Har det blivit en ny inriktning på kundkrets.

Diskussion i 'Bygga hus i Thailand' startad av Jonas, 26 augusti 2017.

1. Jonas

Jonas Forumveteran

Ser här runt Pattaya att det börjat byggas en hel del nya village i utkanterna med billigare hus.
    Kunderna man verkar rikta sig mot är Thai, finns ingen Engelsk hemsida och på försäljningskontoren varken pratar dom Engelska eller har brochyrer på Engelska där jag har kollat.
    På dom village där det vart dyrare hus har det varit tvärtom ingen info på Thai.

Ett sådant här hus tex. i village 2 miljoner Baht.
    3 sovrum, vardagsrum, kök och 3 toaletter.
    FB_IMG_1503772365589.jpg FB_IMG_1503772373369.jpg FB_IMG_1503772865847.jpg FB_IMG_1503772856473.jpg

2. Micke.T

Micke.T Forumvärd TS-teamet

Ser ju fint ut för 2 millar, något ni kan tänka er eller är läget fel;)

3. Acke

Acke Medlem

Antar att det tillkommer en "månadsavgift" utöver el, vatten, internet etc?

Tycker det verkar klart prisvärt (vet ju inget om läget och annat som påverkar priset).

4. Jonas

Jonas Forumveteran

Byggs som sagt många village i den prisklassen nu bara när vi kör till skolan kör vi förbi 3 stycken.
    Verkar vara det nya billigare hus med inriktning på Thai som kundkrets i huvudsak och inga dyra villages nu när farangerna minskar?
    Dom ligger ju offside så det är ju inte riktat mot turister och bil är så gott som ett måste för annat transportmedel finns inte i närheten.

Tänkte kolla på ett par sådana när man kom hem och se hur dom är i standard ;)

5. Jonas

Jonas Forumveteran

En sådan månadsavgift ligger nog på max 500-1000 baht i villagen jag bor nu så ligger den på 2000 men lite dyrare än normalt där tror jag.

6. Khuntan

Khuntan Medlem

Tycker du skall kolla runt efter tomter i områden du gillar och bygg sedan själv. Fördelen är att du vet hur området är har utvecklats efter några år. Samt det är mycket billigare skulle gissa att du bygger huset 30-50% billigare.
    En stor fördel är att du får allt där du vill ha det. Med bygga själv menar jag du tar in anbud tills du får rätt pris. I anbuden skall det alltid var pris för de billigaste möjligt. Det är bara för dig att uppgradera från det budet och se vad de vill ha extra eller välja någon annan för det jobbet.
    Jag byggde mitt senaste hus ca 200 kvm på ett anbud 1.1 miljoner slut pris 1.6 plus tomt och mur.

Last edited: 27 augusti 2017
  7. Hej främling! Visste du att om du blir medlem/loggar in så kan du se inlägg från forum och du kan se bilderna som finns i inläggen i fullstorlek! Ett medlemskonto fixar du på ett litet ögonblick och du kan använda din Facebook, Google eller Twitterkonto för snabb inloggning.
    :wai: :wai:
  8. Jonas

Jonas Forumveteran

Nej jag vill inte ha ett fristående hus igen här nere, har hyrt ett par redan.
    Sen vet du markpriserna i Pattaya ;) är inte i Isaan nu.
    Vilket som skulle aldrig börja bygga nåt själv så det förslaget går bort direkt men tack ändå ;)

9. Jonas

Jonas Forumveteran

När byggde du det och var byggde du det för det priset får du ingen stor tomtbit ens här i Pattaya.

Sen en stor nackdel att bo i fristående hus om man inte bor i en by där husen ligger tätt är för barnen.
    Dom blir isolerade i ett fristående hus här nere, stora avstånd till vänner om dom ens finner några, var ett av dom större problemen när vi bodde i fristående hus sonen hade inga fasta polare.
    Nu i village med massor av barnfamiljer och många jämnåriga så har han mängder av vänner.
    Fristående hus ligger det oftast en väg utanför, inte bara att slänga ut ungarna.
    Nej något eget bygge blir det inte och tror inte du kommer så billigt undan i Pattaya.
    Var en annan forumsmedlem som skulle köpa mark och bygga sig ett hus i Pattaya, han la ner den biten när han såg markpriserna ;)

10. Khuntan

Khuntan Medlem

Det finns tomter även i village och andra liknande centrala delar med mycket grannar runt. Det som är bra med sådana tomter är att man vet redan innan hur det är. Att köpa i ett nytt village hade jag aldrig vågat oavsett hur dyrt det varit. Tomten marken är ju investering så om den är dyr gör ju inte så mycket. Sämre är att bygga ett dyrt hus på en billigare tomt än tvärtom.

11. Khuntan

Khuntan Medlem

Tomten var på 100 tw kostade 2 miljoner.

12. Jonas

Jonas Forumveteran

Vi skall inte bo centralt, vi skall bo på landet vid skolan ;) det är en bra mittpunkt att ta sig runt ifrån ;)

Vi har väl redan så gott som bestämt village nu sparar vi.

Klart det kan bli ändrade planer under tiden.

13. andrejsdenruskige

andrejsdenruskige Forumveteran

Dom har ju en massa nybyggen där. Verkar vara ok ställe, lugnt och tyst och inte allt för långt in till smeten

Jonas gillar detta.
  14. Jonas

Jonas Forumveteran

Kostade ju tomten mer än hus och tomt på dessa alternativ som tråden handlar om.

Tråden handlade inte om mitt husköp utan att det verkar som man mer och mer börjar rikta sig mot Thai vid dom nya villagen som dyker upo runt turistområden som Pattaya.

Khuntan gillar detta.
  15. Khuntan

Khuntan Medlem

Om det är så att ni vill bo just där skulle jag hyrt eller köpt något riktigt billigt. När man ser hur områden fallerar på olika grunder. Men vist pengar är inte allt förövrigt tycker jag det är ett fint och bra område ni tittar på.

16. Jonas

Jonas Forumveteran

Finns inget billigt i den villagen från 5.4 miljoner men den hustypen vill vi inte ha, sen från 5.9 miljoner och det är hus jag vill ha, sen 3:dje hustypen från 7 miljoner det jag helst vill ha ;)
    Skall jag kolla på billigare får det bli annan village.
    Fördelen är ju som sagt närheten till skolan vilket bådar för att det kan hålla liv i villagen och bli ett bra klientel som kommer bo där ;)

Men vi skall försöka få hyrt ett hus i villagen först när kontraktet på det vi hyr nu går ut så vi får bo där först och se hur det är.

Långeman och Khuntan gillar detta.
  17. Janne

Janne Gäst

Vad kostar ett hus där din tjej bor? Hur stort är det. Det är ju riktigt centralt.

Blev erbjuden att köpa ett tower house när Big C Central för 2 miljoner Baht, lät billigt. Dock en del renoveringar och ganska gammalt hus (minst 25 år gammalt).

18. Janne

Janne Gäst

@Jonas är man tomten om man köper hus i villagen?

@Jonas hur tror du det är att bo i en village som främst riktar sig till thai, kan det bli lite isaan över det på sikt med tuppar som gal och utrop i högtalare kl fem på mornar etc?

19. Jonas

Jonas Forumveteran

Vad menar du med Centralt dom bor ju norr om Pattaya, är ju utanför Pattaya?

20. Jonas

Jonas Forumveteran

Jag har bott i village med bara Thai innan den jag bor i nu och där fanns inga tuppar och inga hundar var tillåtna att springa löst.
    Alla Thai är inte bönder med tuppar och andra djur.
    Har jag bara bott i en sådan village men bättre än farangvillagen jag bor i nu där en stor del känns som dom bara är på semester och festar.
    Du verkar ha en liten snedvriden bild av Thai att alla är farmare och bönder?
    I den villagen vi bodde så var det lugnt, tyst, inga högljudda fester, städades och hölls rent i området.

Finns ju såklart village som är motsatsen med men det har jag ingen erfarenhet av kanske @Phonta har det?

Samet och rowa gillar detta.
  21. andrejsdenruskige

andrejsdenruskige Forumveteran

Grannen ska ha 3mille.
    Ganska små hus men rätt lugnt och skönt område.
    Finns en pool där också.
    Tror man kan få husen för strax under 3mille.

Går fort att ta sig in i smeten därifrån

Janne gillar detta.

Dela sidan

Laddar...
Denna webbplats använder "cookies". Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. Några frågor på det?