Hälsosamt liv, va där det?

 

Mr.Jo

Forumveteran
Min bästa vän här i Thailand fick stroke för en månad sedan. Tragiskt för han var bara 56 år gammal.
Orsak kan man diskutera men inte det att han rökte mycket och drack sprit i stort sätt varje dag.
Detta är alla medvetna här i samhället med.
En av släktingarna skämtade med honom, skall du ta en grogg när du blir bättre. Nästan grymmare än finsk humor, men ändock sant.
Hans hustru Lain har varit het fantastisk att ta hand om vraket. Först hyrde hon en lägenhet i Lampang för att kunna vara nära och nu jobbar hon (hon är chef för arbetsmarknadstyrelsen i Phrae) ochhar anställt en kvinna son ser till Surin.
Varför berättar jag detta, för att jag är ledsen för Surins skull och för att jag vill att alla skall förstå att det är viktigt att sköta om sin hälsa.
Med bra kost, motion och lagom med sprit är man på god väg.
Är så ledsen för denna vägingenjör kommer aldrig mera att bistå samhället med någonting. Han som var så duktig och alltid glad. Hoppas han repar sigför att ara med på nästa års träff med gänget som traditionellt hålls. I år vilar han men festen blir hos oss, saknar Surin här.
Hur tänker ni med kost och motion?
 
Skrattar mycket och ofta och försöker njuta av livet aldrig att jag skulle plåga mig för at vinna några år. Jag blir ofta förvånad när jag hör att någon gått bort och tänker aldrig det var väntat.
 
Vill gärna ha lite party men försöker samtidigt balansera det med att leva hälsosamt därimellan. Tränar regelbundet och ser till att äta mycket grönsaker mm men det som är svårt här är ju att klara sig från kemikalier i maten. Fn vet vad dom fina grönsakerna innehåller och oljan dom steker i är väl inte precis nyttig.
Odlad fisk och räkor äter jag inte alls.
 
Hej

Själv försöker jag hålla vikten i shack, är fysiskt aktiv både som fotbollstränare och i fysiskt arbete, äter väl det mesta men undviker oftast det som jag vet är direkt ohälsosamt, frugan köper mycket ekologiskt, vad det gäller öl, vin och sprit så har jag sedan många år en lite kontinental inställning till detta, jag går inte efter klockan eller almanackan utan kan ta ett glas med goda vänner när det känns rätt och passande oavsett tiden på dagen o.s.v.

Gör en enklare hälsokontroll i Sverige via jobbet, här i Thailand kör jag en stor hälsokontroll på Udon Thani Cancer Hospital, gjorde den förra året och det blir en i år också.

Mvh isan lover
 
Tycker man får rapporter lite för ofta om att att folk man känner råkar illa ut med hälsan i för tidig ålder.
Nyligen har två svenska kvinnor där hemma gått bort i cancer, båda bara drygt 50 år. En i lungcancer och den andra hade cancer i bukspottkörteln. Båda storrökare och inga som rörde på sig i onödan.
Grannkärringen som röker, dricker och är överviktig ligger inlagd för hjärtinfarkt, en tidigare fiskekamrat har cancer i både lever och matstrupe men har varit skötsam och rörlig med jakt och fiske som hobby.

Man gör nog rätt som försöker leva mens man kan och inte sedan det är för sent och numera är vi mer medvetna om vad som är bra eller dålig kost efter alla turer med fruns bekymmer.
Hon har med ett tufft program tvingats lära sig äta grönsaker, skippa socker, inget griskött, inte äta skinnet från kyckling, vitt bröd och minska på ris.
Det har gett resultat och nu är alla värden på rätt sida om än något höga. Tillgången på bra fisk från havet är en klar fördel.
Nu behövs inga dyra mediciner från i fredags och hon är mycket glad över framgången och den oro som funnits då mamman gick bort ung i levercancer.
 
Tycker man får rapporter lite för ofta om att att folk man känner råkar illa ut med hälsan i för tidig ålder.
Nyligen har två svenska kvinnor där hemma gått bort i cancer, båda bara drygt 50 år. En i lungcancer och den andra hade cancer i bukspottkörteln. Båda storrökare och inga som rörde på sig i onödan.
Grannkärringen som röker, dricker och är överviktig ligger inlagd för hjärtinfarkt, en tidigare fiskekamrat har cancer i både lever och matstrupe men har varit skötsam och rörlig med jakt och fiske som hobby.

Man gör nog rätt som försöker leva mens man kan och inte sedan det är för sent och numera är vi mer medvetna om vad som är bra eller dålig kost efter alla turer med fruns bekymmer.
Hon har med ett tufft program tvingats lära sig äta grönsaker, skippa socker, inget griskött, inte äta skinnet från kyckling, vitt bröd och minska på ris.
Det har gett resultat och nu är alla värden på rätt sida om än något höga. Tillgången på bra fisk från havet är en klar fördel.
Nu behövs inga dyra mediciner från i fredags och hon är mycket glad över framgången och den oro som funnits då mamman gick bort ung i levercancer.

Hej

Just det där med cancer tar ju många liv numera och där verkar det tyvärr drabba även dom som har skött sig, ätit rätt, varit nykterister och inte rökat o.s.v nästan precis lika hårt som dom som inte har brytt sig alls.

Mvh isan lover
 
Hej

Just det där med cancer tar ju många liv numera och där verkar det tyvärr drabba även dom som har skött sig, ätit rätt, varit nykterister och inte rökat o.s.v nästan precis lika hårt som dom som inte har brytt sig alls.

Mvh isan lover
Det finns verkligen många facetter som påverkar.
Gener kan man ju inte välja bort och det är antagligen den största boven.
Däremot att hålla igång kroppen är en riktigt stor påverkare.
Mångsidig mat en till, inte utesluta något viktigt.
Det finns många ämnen i olika frukter och örter samt grönsaker som kan hjälpa kroppen att klara sig längre.
Det luriga är att människan är så fantastisk varelse som kan klara sig med olika brister i kosten med många år men till slut blir det stopp.
 
Hälsosamt liv, det är ett måste för det är så många som är beroende av ens leverne materiellt och socialt. Om man är totalt ensam då kan man leva som man har lust, men är någon totalt ensam? Så bara för att man har flyttat till Thailand och bor här slutar inte kraven på en själv, att bo i Thailand är inte en flykt från verkligheten.

/ Zedo
 
Hälsosamt liv, det är ett måste för det är så många som är beroende av ens leverne materiellt och socialt. Om man är totalt ensam då kan man leva som man har lust, men är någon totalt ensam? Så bara för att man har flyttat till Thailand och bor här slutar inte kraven på en själv, att bo i Thailand är inte en flykt från verkligheten.

/ Zedo

Hej

Det gäller nog att hitta en bra balans i livet, ha vänner och må bra, då är allt lätt och flyter på, men det är nog lättare sagt än gjort ibland, själv tror jag faktiskt att en del falanger är lite ensamma i Thailand, det är en stor omställning om man inte väljer en turistort förstås, då är det ju nästan som att bo hemma fast varmare.

Mvh isan lover
 
Hej

Det gäller nog att hitta en bra balans i livet, ha vänner och må bra, då är allt lätt och flyter på, men det är nog lättare sagt än gjort ibland, själv tror jag faktiskt att en del falanger är lite ensamma i Thailand, det är en stor omställning om man inte väljer en turistort förstås, då är det ju nästan som att bo hemma fast varmare.

Mvh isan lover
Riktiga vänner hittar man inte lättare på en turistort, lite som att gå ut på krogen ensam.
Kompisar för en kväll bara blir resultatet i nästan alla fall.
 
Riktiga vänner hittar man inte lättare på en turistort, lite som att gå ut på krogen ensam.
Kompisar för en kväll bara blir resultatet i nästan alla fall.

Hej

Håller i princip med men jag tänkte mer på den omställning som krävs rent språkligt och kulturellt för att kunna tillgodogöra sig med Thailändska vänner.

Själv känner jag ju Svenskar som är lite äldre men utåtriktade och sociala, kanske spelar biljard eller golf o.s.v, dom brukar ha ganska lätt för att få riktiga kompisar på turistorter, då både ifrån Sverige och andra länder.

Mvh isan lover
 
Hej

Håller i princip med men jag tänkte mer på den omställning som krävs rent språkligt och kulturellt för att kunna tillgodogöra sig med Thailändska vänner.

Själv känner jag ju Svenskar som är lite äldre men utåtriktade och sociala, kanske spelar biljard eller golf o.s.v, dom brukar ha ganska lätt för att få riktiga kompisar på turistorter, då både ifrån Sverige och andra länder.

Mvh isan lover
Nu är det långt i från alla som vill ha riktiga vänner efter en flytt och som är och lever lika osociala som när dom levde hemma.
Öppna spontana människor skiljer sig mot de blyga tafatta stollarna som fått gula febern.

Man ser en hel del med sina egna ögon, och hur många som är tofflar och nästan dresserade av den yngre frun som stolt dominerar kraftigt.

I thailändsk kultur går aldrig en kvinna före sin man, lite snett bakom.
När Kalle från Myrträsk går en meter bakom är det kört.
 
Nu är det långt i från alla som vill ha riktiga vänner efter en flytt och som är och lever lika osociala som när dom levde hemma.
Öppna spontana människor skiljer sig mot de blyga tafatta stollarna som fått gula febern.

Man ser en hel del med sina egna ögon, och hur många som är tofflar och nästan dresserade av den yngre frun som stolt dominerar kraftigt.

I thailändsk kultur går aldrig en kvinna före sin man, lite snett bakom.
När Kalle från Myrträsk går en meter bakom är det kört.

Hej

Här träffade du väldigt rätt tycker jag, den bild du målar upp här stämmer helt klart på både en del Svenskar och falanger med annan nationalitet som man kan springa på, lider med en del av dessa som jag egentligen tror kan ha det ännu värre i Thailand, är man ensam och saknar sociala kontakter i hemlandet kan nog livet i Thailand bli en riktig mardröm, här har man ju även ett främmande språk, kultur och sedvänjor att brottas med förutom sin egen blyghet och brister.

Mvh isan lover
 
Jag arbetar ju som sjukgymnast inom hemsjukvården (svårt sjuka patienter och mestadels äldre). Så jag möter ju dessa patienter varje dag jag arbetar. Relativt ofta (någon gång i månaden) möter jag en ny relativt ung patient oftast från 50+. Det finns inget så orättvist som hälsan och hur livet blir i det avseendet när man blir äldre. Men som skrivits innan, Kost, begränsat alkoholintag, motion, och ett gott socialt umgänge i form av släkt och vänner är oerhört viktigt.

Men en viktig faktor som inte nämnts är "mening" och känslan av sammanhang. Vilken mening har du med ditt liv? Är någon beroende av dig? Hur sätter du in ditt liv i ett större sammanhang?

Det finns en känsla som är helt förödande för hälsan. Det är bitterhet. Vad ni än gör/gjort i livet. Försök att inte bli bitter. Arg, sur, glad, ledsen med mera är känslor som har ett naturligt sammanhang. Bitterhet tär på ens egen person och är självdestruktivt och skadlig för hälsan i en skrämmande omfattning.
 
Riktiga vänner hittar man inte lättare på en turistort, lite som att gå ut på krogen ensam.
Kompisar för en kväll bara blir resultatet i nästan alla fall.
Så sant, riktiga vänner kan man ju hitta också bland thai som många svenskar kanske undviker.
Skulle säga att mina bästa vänner är thailändare. De ställer upp alltid och jag behöver inta vifta med en sedelbunt.
Sedan är jag en person som inte vill ha många kompisar, det räcker med några bra.
Att ha trevliga människor som grannar är också bra livskvalitet, det höjer den mentala biten.
 
Hej

Håller i princip med men jag tänkte mer på den omställning som krävs rent språkligt och kulturellt för att kunna tillgodogöra sig med Thailändska vänner.

Själv känner jag ju Svenskar som är lite äldre men utåtriktade och sociala, kanske spelar biljard eller golf o.s.v, dom brukar ha ganska lätt för att få riktiga kompisar på turistorter, då både ifrån Sverige och andra länder.

Mvh isan lover
Det är antagligen så att en utåtriktad person är det var han/hon än bor.
Vi människor är så olika, det är många som väljer turistområden här för de gillar liv och rörelse. Fast liv o rörelser det i alla samhällen här, de genuina med.
Jag som har flyttat till olika länder upplever för egen del att livet ger så mycket mera innehåll om jag anpassar mig till landets seder och försöker få ett äkta liv som man trivs med.
Försökte med Spanien bland annat men klarar inte av den typen av liv, turistställe.
Hur det än är viktigast är ändå att man mår bra och lever vettigt liv.
 
Nu är det långt i från alla som vill ha riktiga vänner efter en flytt och som är och lever lika osociala som när dom levde hemma.
Öppna spontana människor skiljer sig mot de blyga tafatta stollarna som fått gula febern.

Man ser en hel del med sina egna ögon, och hur många som är tofflar och nästan dresserade av den yngre frun som stolt dominerar kraftigt.

I thailändsk kultur går aldrig en kvinna före sin man, lite snett bakom.
När Kalle från Myrträsk går en meter bakom är det kört.
Ett bra inlägg från DIG Kurant , och djäkligt träffande, och dessa ser jag ofta här i Isaan
Imponerande :thumbsup::thumbsup:
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp