Hjälp en vilsen: Hur flytta till Thailand med gott om kontanter?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
S

stevesteve

Gäst
Nu har jag sökt och läst och sökt lite till efter information om hur man går tillväga med en Thailandflytt men inte hittat något som är specifikt riktat till någon i min sits. Jag hoppas nu att någon på detta forum kan hjälpa mig med information eller visa mig vägen till informationen jag söker.

Här är situationen:
Jag är en man på 26, har en bostadsrätt, ett fast jobb och inga barn (absolut inga planer på att skaffa barn heller så jag har steriliserat mig).
Nu har jag tröttnat på livet i Sverige eller framförallt livet i hamsterhjulet och jag vill inte längre jobba 5 dagar i veckan för att kunna åka på semester nån gång om året.

Min plan är då att sälja lägenheten och det mesta jag äger här hemma för och ta mina pengar och dra iväg till Thailand, för att (förhoppningsvis) aldrig återvända.

Så här är då delen jag behöver hjälp med: Hur gör man? Hur gör en man med runt 500 000kr på kontot utan något begär att skaffa familj för att bosätta sig i Thailand? Jag behöver inte jobba, jag behöver inte äga någon bostad och jag behöver inga märkliga försök till att få mig att ändra uppfattning om vad jag vill. Jag behöver hjälp med HUR jag ska göra med visum och bostad.
Förklara gärna hur jag på smidigast sätt kan få min plan att gå i uppfyllelse.

Har jag missat någon viktig info är det bara att fråga och nu hoppas jag verkligen på att få konkret hjälp av någon vänlig själ.

Det var ju stor hjälp stevesteve fick av det inlägget. Man blir dock inte förvånad när det största trollet av alla uttalade sig. :thumbsdown:

Du kan hyra ngt ställe bara du betalar deposition 2-3 månaders hyra, behövs ingen fast inkomst för att få hyra i Thailand. Du kan skriva in dig på ngn utbildning och skaffa studentvisa. Att tro du kan leva resten av ditt liv utan att jobba kan du glömma direkt, du kommer se att ditt konto kommer att minska i hastig takt för du kommer att bränna pengar på en massa som du inte räknat med. Thailand är inte som sverige där man sitter och kollar på TV på kvällen om man säger så.

Men hallå hamsterhjulet jobba 5 dar i veckan va fan han e ju inte torr akom öronen äns nej håller me Ubon här troll.......
För finns ju hur mycke INFORMATION som hellst på forumen om detta

"Caesar " sa:
Det var ju stor hjälp stevesteve fick av det inlägget. Man blir dock inte förvånad när det största trollet av alla uttalade sig. :thumbsdown:

Var i helvete får Du det ifrån att jag är ett troll??

Jadu, Caesar den store, läs innantill vad det frågas om, vilken ålder? vill flytta till Thailand, ett visst kapital som många vill hjälpa till att investera, aldrig återvända till Sverige, skärp dig innan Du ger tummen ner, läs och analysera, för övrigt så har jag satt en tid och datum när Ubon familjetråden stängs, blev Du gladare nu?

Nu till den viktiga delen O Ceasar den store, svara nu frågeställaren vilken väg Han ska gå med sina frågor.....Du som kan allt.

"krister " sa:
Du kan hyra ngt ställe bara du betalar deposition 2-3 månaders hyra, behövs ingen fast inkomst för att få hyra i Thailand. Du kan skriva in dig på ngn utbildning och skaffa studentvisa. Att tro du kan leva resten av ditt liv utan att jobba kan du glömma direkt, du kommer se att ditt konto kommer att minska i hastig takt för du kommer att bränna pengar på en massa som du inte räknat med. Thailand är inte som sverige där man sitter och kollar på TV på kvällen om man säger så.

Tack för svar!
Det jag behöver mest hjälp med är tydliga instruktioner på hur jag ska göra med alla dessa visumregler. Jag har hört om såna som bor där nere utan att vara pensionerade, eller gifta med thailändskor men det finns ju inget visum för sånt..Har läst lite om visa-runs men är det det enda sättet att leva där?
Bankontot kan jag oroa mig för när jag väl har bott där ett tag och fått ihop rutiner och en levnadsbudget..först behöver jag komma dit.
PS Film, serier och TV-spel på kvällarna är inte så hemskt det ;)

Om du vill bo där ska du skaffa studentvisum. Jag har stött på gubbar i medelåldern som bor där på studentvisum. Plugga Thai ãr det vanligaste.
Visarun är aktuellt när du är där som turist, jag brukar åka till Vientiane och skaffa 2mån visum med 2inresor.

Hahahaha, be nån nypa dig i armen steve, gissar att ditt konto är soprent efter max 3 år.
Du får nog vifta en gång till med trollspöet och fixa en nolla till på kontot sen kan du börja fundera på saken.
Vill du veta allt om visa så använd sök funtionen..

"krister " sa:
Om du vill bo där ska du skaffa studentvisum. Jag har stött på gubbar i medelåldern som bor där på studentvisum. Plugga Thai ãr det vanligaste.
Visarun är aktuellt när du är där som turist, jag brukar åka till Vientiane och skaffa 2mån visum med 2inresor.
Studentvisum funkar bara i 5 år men iofs lär steves konto va tomt långt innan dess.

"bson " sa:
Hahahaha, be nån nypa dig i armen steve, gissar att ditt konto är soprent efter max 3 år.
Du får nog vifta en gång till med trollspöet och fixa en nolla till på kontot sen kan du börja fundera på saken.
Vill du veta allt om visa så använd sök funtionen..
Steve har en vision om en framtid tyvärr är det som nollvisionen fullstãndigt orealistiskt att leva resten av livet utan att jobba. Om Steve e någorlunda normal kommer pengarna gå åt illa fort. Brudar och bärs kostar... men jag delar gärna mina erfarenheter och kan ge råd så att om han följer dom kan han klara sitt uppehälle några månader till.

Steve regel nr 1: om du vill bo i Thailand länge, åk till en plats långt från turiststråken. Förr va udon som ja bodde i idealiskt, brudar kunda man få gratis och mat och uppehälle var BILLIGT, nu e det dyrare där men fortfarande 5ggr billigare än tex Bkk

"Ubon " sa:
Var i [¤#@@¤%] får Du det ifrån att jag är ett troll??

Jadu, Caesar den store, läs innantill vad det frågas om, vilken ålder? vill flytta till Thailand, ett visst kapital som många vill hjälpa till att investera, aldrig återvända till Sverige, skärp dig innan Du ger tummen ner, läs och analysera, för övrigt så har jag satt en tid och datum när Ubon familjetråden stängs, blev Du gladare nu?

Nu till den viktiga delen O Ceasar den store, svara nu frågeställaren vilken väg Han ska gå med sina frågor.....Du som kan allt.

Hade jag kunnat allt hade jag svarat till skillnad från dig som bara kommer med spydiga insinuationer till en som ber om hjälp. Jag är normalt sett en fridens man men att anklaga någon för att vara ett troll retar upp mig. Skärpning. :thumbsdown:

Hell Caesar!

"Caesar " sa:
Hade jag kunnat allt hade jag svarat till skillnad från dig som bara kommer med spydiga insinuationer till en som ber om hjälp. Jag är normalt sett en fridens man men att anklaga någon för att vara ett troll retar upp mig. Skärpning. :thumbsdown:

Hell Caesar!

En fridens man?

Är Du läskunnig, vad Du själv skriver? de e väl för i helvete Du som kallar mig för troll....

Citat från: Caesar skrivet Idag kl. 18:22

fi fan

"krister " sa:

Kostar det mycket att plugga i Thailand? Om jag nu skulle hålla mig långt från turistorterna, kan jag överleva med endast engelska? Är det 5 år som gäller med studentvisum? Visa-run skulle jag inte ha något emot, att bo ett tag i vietnam och ett tag i thai..varannan-månad/kvartal skulle ju vara trevligt..men de resorna kostar väl mer än hyra av bostad där nere?

Jag googlar på allt detta nu, men som sagt, konkreta svar som gäller just min situation är inte särskilt lätt att hitta.

Har du några andra tips som kan hjälpa mig nå mitt mål?

"SLU. " sa:
Är ubon full idag igen eller har han fått problem med tanten?

En så låg kommentar, vad har min tjej med detta att göra? kränkning av grövsta slag..att dra in personer som inte har med diskusitionen att göra

"Ubon " sa:
En så låg kommentar, vad har min tjej med detta att göra? kränkning av grövsta slag..att dra in personer som inte har med diskusitionen att göra

Du tycker inte att du (((kränker))) folk här på forumet?
Dragan är troll, dragans barn är en trollunge. Stevie är ett troll, allt enligt dej...
Är du i Thailand nu så borde du ligga och sova vid denna tiden.

Hyr dig ett rum utan A/C för 3000b i månaden med en madrass på golvet, toalett ett hål i golvet, dusch får bli att skopa kallvatten över dig i toaletten. Håll nere elkostnaderna, lär dig äta isaan mat på marknaden, fyll vatten i vattenautomaterna, skippa öl, vill du dricka nån dag köp en flaska Lao Khao, hoppa över Visat slipper du skolkostnaderna hoppas ingen kollar dig men du kommer inte ha råd med fordon så risken att dom skulle stoppa dig för att kolla visa är minimal.
Har du tom. Råd att uppehålla dig i turistområde hyr lgnht där bartjejerna hyr.
Köp en returbilljett till Sverige den kan du behöva ;)
Vill du ha billigaste studentvisat ta thaikurs med lärarstödda självstudier, eller en grupp ju fler i klassen ju billigare.
Kan väl söka csn för utlandsstudier, men får nog bli större utbildning då.
Nu har du många år framför dig i Thailand lycka till det kan behövas, tänk på att du blir gammal en dag och du kommer förlora din pensionsrätt i Sverige och du vill inte ha familj så ingen kommer hjälpa dig. Du kommer även sakna rätt till sjukvård i Thailand för med din budget kommer du inte ha råd med försäkring.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
33
Visningar
3 K
Anonym
A
A
Svar