Här och där

 
I slutet av förra resan drabbade jag Hua Hin under några dagar. Här kommer några spridda bilder därifrån...

17-0398 Koh Takiap PKK.jpg

Välkänt strandavsnitt.

17-0400 Badande apa PKK.jpg

En apa från berget har letat sig ner till stranden.

17-0403 Biljettförsäljning PKK.jpg
Biljettförsäljning på järnvägsstationen som är en turistattraktion i sig.

17-0395 Market Village PKK.jpg

En annan turistmagnet är den stora gallerian Market Village.

17-0405 Måne över havet PKK.jpg

Solen har sjunkit ned i havet och ersatts av fullmånen.

17-0407 Gamle och nye kungen PKK.jpg

Den gamle regenten och den nye...
 
I slutet av förra resan drabbade jag Hua Hin under några dagar. Här kommer några spridda bilder därifrån...

17-0398 Koh Takiap PKK.jpg

Välkänt strandavsnitt.

17-0400 Badande apa PKK.jpg

En apa från berget har letat sig ner till stranden.

17-0403 Biljettförsäljning PKK.jpg
Biljettförsäljning på järnvägsstationen som är en turistattraktion i sig.

17-0395 Market Village PKK.jpg

En annan turistmagnet är den stora gallerian Market Village.

17-0405 Måne över havet PKK.jpg

Solen har sjunkit ned i havet och ersatts av fullmånen.

17-0407 Gamle och nye kungen PKK.jpg

Den gamle regenten och den nye...

Fina bilder igen.
 
Så var man äntligen i Thailand igen! Efter tio timmar i luften och ytterligare några timmars bussresa till Hua Hin var man lagom mosig i roten för att fortsätta dagen. Nåja, efter en dusch och en rejäl kopp kaffe hade det gamla kroppsskrovet fått lite ny energi igen. Behövde röra på benen efter allt stillasittande och tog en promenad i värmen.

17-1324 Minne av Kungen PKK.jpg

Minnet av Kungen lever i allra högsta grad och inför hans begravning om ett par veckor vimlar det av dekorationer och hyllningar.

17-1328 Barnavd, Blueport PKK.jpg

På barnavdelningen till det stora varuhuset Blueport var det andra utsmyckningar.

17-1326 Lyckliga Gatan, Hua Hin PKK.jpg

Fick en nostalgiknäpp när jag hittade Lyckliga Gatan och kom att tänka på Anna-Lena Löfgrens gamla landsplåga.
 
Så var man äntligen i Thailand igen! Efter tio timmar i luften och ytterligare några timmars bussresa till Hua Hin var man lagom mosig i roten för att fortsätta dagen. Nåja, efter en dusch och en rejäl kopp kaffe hade det gamla kroppsskrovet fått lite ny energi igen. Behövde röra på benen efter allt stillasittande och tog en promenad i värmen.

17-1324 Minne av Kungen PKK.jpg

Minnet av Kungen lever i allra högsta grad och inför hans begravning om ett par veckor vimlar det av dekorationer och hyllningar.

17-1328 Barnavd, Blueport PKK.jpg

På barnavdelningen till det stora varuhuset Blueport var det andra utsmyckningar.

17-1326 Lyckliga Gatan, Hua Hin PKK.jpg

Fick en nostalgiknäpp när jag hittade Lyckliga Gatan och kom att tänka på Anna-Lena Löfgrens gamla landsplåga.
Sägs att det är Janne Loffe Karlsson som gav namn åt Kv Kärleken Lyckliga Gatan.
 
Årsdagen av salig Konung Bhumibols död. I stort sett alla thai var klädda i svart och flaggorna var förstås på halv stång. Dock verkade det mesta i Hua Hin vara öppet som vanligt. Utanför den stora mallen Market Village fanns ett jätteporträtt av Kungen och där spelade en kvartett minnes musik.

17-1343 Musik för Kungen, Market Village PKK.jpg


Imorgon drar sig Lung Nok norrut för nya äventyr....
 
Årsdagen av salig Konung Bhumibols död. I stort sett alla thai var klädda i svart och flaggorna var förstås på halv stång. Dock verkade det mesta i Hua Hin vara öppet som vanligt. Utanför den stora mallen Market Village fanns ett jätteporträtt av Kungen och där spelade en kvartett minnes musik.

17-1343 Musik för Kungen, Market Village PKK.jpg


Imorgon drar sig Lung Nok norrut för nya äventyr....

Egentligen tycker jag att vi skall vara mer precisa, kungen kremeras 26/10 och begravs 29/10, tycker ditt inlägg visar på lite nonchalans, att du drar vidare för nyare äventyr är i sammanhanget av älskade kungens begravning ganska oväsentligt??
 
Nu har jag krånglat mig upp till Mae Ai högt uppe i provinsen Chiang Mai.

17-1363 Thamma Rattana Chedi CHM.jpg

Ett ganska nybyggt tempel där heter Wat Thamma Rattana Chedi. I den stora pagoden står den här skapelsen, som blev extra vacker när en av nunnorna slog på belysningen.

Det påstås att pagoden ska vara helt jordbävningssäker och nog såg den ut att vara stadigt byggd, men man vet ju aldrig....

17-1373 Stor Buddha CHM.jpg

En bit bort stod en ståtlig Buddha och skådade ut över nejden.

17-1372 Buddha med bin på näsan CHM.jpg

En bisvärm hade vanvördigt nog anlagt sitt boende på hans näsa...
 
Nong Nooch Tropical Garden heter en park en bit bortanför Jomtien. Inträdet för faranger är mer än tredubbelt eller 500 Baht för oss kontra 150 Baht för Thai. Ändå måste jag rekommendera stället. Det finns en hel massa att se. Väldigt många enormt skickligt utförda cementskulpturer. Eller vad sägs om Jurassic-avdelningen....

17-1435 Bracciosaurus CBU.jpg

17-1436 Dinosaurieägg CBU.jpg

17-1438 Dinosaurie CBU.jpg

17-1439 Dinosaurier CBU.jpg

17-1440 Dinosaurier CBU.jpg

17-1441 Tyrannosaurius CBU.jpg

17-1442 Dinosaurie CBU.jpg

17-1443 Dinosaurie CBU.jpg

17-1445 Dinosaurier CBU.jpg
 
Nong Nooch Tropical Garden heter en park en bit bortanför Jomtien. Inträdet för faranger är mer än tredubbelt eller 500 Baht för oss kontra 150 Baht för Thai. Ändå måste jag rekommendera stället. Det finns en hel massa att se. Väldigt många enormt skickligt utförda cementskulpturer. Eller vad sägs om Jurassic-avdelningen....

17-1435 Bracciosaurus CBU.jpg

17-1436 Dinosaurieägg CBU.jpg

17-1438 Dinosaurie CBU.jpg

17-1439 Dinosaurier CBU.jpg

17-1440 Dinosaurier CBU.jpg

17-1441 Tyrannosaurius CBU.jpg

17-1442 Dinosaurie CBU.jpg

17-1443 Dinosaurie CBU.jpg

17-1445 Dinosaurier CBU.jpg
Tack det var snygga foton nu slipper man betala 500 bath
 
Jodå, jag såg bilutställningen. Lite väl mörkt för att plåta där inne bara...

17-1428 Bilutställning CBU.jpg


Vidare finns även gigantiska arapaima-fiskar som man fick mata via ett spö med en fastknuten betesfisk. Jag kan lova att det var inga mörtnapp direkt när de här bjässarna högg tag...

17-1453 Arapaima-fiskar CBU.jpg

17-1417 Arapaima CBU.jpg


Sedan är ju parken som helhet sevärd också...

17-1432 Stonehenge CBU.jpg
 
Jodå, jag såg bilutställningen. Lite väl mörkt för att plåta där inne bara...

17-1428 Bilutställning CBU.jpg


Vidare finns även gigantiska arapaima-fiskar som man fick mata via ett spö med en fastknuten betesfisk. Jag kan lova att det var inga mörtnapp direkt när de här bjässarna högg tag...

17-1453 Arapaima-fiskar CBU.jpg

17-1417 Arapaima CBU.jpg


Sedan är ju parken som helhet sevärd också...

17-1432 Stonehenge CBU.jpg
Ja och showerna som visas varannan timma är ok också.
Fast jag har varit i den parken 5-6 gånger nu så börjar bli trött på den, nya besökare hemma nya turer dit ;)
Men dom hade gjort om den historiska Thai showen sist och byggt en bättre byggnad så vart ju lite nytt ;)
 
 
 
Tillbaka
Topp