Halv Thai, önskar söka Thai medborgarskap

 

Leafy

Nykomling
Hej jag är en halv Thai på 30+ som önskar söka Thai medborgarskap av flera olika anledningar.. Har hittat liknande trådar här.. Men problemet för mig är att båda mina föräldrar har gått bort.. Så jag har lite problem med var jag ska leta fram nödvändig dokumentation och liknande.. Har tänkt o ringa till Thai ambassaden.. Men är det något jag bör tänka på i förväg? Mvh Leafy
 
Hej jag är en halv Thai på 30+ som önskar söka Thai medborgarskap av flera olika anledningar.. Har hittat liknande trådar här.. Men problemet för mig är att båda mina föräldrar har gått bort.. Så jag har lite problem med var jag ska leta fram nödvändig dokumentation och liknande.. Har tänkt o ringa till Thai ambassaden.. Men är det något jag bör tänka på i förväg? Mvh Leafy
Om du bott här i Sverige med dina föräldrar så kan du kanske börja med att begära ut ett intyg på engelska från Folkbokföringsmyndigheten , /Skattemyndigheten där kan du få ut ett stämplat bevis på dina biologiska föräldrar . Kan kanske vara till nytta i kontakten med Thaimyndigheterna
 
Om du bott här i Sverige med dina föräldrar så kan du kanske börja med att begära ut ett intyg på engelska från Folkbokföringsmyndigheten , /Skattemyndigheten där kan du få ut ett stämplat bevis på dina biologiska föräldrar . Kan kanske vara till nytta i kontakten med Thaimyndigheterna

Det låter som en bra början.. Men har fått för mig att jag behöver hämta ut min mammas birth certificate ifrån hennes hemstad i Thailand samt dokument ifrån sverige att båda är avlidna.. Är ganska okunnig innom detta.. Har försökt läsa på om det men tänkte om det är någon på forumet som har någon direkt erfarenhet av det som kan hjälpa mig.. Tack på förhand
 
Hittade detta på internet. Kanske till hjälp för dig? Från Thai Ambassaden i Israel, men reglerna borde väl vara detsamma.

To Apply for a Thai Birth Certificate

1. A child born to a Thai parent outside Thailand is entitled to acquire Thai nationality, the parents can apply for a birth certificate for their child at the Royal Thai Embassy in the country of birth.

2. The following documents are required in order to obtain a Thai birth certificate :
- Certificate of Birth or Notification of Live Birth in Hebrew which can be translated into English at the Embassy (translation fee is NIS 90)
- 2 copies of the marriage certificate of the parents
- 2 copies of the passport of the father and the passport of the mother (either two Thai passports or one Israeli and one Thai passport)
- 2 copies of the identity cards of the father and of the mother

The Embassy needs 5 working days to issue a Thai birth certificate.

Death Registration


The following documents are required

- Death certificate legalized by the Ministry of Foreign Affairs of Israel.
- A translation in Thai of the certificate.
- ID card or passport of the deceased.
 
Hittade detta på internet. Kanske till hjälp för dig? Från Thai Ambassaden i Israel, men reglerna borde väl vara detsamma.

To Apply for a Thai Birth Certificate

1. A child born to a Thai parent outside Thailand is entitled to acquire Thai nationality, the parents can apply for a birth certificate for their child at the Royal Thai Embassy in the country of birth.

2. The following documents are required in order to obtain a Thai birth certificate :
- Certificate of Birth or Notification of Live Birth in Hebrew which can be translated into English at the Embassy (translation fee is NIS 90)
- 2 copies of the marriage certificate of the parents
- 2 copies of the passport of the father and the passport of the mother (either two Thai passports or one Israeli and one Thai passport)
- 2 copies of the identity cards of the father and of the mother

The Embassy needs 5 working days to issue a Thai birth certificate.

Death Registration


The following documents are required

- Death certificate legalized by the Ministry of Foreign Affairs of Israel.
- A translation in Thai of the certificate.
- ID card or passport of the deceased.
Ja, det blir nog svårt för @Leafy ,att som vuxen och utan föräldrarna i livet, att få Thailändskt medborgarskap.
 
Hittade detta på internet. Kanske till hjälp för dig? Från Thai Ambassaden i Israel, men reglerna borde väl vara detsamma.

To Apply for a Thai Birth Certificate

1. A child born to a Thai parent outside Thailand is entitled to acquire Thai nationality, the parents can apply for a birth certificate for their child at the Royal Thai Embassy in the country of birth.

2. The following documents are required in order to obtain a Thai birth certificate :
- Certificate of Birth or Notification of Live Birth in Hebrew which can be translated into English at the Embassy (translation fee is NIS 90)
- 2 copies of the marriage certificate of the parents
- 2 copies of the passport of the father and the passport of the mother (either two Thai passports or one Israeli and one Thai passport)
- 2 copies of the identity cards of the father and of the mother

The Embassy needs 5 working days to issue a Thai birth certificate.

Death Registration


The following documents are required

- Death certificate legalized by the Ministry of Foreign Affairs of Israel.
- A translation in Thai of the certificate.
- ID card or passport of the deceased.
Tack för era snabba svar.. Jag har hittat samma information men problemet för mig är att min föräldrar dog för länge sedan.. Mamma när jag va 3 och pappa när jag va 20.. Vet inte hur jag ska göra med kopior på deras pass.. Har inte något av min mammas pass.. Men tänker att där kommer dödsattester eller något liknande in i bilden istället för pass/id card.. Har en vän som är adopterad från Thailand som ordnade dubbla medborgarskap i vuxen ålder så tänker det bör inte vara omöjligt.. Mvh Leafy
 
Tack för era snabba svar.. Jag har hittat samma information men problemet för mig är att min föräldrar dog för länge sedan.. Mamma när jag va 3 och pappa när jag va 20.. Vet inte hur jag ska göra med kopior på deras pass.. Har inte något av min mammas pass.. Men tänker att där kommer dödsattester eller något liknande in i bilden istället för pass/id card.. Har en vän som är adopterad från Thailand som ordnade dubbla medborgarskap i vuxen ålder så tänker det bör inte vara omöjligt.. Mvh Leafy
Kanske har Thaimyndigheterna uppgifter om dig som hennes barn , Ta ut ett utdrag på engelska som jag skrev, där kommer du att få de tillgängliga data från Svenska skattemyndigheten , dessa kan du sen ev översätta eller gå direkt med till Thaimyndigheten som sedan söker på hennes data i Thairegistret. Har din mor varit boende här och ev Svensk medborgare ? Då bör du hitta uppgifter om att du är hennes son i Svenska register
Hoppas på det bästa för dig Leafy :thumbsup:
 
Tack för era snabba svar.. Jag har hittat samma information men problemet för mig är att min föräldrar dog för länge sedan.. Mamma när jag va 3 och pappa när jag va 20.. Vet inte hur jag ska göra med kopior på deras pass.. Har inte något av min mammas pass.. Men tänker att där kommer dödsattester eller något liknande in i bilden istället för pass/id card.. Har en vän som är adopterad från Thailand som ordnade dubbla medborgarskap i vuxen ålder så tänker det bör inte vara omöjligt.. Mvh Leafy
Förstår inte varför de skulle kräva pass från föräldrarna. Finns ju många som aldrig ägt ett pass eller att passet har passerat ”bäst före” sedan länge och är slängt. Blir ju försvårat för dig. Skulle göra mina barn till thailändska medborgare för många år sedan men drog mig ur pågrund av deras krav på militärtjänst för mina söner. Hur som helst var thai ambassaden i Stockholm till stor hjälp med information och rådgivning och även blanketter som de skickade till oss .
 
Kanske har Thaimyndigheterna uppgifter om dig som hennes barn , Ta ut ett utdrag på engelska som jag skrev, där kommer du att få de tillgängliga data från Svenska skattemyndigheten , dessa kan du sen ev översätta eller gå direkt med till Thaimyndigheten som sedan söker på hennes data i Thairegistret. Har din mor varit boende här och ev Svensk medborgare ? Då bör du hitta uppgifter om att du är hennes son i Svenska register
Hoppas på det bästa för dig Leafy :thumbsup:
Tusen tack.. Ni är till stor hjälp.. Låter som en rimlig väg o börja med. Ja min mor bodde här och hade svenskt medborgarskap.. Ska börja med o försöka ta fram dom dokumenten och kanske ringa till stockholm ambassaden..
 
Tack för all hjälp och all god vilja från medlemmarna på detta forum.. Jag är för tillfället boende i norge och har inte bankid, så får inte hämtat ner några dokument misstänker jag.. Min bank tycker jag ska åka till ett kontor i Sverige för att legitimera mig men pågrund av corona och karantäns tid är det lättare sagt än gjort.. Men har vart i kontakt med banken igen.. Tror det ska ordna sig snart.. Mvh Leafy
 
Hoppas det gör det , behöver du hjälp med något så finns det flera här som kan hjälpa dig ;) har du inte tel.banken , så att du kan få ett bank ID , men vet inte om de skickar ID -dosan ens inom Skandivavien.
 
Tack för all hjälp och all god vilja från medlemmarna på detta forum.. Jag är för tillfället boende i norge och har inte bankid, så får inte hämtat ner några dokument misstänker jag.. Min bank tycker jag ska åka till ett kontor i Sverige för att legitimera mig men pågrund av corona och karantäns tid är det lättare sagt än gjort.. Men har vart i kontakt med banken igen.. Tror det ska ordna sig snart.. Mvh Leafy

Det är iofs inga problem med att åka till Sverige som boendes i Norge.
Det gäller dock att man få har lust att ta en 10 dagars karantän när du åker tillbaka.
Om det är värt det och så bråttom så kan du väl fundera på det.
Själv boards jag stockholmsflyget om några minuter här i oslo
 
Senast ändrad:
Dom har min gammla adress och telefonnummer registrerat och vägrar låta mig byta via telefon av säkerhetsskäl.. Har ingen bricka eller kort heller.. Kortet gick ut innan jag hann beställa nytt.. Men det ordnar sig.. Mai pen rai krap.. :D Fokus på mitt Thai medborgarskap nu kära vänner!! ;)
 
 

Liknande trådar

A
Svar
8
Visningar
1 K
W
 
Tillbaka
Topp