Härligt med inbrott hemma...

 

Matt82

Forumveteran
Fick mail från fastighetsskötaren.. Moppen fick låsen sönderbrutna och troligtvis var hjälm och verktyg stulna. Då har jag den parkerad i en låst bur med två låsta grindar, kameraövervakning och Securitas som patrullerar...

Pratade med tjejen och hennes vänner. Jag har haft fler inbrott i lägenhet, bilen, stulna bilar och skadegörelse i Sverige senaste 20 åren än tjejen, hennes släkt och hennes vänner tillsammans under hela deras liv.
 
Ja, mycket tråkigt. Jag har haft inbrott 1 gång för 20 år sedan. Knarkmannen gick in i källaren , där snodde han en förlängningskabel samt en spinnrock som funnits i släkten sedan 1750-talet.
Sen tog han en olåst cykel i det olåsta garaget. Polisen tog honom, då en granne sett han cykla iväg, men då hade han redan krängt grejorna. Synd man inte va hemma, men hade förmodligen gjort mig olycklig.
 
De tömde en av våra firmabilar för en månad sedan på parkeringen i Göteborg.

I höstas var det inbrott hemma i samhället. Tre hus på samma gata. Röjt igenom, tagit smycken och pengar, inget annat.

Det är något som förändrats i Sverige på senaste åren. Säger inte vad. Alla vet. Men ingen får prata om det.
 
Igår hade vi påhälsning av en "trevlig" kille på vår stora tomt... Tanten körde gräsklipparen och en kille dök upp. Han var enligt frugan inte svensk.. Men han försökte på engelska att han ville köpa något av oss... :confused:
Frugan hade bara svarat att hon bara pratade Thai.. :) Han rekade runt huset. Och drog över till grannen och kollade in i hans hus.. Påpekade för frugan att be sådana typer vänta, så kommer jag. Hon är så godtrogen..
För ett par år sedan var det samma hos mina grannar. Då försvann det en massa saker. Polisen skiter i dem.. Vad skall de göra? Drägg som rekar och gör inbrott senare. som sagt bad frugan att om hon ser det fler gånger kalla på mig.
Jag är inte rädd för smådrägg.. :p
 
De tömde en av våra firmabilar för en månad sedan på parkeringen i Göteborg.

I höstas var det inbrott hemma i samhället. Tre hus på samma gata. Röjt igenom, tagit smycken och pengar, inget annat.

Det är något som förändrats i Sverige på senaste åren. Säger inte vad. Alla vet. Men ingen får prata om det.
Här i "mitt" samhälle är det lugnt med stölder numera. Tror nog inte tjuven vet vilken grannsamverkan vi har nu, men iaf.jag har inte hört om några inbrott på många år nu. Ursäkta mig @Samet , men jag vet vilka tjuvarna är. Och de kommer från forna öst, Polen ,Lettland, Bulgarien ja name it, mm.mm. Kan också säga att våran lilla by även fått sitt av de nyanlända, mest från Somalia, och de tar inte ens ett äpple som trillat ut på gatan utan att fråga.
 
Ja hemma är det här första på 2 år. Men som sagt, låsta portar och dörrar, kameraövervakning och Securitas plus parkeringsvakter.

Det som retar mig är att inbrott, stöld, skadegörelse och liknande inte ens räknad i Sverige. Två killar snodde min bil framför ögonen på två civilpoliser som hade span. Går fria. Kameraövervakning är meningslöst då polisen inte ens har resurser om tjuvarna erkänner... Brott som drabbar vanliga arbetare är lågt prioriterat, återfallsförbrytare gör som de vill.

Råkar jag å andra sidan bryts ett ben på en inbrottstjuv så sitter jag i skiten.
 
Jag har aldrig ens låst min ytterdörr någonsin trots jag är borta 8 månader per år.
Framgången beror nog på att det är en ö och alla tjuvar måste åka färja och blir igenkända.
Skulle jag låsa så krossar ev. tjuvar ett fönster eller bryter sönder dörr och karm som blir dyrare än en gammal tv och ett kylskåp som försvinner.
 
När jag fick inbrott i min Saab9000 så krossades rutan på vänster sida, bilen stod sedan olåst. Dagen efter krossades rutan på höger sida och bandspelaren som var värd kanske 20:- försvann även den och bilen blodig då idioterna skar sig när de krossade rutan.

När jag bodde på ett sämre område i en annan stad för några år sedan var det faktiskt folk som inte låste bilarna just för att slippa krossade rutor.
 
Här har det inte hänt speciellt mycket men ligor från det forna Östblocket dyker upp ibland. Vi har klarat oss hittills eftersom någon är hemma för det mesta. Vi har dessutom larm installerat och det ger väl ett visst skydd. Det var dock inbrott i huset innan vi tog över det för fyra år sedan.
 
Jag har aldrig ens låst min ytterdörr någonsin trots jag är borta 8 månader per år.
Framgången beror nog på att det är en ö och alla tjuvar måste åka färja och blir igenkända.
Skulle jag låsa så krossar ev. tjuvar ett fönster eller bryter sönder dörr och karm som blir dyrare än en gammal tv och ett kylskåp som försvinner.

Hej

Samma här, bor ju också på en ö med färja och här är det som det var i övriga Sverige för 50 år sedan, känner inte till några inbrott eller stölder här under min livstid, bara det att tjuvarna måste ta färjan avskräcker nog många, dom som kör färjan har ju koll och känner till alla som bor där, kommer det fordon på lite udda tider och med folk dom inte känner igen är det ju lätt att notera registreringsnumret o.s.v.

Skulle någon komma på någon som begår ett brott kan ju färjan lämna ön och vänta på andra sidan tills polis kommer, inget drömscenario för tjuvar och banditer.

Sen finns det ju knappast några importerade kriminella som har råd att bo här ute, så mycket av dom problem övriga Sverige uppenbarligen har numera lyser helt med sin frånvaro här ute, här finns vare sig våld, inbrott, stölder eller vandalisering, inte ens graffiti.

Mvh isan lover
 
Hej

Glömde en faktor till som gör att det i princip inte finns någon brottslighet ute på en ö, det är den sociala kontroll som finns där, alla vet allt om alla, alla känner alla och många är släkt på olika sätt, begår en människa ett brott så drabbas hela familjen och ryktet lever nog vidare i generationer, skulle riktigt allvarliga brott begås är man nog i princip tvungen att flytta därifrån.

Mvh isan lover
 
Hej

Glömde en faktor till som gör att det i princip inte finns någon brottslighet ute på en ö, det är den sociala kontroll som finns där, alla vet allt om alla, alla känner alla och många är släkt på olika sätt, begår en människa ett brott så drabbas hela familjen och ryktet lever nog vidare i generationer, skulle riktigt allvarliga brott begås är man nog i princip tvungen att flytta därifrån.

Mvh isan lover

Inaveln på skärgårdsöarna är ett välkänt fenomen.
 
Den sjönk nog drastiskt efter att folk blev simkunniga...:)

Hej

Det tror jag också sen ska vi ju inte glömma vikingatiden när långresor och utbyte med folk i andra länder var vanligt, även i lite modernare tid så gifte sig inte så sällan sjömän med utländska kvinnor som sen kom med hem till öarna, numera finns det ju t.o.m Thailändskor där, så en viss blandning blir det allt.

Mvh isan lover
 
Ni som bor i Thailand på heltid/deltid. Hur upplever ni Thailand jämfört med Sverige när det gäller just skadegörelse, inbrott och stölder? Nu är det ett par av er som bor på öar i Sverige vilket snart är enda alternativet, men ni andra? :)

Jag räknade ihop senaste 17 årens inbrott, skadegörelse och stölder och kom fram till att det kostar mig personligen en bra bit över 500:- i månaden när jag räknade med kostnaderna runt omkring som ledighet från jobbet för bilen sönderslagen, ringa Highway service för ett par bilar som blivit stulna osv.

Nu kommer nog detta att sjunka då vi faktiskt bor i princip så säkert vi kan bo på fastlandet och det har minskat sedan flytten till centrala Göteborg.
 
Brukar kolla på en tv serie från England som handlar om olika kriminella och England har fått sin del av packet från östra Europa och då förstår man lättare att dom vill lämna EU, det borde vi kanske åxå göra!
 
Ni som bor i Thailand på heltid/deltid. Hur upplever ni Thailand jämfört med Sverige när det gäller just skadegörelse, inbrott och stölder? Nu är det ett par av er som bor på öar i Sverige vilket snart är enda alternativet, men ni andra? :)

Jag räknade ihop senaste 17 årens inbrott, skadegörelse och stölder och kom fram till att det kostar mig personligen en bra bit över 500:- i månaden när jag räknade med kostnaderna runt omkring som ledighet från jobbet för bilen sönderslagen, ringa Highway service för ett par bilar som blivit stulna osv.

Nu kommer nog detta att sjunka då vi faktiskt bor i princip så säkert vi kan bo på fastlandet och det har minskat sedan flytten till centrala Göteborg.
Har aldrigt haft ett inbrott eller blivit bestulen vad jag kan minnas i Sverige.
Inte här nere heller men precis som överallt händer det ju och minns att det var en inbrottsvåg i Petchabun när jag bodde där, dom var bla. inne i högste polisbefälets hus när dom var hemma och sov, fick dom tag på dom vart det nog ingen rättegång.
 
Ni som bor i Thailand på heltid/deltid. Hur upplever ni Thailand jämfört med Sverige när det gäller just skadegörelse, inbrott och stölder? Nu är det ett par av er som bor på öar i Sverige vilket snart är enda alternativet, men ni andra? :)

Jag räknade ihop senaste 17 årens inbrott, skadegörelse och stölder och kom fram till att det kostar mig personligen en bra bit över 500:- i månaden när jag räknade med kostnaderna runt omkring som ledighet från jobbet för bilen sönderslagen, ringa Highway service för ett par bilar som blivit stulna osv.

Nu kommer nog detta att sjunka då vi faktiskt bor i princip så säkert vi kan bo på fastlandet och det har minskat sedan flytten till centrala Göteborg.

Ser inte att Du räknat med vad försäkringarna kostar, det som jag tänker på när det gäller skadegörelse, och vad jag inte kan hitta i thai, är klotter, kladd, grafitti, men å andra sidan så sitter det annonstavlor spikade på vart och varannat träd, faktum är att jag inte hört talas om några inbrott i byn med omnejd, frugans tidigare Office hade inbrott för några år sedan, jag är nog ganska klar över att detta var ett insiderjobb, ett par 2-3 år sedan så var det en i byn som fick besök av 2 flickor som ville låna toaletten, det påstods att då försvann det 25,000 B,
sen vad Ubon tror om detta är en annan sak, detta är vad Ubon känner till, finns säkert saker i byn som hänt som jag inte ska veta om, men ändå känner till, slagsmål på fester, fyllekörningar, olaga spel, liten handel med droger, olaga penningutlåning, otrohetsaffärer, ungefär så ligger det till, fast som sagt, ligger man lågt och flyter med strömmen så funkar det ganska bra. Men ändå finns det målat på murar i byn, men dessa är planerade.
 
Ser inte att Du räknat med vad försäkringarna kostar, det som jag tänker på när det gäller skadegörelse, och vad jag inte kan hitta i thai, är klotter, kladd, grafitti, men å andra sidan så sitter det annonstavlor spikade på vart och varannat träd, faktum är att jag inte hört talas om några inbrott i byn med omnejd, frugans tidigare Office hade inbrott för några år sedan, jag är nog ganska klar över att detta var ett insiderjobb, ett par 2-3 år sedan så var det en i byn som fick besök av 2 flickor som ville låna toaletten, det påstods att då försvann det 25,000 B,
sen vad Ubon tror om detta är en annan sak, detta är vad Ubon känner till, finns säkert saker i byn som hänt som jag inte ska veta om, men ändå känner till, slagsmål på fester, fyllekörningar, olaga spel, liten handel med droger, olaga penningutlåning, otrohetsaffärer, ungefär så ligger det till, fast som sagt, ligger man lågt och flyter med strömmen så funkar det ganska bra. Men ändå finns det målat på murar i byn, men dessa är planerade.
Jag såg för första gången idag nedklottrade toaletter, det var precis innan Korat, har jag inte sett innan här nere.
 
Ser inte att Du räknat med vad försäkringarna kostar, det som jag tänker på när det gäller skadegörelse, och vad jag inte kan hitta i thai, är klotter, kladd, grafitti, men å andra sidan så sitter det annonstavlor spikade på vart och varannat träd, faktum är att jag inte hört talas om några inbrott i byn med omnejd, frugans tidigare Office hade inbrott för några år sedan, jag är nog ganska klar över att detta var ett insiderjobb, ett par 2-3 år sedan så var det en i byn som fick besök av 2 flickor som ville låna toaletten, det påstods att då försvann det 25,000 B,
sen vad Ubon tror om detta är en annan sak, detta är vad Ubon känner till, finns säkert saker i byn som hänt som jag inte ska veta om, men ändå känner till, slagsmål på fester, fyllekörningar, olaga spel, liten handel med droger, olaga penningutlåning, otrohetsaffärer, ungefär så ligger det till, fast som sagt, ligger man lågt och flyter med strömmen så funkar det ganska bra. Men ändå finns det målat på murar i byn, men dessa är planerade.

Nä försäkringarna täcker jävligt dåligt vid skadegörelse bland annat. Även vid inbrott i bilen och stöld är det ett jävla gissel. Till och med den stackars polisen som satt och hjälpte mig jaga Folksam + Volvia som försökte skylla på varandra gav upp efter vi spenderat en halv dag med idioterna när bilen fick inbrott och hela mitt arv efter farfar blev stulet. Visst jag skulle tömt bilen samma dag men var rätt trött när jag kom hem på kvällen och sedan var allt väck...

TreKronor fick jag iofs ut pengar på 30 minuter ifrån, trodde inte det var sant att pengarna fanns på kontot utan att jag ens hann skicka in ett papper. Men det var en gång...

Sen räknade jag inte ens månadskostnaden för försäkringar. Det är ju mest för tredje part som dessa är tecknade ifall lägenheten tar eld, sladdar in på cykelbanan och kör ihjäl någon eller liknande. Grannen fick 3 inbrott på 4 månader med bilstereo stulen och även lite verktyg och skit. Tredje gången gjorde Folksam klart för honom att om han anmäler det en gång till kommer han bli anmäld för försäkringsbedrägeri och Folksam kommer utreda honom. Hjälpte inte att han hade polisrapporterna, han gav upp och flyttade.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
7
Visningar
2 K
A
R
Svar
124
Visningar
14 K
R
 
Tillbaka
Topp