besked om idag
Även om man är gift både i Sverige och Thailand ?

Ja enligt bankmannen vi frågade idag så blir det en ofta en omständlig och tidsödande process med utredning bl.a. om den bortgångna "farangen" har barn i både Thailand som hemlandet (i mitt fall Sverige och vad som eventuellt också står i ett svenskt Testamente?) som skall in i mixen om vem som har rätt till "farangens" pengar och hur mycket av dessa ståendes på thailändska bankkonton. I mitt fall håller jag aldrig mycket pengar på ett konto där jag har ett bank debit eller ATM-kort (bankomat) kopplat till vare det sig är i Thailand eller Sverige.

Min fru och jag själv har för avsikt att skriva testamenten i Thailand men ännu inte bestämt vem vi skall anlita? Kanske det blir Issan Lawyers i Nakhon Ratchasima (Korat) som vi rådgjort med för rätt länge sedan innan vi åkte och tittade på ett hus som vi dock inte valde att köpa...Vad jag har fått som information så kan även arvsprocessen inom Thailand för thailändska medborgare ofta ske snabbare när det finns ett testamente som underlag. Jag är dock ingen expert i varken thailändsk eller svensk juridik utan det är ju därför man gärna anlitar av juridiskt kunniga i det landet man avser att skriva t.ex. ett testamente i. Så har jag redan gjort i Sverige.

Här visar jag hur körproven och banan för att ta Thai bilkörkort samt MC/Scooter körkort ser ut i Udon Thani. Vet inte om det ser likadant ut i hela Thailand för själva banstrukturen eller om detta mm. kan vara lite olika beroende på var man kör upp?

Bifogar även länken för att plugga teorifrågor och ser att det går att välja svenska som språk. Men jag fick bara som val vid själva provet att göra de två proven för resp. Bilkörkort och Scooterkörkort enbart på engelska (eller thailändska) så det är nog bra att välja engelska som språk när man övar. Men kanske man även har möjlighet att skriva själva provet på svenska? När man tar körkort i Sverige så finns det ett antal språk att välja mellan när man gör teoriprovet har jag förstått som. T.ex. Thai då provet inte handlar om svenska kunskaper utan om att man förstår trafikregler mm.

Synd att jag inte visste om att det gick plugga detta innan jag åkte för att ta körkorten då teoriprovet var rätt svårt tyckte jag och man måste ha minst 45 rätta svar av 50 frågor vilket är 90%. Men jag fick ju körkorten för både bil som scooter utfärdade med 5 år + 3 månaders giltighet så är ju nöjd men det var tredje gången jag fick körkort i Thailand och denna gången med Non-Immigrant (O) Visa stämpel i mitt pass.

När man öppnat länken och scrollar lite nedåt så ser jag att det kommer ett val att välja språk.

IMG_6832.png

Varför inte ha kontot för Visapengar i en annan bank? En anledning kan t.ex vara att Bangkok Bank vanliga olycksfallsförsäkring inte är helt bra medans Kasikorn har en bättre.
På Kasikorn finns ett "senior deposit account", som även innehåller en försäkring till efterlevande,om man dör. Antar att andra banker kan ha andra fördelar men dom får man leta upp själv.

Ja enligt bankmannen vi frågade idag så blir det en ofta en omständlig och tidsödande process med utredning bl.a. om den bortgångna "farangen" har barn i både Thailand som hemlandet (i mitt fall Sverige och vad som eventuellt också står i ett svenskt Testamente?) som skall in i mixen om vem som har rätt till "farangens" pengar och hur mycket av dessa ståendes på thailändska bankkonton. I mitt fall håller jag aldrig mycket pengar på ett konto där jag har ett bank debit eller ATM-kort (bankomat) kopplat till vare det sig är i Thailand eller Sverige.

Min fru och jag själv har för avsikt att skriva testamenten i Thailand men ännu inte bestämt vem vi skall anlita? Kanske det blir Issan Lawyers i Nakhon Ratchasima (Korat) som vi rådgjort med för rätt länge sedan innan vi åkte och tittade på ett hus som vi dock inte valde att köpa...Vad jag har fått som information så kan även arvsprocessen inom Thailand för thailändska medborgare ofta ske snabbare när det finns ett testamente som underlag. Jag är dock ingen expert i varken thailändsk eller svensk juridik utan det är ju därför man gärna anlitar av juridiskt kunniga i det landet man avser att skriva t.ex. ett testamente i. Så har jag redan gjort i Sverige.
Jag lät bara göra en översättning av mitt svenska testamente, vilket jag deponerade hos Ampoe här i Udon Thani för en billig penning.

Tack för bra information som kan vara till hjälp för de som avser att ta Thai körkort eller förnya körkort (en) :)

Nedan inte relaterat till Thai körkort men om det kan vara till hjälp för någon så varför inte :nod:
Inget är dock tvärsäkert i Thailand utan detta är bara det som sagt till mig under denna och förra veckan vid tre besök på Bangkok Bank kontor i Udon Thani.

Ja jag har satt in ett thailändskt SIM-kort i den Iphone som jag vill vill köra igång Bangkok Internetbank på och tillfälligt flyttat mitt svenska Telenor SIM-kort till en äldre mobiltelefon som jag har som en reserv mobil. Min fru har Bangkok Internetbank på sin Iphone och hon har bytt tillbaka till att ha sitt svenska Telenor SIM-kort i sin Iphone och har inte haft några problem med att använda Bangkok Bank Internetbank Appen sedan mer än ett år tillbaka...

Min fru hade några ärenden idag på en Bangkok Bank som ligger i Tesco Lotus och passade då på att fråga hur lång tid det brukar ta innan SMS:et för att kunna aktivera Bangkok Bank Internetbank dyker upp och svaret var efter ca en vecka normalt. Jag tror dock att när väl SMS:et dyker upp så åker vi till Bangkok Bank i Central Plaza i Udon Thani eftersom det finns bättre odds att det finns någon som där som pratar engelska och hjälper mig att få igång Bangkok Bank Internetbank i min Iphone igen.

Jag fick som ytterligare information idag information att det av mina två Bangkok Bank (Udon Thani branch) konton som heter "Fixed Account" också kan läggas synligt till Internetbank Appen. Men att det endast kommer att vara möjligt att flytta pengar till detta kontot. Uttag från "Fixed Account" medges endast via besök på något av Bangkok Bank kontor i Udon Thani. Detta konto planerar jag senare att använda för "Extension of Stay with 90 day reporting".

Mitt andra Bangkok Bank konto heter "Savings Account" och som jag har ett Bangkok Bank Kort/ATM-kort går det dock att ta ut pengar ifrån via t.ex InternetAppen, ATM maskiner och Bangkok Bank kontor i hela Thailand.

Jag har begärt att få stänga "Fixed Account" och öppna ett nytt "Savings Account" men fått som svar på båda Bangkok Bank kontoren att "Farranger" (utlänningar) numera endast får öppna ett bankkonto i Bangkok Bank. Jag har påvisat att jag är gift med en thailändska och har Non-Immigrant (O) Visa Spouse/Family och ej vistas i Thailand på "Visa Exempt" eller "Tourist Visa". Men om jag stänger mitt "Fixed Account" så får jag inte öppna ett nytt Bangkok Bank konto! Inget större problem dock när jag nu vet hur det ligger till...För att min fru skall kunna få ut utan mycket krångel och processer t.ex. +400.000 eller+ 800.000 Baht som jag kommer senare planerar att ha ståendes på mitt "Fixed Account" för "Extension of Stay (12-månaders uppehållstillstånd) så bör/måste jag skriva ett Testamente även i Thailand!
Enklast blir att ha en telefon där du kan ha dubbla SIM-kort.

Jag lät bara göra en översättning av mitt svenska testamente, vilket jag deponerade hos Ampoe här i Udon Thani för en billig penning.
Jag önskar göra en översättning till engelska samt thailändska av mitt svenska testamente och vill också ha genomgång tillsammans med någon som pratar både thailändska och engelska ihop med mig och min fru av detta. Min frus läsförståelse av svenska är tyvärr dålig och när det dessutom är juridiska termer så är det ytterst svårt för henne att förstå. Jag har flera gånger gått igenom mitt svenska testamente med min fru som är omsorgsfullt gjort tillsammans med en juristfirma för att göra saker lätt och rätt med bl.a. ett juridiskt ombud som skall fördela dödsboet enligt min vilja. Men märker när min fru frågar att hon inte har förstått mycket och hur jag verkligen ansträngt mig för att göra det bra för henne.

Jag önskar att hålla mitt svenska testamente samt äktenskapsförord för sig och thailändska för sig. Mitt thailändska testamente kommer bli väldigt enkelt då jag inte har andra tillgångar i Thailand än det som finns eller kommer att finnas på mina thailändska bankonton.

Enklast blir att ha en telefon där du kan ha dubbla SIM-kort.
Min nyare Iphone har tyvärr inte möjlighet för dubbla SIM-kort. Det går dock att ha ett s.k. E-SIM i min Iphone plus ett SIM-kort men jag vill inte ha det så. Tappar jag och min nyare Iphone går sönder så vill jag kunna flytta mitt svenska Telenor SIM-kort över till min äldre Iphone som inte är återställd och nollad utan fortfarande konfigurerad så att det mesta fungerar som t.ex. svenskt Bank-Id när jag flyttat över SIM-kortet.

Jag har Telenor familj och har min fru och min son på mitt abonnemang fast naturligtvis med olika mobilnummer. Vi tre ringer till varandra i hela världen gratis samt till Telenor. Fast vi kör mest Messenger för att kunna ha videolänk när vi pratar. Vi surfar alla fritt på Dtac nätet i Thailand och det funkar så bra att jag inte ser någon anledning normalt att ha ett thailändsk SIM-kort i min mobil då nästan alla i Thailand inte ringer via mobilnätet utan använder Line som jag har liksom WhatsApp.

Men nu specifikt så måste jag ha ett thailändskt SIM-kort i min nyare Iphone tills jag får ett SMS som ger mig okej till att på nytt få igång Bangkok Bank Internet-bank appen att funka. Så fort denna är igång så flyttat jag tillbaka mitt Telenor SIM-kort och flyttar det thailändska SIM-kortet till min gamla och reserv Iphone. Behöver jag igen använda det thailändska SIM-kortet så aktiverar jag detta igen.

Varför inte ha kontot för Visapengar i en annan bank? En anledning kan t.ex vara att Bangkok Bank vanliga olycksfallsförsäkring inte är helt bra medans Kasikorn har en bättre.
På Kasikorn finns ett "senior deposit account", som även innehåller en försäkring till efterlevande,om man dör. Antar att andra banker kan ha andra fördelar men dom får man leta upp själv.
Tack för tipset och skall kolla upp detta. Nu är det dock så att jag och min fru avser att fortsättningsvis att bo i Sverige lite mer än i Thailand.

Mitt ”Fixed Account with Passbook” som medger endast uttag i en Bangkok Bank i Udon Thani kommer att funka okej för att ha t.ex. +400.000 eller +800.000 Baht ståendes. Jag måste när jag kommer till Thailand alltid åka till Udon Thani och besöka Immigration i Udon Thani och ingen annanstans eftersom jag är skriven på min frus adress där. Det blir även via lokala Immigration i Udon Thani som jag kommer söka ”1-Year Extension of Stay based with 90 day reporting based on Non-Imm. (O) Visa and Multiple Re-entry Permit” för att ha full flexibilitet att kunna på mellan Thailand och Sverige precis som jag vill och på kort varsel. Vad det gäller ”90-day reporting” så hoppas jag kunna göra denna via Immigration Appen för detta. Funkar inte denna så tar det 15 minuter sådär från vårt hus till Immigrationkontoret i Udon där saker har gått relativt fort så långt för min del.

Speciellt KK för cykel över 400 cc existerar vad jag vet inte, så skulle vara intressant att veta var det kommer ifrån. Har varit på tapeten men föll bort under Covid eran , har inte sett något mer om detta

Tack för tipset och skall kolla upp detta. Nu är det dock så att jag och min fru avser att fortsättningsvis att bo i Sverige lite mer än i Thailand.

Mitt ”Fixed Account with Passbook” som medger endast uttag i en Bangkok Bank i Udon Thani kommer att funka okej för att ha t.ex. +400.000 eller +800.000 Baht ståendes. Jag måste när jag kommer till Thailand alltid åka till Udon Thani och besöka Immigration i Udon Thani och ingen annanstans eftersom jag är skriven på min frus adress där. Det blir även via lokala Immigration i Udon Thani som jag kommer söka ”1-Year Extension of Stay based with 90 day reporting based on Non-Imm. (O) Visa and Multiple Re-entry Permit” för att ha full flexibilitet att kunna på mellan Thailand och Sverige precis som jag vill och på kort varsel. Vad det gäller ”90-day reporting” så hoppas jag kunna göra denna via Immigration Appen för detta. Funkar inte denna så tar det 15 minuter sådär från vårt hus till Immigrationkontoret i Udon där saker har gått relativt fort så långt för min del.
Funkar utmärkt med 90 dagars vi internet :thumbsup:

Ja, detta är riktigt. Men det blir ändå mer komlicerat iom att du har skrivit ett testamente även i Sverige! Normalt sett (enligt BKK Bank Fixed account, och Krung Sri bank) räcker det med dokumentet (testamentet som säger att din fru är beräktigad att ta ut ditt innehav idessa banker). Naturligtvis krävs det ett dödsinttyg.

Speciellt KK för cykel över 400 cc existerar vad jag vet inte, så skulle vara intressant att veta var det kommer ifrån. Har varit på tapeten men föll bort under Covid eran , har inte sett något mer om detta
Ja jag minns detta var på tapeten när jag vistades mycket i Thailand tidigare och när jag skrev om att ta körkort för MC/Scooter i Thailand så gjorde jag en sökning där det sades att det krävs speciellt tillägg eller körkort för MC över 400 cc eller över 45 kW. Men detta var således inte korrekt. Jag skrev för säkerhets skull ”av vad jag förstår” då jag av vet att det ständigt kommer information i Thailand om vad som skall komma men som ofta sedan inte verkställs alls eller slutar på ett annat vis när det blivit officiellt ratificerat.

Tack för rättandet!

Ja, detta är riktigt. Men det blir ändå mer komlicerat iom att du har skrivit ett testamente även i Sverige! Normalt sett (enligt BKK Bank Fixed account, och Krung Sri bank) räcker det med dokumentet (testamentet som säger att din fru är beräktigad att ta ut ditt innehav idessa banker). Naturligtvis krävs det ett dödsinttyg.
Tack! Jo det jag önskar är att ett dokument eller kanske man behöver kalla det ett Testamente att min fru skall vara berättigad att ta ut innehavet på mitt innehav på Bangkok Bank i detta fall.

När det gäller dödsfallsintyg med släktutredning så skickade skatteverket mig ett sådant i januari som kom som post i min brevlåda. Det var nämligen så att min fru har varit gift i Sverige tidigare och hennes man gick bort under tråkiga omständigheter minst sagt. Äktenskapet hade också blivit registrerat i Thailand men det hade inte däremot aldrig blivit officiellt registrerat i Thailand att hennes förra man hade gått bort…

Ovan kom som en överraskning då jag trodde att min fru hade fixat detta redan i samband med att vi köpt hus i Thailand men det hade bara gjorts en översättning till thailändska av dödsfallsbeviset i Sverige kom det fram. Därmed gick det inte att registrera vårt äktenskap i Thailand och jag var tvungen att i tillägg till det intyg jag fixat att vi är gifta i Sverige också fixa ett dödsfallsintyg med släktutredning via svenska ambassaden i Bangkok. Översättning till thailändska gjordes av båda intygen som gick till thailändska utrikesministeriet i Bangkok tillsammans med originalen från svenska ambassaden med passkopior mm. I fredags så skedde slutliga registreringen och byte av tidigare efternamnet efter sin förra man till mitt efternamn på kommunen i Udon Thani. Det som var oväntat och konstig var att min fru behövde att byta tillbaka först på ett dokument från sitt tidigare efternamn som gift till sitt thailändska efternamn som ogift. På ett annat dokument så bytte sedan min fru från sitt efternamn som ogift till mitt efternamn. Detta var också inskrivit av kommunen i min frus mökblå Tabian Ban (husbok).

Idag så var vi och hämtade alla dokument på det bolag hon anlitat för att hjälpa henne. Ett rent jävla lureribolag som lurat min fru att betala för mycket och dessutom flera gånger för samma sak då min fru har ytterst svårt för all form av byråkrati och allt som har med papper att göra om så på thailändska. Men nu har vi äntligen fått ett äktenskapscertifikat på thailändska (det var avtalat och betalat för en engelsk översättning också) men fanskapet försökte få mig att betala för att översätta till engelska men jag sa att jag inte behöver detta för att bifoga när jag söker E-Visum som gift med en thailändska. Fanskapet försökte även få mig att betala henne 10.000 Baht /styck förra veckan för att hon skulle fixa nya thaiändska körkort. Hon var även på mig idag att när det är dags att förnya om två år måste jag göra det via henne. Jag har fått nya thailändska körkort med 5 års giltighet sa jag…Fan vet vad som skulle kunna hänt om det fuskats med körkort? Det var många kontrollmoment under att jag tog körkort vid varje delmoment med koll samt kopior av mitt nya som gamla pass och stämpeln i mitt pass som visar att jag har Non-Imm O Visa. Vid teoriproven var man tvungen att logga in med en kod samt identifiera sig i tillägg med vänster pekfinger på en avläsare. Vill hålla allt med Thailand och myndigheter jävligt grönt!

Frugan fick idag också sitt nya thailändska pass med 10 års giltighet. Nytt Thai ID-kort fick hon dock redan i fredags. Nu skall jag faktiskt ta lite foton av allt.

På måndag så skall vi till Bangkok Bank då min fru behöver byta till nya bankböcker med rätt efternamn. När vi var sist fick hon inte därför att banken inte kunde se hela gången från sitt förra efternamn som gift till det efternamn hon har nu.

Slutligen jag vet att jag skriver långa inlägg men kan det jag skriver hjälpa någon så är det precis det som är målet…

Korrigering. Dödsfallsintyget med släktutredning kom i min postlåda i Sverige från Skattekontorets Folkbokföringsavdelning. Men detta var en del av det som behövdes för att svenska ambassaden skulle skriva ut ett intyg på engelska om att min frus förra man var avliden.

Jag har läst någonstans att den som är 15år och tar Mc kort får endast köra Mc som är minder än 100cc, och det gäller tills man fyllt 18år. Är det bara en stenbords skröna, eller är det bara en regel som ingen bryr sig om :laugh2:

Liknande trådar

M
Svar
1
Visningar
2 K
glimten66
G

Tillbaka
Topp