Hjälp!!! Hus på phuket eller samui.

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Hallå alla kunniga på ämnet. Vi vill ha tag på ett hus på phuket helst i chalong eller på samui. Inte ett 700000000bahts hus utan ett billigare. Kanske bygga ett eget på hyrd mark. hur går jag tillväga och vem kontaktar jag. Tacksam för alla svar.

Mvh Hjälplös
 
""Frågande" " sa:
Hallå alla kunniga på ämnet. Vi vill ha tag på ett hus på phuket helst i chalong eller på samui. Inte ett 700000000bahts hus utan ett billigare. Kanske bygga ett eget på hyrd mark. hur går jag tillväga och vem kontaktar jag. Tacksam för alla svar.

Mvh Hjälplös

Det går att bygga själv på egen köpt tomt. Ett stort fint hus för en miljon bath. Skaffa kontakter på plats. Tex. Skaffa lokala arbetare som jobbar för
200:- baht om dagen. Har du en flickvän/fru be hennes släktingar om hjälp. Det blir mycket egenarbete men .. upp till dig själv. Om du skall köpa mark och bygga på ..kolla på inlägg gjorda av Nisse från förra året
där finns en del matnyttigt om lagar och förordningsr.
Lyck till.
 
Det är inte bara "att köpa land"!

Du får som utlänning inte äga mark i Thailand – om du inte investerat 40 miljoner baht. Det har funnits en gråzon (dock ej laglig) där man köper hus via ett registrerat aktiebolag som ägs till max 49% av utlänningen. Resterande måste ägas av thailändare och dessa har tillhandahållits av hussäljarnas jurister för det mesta – en typ av ”målvakter”. Sedan 15 maj i år har myndigheterna börjat titta närmare på detta och husmarknaden för utlänningar har näst intill ”gått i stå”. Leasing av mark förekommer och då hyr man tomten och är legal ägare av huset - max 30 års absolut skydd och därefter vanligt civilrättsligt avtal om eventuella förlängningar.

Såväl Phuket som Koh Samui är områden där mycket lagvidrigt pågått med land som inte har legala ”lagfarter” och där Land Office utfärdat lagfarter på regelvidrigt sätt. Det är alltså minerat i allra högsta grad – men med ordentlig ”due dilligence” går det att få veta att allt är ok. Men förvänta dig inte att marken är billig, tvärtom är det nog bara i Bangkok som markpriserna är högre. Även byggkostnaderna är höga även om du själv försöker hålla i bygget. Tänk dock på att du ej får leda bygget själv eller ens arbeta med det – sådant är förbehållet thailändarna! Har du thaitjej så får hennes släkt arbeta där utan problem och är dessa kunniga hantverkare kan ni kanske köpa byggmaterialet där priserna fortfarande är rimligare.

Det finns en sight här nere som har väldigt mycket information om det du undrar – rent generellt. Gå in på www.thaivisa.com och väl där titta under REALTY.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

A
Svar
33
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
3
Visningar
2 K
maria70
M
J
Svar
0
Visningar
1 K
junjosa
J
H
Svar
2
Visningar
1 K
hampus89
H
A
Svar
3
Visningar
2 K
A
L
Svar
2
Visningar
2 K
A
F
Svar
12
Visningar
3 K
Wanpen
W
F
Svar
1
Visningar
2 K
Feggeliano
F
 
Tillbaka
Topp