Hemgift, vid giftermål med thailändsk kvinna (สินสอด = Sin sood)

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Hejsan forumet!
:)

Jag och min thailändska flickvän planerar att gifta oss och då jag pratade med hennes farbror som kan hyfsad engelska sa han att jag måste betala i samband med brölloppet. Vi ska gifta oss i Thailand. Jag antar att det är någon form av hemgift som det är frågan om.

Nu kommer ju både resan och brölloppet att kosta en del pengar och jag hade inte räknat med hemgiften från början. :shock:

Enligt hennes farbror är det sed i thailand. Han pratade om ett ganska högt belopp och jag har vare sig sagt ja eller nej utan att jag måste fundera lite på saken.

Min fråga är hur mycket som är rimligt att betala och är det något man kan förhandla om? Det känns verkligen inte bra att köpslå om min kära flickvän, för hon är ju ingen vara? Hur gör man? Några tips?

Jag vill ju göra det som är rätt men samtidigt vill jag ju inte bli lurad.
Tack på förhand till alla er som svarar!!! :D
 
hehe

jag vet hehe... jobbigt sak. det är typ gåva eller hemgift.. mmm :p

100 000 baht räcker väl, tror jag.
 
Hemgift, -hur fungerar det???

Hemgift (สินสอด = Sinsord)

Har du någon gång tänkt på hemgift? Tänker din partner på detta?

Hemgiften spelar mycket stor roll i de thailändska giftermålen. Men det finns sällan någon som verkligen förstår betydelse av hemgiften. Därför förvandlas hemgiften till besvikelse i ämne för många. Giftemål i Thailand görs helt enkelt inte ensamt, åtminstonde så ingår båda sidors familjer. Det händer sällan att par gifter sig ensam, utan familjens medverkan. Det finns en mycket stor risk för missförståelse när det gäller hemgiften. För att undvika missförstånd så bör båda parterna prata och komma överens med varandra.

Vad är hemgift till för?

Om du fråga människor runt omkring dig, så får du massor med olika svar om hemgift t.ex. vissa svarar ”kostnad av moderns mjölk som har tagit hand om barnen”, ”Sätt att visa respekt för föräldrar”, och ” Jag vet inte. Jag har sett andra göra så, då gör jag också enligt tradition” osv.

Loang Vijidvathakarn en klok och mycket högt uppsatt författare från Thailand som är död sedan länge har skrivit en bok ”Vichakarn krong ruen, วิชาการครองเรือน” (att leva som ett par). Enligt följande :

" Förlovningsgåvor och hemgift begärdes av kvinnans föräldrar, ofta i form av värdefulla saker t.ex. guld, ringar etc. Syfte med hemgift är att förhindra att mannen inte ska ändra sig då han redan fått börja umgås med kvinnan. I den thailändska kulturen, om männen ändrar sin vilja och inte längre vill gifta sig då blir det skandal , vilket gör att kvinnan och hennes föräldrar tappar ansiktet.
Drar mannen sig tillbaka så tillfaller hemgiften och gåvorna kvinnans familj. Den riktiga thai traditionen är att kvinnans föräldrar begär hemgift bara som en formalitet, som kallas ”kostnad för moderns mjölk” Loang Vijid Vathakarn skrev också att i hemgiften skall inte begäras mer än 40 baht (boken skrevs för länge sedan). Om någon begär mer då kallas det att ”sälja sin dotter ” När tiden gick så glömde många bort ursprunget och blandar ihop detta med ”startkapital” (เงินกองทุน) ”


Startkapital (เงินกองทุน) symboliserar status hos föräldrarna. Om familjerna är rika kommer begäran på startkapitalet att vara högre. Startkapital visar inte bara status utan också kärleken som föräldrar har för sin dottern och är även en garanti för att svärsonen tar hand om dottern i framtiden, inte sämre än hon blivit omhändertagen av föräldrarna.

Bådas familjer ska ge lika mycket. Som exempel, begär kvinnans föräldrar 200.000 så ska de själva kunna ge det som startkapital. Det är därför det är så viktigt att summorna, ofta inlindade i tyg eller behållare, öppnas samtidigt i närvaro av alla vittnen vid bröllopet.

Brudens föräldrar arrangerar och lägger ut för bröllopet och det runt omkring. Gästerna förväntas även ge pengar i kuvert vilka går till brudens föräldrar som ersättning för deras utlägg. När allting är betalat lämnas eventuellt överskott till brudparet. Startkapitalet (400.000 +) får brudparet för att starta sin framtid tillsammans med varandra.

Förr i tiden gifte man sig ofta i liknade status nivå. Men nu är det risk för missförståelse alternativt utnyttjande. T.ex. en rik man blir kär i en kvinna och hennes mor begär 6-8 siffror för hemgift, vilket leder till att mannen ger sig av.

Ibland händer också att kvinnan är orolig för att mannen inte ska komma med lämplig summa i hemgift, så att hon tappar ansikten.
Är kvinnans föräldrar fattiga ska det vara en lägre hemgift från mannen som ska täcka bröllopskostnaderna, tills pengar kommit in från gäster. Kan de inte lägga ut för bröllop men mannen kan så anses han ha bättre förmåga att ta hand om dottern på än vad föräldrarna har. Detta är inget som kvinnans föräldrar ska tjäna pengar på, vilket tyvärr vissa verkar tro.

Hemgift är orsaken för oroligheter för brudpar för att det ingår inte bara de två utan också den andres föräldrar och släktingar. Man måste kunna diskutera med föräldrar om saken. Man måste kunna prata öppet och lyssna vad har de för förväntningar och försöka komma överens med varandra på bästa sätt, istället för att avsluta med missförståelse och gå separata vägar.

Man måste kunna förhandla och diskutera öppet med med kvinnans föräldrar om sin ekonomiska situationen. I många fall låsas kvinnors familjer att de får mycket stor summan för hemgift inför gäster men i verkligheten är bara bluff för att de ska inte tappa ansiktet och efter celemonin pengar lämnas tillbaka till brudparet. Men detta bör diskutera innan. Om man kommer mycket överens med föräldrar så är lättare att diskutera och förhandla sig fram.

I vissa fall så begär kvinnansföräldrar omöjligt stor summan för att stoppa giftemål, för de tycker att mannen är olämlig partner till sin dottern. Sådan situation ofta avslutar med att paret flyr tillsamman. När kvinnan har förlorat sin oskull och att det ska ska inte bli skandal så går föräldar med giftemål utan att begära någon hemgift.

Konstig nog så har bland annat kvinnors oskuld, utbildning familjebakgrund och annan goda egenskaper, mycket stor betydelse när det gäller förhandling av hemgiften. Stolek av hemgift sjunger mycket kraftig om kvinnan är inte oskuld lägre, låg utbildade och kanske är redan gift och har barn.

Om medelklass kvinnan som har bra familj bakgrund, bra utbildning och oskuld, kan får hemgift från thaimän mellan 50 000-100 000, varför ska västerländning betalar olämpligt stor summan och mycket mer?

Så lär er tricket och blir en tuff förhandlare.

Denna uttrycket fungerar alltid : Varför köper man mjölk när man har redan en ko?

Glöm inte att man kan gifta sig borglig i Thailand också.


Tick
 
Hemgift, -hur fungerar det???

Blev lite nyfiken på det här och gjorde ett sök på hemgift och Thailand.
Hittade detta på kristdemokraternas sida.
http://www.kristdemokraterna.se/VarPoli ... 2U282.aspx

Kanske fel sammanhang men i allafall

"Medan det i Asien är vanligt med hemgift, d.v.s. flickans familj betalar hennes makes familj för att de tar hand om henne, är det i många afrikanska samhällen vanligare att brudgummen får betala flickans familj. Detta har förbjudits på många håll eller så har maximibelopp införts, vilket har fått till följd att förekomsten av polygami har ökat."
 
Hemgift, -hur fungerar det???

Även i Thailand förändras samhället och med det många av de gamla sedvänjorna. Det är tyvärr alltför vanligt att man förväntar sig att faranger skall betala betydligt mer än thailändarna. Ett av skälet till är att många faranger är så blåögda och tror på allt - alltså upplevs de som lätta offer. Girigheten är lika stor i Thailand som i Sverige! Prata med din tjej och försök få ok till högst 50000 som då skall täcka även middagen. Detta om det är en "normal" tjej. Jag är registrerad som gift med thailändska men har inte haft något thaibröllop vilket inte varit något problem.
 
Hemgift, -hur fungerar det???

Att Faranger får betala mer beror inte på att de är blåögda det beror helt enkelt på att man i Thailand tror att alla Faranger är rika i sina hemländer och därför har råd att lägga en slant extra.

I Thailand är det bara de rikaste som har råd att åka utomlands och blåögda som dom är tror dom att det är likadant i alla länder, även Sverige.

Sanningen är dock inte sådan utan svenskar kan åka utomlands trots att man lever på oscialbidrag i princip. I Thailand är resor utomlands något de flesta bara kan drömma om.
 
Hemgift, -hur fungerar det???

Tillbaka efter min första visit i LOS...

Saknar det redan.
Träffade min tillkommandes familj och det blev tal om "hemgift".
Pappan ville ha 500.000 Baht, men jag förklarade att alla farang inte är så rika som dom tror.
Visade lite hur min ekonomi ser ut med inkomst samt diverse utgifter för hem och bil etc.
Gick nog upp ett litet ljus för dom och "priset" sjönk till hälften nästan omgående. Dessutom skulle det gå bra att betala det hela lite efterhand, nästan som en avbetalning...

Vet inte om jag skulle ha foprtsatt förhandla men jag tycker nog att det lät ganska rimligt efter att ha sett deras förhållanden.
 
Betala inte hemgift!

Jag är gift med en thailändska och vet mycket väl hur hemgiften funkar. Priset bestäms genom förhandling med kvinnans familj och beror på kvinnans ålder, utbildning och sociala status. Är kvinnan lite till åren kommen, saknar utbildning och kanske har barn från tidigare äktenskap skall man inte betala någonting. Är kvinnan dessutom en före detta barflicka skall man definitivt inte betala en enda baht. I moderna thailändska ärliga och seriösa familjer är dessutom hemgiften ett "spel för galleriet". Pengarna skall ligga och glänsa på ett fat under bröllopet för att brudens familj skall kunna visa hur rik och bra du är som man. Är brudens familj seriös och modern så ger brudens mamma tillbaka pengarna till dig och din fru efter bröllopet. Jag betalade 200 000 baht för min fru. Hon är högutbildad, har aldrig varit gift tidigare, har inga barn, kommer från en rik familj från södra Thailand (Surat Thani) och var oskuld då vi träffades. Redan innan bröllopet visste jag dock att vi skulle få tillbaka pengarna efter bröllopet.
Det har skrivits spaltmetrar om blåsta farangs i fråga om hemgift. Är kvinnan från nordöstra Thailand (Isaan) och dessutom har en bakgrund som barflicka, är chansen stor att hennes familj kommer att försöka blåsa dig på en enorm hemgift. Detta är dock bara en ren och skär blåsning. Betala inte! Insisterar din blivande fru på att du skall betala så betyder det att hon är med på blåsningen och då skulle åtminstone jag börja tvivla på hennes seriositet och förhållandet. Den bästa källan till information om allt som rör Thailand är sedan många år http://www.stickmanbangkok.com. Stickman Weekly borde vara obligatorisk läsning för alla farang med intressen i Thailand. För er som har eller är på väg att ha en relation med en thailändsk kvinna, måste jag bara rekommendera er att läsa inlägget i Stickmans reader submissions i länken nedan. Jag håller inte med om allt i detta inlägg och jag tycker kanske att författaren är något negativ, men i princip har han rätt i allt väsentligt.

http://www.stickmanbangkok.com/Reader/reader1803.htm

Stickman själv säger så här om inlägget i länken ovan:

"My God, it is as if everything this site has been working towards has been articulated and summed up in 19,000 odd words.

This is, in my mind, the best submission this site has ever received and to use an often used cliché, this submission is COMPULSORY READING for all farangs interested in pursuing a relationship with a Thai woman."

/MacArthur
 
Hemgift, -hur fungerar det???

Jag skulle ta Stickman med en nypa salt. Tycker inte han på något sätt är 100%-ig i sina uttalande.

Angående hemgift så har jag och flickvännen bara som flyktigast pratat om det, ingen av oss är redo att gifta oss ännu.

// G
 
Hemgiftsundran

Min flickvän och jag går i giftastankar och vi har så smått börjat diskutera hemgiftsfrågan. Hon är frånskild och har en dotter och kommer från nordöstra Thailand. Vad säger traditionen om hemgift ?
 
Re: Hemgiftsundran

""Baltus" " sa:
Min flickvän och jag går i giftastankar och vi har så smått börjat diskutera hemgiftsfrågan. Hon är frånskild och har en dotter och kommer från nordöstra Thailand. Vad säger traditionen om hemgift ?

Hej Baltus!

Traditionen säger att du inte skall betala någon egentlig hemgift i detta fall.
Det är dock brukligt att du står för den del av omkostnaderna för själva bröllopet (mat, dekorationer, blommor, underhållning, m.m.) som inte täcks av bröllopsgåvorna. Observera att bröllopsgäster "betalar" för sig genom att ge bröllopsgåvor i form av kuvert med pengar i.
Tyvärr har det dock uppstått nya "traditioner" i främst Isaan-området, i syfte att tjäna pengar på "rika" farangs. Detta faktum har diskuterats i åratal på internationella forum. Tyvärr går hundratals farangs på denna blåsning varje år, trots att det är välkänt att det är just en blåsning. Gör alla en tjänst och gå inte på det.

Jag kommer säkert att bli emotsagd i detta av någon "förstå-sig-påare" igen. I så fall lovar jag att återkomma med ett antal referenser!

/MacArthur
 
Re: Hemgiftsundran

""MacArthur" " sa:
Hej Baltus!

Traditionen säger att du inte skall betala någon egentlig hemgift i detta fall.
Det är dock brukligt att du står för den del av omkostnaderna för själva bröllopet (mat, dekorationer, blommor, underhållning, m.m.) som inte täcks av bröllopsgåvorna. Observera att bröllopsgäster "betalar" för sig genom att ge bröllopsgåvor i form av kuvert med pengar i.

/MacArthur

Tack för det MacArthur. Om det blir buddhistiskt bröllop så blir det ett litet ett, sambon vill ha det så och jag också. Jag har också hört om den traditionen om att inte ge någon "egentlig" hemgift när man gifter sig med skilda kvinnor med barn, frågan är hur kvinnan och kvinnans familj ställer sig...

/Baltus
 
Sticky

Hmm, jag tycker att den här ämnet är rätt bra eftersom flera här som säkert har Thai tjej.

Varför inte göra Sticky på den här :) Det kommer säkert bli ett ämne som säkert kommer tas upp flera gånger när den försvinner till sida två.
 
Blåögd svensk..

:\ Efter att ha läst inläggen på denna sida måste jag nog trots allt känna mig tacksam att ni finns. Jag har i ca två månader nu haft en onlinekontakt med thailändsk kvinna. Hon är 37 år bor i bangkok och är frånskild utan barn. Vi har haft kontakt varje dag och syftet har varit att det ska bli giftermål. Häromdagen började vi planera för bröllop och då dyker det upp att jag ska betala hemgift till hennes storasyster 200 000 bath. Hennes mamma och pappa är avlidna......Det blev en chock må jag säga. Ja efter att ha funnit ert eminenta forum i går och tagit del av era erfarenheter och kunskaper så får jag nog inse att denna kvinna inte är ute efter annat än att lura mig....Vad tror ni? Tacksam för åsikter eller råd...Nåja ingen skada skedd tack vare er....Tack
Ps har aldrig varit i thailand men borde nog göra ett studiebesök Ds
 
Hemgift, -hur fungerar det???

Bravo Matseman - tänk om fler kunde vara så klartänkta som du verkar ha blivit. De flesta ser inte att det "lyser rött ljus" utan agerar som det är fel på ljuset och agerar som det nog skulle "lysa grönt". Good Luck i fortsatta livet - o det gäller även om det blir en thaikvinna.
 
Hur kan jag då tolka detta ?

Hej :wai:

Har även jag lite funderingar kring detta ämne..

Ska snart nu om allt stämmer och blir som vi vill. Förlova mig
I thailand med min flickvän. :)
Och vid detta tilfälle oxå träffa familjen .

Nu kommer detta men en förlovningsgåva upp..
Ett belopp på 50 000 Baht talas det om..
Är ju inga jätte-pengar precis , men undrar bara
om detta är vanligt redan vid en förlovning ?
Ngn här som vet ?.

För om jag fattat allt rätt enligt vår diskussion
kring detta. Så är det ju hemgiften oxå, senare vid giftemål
Enligt hennes föräldrar. Men där har det inte pratats
ngt belopp än :tear: ..

Min tjej jobbar som lärare, och hennes föräldrar
driver 2 olika butiker tillsammans bröderna.
Tror ju inte som det är behov av att försöka
lura till sig pengar här ..
Känns som att de har det ganska bra ställt .

Jag vill ju bara känna att det här är riktigt,
och så det brukar gå till ..
Att överhuvud taget betala för ngn som man älskar
är ju främmande för vår kultur ..
Kanske bara därför jag vill höra lite mer av alla pålästa
medlemmar här. Om det här är det vanliga I thailands tradition .

Tack på förhand ..
 
Re: Hur kan jag då tolka detta ?

""philos" " sa:
Hej :wai:

Har även jag lite funderingar kring detta ämne..

Ska snart nu om allt stämmer och blir som vi vill. Förlova mig
I thailand med min flickvän. :)
Och vid detta tilfälle oxå träffa familjen .

Nu kommer detta men en förlovningsgåva upp..
Ett belopp på 50 000 Baht talas det om..
Är ju inga jätte-pengar precis , men undrar bara
om detta är vanligt redan vid en förlovning ?
Ngn här som vet ?.

För om jag fattat allt rätt enligt vår diskussion
kring detta. Så är det ju hemgiften oxå, senare vid giftemål
Enligt hennes föräldrar. Men där har det inte pratats
ngt belopp än :tear: ..

Min tjej jobbar som lärare, och hennes föräldrar
driver 2 olika butiker tillsammans bröderna.
Tror ju inte som det är behov av att försöka
lura till sig pengar här ..
Känns som att de har det ganska bra ställt .

Jag vill ju bara känna att det här är riktigt,
och så det brukar gå till ..
Att överhuvud taget betala för ngn som man älskar
är ju främmande för vår kultur ..
Kanske bara därför jag vill höra lite mer av alla pålästa
medlemmar här. Om det här är det vanliga I thailands tradition .

Tack på förhand ..

Just det här med hemgift är så otroligt svårt att förklara.
Det känns som att allt man har lärt sig om Thailand och den thailändska kulturen måst förklaras för att kunna förklara hemgifts-begreppt till fullo.
Det har skrivits spaltmil i ämnet på andra sajter just därför att thai och farang kulturer skiljer sig väsentligt i detta.

För att göra en lång historia kort:
Förlovning existerar inte i västerländsk mening traditionellt i Thailand. Det har börjat existera i en västerländskt influerad mening så till vida att "moderna" västorienterade thailändare förlovar sig genom utbyte av ringar. Detta är dock ganska nytt och i stort sett endast en storstadsföreteelse. Mannen köper ringar och kanske lite guld till damen. I vissa fall förekommer även en kontantinsats. Det finns inga riktiga måsten i detta, utan det varierar från fall till fall. Var på din vakt och betala inte nödvändigtvis en massa pengar bara för att släkten önskar så. 50000 baht för ringar och guld till damen är mer än nog. Allt över det är en blåsning.

/MacArthur
 
Hemgift, -hur fungerar det???

Jag tänkte ge en svensk tjejs/kvinnas syn på detta med hemgift.
Min pojkvän/fästman är thailändare (Songkran heter han för övrigt, kanske inte svårt att lista ut när han fyller år), vi ska gifta oss nästa år är det tänkt. Jag tycker personlingen att det känns obekvämt att han ska "betala" mina föräldrar för mig trots att jag vet att det handlar mer om symboliken än pengarna. Jag är 25 år gammal, har studerat vid universitet, utbildad jurist, inte varit förlovad tidigare etc etc mkt sådant som hans familj värdesätter högt & de vill därför att summan inte blir allt för låg. Jag har uttryckt min högst personliga tanke kring detta så vi har med våra båda familjer kommit överens om att summan inte kommer att kallas för hemgift utan enbart för startkapital. Summan kommer att bestämmas utifrån priset på de hus vi tittar på så att vi får hjälp med den investeringen istället. En mkt bra kompromiss som alla är nöjda med, både hans & min släkt!

Jag försöker väl säga att med öppet sinne & en gnutta ödmjukhet finner man en lösning på det mesta i livet.

Må gott!! /Lotta

Jag tog bort dubbelposten. MVH Galten75, moderator.
 
Dammar av ännu en intressant tråd , Läst över 10 000 ggr tyder ju på ett visst intresse. :)
Jag läste igenom alla inläggen och tyckte det var roligt att se vad den sk. Sinsoden berör.

Många roliga inlägg. Läs den blåmärkta texten på sidan ett.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

M
Svar
1
Visningar
5 K
A
 
Tillbaka
Topp