Här fortsätter vi våra intressanta diskussioner som blev OT

 
Jag visste att @Krille från åsanisseland va en jetsettare:pverkar vara bra business med kräftfisket:D;):)
Stämmer @Micke.T bra pengar i det jag gör, är ju dessutom Smålänning;) Och håller med flera här, med att man ska unna sig det som är lite utöver det vanliga någon gång. För som @andrejsdenruskige skriver: resan är ju en del av semestern, som blir ett minne för livet.:thumbsup:
Själv skulle jag vilja prova Emirates 1 klass, så får väl utöka kräftfisket för att få den drömmen att bli sann.;)
 
Stämmer @Micke.T bra pengar i det jag gör, är ju dessutom Smålänning;) Och håller med flera här, med att man ska unna sig det som är lite utöver det vanliga någon gång. För som @andrejsdenruskige skriver: resan är ju en del av semestern, som blir ett minne för livet.:thumbsup:
Själv skulle jag vilja prova Emirates 1 klass, så får väl utöka kräftfisket för att få den drömmen att bli sann.;)
Säg bara till om du behöver ett bidrag:D:p;)
 
Stämmer @Micke.T bra pengar i det jag gör, är ju dessutom Smålänning;) Och håller med flera här, med att man ska unna sig det som är lite utöver det vanliga någon gång. För som @andrejsdenruskige skriver: resan är ju en del av semestern, som blir ett minne för livet.:thumbsup:
Själv skulle jag vilja prova Emirates 1 klass, så får väl utöka kräftfisket för att få den drömmen att bli sann.;)
Smålänning som åker 1:a klass nä nu driver du med oss men den va rolig :D
 
Doha är fint även utan business. Men på den flotta restaurangen vid gaten smakade cappiccinon röv. Filippinorna var trevliga
Betalar du 250-300 så får du tillgång till loungen och kan dricka hur många cappiccinon du vill, äta hur mycket du vill etc.
Loungerna blir många gånger ett billigare alternativ då restaurangerna är dyra på flygplatserna.
Behöver inte flyga business för att få tillgång till lounge.
Brukar åka till flygplatsen i god tid så jag kan sitta o loungen par timmar innan avgång.
 
Största fördelen med sas plus och första klass på sj är ju just loungerna. Eller nja med sj första klass kan man slippa en del skrikande minimonster, brölande tonåringar och feminist/vegan/kommunist studenter också som annars kan inverka menligt på sinnesfriden för en känslig statstjänsteman.
 
Jag tittade nu på finnair från Landvetter, väldigt bra flygtider. Men jag blir fundersam, hemvägen så är det ett flyg med 45 min i Helsingfors. Hinner man verkligen med det flyget? Jag tänker att bara gå av planet, gå igenom passkontrollen sen hinna iväg till gaten innan flyget går vidare till Landvetter.
Bagaget är inte hela värden om dom inte hinner lasta om, det blir ju hemkört till dörren senast dagen efter.
Eller ska man hellre titta på flyg med längre tid för byte?
 
Jag tittade nu på finnair från Landvetter, väldigt bra flygtider. Men jag blir fundersam, hemvägen så är det ett flyg med 45 min i Helsingfors. Hinner man verkligen med det flyget? Jag tänker att bara gå av planet, gå igenom passkontrollen sen hinna iväg till gaten innan flyget går vidare till Landvetter.
Bagaget är inte hela värden om dom inte hinner lasta om, det blir ju hemkört till dörren senast dagen efter.
Eller ska man hellre titta på flyg med längre tid för byte?
Just finnarna stressar verkligen inte i säkerhetskontrollen. Du kommer garanterat få springa hela vägen då de ropar efter dig. Men vill man chansa så visst är det snabbaste vägen för oss somreser från Landvetter
 
Just finnarna stressar verkligen inte i säkerhetskontrollen. Du kommer garanterat få springa hela vägen då de ropar efter dig. Men vill man chansa så visst är det snabbaste vägen för oss somreser från Landvetter
Bättre då att ta några timmar i Helsingfors, jag får titta vidare :)
 
Såg nu att nästa tid var 1.45 Tim i Helsingfors.
Hinner man eller är det för tajt om tid?
 
Jag tittade nu på finnair från Landvetter, väldigt bra flygtider. Men jag blir fundersam, hemvägen så är det ett flyg med 45 min i Helsingfors. Hinner man verkligen med det flyget? Jag tänker att bara gå av planet, gå igenom passkontrollen sen hinna iväg till gaten innan flyget går vidare till Landvetter.
Bagaget är inte hela värden om dom inte hinner lasta om, det blir ju hemkört till dörren senast dagen efter.
Eller ska man hellre titta på flyg med längre tid för byte?
45 minuter är på gränsen, vi har åkt med den marginalen och hunnit. Fast nu sist missade vi avgången från Finland, löste dom iofs smidigt.
1.45 Tim är perfekt, slipper ni stressa.
 
MCT (Minimum Connection Time) på HEL för non-schengen to schengen är 40min.

De hade inte sålt en biljett om det varit för kort. Så visst hinner man. Därtill är du incheckad och bagaget redan påväg till nya planet så de lämnar dig inte.

Blir det förseningar på första planet så flyttat de dig helt enkelt till nästa.

Meddelar du dessutom redan på planet att du har kort byte så flyttar de fram dig innan landning i mån av plats så du snabbt kommer ut. Därtill vid säkerhetskontrollen säger du att du är sen så får du gå i annan kö.

Jag hsr haft det korta bytet flera gånger. Ibland flyter det strålande, andra gånger stressigt och ibland ombokad.

Beror på hur mycket hemlängtan du har... ;)
 
MCT (Minimum Connection Time) på HEL för non-schengen to schengen är 40min.

De hade inte sålt en biljett om det varit för kort. Så visst hinner man. Därtill är du incheckad och bagaget redan påväg till nya planet så de lämnar dig inte.

Blir det förseningar på första planet så flyttat de dig helt enkelt till nästa.

Meddelar du dessutom redan på planet att du har kort byte så flyttar de fram dig innan landning i mån av plats så du snabbt kommer ut. Därtill vid säkerhetskontrollen säger du att du är sen så får du gå i annan kö.

Jag hsr haft det korta bytet flera gånger. Ibland flyter det strålande, andra gånger stressigt och ibland ombokad.

Beror på hur mycket hemlängtan du har... ;)
Det är väl ingen större risk att man drabbas av hemlängtan när man åker västerut. :)
 
 
 
Tillbaka
Topp