Hjälp

A

Anonym

Gäst
Hjälp jag har fått en narcissist i min omgivning.Någon med liknande erfarenheter ?

Narcissistisk personlighetsstörning är en personlighetsstörning som kännetecknas av narcissistens extrema känsla av självhävdelse, bristande självkännedom, överdriven självkänsla, överskattade självbild, sitt stora behov av att befinna sig i centrum, och brist på empati.

Denna patologiska narcissism skiljer sig från den naturliga narcissismen vi alla bär på, känslan av att vilja vara omtyckt.

En personlighetsstörning är varaktig och kan härledas till barndomen. Individer kan kortvarigt uppvisa symtom på samma störning, till exempel under ett pågående trauma eller på grund av en hjärnsjukdom, vilket då kallas personlighetsförändring.

Narcissistisk personlighetsstörning

Narkissos av Jules-Cyrille Cave. Bedårad av sin egen spegelbild.
Klassifikation och externa resurser
ICD-10
F60.8
ICD-9 301.81
MedlinePlus 000934
MeSH engelsk
Narcissistisk personlighetsstörning är en personlighetsstörning som kännetecknas av narcissistens extrema känsla av självhävdelse, bristande självkännedom, överdriven självkänsla, överskattade självbild, sitt stora behov av att befinna sig i centrum, och brist på empati.

Denna patologiska narcissism skiljer sig från den naturliga narcissismen vi alla bär på, känslan av att vilja vara omtyckt.

En personlighetsstörning är varaktig och kan härledas till barndomen. Individer kan kortvarigt uppvisa symtom på samma störning, till exempel under ett pågående trauma eller på grund av en hjärnsjukdom, vilket då kallas personlighetsförändring.
Precis!Huvet på spiken !

En familjemedlem till dig Spången? Inte kul med det i sin omgivning.. I bland kallar man dem barn...
Otroligt trevliga... Har ett gäng... Men tror Kycklingen har mer kunskap har jag sett...

Tyvärr tror jag inte det finns någon hjälp. Det svåra är nog att narcissisten själv oftast saknar insikt om problemet och inte heller vill ta till sig den insikten.

Men som vuxna människor tycker jag nog att vi skall kunna hantera det.
Ja Mackes.. Har träffat på en del av den typen i olika sammanhang.
I jobbet har jag ofta träffat dessa personligheter. Ingen empati.. De har sänkt och förstört många killar och tjejers självförtroende.. Oftast nyutbildade chefer som skiter i andra. De vill bara ha karriär.
Jag är av den typen att man skall vara ödmjuk mot alla medmänniskor. Såväl på jobbet som i privatlivet.
Hoppas det är samma tänk bland medlemmar på TS...

Ja Mackes.. Har träffat på en del av den typen i olika sammanhang.
I jobbet har jag ofta träffat dessa personligheter. Ingen empati.. De har sänkt och förstört många killar och tjejers självförtroende.. Oftast nyutbildade chefer som skiter i andra. De vill bara ha karriär.
Jag är av den typen att man skall vara ödmjuk mot alla medmänniskor. Såväl på jobbet som i privatlivet.
Hoppas det är samma tänk bland medlemmar på TS...

Jo, de flesta här har nog insikten att det alltid finns någon som kan ett ämne bättre.

Verkar vara lite flum i tråden... Kryptiska svar.. Men det var kanske meningen med tråden..

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
maria70
M
J
Svar
0
Visningar