Hjälp vad ska vi söka visum eller uppehållstillstånd

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
P

pille-77

Gäst
Det är så här att jag och min festmö ska flytta ihop i sverige, hon har aldrig varit hitförut. Och nu undrar jag vad hon skall söka visum eller uppehållstilstånd. Vi är förlåvade nu och skall gifta oss i sverige i oktober.
Skall hon söka visum 90+90 dagar och kan man förlänga detta från sverige, för att hon är nu garvid med vårat barn och jag vill inte att hon skall åka till bkk igen och söka uppehålstillstånd och sånt strul när hon snart skall föda.

Eller skall hon söka uppehålstillstånd nu och hur lång tid tar det att få igenom.
 
Föreslår att hon söker visum för 90 dagar. Därefter kan besöket förlängas hos Migrationsverket i Sverige ytterligare i 90 dagar.

Under speciella omständigheter kan hon sedan söka uppehållstillstånd på grund av graviditet under besöket.

Tänker hon söka uppehållstillstånd här i Sverige är det en fördel om hon tar med sig huspapper och singelintyg från Thailand. De ska vara översatta till engelska och det är billigare att göra i Thailand än i Sverige.

Ska ni gifta er i Sverige så tänk på att din tjejs singelintyg inte får vara äldre än 4 månader när ni går till Skatteverket och söker hindersprövning för giftemål. Skatteverket vill ha singelintyget på thai eftersom de översätter detta själva.

Mvh Thaikonsult
 
thaikonsult: Vad gæller øversættningen på singelintyget, ska de vara på engelska eller thai?

du skrev:Tänker hon söka uppehållstillstånd här i Sverige är det en fördel om hon tar med sig huspapper och singelintyg från Thailand. De ska vara översatta till engelska.

sen :Skatteverket vill ha singelintyget på thai eftersom de översätter detta själva.

Så då tolkar jag de som att huspapprena ska vara øversatt till engelska MEN singelintyget ska fortsætta stå på Thai ???
 
Pille, du har uppfattat det korrekt.

Singelintyget som ska bifogas en ansökan om uppehållstillstånd ska vara översatt till engelska eller ev. svenska. Görs översättningen i Thailand blir det engelska.

Singelintyget som ska användas vid ansökan om hindersprövning för giftemål i Sverige ska vara på thai då Skatteverket översätter själva.

Mvh Thaikonsult
 
Är det inte bättre och medela Migrationsverket att du ger "Garanti" för henne här och då söka det på 2år? sen har du ju tid att tänka, hur långt du vill gå med relationen!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

A
Svar
33
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
3
Visningar
2 K
maria70
M
J
Svar
0
Visningar
1 K
junjosa
J
H
Svar
2
Visningar
1 K
hampus89
H
A
Svar
3
Visningar
2 K
A
L
Svar
2
Visningar
2 K
A
F
Svar
12
Visningar
3 K
Wanpen
W
F
Svar
1
Visningar
2 K
Feggeliano
F
A
Svar
12
Visningar
3 K
Phirawan
P
 
Tillbaka
Topp