Hjälp med översättning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Hej Lena!!!

Här kommer kanske lite av det du frågar efter till att börja med. Du kommer säkert att få mer hjälp...

lycka till och ha en underbar resa. koh lanta är ett av våra favoritmål. Har dock förändrats mycket sedan vår första resa.
vart ska ni bo?

marianne :wai:

Tack för länken angående allergier, det finns mycket annat intressant att läsa där också såg jag. Grabben med jordnötsallergin kan ha stor nytta av
översättningen. Även äggallergi som den andre sonen har fanns översatt. Jag kanske kan "peta in" att det även gäller kyckling, fisk, räkor, nötter och ärtor, det kan jag nog klara att hitta översättning på - bara jag klurar ut vart i texten jag ska sätta in dem...

Båda grabbarna är mycket allergiska (6 på en skala från 0-6) mot jordnötter - i ena fallet - och ägg, fisk, hasselnötter gällande den yngste sonen, något lägre gällande räkor och ärtor. Vissa har avrått oss från att åka men de flesta jag läst tips från har det gått bra för gällande allergier.

Jag tror säkert att vi klarar oss bra på engelska för det mesta, men jag måste vara väl förberedd på "allt" för att kunna koppla av på sem. Har ju mediciner med oss men måste kolla upp hur vi snabbast tar oss till sjukhuset om det behövs osv. Sjukhuset finns längre söderut, om jag förstått rätt, i Ban Koh Lanta.

Vi ska bo på Lanta Villa vid Klong Dao Beach. Tar gärna emot tips och reflektioner som vi kan ha nytta och glädje av - två tonårsgrabbar, tolvåringen och jag. Nu snöar det här - det blir skönt att komma iväg, men lite pirrigt är det...

Lena B.

hej Lena!!!

Hoppas ni får en underbar resa. Jag har bott granne med lanta villa ett antal ggr och jag tror att du kommer att bli helnöjd. utefter hela klong dao beach ligger det små barer och restauranger som är upplysta med "julgransbelysning" i kvällningen. om ni vill äta svensk mat eller thaimat kan ni göra det på restaurant picasso som ligger utefter beachen nära southern lanta, där finns också easy bar som har bra mat. Ägaren Ning pratar mycket bra engelska så om ni går dit så fråga efter henne angående maten. Dr lanta har också bra mat, och strax efter dr lanta finns en bra restaurang. Jag kommer inte riktigt ihåg vad den heter men jag tror det är ett västerländskt namn. En rätt att rekommendera på lanta är "hot pan" - finns nog i olika varianter - testa gärna.
Vad gäller dina barn så finns en vårdcentral alldeles bara någon knapp kilometer ifrån Lanta villa i centrala Saladan och i byn finns också ett apotek. Skulle ni behöva till sjukhus så finns det på södra sidan av ön och på fastlandet i Krabi. Vi får väl hoppas att inget går galet men det är bra att vara förberedd och vaken.
Det är inte ovanligt att ungdomar och vuxna spelar volleyboll och fotboll på beachen och att ni kanske får se ett svenskt par gifta sig på beachen borta vid Southern Lanta. Dina ungdomar kommer att ha fullt upp.
ha re gött
marianne

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

J
Svar
0
Visningar
1 K
junjosa
J