Här och där

 
Har nu tagit mig till Loei för att därifrån dra vidare över gränsen till Laos. Det är ganska smidigt att korsa gränsen här eftersom mängden turister brukar vara minimal. Och det är ju vi som tar tid vid gränsövergångar. Hemvändande laoter går oftast snabbt. Men nu får vi svenskar 15 dagars gratisvisum i Laos liksom i Vietnam så det kanske snabbar upp stämplandet en aning.

18-0024 Spegling i damm LOI.jpg

Strax utanför stan kan man hitta fina vyer.

18-0015 Överblommad växt LOI.jpg

Tar det slut på motiven i fjärran så får man gå ner i den lilla världen. Den här frökapseln blev rätt läcker i motljuset, tycker jag.

18-0022 Reklam för spökfestivalen LOI.jpg

Här i trakten firas varje år en slags spökfestival. Jag är inte tillräckligt påläst för att kunna berätta mera om den, men andra på forumet kanske kan stå till tjänst. Den här affischen ska i alla fall uppmärksamma tillställningen.

Nästa gång hörs vi från Luang Prabang....
 
Har nu tagit mig till Loei för att därifrån dra vidare över gränsen till Laos. Det är ganska smidigt att korsa gränsen här eftersom mängden turister brukar vara minimal. Och det är ju vi som tar tid vid gränsövergångar. Hemvändande laoter går oftast snabbt. Men nu får vi svenskar 15 dagars gratisvisum i Laos liksom i Vietnam så det kanske snabbar upp stämplandet en aning.

18-0024 Spegling i damm LOI.jpg

Strax utanför stan kan man hitta fina vyer.

18-0015 Överblommad växt LOI.jpg

Tar det slut på motiven i fjärran så får man gå ner i den lilla världen. Den här frökapseln blev rätt läcker i motljuset, tycker jag.

18-0022 Reklam för spökfestivalen LOI.jpg

Här i trakten firas varje år en slags spökfestival. Jag är inte tillräckligt påläst för att kunna berätta mera om den, men andra på forumet kanske kan stå till tjänst. Den här affischen ska i alla fall uppmärksamma tillställningen.

Nästa gång hörs vi från Luang Prabang....


Kanske denna https://en.wikipedia.org/wiki/Phi_Ta_Khon
 
Tillbaka i Thailand efter tre veckor i Laos. Ett återbesök i Chiang Mai stod närmast på programmet. Mest pga att "farangernas fotoklubb" hade sin årliga utställning och den ville jag inte missa. Några svenskar är också med i gänget, bl a min vän Göte som bott i Chiang Mai i nio år (om jag minns rätt) och fortfarande hittar nya motiv i omgivningarna.

18-0256 Göte på fotoutställning CHM.jpg

18-0255 Fotoutställning CHM.jpg

För er som är intresserade av Chiang Mai kan jag rekommendera Götes välskrivna och välillustrerade blogg: www.goteilos.blogspot.com

18-0273 Råttfamilj på räcke CHM.jpg

Själv har jag också tillbringat en hel del tid i Chiang Mai genom åren, om än inte alls i klass med Göte. Måste dock hålla med honom om att motiven nästan aldrig tar slut i den här staden. Det finns t ex en hel del fantasifulla broräcken. Tyvärr har mus-mor tappat svansen.

18-0276 Sädesärla vid kanalen CHM.jpg

Vid kanalen trippade en thailändsk sädesärla.... Vad gör den där pippin nere i lortvattnet, tycks den undra?
 
Sista månaden på min resa har inletts. Snart väntar minusgrader och snödrivor igen.

Men innan dess tog jag mig från Chiang Mai tillbaka till Phayao som har växt till en av mina favoritplatser i Thailand.

18-0331 Fågelbo i gapet på kinesdrake PYO.jpg

Den här gången besökte jag ett kinestempel som såg ut som de flesta andra i den genren. Men kolla lite extra inne i drakens gap....visst är det väl ett fågelbo därinne? Snacka om att hitta en säker plats...eller?

18-0309 Gammalt träd i majsfält PYO.jpg

Eftersom mitt guesthouse tillhandahåller cykel så tog jag mig en sväng i omgivningarna och konstaterade att man odlar en hel del majs här i trakten. Fast det som gjorde att jag lyfte kameran i det här fallet var nog mest det gamla trädet.

18-0323 Tobaksfält och torkrior PYO.jpg

Det odlas även mycket tobak och i bakgrunden kan ni skymta byggnaderna där man torkar de skördade bladen.

18-0351 Fågel PYO.jpg

Till sist en fågel av okänd art. En av få som satt kvar när jag stannade med cykeln.
 
Phayao är verkligen inte något köp-Mekka direkt. Här saknas de jättestora shoppingpalatsen som man kan hitta i andra provinser. Det som finns här är en ordinär Tesco Lotus-lada med själva Tesco, en food-court och ett antal småbutiker och bankkontor.

Men nu finns även Top's Plaza - ett slags Central Plaza light. Inte så stort, men ganska flashigt och mera lagom, tycker jag.

18-0358 Top's Plaza PYO.jpg

18-0357 Top's Plaza PYO.jpg

Bild från entrén.

18-0353 Fågel i blommande träd PYO.jpg

Dagens pippi har jag inget svenskt namn på, men om jag fick föreslå ett så skulle det bli PUNKSTARE.
 
I Khon Kaen-provinsen ligger Ubol Rattana Dam. Det är inte den största öppna vattenytan i Thailand, men definitivt en av de större.

18-0386 Båt på Ubol Rattana Dam KOK.jpg

En restaurangbåt har lagt ut...

18-0381 Restaurang vid Ubol Rattana Dam KOK.jpg

Annars finns förstås gott om restauranger på torra land också...

18-0383 Ubol Rattana Dam KOK.jpg

...och man kan se ut över det vida vattnet medan man äter.

18-0382 Ubol Rattana Dam KOK.jpg

En båt hade gjort sitt och parkerat på sjöbottnen alldeles nedanför vår restaurang.
 
Där finns ju Pattaya 2 på den västra stranden, men som mest hade förfallit. Parken vid dammen och kraftverket på östra sidan tyckte jag var fint.
Jag har besökt den när den nästan varit torr som när den hotats med översvämning.
Dom lokala kanoterna till fiskebåtar tyckte jag var häftiga. Ett av de bättre utflyktsmålen på Koratplatån.
 
Din Punkstare är en Jungle Maya som är vanlig från Indien och österut till Thailand och ner mot Filippinerna.
Finns i många varianter men saknar nog svenskt namn så du kan kanske bli den förste med ditt förslag..........
 
18-0364 På mjölkfarmen KOK.jpg

I småbyarna norr om Khon Khaen verkar det finnas en hel del mjölkbönder. Jag hade förmånen att få besöka en av dem.

18-0361 Korna mjölkas KOK.jpg

Det såg ut att vara en välskött gård med 50 kossor som verkade trivas. De var rena och inte alltför magra och ämliga som man ser ibland. Alla hade dessutom namn till skillnad mot i Sverige där kossan numera bara får ett "personnummer".

18-0363 En liten kalv KOK.jpg

Kalvarna är alltid goa och nyfikna.

18-0405 Brew och Joy KOK.jpg

Och så det här gisslet med spel och mobiler som barn i alla länder numera görs mer och mer beroende av.
- Kom och lek med mig och strunta i den där mojängen, tycks hunden vilja säga.
 
Där har du absolut rätt, spelberoendet i mobiler och på plattor blir värre och värre.

Jag håller absolut med om att Ubolrat är väl värt ett besök, det är skönt att sitta på en av flottarna vid stranden och käka lunch. Och dessutom ta ett dopp om man nu känner för det.
 
Avslutade vinterns resa i Hua Hin. Min numera vuxna fadderdotter och hennes man tog mig med till Pranburi Forest Park.

18-0439 Pranburi Forest Park PKK.jpg

Det visade sig vara ett område med en tätvuxen mangroveskog.

18-0442 Mangroveträsk PKK.jpg

Som tur var fanns en spång genom skogen, annars hade vi inte kommit särskilt långt.

18-0430 Krabba i mangroveträsk PKK.jpg

Här och var satt små alien-liknande krabbor med färgglada klor och blängde på oss.

18-0437 Brudpar PKK.jpg

Ett brudpar passade på att ta minnesbilder i området och även farangen tilläts att ta en bild.

Tack alla som har läst och kommenterat min resa!
 
Avslutade vinterns resa i Hua Hin. Min numera vuxna fadderdotter och hennes man tog mig med till Pranburi Forest Park.

18-0439 Pranburi Forest Park PKK.jpg

Det visade sig vara ett område med en tätvuxen mangroveskog.

18-0442 Mangroveträsk PKK.jpg

Som tur var fanns en spång genom skogen, annars hade vi inte kommit särskilt långt.

18-0430 Krabba i mangroveträsk PKK.jpg

Här och var satt små alien-liknande krabbor med färgglada klor och blängde på oss.

18-0437 Brudpar PKK.jpg

Ett brudpar passade på att ta minnesbilder i området och även farangen tilläts att ta en bild.

Tack alla som har läst och kommenterat min resa!
Det är vi som skall tacka för att du har delat med dig, inte minst dina fantastiska bilder:wai:
 
Ny biljett till LOS nyligen inköpt till i höst. Jag kom på att i år är det 20 år sedan första resan och jag firar detta med några bilder från då det begav sig.

FE2-073-27 Sukhumvit BKK.jpg

Så här såg det ut längs Sukhumvit år 1998. Något lugnare med trafiken. Skytrain höll på att färdigställas. Två år senare gjorde vi premiärturen på tåget som då hade nästan bara faranger bland passagerarna. Thailändarna tyckte att det var på tok för dyrt i början.

FM-129-02 Khlong i Bangkok.jpg

Vi tog en sightseeing-tur bland kanalerna i Bangkok. Observera att damen läser en tidning. Idag hade hon förmodligen stirrat i sin mobil.

FM-129-21 Bostäder vid khlong BKK.jpg

Såna här bostäder finns än idag längs Bangkoks khlonger. Det tycks dock vara ganska högt vatten för att vara februari.

FM-129-27 Svensk reklam BKK.jpg

Finns någon på forumet som kommer ihåg den här platsen? Man kan väl nästan ana att här bodde en svensk.

FE2-078-20 Liten tjej på stranden CBU.jpg

I Pattaya blev vi hejdade av ett äldre par som ville att jag skulle ta en bild av deras barnbarn. Det kanske inte skulle hända idag. Tyvärr kunde jag inte visa dem bilden eftersom jag då var helt och hållet analog.

Nu är det bara att härda ut tills det bär iväg igen. Ni hänger väl med?
 
Ny biljett till LOS nyligen inköpt till i höst. Jag kom på att i år är det 20 år sedan första resan och jag firar detta med några bilder från då det begav sig.

FE2-073-27 Sukhumvit BKK.jpg

Så här såg det ut längs Sukhumvit år 1998. Något lugnare med trafiken. Skytrain höll på att färdigställas. Två år senare gjorde vi premiärturen på tåget som då hade nästan bara faranger bland passagerarna. Thailändarna tyckte att det var på tok för dyrt i början.

FM-129-02 Khlong i Bangkok.jpg

Vi tog en sightseeing-tur bland kanalerna i Bangkok. Observera att damen läser en tidning. Idag hade hon förmodligen stirrat i sin mobil.

FM-129-21 Bostäder vid khlong BKK.jpg

Såna här bostäder finns än idag längs Bangkoks khlonger. Det tycks dock vara ganska högt vatten för att vara februari.

FM-129-27 Svensk reklam BKK.jpg

Finns någon på forumet som kommer ihåg den här platsen? Man kan väl nästan ana att här bodde en svensk.

FE2-078-20 Liten tjej på stranden CBU.jpg

I Pattaya blev vi hejdade av ett äldre par som ville att jag skulle ta en bild av deras barnbarn. Det kanske inte skulle hända idag. Tyvärr kunde jag inte visa dem bilden eftersom jag då var helt och hållet analog.

Nu är det bara att härda ut tills det bär iväg igen. Ni hänger väl med?
Utan tvekan! Ser fram emot dina fina bilder. Och tack för minneskavalkade!
 
 
 
Tillbaka
Topp