Här och där

Chiang Mai är ju en stor provins - kanske rentav Thailands största (?) I norra delen ligger Fang. De flesta turister brukar fortsätta till Thaton, om de över huvud taget förirrar sig till de här krokarna. Själv brukar jag stanna några dagar i Fang varje thailandsresa. Det är en avspänd atmosfär här och det är definitivt rätt ställe att stressa av.

Sedan är här fantastiska soluppgångar också...

16-0018 Morgondis, Fang CHM.jpg

16-0016 Soluppgång, Fang CHM.jpg

A

Anonym

Gäst
Jag var tvungen att kolla upp vilken provins i Thailand som var störst till ytan. Den största är Korat men nästan bara obetydligt större än Chiang Mai

Hur många känner till djungelfolket mlabri? Det är ett av de minst kända minoritetsfolken i Thailand och det var inte så väldigt länge sedan de kom ut ur djungeln. Idag hittar man dem främst i Nan och Phrae-provinserna. Men i Laos finns ännu så länge relativt opåverkade djungler, där de kanske fortfarande lever sitt ambulerande liv - långt från det vi kallar civilisationen.
16-0285 Enkelt skydd NAN.jpg
De skygga mlabris visade sig sällan för andra människor. Det enda man såg av dem var deras enkla, övergivna skärmskydd - ofta med gulnade bananblad som tak. Detta fick thailändarna att kalla det mystiska folket för phi thong luang, ungefär De gula bladens andar. En benämning som inte alls gillas av mlabris. De menar:
- Vi är inga andar. Vi är också vanliga människor.

16-0287 Mlabrikvinna och barn NAN.jpg

När djungeln blev för liten för mlabris att kunna leva i kom de fram och började leva med andra skogs- och bergsfolk. Mlabris hade inga begrepp om pengar och ytterst få egna ägodelar och kom därför att utnyttjas mer eller mindre som slavar. Idag har de fått det bättre. Barnen går i skola och många lever i egna små byar. Turister kan besöka dem, men man släpps inte alltid in i byn. Mlabris har aldrig varit särskilt utåtriktade. Dock alltid vänliga. Det har alltid varit självklart för dem att dela med sig. Så självklart att det i deras språk inte finns något ord för tack.
16-0288 Pipa, mlabrihantverk NAN.jpg

Vid mitt besök var byn stängd, men några mlabris kom ut och jag köpte den här speciella rökpipan av kvinnan med barnet ovan. Man får hoppas att thailändska staten fortsätter att respektera de här lågmälda människorna och deras livsstil och inte utsätter dem för den massturism som t ex long-neck people råkat ut för.

I slutet av förra resan drabbade jag Hua Hin under några dagar. Här kommer några spridda bilder därifrån...

17-0398 Koh Takiap PKK.jpg

Välkänt strandavsnitt.

17-0400 Badande apa PKK.jpg

En apa från berget har letat sig ner till stranden.

17-0403 Biljettförsäljning PKK.jpg
Biljettförsäljning på järnvägsstationen som är en turistattraktion i sig.

17-0395 Market Village PKK.jpg

En annan turistmagnet är den stora gallerian Market Village.

17-0405 Måne över havet PKK.jpg

Solen har sjunkit ned i havet och ersatts av fullmånen.

17-0407 Gamle och nye kungen PKK.jpg

Den gamle regenten och den nye...

Topp