Här och där

Jag gillar att plåta flygfän. Det är en utmaning och kräver en hel del tålamod, men kanske framför allt tur... sitter di rackrarna kvar när jag lyfter kameran eller inte?

17-1473 Fjäril på blomma CBU.jpg

Den här fjärilen skötte sig med den äran...

17-1500 Biätare i träd CBU.jpg

Den färggranna biätaren var lite marigare. Den flög iväg flera gånger och bytte ställe, men till slut blev det ändå en skaplig bild. Lycka också att det blev ett litet blänk i ögat.

17-1491 Stork på högstubbe CBU.jpg

Storken höll utsikt från en avbruten palm igår kväll. Hann precis trycka på avtryckaren innan den drog.

Nu har jag hamnat i favoritprovinsen Chiang Mai och igår smög jag omkring med kameran i omgivningarna kring Huay Khaew waterfall. Det ligger strax ovanför Chiang Mais zoo vid foten av Doi Suthep.

Där fick jag syn på denna märkliga kuse i ett träd.

17-1585 Insekt CHM.jpg

Enligt wikipedia är det en slags lyktstrit (kallas så fast den inte kan lysa). Enligt thailändare är den numera ganska ovanlig eftersom insektssamlare "plockar" den. Min fick sitta kvar i trädet efter fotografering. Vacker kuse!

Min månad i Chiang Mai börjar gå mot sitt slut och det är snart dags att byta provins igen. Här kommer ett antal blandade bilder som avslutning.

17-1701 Ping River CHM.jpg

Ping River flyter långsamt genom staden och turbåtarna är redo att frakta hugade kunder.

17-1748 Wat Ton Kwen CHM.jpg

Wat Ton Kwen - ett "bortglömt" gammalt trätempel i Hang Dong, en bit utanför staden. Vackra träsniderier som är väl värda att se. Dessutom befriande lugnt och fridfullt.

17-1752 Ful figur CHM.jpg

En ful rackare som jag passerade på en cykeltur utanför stan.

17-1691 Star Wars-krigare på toa CHM.jpg

Helt unik bortklippt scen ur Star Wars....

17-1723 Rödörad bulbyl CHM.jpg

En liten pippi höll kvällskonsert utanför mitt fönster. Just den här sorten, rödörad bulbyl, är en populär burfågel i Thailand.

nmax

Forumveteran
Min månad i Chiang Mai börjar gå mot sitt slut och det är snart dags att byta provins igen. Här kommer ett antal blandade bilder som avslutning.

Visa bilaga 64200
Ping River flyter långsamt genom staden och turbåtarna är redo att frakta hugade kunder.

Visa bilaga 64202
Wat Ton Kwen - ett "bortglömt" gammalt trätempel i Hang Dong, en bit utanför staden. Vackra träsniderier som är väl värda att se. Dessutom befriande lugnt och fridfullt.

Visa bilaga 64203
En ful rackare som jag passerade på en cykeltur utanför stan.

Visa bilaga 64199
Helt unik bortklippt scen ur Star Wars....

Visa bilaga 64201
En liten pippi höll kvällskonsert utanför mitt fönster. Just den här sorten, rödörad bulbyl, är en populär burfågel i Thailand.
Grymt fina bilder.
Vad tyckte du annars om Chiang Mai?

Grymt fina bilder.
Vad tyckte du annars om Chiang Mai?
Jag är ju en "lantis" och är inte överdrivet förtjust i stora städer, men jag måste erkänna att Chiang Mai är undantaget. Här finns det mesta. Massor av rum i alla prisklasser, hur många restauranger som helst, cykel- och mc-uthyrning, en trevlig koloni av svenskar, nära till "spenaten" om man tröttnar på stan, fantastisk shopping m m. Nackdelarna är trafiken och den usla luften. Föroreningarna eskalerar i mars-april och då går det knappt att vara här.

Dessutom händer det saker nästan hela tiden. Igår började Chiang Mai Design Weekend och man byggde ett tempel av tomkartonger vid Thapae Gate.

17-1770 Tempel av papplådor CHM.jpg

Jag är ju en "lantis" och är inte överdrivet förtjust i stora städer, men jag måste erkänna att Chiang Mai är undantaget. Här finns det mesta. Massor av rum i alla prisklasser, hur många restauranger som helst, cykel- och mc-uthyrning, en trevlig koloni av svenskar, nära till "spenaten" om man tröttnar på stan, fantastisk shopping m m. Nackdelarna är trafiken och den usla luften. Föroreningarna eskalerar i mars-april och då går det knappt att vara här.

Dessutom händer det saker nästan hela tiden. Igår började Chiang Mai Design Weekend och man byggde ett tempel av tomkartonger vid Thapae Gate.

Visa bilaga 64218
Tack för att du delar med dig .:) Jag har bott i Chiang Mai ca en vecka många år sedan:). Jag tyckte att staden var stor och långa avstånd till olika ställen:confused:. Trafiken var livsfarlig då man är inte van med vänstertrafik :confused:.

Mina bopålar har nu slagits ner i Nan. Jag bor hos goda vänner på landet några dagar.

17-1810 Ankor på toa NAN.jpg

Husets anka hade fått ungar på toan och väste ilsket om man tittade in.

17-1826 Gåskarl NAN.jpg

En annan grinig fågel var gåskarlen som gärna använde näbben på den som vågade sig för nära.

17-1801 Si-Queen och gäss NAN.jpg

Märkligt nog fick dottern i huset hantera honom ungefär som hon ville utan att han gjorde något. Säg sen att inte fåglar ser skillnad på folk och småfolk.

17-1830 Katten och ödlan NAN.jpg

Katten hade lyckats fånga en ödla, men på katters vis ville den leka med bytet och släppte den. Ödlan var inte värre däran än att den blixtsnabbt rappade upp i ett träd med katten efter. Dessvärre föll den ner igen. Detta missade dock kattkräket som letade ödlan en lång stund bland grenarna.

17-1833 Katten och ödlan NAN.jpg

Så småningom klättrade den ner igen, men var fortfarande övertygad om att ödlan var kvar i trädet och satt nedanför och vaktade. Dock låg ödlan blickstilla och väl kamoflerad bland de krokiga rötterna i nedre högra bildhörnet (ser ni den?). OBS att katten har svenska ögon - ett blått och ett gult.

Julen har passerat och Lung Nok har hamnat i Phayao. Stan är ingen ny bekantskap eftersom jag varit här några gånger förut, men jag trivs här. Frisk luft, trevliga människor, lagom med turister och mycket billigt - inga farangpriser.

17-1912 Buffalos PYO.jpg

Inte långt utanför stan hittar man fortfarande gammelvärldens traktorer, men jag är osäker på om de numera måste jobba.

17-1914 Vita hägrar i torrträd PYO.jpg

I ett torrträd en bit från vägen satt ett gäng vita hägrar uppflugna.

17-1846 Fiskare i morgondimman PYO.jpg

Den stora sevärdheten i stan är annars sjön Kwan Phayao. Det är ju inte så vanligt med sjöar i det här landet. Den här morgonen var fiskarna ute i dimman.

17-1920 Fiskbullar PYO.jpg

Sjön härbärgerar en mängd olika fiskarter som givetvis kan matas vid stadskajen. Den här bakade varianten finns inte i vattnet, men kanske kan kallas fiskbullar på svenska?

17-1855 Paradtjej PYO.jpg

Blir det för tråkigt så anordnar någon av skolorna en parad och eleverna får stila upp sig i vackra kläder.

17-1851 Glad paradtjej PYO.jpg

Just den här morgonen var väntan lång och det var dessutom kallt - men man är väl glad ändå...

17-1867 Parad PYO.jpg

Så småningom kom i alla fall tillställningen igång och man drog iväg längs strandgatan.

17-1909 Kvällning, Kwan Phayao PYO.jpg

Men när kvällen kom hade allt lugnat ner sig igen och det enda som hördes var turisternas smattrande kameror mot den nedåtgående solen.

Julen har passerat och Lung Nok har hamnat i Phayao. Stan är ingen ny bekantskap eftersom jag varit här några gånger förut, men jag trivs här. Frisk luft, trevliga människor, lagom med turister och mycket billigt - inga farangpriser.

Visa bilaga 64613
Inte långt utanför stan hittar man fortfarande gammelvärldens traktorer, men jag är osäker på om de numera måste jobba.

Visa bilaga 64614
I ett torrträd en bit från vägen satt ett gäng vita hägrar uppflugna.

Visa bilaga 64609
Den stora sevärdheten i stan är annars sjön Kwan Phayao. Det är ju inte så vanligt med sjöar i det här landet. Den här morgonen var fiskarna ute i dimman.

Visa bilaga 64615
Sjön härbärgerar en mängd olika fiskarter som givetvis kan matas vid stadskajen. Den här bakade varianten finns inte i vattnet, men kanske kan kallas fiskbullar på svenska?

Visa bilaga 64611
Blir det för tråkigt så anordnar någon av skolorna en parad och eleverna får stila upp sig i vackra kläder.

Visa bilaga 64610
Just den här morgonen var väntan lång och det var dessutom kallt - men man är väl glad ändå...

Visa bilaga 64612
Så småningom kom i alla fall tillställningen igång och man drog iväg längs strandgatan.

Visa bilaga 64616
Men när kvällen kom hade allt lugnat ner sig igen och det enda som hördes var turisternas smattrande kameror mot den nedåtgående solen.
Kanonfina bilder! Bilen på fiskarna var riktigt fin. Hur mycket redigering gör du i Photoshop? Jag är fotointresserad därför lite nyfiken.

Kanonfina bilder! Bilen på fiskarna var riktigt fin. Hur mycket redigering gör du i Photoshop? Jag är fotointresserad därför lite nyfiken.
Hej och tack för din kommentar! Som regel lättar jag skuggor vid behov liksom beskär. Lägger även på lite försiktig skärpa och kan ibland ta bort någon kvist eller irriterande ting i bildkanten. Däremot lägger jag ALDRIG till några föremål.

Rätt häftiga bilder. Jag har några vänner i Pajao och åkt runt där ibland. Visst är det fint där vid sjön annars är vatten för mig i get speciellt bara det går och duscha :p Bergen däremot däromkring är häftiga tycker jag.

Topp