Här och där

 
Ny biljett till LOS nyligen inköpt till i höst. Jag kom på att i år är det 20 år sedan första resan och jag firar detta med några bilder från då det begav sig.

FE2-073-27 Sukhumvit BKK.jpg

Så här såg det ut längs Sukhumvit år 1998. Något lugnare med trafiken. Skytrain höll på att färdigställas. Två år senare gjorde vi premiärturen på tåget som då hade nästan bara faranger bland passagerarna. Thailändarna tyckte att det var på tok för dyrt i början.

FM-129-02 Khlong i Bangkok.jpg

Vi tog en sightseeing-tur bland kanalerna i Bangkok. Observera att damen läser en tidning. Idag hade hon förmodligen stirrat i sin mobil.

FM-129-21 Bostäder vid khlong BKK.jpg

Såna här bostäder finns än idag längs Bangkoks khlonger. Det tycks dock vara ganska högt vatten för att vara februari.

FM-129-27 Svensk reklam BKK.jpg

Finns någon på forumet som kommer ihåg den här platsen? Man kan väl nästan ana att här bodde en svensk.

FE2-078-20 Liten tjej på stranden CBU.jpg

I Pattaya blev vi hejdade av ett äldre par som ville att jag skulle ta en bild av deras barnbarn. Det kanske inte skulle hända idag. Tyvärr kunde jag inte visa dem bilden eftersom jag då var helt och hållet analog.

Nu är det bara att härda ut tills det bär iväg igen. Ni hänger väl med?
Har sett ett hus i kanalen där med liknande Biltema flagg hängandes på väggen men inte dom andra.
Men det var för 3 år sen, kanske samma hus, biltema flaggen var ny dom andra kanske hade slitits ut?
 
Hej

Det fanns även ett hus på en av sidoklongerna till Chao Praya med en ganska stor Svensk flagga på, men jag kan inte säga om det är samma hus, dom ser ju ganska lika ut.

Mvh isan lover
 
Hej på er Thaisnackare!
Har precis anlänt till Bangkok och blött ner mig i ett häftigt åskväder.
18-1539 Rädda skogen, BACC.jpg

Första dagen ägnades åt ett besök på BACC nära National Stadium. De har mycket sevärda utställningar emellanåt.
18-1536 Konstutställning, BACC.jpg

Det är, som synes, ingen liten galleria....
18-1532 Lunch på golvet, BACC.jpg

Besökande studenter äter gärna lunch på golvet
 
Hej på er Thaisnackare!
Har precis anlänt till Bangkok och blött ner mig i ett häftigt åskväder.
18-1539 Rädda skogen, BACC.jpg

Första dagen ägnades åt ett besök på BACC nära National Stadium. De har mycket sevärda utställningar emellanåt.
18-1536 Konstutställning, BACC.jpg

Det är, som synes, ingen liten galleria....
18-1532 Lunch på golvet, BACC.jpg

Besökande studenter äter gärna lunch på golvet
Bra med fler som tar bilder.
Tackar som man säger i mina hemtrakter.......
 
I likhet med tidigare resor blev mitt nästa stopp Hua Hin. Där lär jag bli några dagar innan jag återvänder till Bangkok för vidare transport till Nepal.
Igår blev det en promenad på stranden när den värsta dagshettan lagt sig...

18-1555 Siesta vid stranden PKK.jpg

Somliga vet att göra det bekvämt för sig...

18-1562 Uppspolade maneter PKK.jpg

18-1563 Uppspolade maneter PKK.jpg

Den här kvällen hade mängder av stora maneter spolats i land. Ganska vackra färger, men man blev inte direkt badsugen...

18-1564 Krabba PKK.jpg

Den här krabban var av en sort jag aldrig sett tidigare.
 
I likhet med tidigare resor blev mitt nästa stopp Hua Hin. Där lär jag bli några dagar innan jag återvänder till Bangkok för vidare transport till Nepal.
Igår blev det en promenad på stranden när den värsta dagshettan lagt sig...

18-1555 Siesta vid stranden PKK.jpg

Somliga vet att göra det bekvämt för sig...

18-1562 Uppspolade maneter PKK.jpg

18-1563 Uppspolade maneter PKK.jpg

Den här kvällen hade mängder av stora maneter spolats i land. Ganska vackra färger, men man blev inte direkt badsugen...

18-1564 Krabba PKK.jpg

Den här krabban var av en sort jag aldrig sett tidigare.
Oj du fick med apberget å barret där jag bor ,när jag är i H-H tackar :thumbsup:
 
I likhet med tidigare resor blev mitt nästa stopp Hua Hin. Där lär jag bli några dagar innan jag återvänder till Bangkok för vidare transport till Nepal.
Igår blev det en promenad på stranden när den värsta dagshettan lagt sig...

18-1555 Siesta vid stranden PKK.jpg

Somliga vet att göra det bekvämt för sig...

18-1562 Uppspolade maneter PKK.jpg

18-1563 Uppspolade maneter PKK.jpg

Den här kvällen hade mängder av stora maneter spolats i land. Ganska vackra färger, men man blev inte direkt badsugen...

18-1564 Krabba PKK.jpg

Den här krabban var av en sort jag aldrig sett tidigare.

Du är så duktig med kameran. Det är en fröjd att titta på dina bilder. Tack!
 
Jag gillar att plåta flygfän. Det är en utmaning och kräver en hel del tålamod, men kanske framför allt tur... sitter di rackrarna kvar när jag lyfter kameran eller inte?

17-1473 Fjäril på blomma CBU.jpg

Den här fjärilen skötte sig med den äran...

17-1500 Biätare i träd CBU.jpg

Den färggranna biätaren var lite marigare. Den flög iväg flera gånger och bytte ställe, men till slut blev det ändå en skaplig bild. Lycka också att det blev ett litet blänk i ögat.

17-1491 Stork på högstubbe CBU.jpg

Storken höll utsikt från en avbruten palm igår kväll. Hann precis trycka på avtryckaren innan den drog.
Riktigt fina bilder , min gamla far var en duktig och erkänd duktig fotograf , har själv gått några kurser , så jag ser vad som är fina bilder , Vad jag kan se så är du en mycket duktig fotograf , Min far skulle prisat dig till Skyarna , Fjärilen gillar jag . vad använder du för Camera , jag själv har inte din kunskap men plåtar gärna själv blommor samt insikter och Natur .. använder en liten digital Sony med Zeisslins ,samt en Canon systemkamera (digital ) , den lilla skall nu med till Thailand och min tripp , var stolt över dessa fina bilder . RIKTIGT fina
 
Oj så många vänliga ord! Tack så väldigt mycket! De uppmuntrar till vidare skriverier och fotografering...
Kameran jag släpar på är en Nikon D5300. Vi har varit ständiga följeslagare under åtskilliga resor, men huset börjar nu lida av diverse skavanker.... gummiklädseln lossnar, batteriluckan är tejpad och luckan bakom skärmen är sprucken. Dessutom glappar det lite var stans. Jag får nog leta en ersättning snart...
 
Detta är de sorgliga resterna av mitt favoritcafé på soi 77 i Hua Hin. Här har jag avnjutit många koppar gott kaffe till halva priset mot Starbucks. Personalen var jättetrevlig och det var lagom svalt och skönt. Dessutom fanns det engelskspråkiga tidningar. Ingenting varar dock för evigt....

18-1554 Ruiner efter Café 77an PKK.jpg

Men i Hua Hin är fikaställena lika frekventa som stråna i en vassrugge så jag hittar säkert nåt nytt snart nog.

18-1566 Thai omelett PKK.jpg

En enkel thai omelett kan också se ut lite extra med rätt upplägg. Den här serverades på ett diskret skyltat ställe nere vid stranden. Förutom mig själv fanns bara thai bland besökarna och priserna var också därefter. 65 baht fick jag slanta upp för omeletten med ris.

18-1569 Pang och tårtbitar PKK.jpg

- Hmmm.....vilken ska jag välja? Eller ska jag trycka i mig båda....? tycks den unga damen tänka...
 
Detta är de sorgliga resterna av mitt favoritcafé på soi 77 i Hua Hin. Här har jag avnjutit många koppar gott kaffe till halva priset mot Starbucks. Personalen var jättetrevlig och det var lagom svalt och skönt. Dessutom fanns det engelskspråkiga tidningar. Ingenting varar dock för evigt....

18-1554 Ruiner efter Café 77an PKK.jpg

Men i Hua Hin är fikaställena lika frekventa som stråna i en vassrugge så jag hittar säkert nåt nytt snart nog.

18-1566 Thai omelett PKK.jpg

En enkel thai omelett kan också se ut lite extra med rätt upplägg. Den här serverades på ett diskret skyltat ställe nere vid stranden. Förutom mig själv fanns bara thai bland besökarna och priserna var också därefter. 65 baht fick jag slanta upp för omeletten med ris.

18-1569 Pang och tårtbitar PKK.jpg

- Hmmm.....vilken ska jag välja? Eller ska jag trycka i mig båda....? tycks den unga damen tänka...

Sista bilden på unga damen Tog du den med blixt? Jag tänker, hon har ljus i ansiktet fast du tagit i motljus. Anar skuggor av blixten bakom tårtbitarna. alltid svårt att ta bild under något tält mitt på ljusa dagen. Har du några knep så dela gärna med dig.

Jag fotar så gott som aldrig med blixt. Ingen av mina kameror har inbyggd blixt och den man hänger på orkar jag sällan släpa på. Jag brukar labba med ljuset, lite längre exponering. Nackdelen blir ju bakgrunden som blir väl ljus.

PS. Unga damen ser minst lika söt ut som bakverken DS.
 
Detta är de sorgliga resterna av mitt favoritcafé på soi 77 i Hua Hin. Här har jag avnjutit många koppar gott kaffe till halva priset mot Starbucks. Personalen var jättetrevlig och det var lagom svalt och skönt. Dessutom fanns det engelskspråkiga tidningar. Ingenting varar dock för evigt....

18-1554 Ruiner efter Café 77an PKK.jpg

Men i Hua Hin är fikaställena lika frekventa som stråna i en vassrugge så jag hittar säkert nåt nytt snart nog.

18-1566 Thai omelett PKK.jpg

En enkel thai omelett kan också se ut lite extra med rätt upplägg. Den här serverades på ett diskret skyltat ställe nere vid stranden. Förutom mig själv fanns bara thai bland besökarna och priserna var också därefter. 65 baht fick jag slanta upp för omeletten med ris.

18-1569 Pang och tårtbitar PKK.jpg

- Hmmm.....vilken ska jag välja? Eller ska jag trycka i mig båda....? tycks den unga damen tänka...
Å du själv e helt ointresserad av bakverken..;)
Du vet väl förresten att det är grillparty på Sportcenter ikväll, börjar vid 7 men kom gärna lite innan om du vill ha bra plats.
 
Å du själv e helt ointresserad av bakverken..;)
Du vet väl förresten att det är grillparty på Sportcenter ikväll, börjar vid 7 men kom gärna lite innan om du vill ha bra plats.
Såg på en video om HH i går kväll , blir nog ett par nätter där , finns ett Guesthouse på soi55 450 thbt natten , passar en fattigpensionär :'(:'(
Känner du till några hål i väggen med billig mat ,, måste ju äta :'(
 
Såg på en video om HH i går kväll , blir nog ett par nätter där , finns ett Guesthouse på soi55 450 thbt natten , passar en fattigpensionär :'(:'(
Känner du till några hål i väggen med billig mat ,, måste ju äta :'(
Om du inte måste gå å lägga dig före 11-12 så finns bättre ställen att bo på, kolla in https://www.facebook.com/Bann-Khun-por-apartment-Hotel-375821672522579/
dom har en äldre och en nyare hotelldel, båda med fräsha rum men den äldre har inte tillgång till poolen.
äldre kostar ca 450 baht och nyare ca 750, ligger precis vid bästa matmarknaden i stan där du kan äta å dricka billigt och träffa lite goa gubbar.
Men det är hög musik fram till 10-11 på kvällen så inget för den som vill knyta sig tidigt.
Som du ser på deras fb sida så har dom rätt mycket underhållning, fred-lörd brukar va gott tryck och då kanske du måste boka men mitt i veckan är det nog bara attt dyka upp om du inte kommer runt nyår eller nån annan storhelg.
 
Såg på en video om HH i går kväll , blir nog ett par nätter där , finns ett Guesthouse på soi55 450 thbt natten , passar en fattigpensionär :'(:'(
Känner du till några hål i väggen med billig mat ,, måste ju äta :'(
Du kan gå med i en LINE-grupp i HH där letar dom billigaste maten via hål i väggen-matställen....
 
 
 
Tillbaka
Topp