Kansk vad avses Besökstillstånd och Uppehållstillstånd är bara två olika namn på samma sak? Är som sagt ingen expert på detta område.
Angående bokningar så kan man ju också göra en bokning som man senare ändrar på angående då man skall resa. Jag har vid något tillfälle varit tvungen att ändra datum då vi skall flyga med Thai airways på vanliga ekonomiklass biljetter och vad jag kan komma ihåg från den gången blev det inte jättedyrt att ändra. Jag menar med detta att om jag t.ex. hade boka bokat att flyga med billigaste biljetterna på Norwegian hade det jämförelsevis blivit att köpa helt nya biljetter (om man inte bokat Norwegians dyrare FLEX biljetter).
Det finns sajter där man kan göra Fejk! bokningar men jag skulle personligen aldrig använda sådana.
Ja det heter inte inte Besökstillstånd t.ex.
Det finns två olika tillstånd man kan söka.
Visum.
Styrs av samarbetet i Schengenavtalet (EU Regler och överenskommelser). Går inte att förnya eller förlänga annat än med mycket synnerliga skäl som att man måste vara vittne i domstol etc.. I de fallen är det polisen som i princip begär förlängning.
Gäller för max 90 dagars vistelse i Sverige.
Uppehållstillstånd.
Styrs av svenska Utlänningslagen.
Uppehållstillstånd för besök. (Vilket är det du talar om)
Temporärt och Permanent uppehållstillstånd som t.ex. används när frun eller mannen flyttar hem till sitt gemål i Sverige.
Vad gäller uppehållstillstånd för besök, finns ingen angiven maxlängd i lagen, men i praktiken ger de inte tillstånd för tid som innefattar 12 månader eller mer eftersom man med ett uppehållstillstånd på 12 månader har en rättighet att skriva sig i Sverige och få personnummer, rätt till skolgång, sjukvård mm.
Vad gäller intervjun. Dess egentliga syfte är att utreda att personen inte har för avsikt att bosätta sig i Sverige. Så det är den punkten man måste vara kristallklar på och inte vela, eller säga man funderar på det. Ansökan faller mer eller mindre automatiskt om man säger fel här.
Personer som hävdar de har förlängt sitt gemåls besök i Sverige utöver de 90 dagar de fått på schengen, har fel. Det de egentligen har gjort är att de när kort tid varit kvar på gemålets visum, har de på migrationsverket ansökt om Uppehållstillstånd för besök, istället för det Visum som börjar ta slut.
Det är alltså ett alternativ för dig om ansökan om uppehållstillstånd inte skulle bli godkänt nu. Ansök då istället om en Schengenvisering för 90 dagar. Om personen skall stanna längre i Sverige när tiden närmar sig sitt slut, åk till Migrationsverket och ansök om ett Uppehållstillstånd för besök på plats.
Grundregeln för ansökan om Uppehållstillstånd är att den ansöks från hemlandet, d.v.s. Thailand i detta fallet. Men om man redan är i Sverige kan man ansöka om det finns skäl. T.ex. att något oförutsett inträffat.
Enligt utlänningslagen finns inga krav på returbiljett. Men flygbolagen kan kräva det för att du skall få gå ombord. Man måste göra klart för dem att det inte behövs med Uppehållstillstånd. De borde egentligen veta, men det finns gott om människor som inte förstår den oerhört stora skillnaden på ett Visum kontra Uppehållstillstånd.