Högt tal

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Har Engelsmän/Svenskar/Ryssar sämre hörsel än Asiater ?
Varför jag frågar är för att när dessa människor är i en Buss/Restaurang/Flyg/Bio/Affär/Stranden eller samtalar i mobltelefon så hör jag allt de säger även om jag står/sitter 10 tals meter bort.

Jag är inte intresserad av deras samtal och vill ibland vila eller bara njuta av fritiden.
Det är djävligt respektlöst och det kom nyss en avhandling ifrån stockholms universitet där de kom fram till om varför omvärlden tycker illa om vårat beteende (svenskar) i språket.

Orsaken var att vi talar högt och utan respekt,,dvs utan omtanke i orden/meningarna som vi säger till motparten.Vi använder inte ödmjuka meningar såsom ....de vore bra om,finns det en möjlighet,kan du vara snäll,kan jag få se på den..tack..etc..Utan vi låter mer raka/bestämda/stränga i rösten och förlorar därmed ödmjukheten direkt vilket är definitivt dåligt i ex shopping rundor eller kontaktmöjlighet med motparten.

Lyssna och lär av asiater hur de kommunicerar där de ofta lägger till tack eller snälla som avslutning samt kroppsspråket och vinner otroligt mycket på detta i jämförelse.
Gamla engelskan använder sig av detta med att avsluta meningen med please.Dock inte pubengelsmännen dock.
Många ggr brukar jag passera dessa respeklösa människor efteråt och säga...Tack för samtalet men jag är inte intresserad av ditt djävla tråkiga liv,sänk rösten om du vill prata privat.......:) Då brukar de flesta sänka rösten otroligt fort.

Tänker ni på detta fenomen eller HÖR JAG FÖR BRA och stör mig på bristen av respekt?.... ;)

Helgonet, ditt inlägg är helt klart värt karma. Detta är något som jag stör mig på något alldeles oerhört. Fan, vissa behöver ju ingen telefon som dom skriker och vrålar. :mad:

För att inte tala om detta förbannade mobiltjattrande på restaurang. Ät för tusan och låt maten tysta munnen, sätt mobilen i tyst läge ellr stäng av den. Skall det vara så förbannat svårt? RESPEKT var ordet! :police:

:wai:
inte sve TB.

Instammer med foregaende talare 100%, Svenskar och andra nationaliteter bor skarpa sig en aning.

Nu senast var tanten och jag pa hopitalet har nere, vi satt ungefar en 2,5-3m ifran receptionsdisken, en utav skoterskona ringde till en annan avd., hon talade sa lagt att hon inte behovde halla handen framfor ansiktet och sa nara som vi satt hordes det inte ett ord av vad hon talade om...

Det var det snyggaste telefon uppforande, jag sett och hort. M.v.h. BerraMuk :clap_tranparent:

Har själv fått för mig att Thailändarna är de som skriker och pratar högt i telefon medans man pratar på en relativt tyst nivå i Sverige.
Undantag finns alltid och kanske det är så att jag har hittat alla undantag?

Ja, har jag också tänkt på mycket håller nog med andrejsdenruskige, vi i sverige talar ganska lågmält jämfört med andra kulturers folk. Om vi nu tar människor som lever i mycket brus och oväsen som Thailand t ex så måste man nästan skrika för ute på gatorna är det ju oftast ett oherrans liv samt att är man inomhus är det ju inte speciellt isolerat från ljud precis.

Vet i Sverige folk från kulturer som i arabvärlden skriker ofantligt när de pratar i mobilen och de kan stå 1 meter ifrån varandra och det är ljudligt och glatt.

Jag tror att det just har med det oväsen de kommer ifrån, de har fått vänja sig vid att skrika till varandra eftersom de annars inte skulle höra vad de säger och detta bär de med sig sedan. Vet i Indien ett sånt oherrans liv på gator, restauranger och torg, det är omöjligt att överhuvudtaget kunna ha en sansad konversation.

Thailändare har jag aldrig tänkt på men det är säkert blandat!

Mvh Peter

Vad gäller ljudet så är det faktiskt lägre generellt sett i Thailand än i Sverige och de kan jag garantera då jag vart här i Thailand i många år med massvis av vänner ifrån sverige och precis alla dessa har just anmärkt på detta fenomen ifrån resor från norr till söder och då pratar jag inte bara om mobiltelefoner utan om samtal generellt som jag skrev om som verkar ha missats ?...

Många samtal är som en föregående talare helt omöjligt att höra om man inte står inom 1 meters håll.I sverige är vi ju vana med att samtala högt och där funkar det ju bra då vi är helt eniga.MEN i Thailand är det på ett annat sätt och det har sin orsak i Buddhismen.

I Buddhismen så anses det fult och skamfullt att tala högt om det inte har någon orsak såsom extremt högt ljud i omgivning,eller någon panik situation där man inte har någon chans att komma nära nog för samtal etc eftersom det anses vara ett bevis på att man tappat kontrollen över sitt tal och är ett mer aggressivt sätt att uttrycka sig.

Detta har jag fått höra ifrån flera Buddhas runt om i Thailand då Jeabs farsa har varit Taxi chaufför till endast Buddhas ifrån alla 100 + tals tempel runt om i landet i ca 30 år och Jeabs familj är riktigt buddhistiska så enligt dessa och de Buddhas som informerar om buddhismen i TV har jag fått lära mig detta samt mina egna upplevelser ifrån livet i Thailand vs Sverige.

De har en regel under etiken som kallas för vāc (vāca) som innebär att tala sanningsenligt och INTE på ett hotfullt eller sårbart aggressivt sätt.Och höjer man/du/jag rösten så kan det uppfattas på detta sätt i Thailand.Detta märkte jag personligen de första gångerna jag var här nere då jag var van att tala på ett svenskt/finskt sätt.

Morsan som nu också kommit hit för första gången i sitt långa liv la märke till detta direkt nu då vi rest runt i Landet i 1 månad.Dock inte i Pattaya eller Hua hin dock där influensan av västerlänningar och araber är stort.Men i Korat där det är extrem lite utlänningar eller i Udon Thani...dvs mera Thailand så märks det direkt så fort en västerlänning kommer dit vare sig de är i Buss/Restaurang/Flyg/Bio eller Affär samt mobiltelefon.

Så jag är personligen helt övertygad detta.Och precis alla mina svenska och thaivänner ifrån sverige vänner som rest hit instämmer i detta med mig och reagerat direkt då de åkt hem igen men de kan ju inte bekräfta detta här då de inte är med på detta forum tyvärr.Så de får bli en sk kvalitativ studie ...:)

Tyvärr så är inte dagens ungdomar lika intresserade av Buddhismen som den äldre generationen så detta beteende kommer nog att minskas tragiskt nog då de är skönt att de är tyst och lugnt.De vore intressant och höra ifrån vilka orter i landet som ni uppfattar lågt respektive högt tal och se om de finns en gemensam nämnare i detta.

Jag har uppfattat Korat/Udon thani/Krabi town/Cha am/Aytthaya som extremt lågmälda medans Bangkok/Pattaya/Hua Hin/Koh chang och Koh samui som mera högljudda. Andra större orter som vi vart på anses som medel.

I frugans by (förort) i Korat så är i alla fall inte ljudnivån något vidare låg. Både svärmor, grannar, kusiner och annat folk pratar väldigt högljutt.
Att sedan faranger snackar högt på turistorterna kan väl bero på att man har druckit malthaltiga drycker.
Det samma gäller när det samlas mer än två thailändskor hemma i huset, då går volymen upp rejält i köket.

Det konstiga är att när frugan pratar svenska med mig, då är det normal nivå på volymen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp