Hjälp! Uppehållstillstånd för besök längre än 90 dagar

KalmarSupergirl

Nykomling
Besök längre än 90 dagar Blankett nr 165011

Min mamma lämnade in ansökan uppehållstillstånd för besök längre än 90 dagar den 20 januari 2020. Nu börjar jag bli orolig att hon inte skulle kunna få uppehållstillstånd innan den 24 april eftersom jag ska hämta henne i Bangkok. Jag är irriterad på mig själv att jag har köpt flygbiljetter innan hon har fått uppehållstillstånd.

Har någon av er haft liknande erfarenhet? Är det möjligt att få besked inom två månader ?
Blir det värre om man ringer migrationsverket och ber om att hantera mitt ärende skyndsamt?
Får hon söka turistvisum (90 dagar) medan hon väntar på besked?
Hon har inte varit i Sverige innan.

(Jag är thai o svensk medborgare, har bra ekonomi och tillsvidareanställning i Sverige)

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Hej, välkommen till TS.

Handläggningstiderna på dessa visum har inte varit så långa. Våren 2019 tog det cirka 14 dagar för oss att få beslut.

Så är alla papper i sin ordning och alla krav är uppfyllda skall det inte vara några problem innan april.

Vid ett eventuellt avslag bör ni även ha nog med tid att söka ett vanligt 90-dagars Schengenvisum.

Lycka till!

Har hon varit på Intervju?

Enligt Migrationsverket "Efter din intervju skickas din ansökan till Migrationsverket i Sverige som handlägger och tar beslut i ärendet. Räkna med att det tar ungefär fyra veckor innan din ansökan har kommit fram till Migrationsverket. "

Hej, välkommen till TS.

Handläggningstiderna på dessa visum har inte varit så långa. Våren 2019 tog det cirka 14 dagar för oss att få beslut.

Så är alla papper i sin ordning och alla krav är uppfyllda skall det inte vara några problem innan april.

Vid ett eventuellt avslag bör ni även ha nog med tid att söka ett vanligt 90-dagars Schengenvisum.

Lycka till!

För ett uppehållstillstånd för besök?

Papprena skall till Sverige och sedan malas av Migrationsverket, för oss tog det 5 veckor Våren/Sommaren 2018

/Enis

För ett uppehållstillstånd för besök?

Papprena skall till Sverige och sedan malas av Migrationsverket, för oss tog det 5 veckor Våren/Sommaren 2018

/Enis

Ja, ca 14 dagar från att vi ansökte till beslut. Ingen intervju genomfördes. Detta var våren 2019.

Kanske underlättade att vi under 2018 först hade Schengenvisum och sedan Besöksvisum?

Hoppas att allt går bra och jag får intrycket att saker ser ut att lösa sig och håller tummarna för att det blir så.

Jag har bara själv som erfarenhet att ordna så att dottern (som bara är thailändsk medborgare och enbart pratar thai) till min sambo kunde resa från Thailand och besöka oss i Sverige och min sambo är thailändsk samt svensk medborgare. Allt med papperna gick fint som att t.ex. teckna nödvändig försäkring för att få resa in i Schengen och att jag och min sambo stod som garanter föra kostnader mm och likaså det som skulle göras i Thailandgick bara bra.

Men... jag hade hade inte läst någonstans att man var tydligen var tvungen att bokat en returbiljett tillbaka till Thailand och det vara nära att gå åt skogen därav. Vår tanke var att det skulle liksom inte vara så bestämt hur länge min sambos dotter skulle vara i Sverige och därför var ingen returbiljett bokad.

Men´... när dottern skulle checka in på natten Thai airways på Suvarnabhumi för att flyga till Stockholm (Arlanda), så vägrade Thai airways att göra så och ge henne ett Boardingpass då de krävde att få se hennes returbiljett tillbaka till Thailand. Det hjälpte inte att dottern visade alla papper att hon v på att hon hade besökstillstånd in till Schengen och Sverige och att vi var garanter för hennes vistelse osv. Hon var väldigt nära att missa planet innan jag lyckades få till en bokning från Kastrup (Köpenhamn) till Bangkok tidigt på morgon- natten svensk tid och som gick till dotterns mobil och som hon kunde visa på Thai airways inchecking. Allt gott till slut och även om det var helt och hållet mitt fel så hade jag ändå uppskattat om det hade framkommit mycket tydligare att det tydligen var ett måste att boka en "Retur biljett vid ett BESÖK"

Hur det blir då man söker istället ett UPPEHÅLLSTILLSTÅND (istället för ett besökstillstånd) angående krav att kunna visa en Returbiljett vet jag inte!
Vad jag kan minnas så kunde dottern få vistas i maximalt 3 månader i Schengen och Sverige på det Besökstillstånd som gavs.

Lycka till :)

Kansk vad avses Besökstillstånd och Uppehållstillstånd är bara två olika namn på samma sak? Är som sagt ingen expert på detta område.

Angående bokningar så kan man ju också göra en bokning som man senare ändrar på angående då man skall resa. Jag har vid något tillfälle varit tvungen att ändra datum då vi skall flyga med Thai airways på vanliga ekonomiklass biljetter och vad jag kan komma ihåg från den gången blev det inte jättedyrt att ändra. Jag menar med detta att om jag t.ex. hade boka bokat att flyga med billigaste biljetterna på Norwegian hade det jämförelsevis blivit att köpa helt nya biljetter (om man inte bokat Norwegians dyrare FLEX biljetter).

Det finns sajter där man kan göra Fejk! bokningar men jag skulle personligen aldrig använda sådana.

Jag borde tittat här tidigare där man ser skillnaden mellan besök om mindre eller över 90 dagar.

1580439278790.png

Och jag "tror inte" att varianten att visa med att visa hur mycket pengar som helst fungerar då man skall checka in på en flygplats i Thailand utan att det är Bara/Enbart att man kan visa en returbiljett som räknas. Detta gäller både för Visum besök under 90 dagar samt vid Uppehållstillstånd för besök över 90 dagar .

1580439749990.png

Jag borde tittat här tidigare där man ser skillnaden mellan besök om mindre eller över 90 dagar.

1580439278790.png

Och jag "tror inte" att varianten att visa med att visa hur mycket pengar som helst fungerar då man skall checka in på en flygplats i Thailand utan att det är Bara/Enbart att man kan visa en returbiljett som räknas. Detta gäller både för Visum besök under 90 dagar samt vid Uppehållstillstånd för besök över 90 dagar .

1580439749990.png

Står tydligt att returbiljett ej behövs.
Vi hade ingen!

Jag vet att @andrejsdenruskige fick tala lite för sin sak att inte ha returbiljett, men löste det snabbt. Vi fick inte ens frågan.

När man svarar på visumfrågor är det väsentligt att komma med korrekt information. Därför hänvisar jag alltid till myndigheten för korrekt information men delger gärna erfarenheter.

Tror gör man i kyrkan.

Står tydligt att returbiljett ej behövs.
Vi hade ingen!

Jag vet att @andrejsdenruskige fick tala lite för sin sak att inte ha returbiljett, men löste det snabbt. Vi fick inte ens frågan.

När man svarar på visumfrågor är det väsentligt att komma med korrekt information. Därför hänvisar jag alltid till myndigheten för korrekt information men delger gärna erfarenheter.

Tror gör man i kyrkan.

Ja, nu har jag ju så ruttet minne om vad jag gjort och hur jag gjort.
Jag har kört med en del improvisationer med alla möjliga saker, både vad gäller visum, faderskap, medborgarskap och biljetter hit och dit.

Men just på returbiljettsfrågan så är svaret "Man behöver ingen returbiljett". Hur var och varför kommer jag dock inte ihåg.

Ja, nu har jag ju så ruttet minne om vad jag gjort och hur jag gjort.
Jag har kört med en del improvisationer med alla möjliga saker, både vad gäller visum, faderskap, medborgarskap och biljetter hit och dit.

Men just på returbiljettsfrågan så är svaret "Man behöver ingen returbiljett". Hur var och varför kommer jag dock inte ihåg.
Sen kan det väl alltid finnas någon stolle på MIG som "tycker" att man skall ha returblijett. Men hänvisa då till paragrafen som hävdar motsatsen.

Observera att det var Inte vid ansökan av Visum för besök som problemet med att ha Returbiljett uppstod.

Min sambos dotter fick Visumet för Besök utfärdat med enbart en Enkelbiljett från Thailand till Sverige och fick inga frågor om varken returbiljett eller om hur mycket pengar hon hade med sig (jag stod som garant ekonomiskt).

Problemet var när hon skulle checka in på Suvarnabhumi och då inte fick checka in och få ett Boarding Pass eftersom hon inte hade en Returbiljett!

Hon visade sitt Visum och andra handlingar och hon gav sin mobil till incheckningen och jag förklarade på engelska att allt borde var OK.

Men det var bara så att kunde hon inte visa en returbiljett vid incheckningsdisken på Suvarnabhumi så fick hon inte gå på planet till Stockholm! Jag kan inte säga om detta var ett flygbolag specifikt krav eller inte?

Det var bara att sätta fart att snabbt som ögat boka en returbiljett och när jag fått den så skickade jag denna till dotterns e-post och hon visade denna på incheckningen och fick då sitt boarding pass.

Problemet blev löst men jag kommer aldrig att t.ex. låta min sambos dotter besöka oss i Sverige igen utan att jag har fixat en returbiljett som en personlig lärdom.

Kansk vad avses Besökstillstånd och Uppehållstillstånd är bara två olika namn på samma sak? Är som sagt ingen expert på detta område.

Angående bokningar så kan man ju också göra en bokning som man senare ändrar på angående då man skall resa. Jag har vid något tillfälle varit tvungen att ändra datum då vi skall flyga med Thai airways på vanliga ekonomiklass biljetter och vad jag kan komma ihåg från den gången blev det inte jättedyrt att ändra. Jag menar med detta att om jag t.ex. hade boka bokat att flyga med billigaste biljetterna på Norwegian hade det jämförelsevis blivit att köpa helt nya biljetter (om man inte bokat Norwegians dyrare FLEX biljetter).

Det finns sajter där man kan göra Fejk! bokningar men jag skulle personligen aldrig använda sådana.

Ja det heter inte inte Besökstillstånd t.ex.
Det finns två olika tillstånd man kan söka.
Visum.
Styrs av samarbetet i Schengenavtalet (EU Regler och överenskommelser). Går inte att förnya eller förlänga annat än med mycket synnerliga skäl som att man måste vara vittne i domstol etc.. I de fallen är det polisen som i princip begär förlängning.
Gäller för max 90 dagars vistelse i Sverige.

Uppehållstillstånd.
Styrs av svenska Utlänningslagen.
Uppehållstillstånd för besök. (Vilket är det du talar om)
Temporärt och Permanent uppehållstillstånd som t.ex. används när frun eller mannen flyttar hem till sitt gemål i Sverige.
Vad gäller uppehållstillstånd för besök, finns ingen angiven maxlängd i lagen, men i praktiken ger de inte tillstånd för tid som innefattar 12 månader eller mer eftersom man med ett uppehållstillstånd på 12 månader har en rättighet att skriva sig i Sverige och få personnummer, rätt till skolgång, sjukvård mm.
Vad gäller intervjun. Dess egentliga syfte är att utreda att personen inte har för avsikt att bosätta sig i Sverige. Så det är den punkten man måste vara kristallklar på och inte vela, eller säga man funderar på det. Ansökan faller mer eller mindre automatiskt om man säger fel här.

Personer som hävdar de har förlängt sitt gemåls besök i Sverige utöver de 90 dagar de fått på schengen, har fel. Det de egentligen har gjort är att de när kort tid varit kvar på gemålets visum, har de på migrationsverket ansökt om Uppehållstillstånd för besök, istället för det Visum som börjar ta slut.
Det är alltså ett alternativ för dig om ansökan om uppehållstillstånd inte skulle bli godkänt nu. Ansök då istället om en Schengenvisering för 90 dagar. Om personen skall stanna längre i Sverige när tiden närmar sig sitt slut, åk till Migrationsverket och ansök om ett Uppehållstillstånd för besök på plats.

Grundregeln för ansökan om Uppehållstillstånd är att den ansöks från hemlandet, d.v.s. Thailand i detta fallet. Men om man redan är i Sverige kan man ansöka om det finns skäl. T.ex. att något oförutsett inträffat.

Enligt utlänningslagen finns inga krav på returbiljett. Men flygbolagen kan kräva det för att du skall få gå ombord. Man måste göra klart för dem att det inte behövs med Uppehållstillstånd. De borde egentligen veta, men det finns gott om människor som inte förstår den oerhört stora skillnaden på ett Visum kontra Uppehållstillstånd.

Senast ändrad:
Enligt utlänningslagen finns inga krav på returbiljett. Men flygbolagen kan kräva det för att du skall få gå ombord. Man måste göra klart för dem att det inte behövs med Uppehållstillstånd. De borde egentligen veta, men det finns gott om människor som inte förstår den oerhört stora skillnaden på ett Visum kontra Uppehållstillstånd.
-----------------------------
Tackar mycket bra förklarat :)

I det exemplet med min sambos dotter så var detta med Visum som kravet på returbiljett ställdes av flygbolaget är det bäst att förtydliga.

Kanske (kanske inte) flygbolaget inte ställt som krav att visa en returbiljett om hon istället visat hade haft ett Uppehållstillstånd?

Jag tycker mig märka att flygbolagen har blivit hårdare om detta med returbiljetter än det varit och jag reser rätt mycket...

Jag har personligen t.ex. när jag checkar in med mitt Non Immigrant O-A (Longstay) Visum fått stå och argumentera flera gånger med personal vid incheckningsdiskarna om att jag med tillstånd att stanna ett år i Thailand... Finner det som rätt orimligt att jag skall behöva visa en returbiljett när jag på det andra hållet dvs. reser till Thailand. Det har löst sig varje gång men jag har märkt att de är "väldigt på" och när jag rest in till Thailand med "30-day Visa Excempt" metoden så har jag alltid haft en biljett att visa att jag har ett flyg ut från Thailand.

-----------------------------
Tackar mycket bra förklarat :)

I det exemplet med min sambos dotter så var detta med Visum som kravet på returbiljett ställdes av flygbolaget är det bäst att förtydliga.

Kanske (kanske inte) flygbolaget inte ställt som krav att visa en returbiljett om hon istället visat hade haft ett Uppehållstillstånd?

Jag tycker mig märka att flygbolagen har blivit hårdare om detta med returbiljetter än det varit och jag reser rätt mycket...

Jag har personligen t.ex. när jag checkar in med mitt Non Immigrant O-A (Longstay) Visum fått stå och argumentera flera gånger med personal vid incheckningsdiskarna om att jag med tillstånd att stanna ett år i Thailand... Finner det som rätt orimligt att jag skall behöva visa en returbiljett när jag på det andra hållet dvs. reser till Thailand. Det har löst sig varje gång men jag har märkt att de är "väldigt på" och när jag rest in till Thailand med "30-day Visa Excempt" metoden så har jag alltid haft en biljett att visa att jag har ett flyg ut från Thailand.
När man har visum till Sverige är det inte alls säkert man kommer in i landet. Det är som till Thailand, ett Visum är inte ditt tillstånd att visats i Thailand, det är thai passpolisen som beslutar vilket tillstånd du får och om du får.
Schengenviseringen har brister och det vet passpolisen i Sverige om. Därför kontrolleras man extra noga.
Väldigt vanligt att personer som brutit mot reglerna i Sverige och blivit utvisade, istället söker i T.ex. Tyskland och Danmark. Åker sedan på det visumet.

Vad gäller flygbolagen. Om en person blir nekad inträde till Sverige måste flygbolagen själva stå för kostnaden att transportera bort personen. Detta eftersom personen enligt Schengen måste ha returbiljett och det uppenbarligen då var flygbolaget som inte kontrollerade.
Därför är flygbolagen hårda. Det är här också personer med Uppehållstillstånd kan få problem då många inte känner till skillnaden.
Personer med uppehållstillstånd kontrolleras inte lika noga och de behöver ingen returbiljett.

Observera att det var Inte vid ansökan av Visum för besök som problemet med att ha Returbiljett uppstod.

Min sambos dotter fick Visumet för Besök utfärdat med enbart en Enkelbiljett från Thailand till Sverige och fick inga frågor om varken returbiljett eller om hur mycket pengar hon hade med sig (jag stod som garant ekonomiskt).

Problemet var när hon skulle checka in på Suvarnabhumi och då inte fick checka in och få ett Boarding Pass eftersom hon inte hade en Returbiljett!

Hon visade sitt Visum och andra handlingar och hon gav sin mobil till incheckningen och jag förklarade på engelska att allt borde var OK.

Men det var bara så att kunde hon inte visa en returbiljett vid incheckningsdisken på Suvarnabhumi så fick hon inte gå på planet till Stockholm! Jag kan inte säga om detta var ett flygbolag specifikt krav eller inte?

Det var bara att sätta fart att snabbt som ögat boka en returbiljett och när jag fått den så skickade jag denna till dotterns e-post och hon visade denna på incheckningen och fick då sitt boarding pass.

Problemet blev löst men jag kommer aldrig att t.ex. låta min sambos dotter besöka oss i Sverige igen utan att jag har fixat en returbiljett som en personlig lärdom.

Så kan man också göra.
Jag har för mig att jag tog upp att jag bokar en fullflex biljett och avbokar den när incheckningen är klar.

Nu var jag nog iofs med vid resan....

Detta är fritt ur minnet.
Det kan lika gärna vara så att vi hade ett papper från ambassaden som sade att returbiljett inte behövs.

Bägge kan för så vitt fungera, men ett papper från någon myndighet väger nog ganska tungt.

Som sagt, det finns många olika vägar till målet. Vilken väg man väljer avgörs av situationen där och då.

Exakt så var det för oss också när svärföräldrarna skulle komma på besök. Thaiairways krävde returbiljett.

Liknande trådar

A
Svar
33
Visningar
3 K
Anonym
A
A
Svar
3
Visningar